Hallo Hans,
Ik heb inderdaad extra zacht-rubberen banden, en speciale-zachte-remblokken, ondanks dat deze beiden bekend staan om hogere slijt waarden. (30.000 Km is echt ERG veel voor beiden)
Mijn ABS grijpt soms in, omdat zelfs deze banden (bijna 200 euro per stuk) het remvermogen niet aankunnen....terwijl ik zelden boven de 110km/h uitkom, hooguit jaag ik hem eens naar 220 op de teller voor een half uurtje tot 20 minuten, om het zaakje los te houden...<kuch> (bedoel maar, je hoeft niet snel te rijden om in de problemen te komen)
Maar de R25 presteerd erg slecht boven de 180, dus dit is slechts één keer per jaar hoor.
Mijn inziens hoef je niet extreem veel te veranderen om trommels te vervangen voor schijven.
De hoofdremcylinder kan echter iets zijn wat je niet over het hoofd moet zien, doch aangezien ik dat niet 100% zeker weet, hou ik daar maar mijn mond over.
Het is echter zondermeer de moeite waard om te onderzoeken als je dat wilt.
Bedenk echter wel dat de handrem wat minder zal werken met schijven dan met trommels, dit heeft gewoon te maken met de constructie, trommelremmen hebben een zeer eenvoudige constructie voor de handrem, schijfremmen werken op een andere manier, en voor de handrem-functie hebben ze een 'noodoplossing' moeten bedenken, die nu eenmaal minder werkt.
Voordeel van schijfremmen (buiten de remwerking en koeling alsmede 'stofvrij' zijn) is wel dat ze zowel vooruit als achteruit evensterk remmen, in tegenstelling tot trommelremmen, die achteruit rijdend i.v.m. de 'lossende' werking van de remschoenen minder werken.
Maar ja, da's weer een heel ander verhaal.
(ps. mocht je overwegen trommels te vervangen voor schijven, dan zou ik daar graag bij willen helpen in het kader van de instructie-topics, mogelijk Project #2 ?)