Pagina 1 van 1
trekkracht
Geplaatst: 14 okt 2004 23:02
door hans
even een vraagje over m'n 25 op lpg.. (jaaa, ik weet het gas is om op te koken).
Mijn gtx met 2.2i motor en kat heeft altijd erg goed gelopen op zowel gas als benzine. Trekkracht is natuurlijk altijd ietsje minder als benzine maar da's te overzien. Nu heb ik tijdens een ritje een 2 tal weken geleden een doffe knal gehoord onder de motorkap. Niet zo hard, en het leek net of er bijvoorbeeld een steen tegen de carrosserie vloog. Voor mijn gevoel haperde hij sinds die tijd af en toe en trok wat minder goed op. Ik heb dus op de brug met m'n monteur een snelle inspectie van de onderkant gedaan en er hing niets los of zo. Toch maar weer doorgereden. Nu heb ik het gevoel dat er toch iets niet helemaal lekker zit. Ik ben echt een major leek dus of het een met het ander te maken heeft weet ik echt niet maar het lijkt wel of het verschil tussen acceleratie tussen gas en benzine groter geworden is. Dit is erg goed te merken tijdens inhalen en optrekken bij het stoplicht. Bij 2500 toeren is de "puf" eruit en dan met name bij de 2e, 3e en 4e versnelling. Tot 2500 toeren trekt ie goed op maar daarna wordt het meer herrie en weinig versnelling.Voor de rest loopt ie mooi stationair en hapert niet bij het optrekken.. Bij benzine speelt dit sowieso niet dus ik zit richting verdamper te denken... Zit ik dan een beetje in de goede richting of wordt ik nu totaal paranoide?
Iemand enig idee?
thanx, hans
Geplaatst: 14 okt 2004 23:42
door Mathijs
Nou, gas is heus niet alleen om op te koken, je kunt er ook goed op stoken, en rijden is bijna gelijk aan stoken, dus ik zie het probleem niet zo
Maar goed, als ik het zo eens doorlees, zou ik in eeste instantie denken aan back-fire.
Dat zou betekenen dat de luchtinlaat inmiddels niet meer goed luchtdicht is, er er dus valse lucht wordt aangetrokken (dat is lucht buiten de luchtmeter om), waardoor de verbranding niet meer goed verloopt.
Je geeft aan dat je op benzine dit probleem niet hebt.
Dan gaat mijn verdere gedachte, dat aangezien de benzine gelijk op de kop wordt ingespoten en gas meestal voor de luchtweger, het lek dus moet zitten tussen luchtweger en luchtfilter.
Ervaring met een TXI op gas is ook dat precies daartussen een buis is ingebracht om de gas in te brengen.
Persoonlijk zou ik het tracject tussen luchtfilter en 'carburatuer'-achtig gedeelte eens goed nalopen op scheuren of losse slangenklemmen.
Overigens, de luchtweger in de R25 is volgens mij vervangen door iets anders, een druk-sensor i.c.m. een gasklepstand potentio meter, maar dat maakt in dit verhaal weinig uit.
Geplaatst: 14 okt 2004 23:51
door hans
thanx mark, dat gedeelte ga ik gelijk morgen even nalopen!

Geplaatst: 14 okt 2004 23:56
door Mathijs
Jawel, maar ik als niet-monteur zijnde zou bij het horen van het woord LPG + KNAL + VERMOGEN-AFNAME toch al heel snel denken aan een bekend fenomeen bij het rijden op Gas (nou ja, bekend....), dus vraag ik mij af, heeft jouw monteur niet onder de kap gekeken dan ?
Overigens, mijn vermoedens zie ik gestaafd met het optrekken en hogere toerentallen.
Op die momenten begint de motor namelijk meer vacuum te trekken (lucht aanzuigen dus) waardoor ook een moeilijk zichtbaar lek als extra 'luchtinlaat' kan gaan dienen....
Ik had het destijds met een Fiat van mij, iedere keer als ik achteruit reed, sloeg de motor af.
ooorzaak, de motor kantelde iets meer door de torsie, waardoor een losse slangenklem valse lucht toeliet, en het motormanagement ontregelde.
Sindsdien weet ik hoe belangrijk de luchtweger enzo is...
Geplaatst: 16 okt 2004 18:50
door Rossy
Ditzelfde probleem komt nog steeds voor bij gas Renaults.
En ook nog steeds met dezelfde klachten.
Laguna's 1.8mpi hebben hier nogal last van. Ook de 1.6 16v motoren willen nog wel eens een back-fire geven.
Dit is een heel eind te voorkomen door Bosch super4 bougies te monteren.
Antonio.
Geplaatst: 17 okt 2004 00:08
door hans
Die gaan er met de volgende beurt dan maar gelijk in.
Dank je!
hans
Geplaatst: 20 okt 2004 21:49
door hans
and the winner is;
mark!
Bij nader onderzoek bleek er inderdaad een back-fire te zijn geweest waar door de deksel van het luchtfilterhuis kapot is gesprongen.. Nu bleek mijn monteur zo snel ff niet een nieuw deksel te hebben liggen dus ik heb er nu een stevige partij tape tegenaan gegooid. Voila, trekken als een tierelier! Klasse man!
Ook nog even nagevraagd waarom we dat de vorige keer niet hadden gezien en daaruit bleek dat we toch net even te veel haast hebben gehad. Weer een leerpunt; de tijd nemen bij een onderzoekje dus.
Een vriend van me heeft een tx gehad met een regelmatig terugkerende back-fire en die had altijd de meest verschrikkelijke verhalen over de knal en de schade die het aanrichtte, dus ik had door de zachte knal bij mij geen rekening met back-fire gehouden...
groeten, hans
dus vraag ik mij af, heeft jouw monteur niet onder de kap gekeken dan ?
nee dus, ik had bij hem aangegeven dat ik iets
onder de auto had gehoord. Volgende keer zal ik toch iets harder aandringen
Geplaatst: 21 okt 2004 00:21
door merijn
heh, ik heb voor mijn V6 op lpg een TXE op gas gehad, zelfde motor dus, en daar heb ik wat een luchtfilterhuizen mee vernield :[ elke keer weer een nieuwe, op de sloop zijn ze gelukkig nie zo duur...
na een tijdje een backfire beveiliging gemaakt, nooit meer last van, is op zich niet zo moeilijk kan wel een keertje uitleggen hoe wij dat gedaan hadden
mvg, merijn
Geplaatst: 21 okt 2004 22:31
door hans
dat hoor ik graag van je merijn!
Ik kan alleen aanstaande zaterdag niet.
groeten, hans
Geplaatst: 21 okt 2004 22:39
door Mathijs
Backfire kan inderdaal heel intens zijn, maar het kan ook minder intens zijn.... (hetgeen dus bleek)
Heb zelf wel eens meegemaakt (was op zandvoort) hoe een cylinderkop 'explodeerde' (scheurde, dwars door midden), gaf ook alleen maar een doffe klap, een boel rook en een bluts in de motorkap.
Ergo, de klap die je hoord duidt niet altijd op de ernst van de schade, al is deze conclusie natuurlijk een beetje vlot getrokken, maar goed.
Persoonlijk zou ik allicht die tape gewoon laten zitten, bij een eventuele volgende backfire zal het systeem knappen op het zwakste punt, en ik denk dat die tape het zwakste punt is nu, en makkelijk te detecteren.
Maar een goede permanente oplossing is natuurlijk ook heel mooi, ben er wel benieuwd naar.
Geplaatst: 22 okt 2004 01:05
door merijn
oei mijn benaming was misschien iets te enthousiast...het is meer een beveiliging voor je luchtfilterhuis als voor een backfire.
tape is wel een lekker makkelijke oplossing en het kan ook goed dienst doen, maar bijna alle lijn heeft de nare eigenschap los te gaan laten als het warm word, dus dan kunnen er toch weer gaten inkomen, op de sloop zijn luchtfilerhuizen beslist niet duur (meest wat ik ooit heb betaald is 15 euro geloof ik)
en de "beveiliging" is ook zeer makkelijk zelf te fabriceren
je maakt 1 of 2 gaten in het "deksel" van je luchtfilterhuis, dan neem je een stuk verend plastic of schuim, dat zorg je dat dat in de natuurlijke stand over de gaten komt (meer gaten betere beveiliging maar maak ook weer geen gatenkaas ;] ) dit hoeft niet stijf vast te zitten want als je motor loopt zuigt hij het vast, en als er een backfire komt kan hij zijn overdruk kwijt
hey, kan het ook gewoon een overdruk ventiel noemen ;]
mvg, merijn
Geplaatst: 22 okt 2004 01:17
door Mathijs
Bedankt Merijn,
Heb er ook al een beeld bij, en binnenkort mijn vader ook.... (hij rijdt op Gas in een TXI)
Zal de foto's plaatsen waneer ik dit in de praktijk ga toepassen, hopelijk snel.
Geplaatst: 22 okt 2004 01:21
door merijn
ja al had ik de TXE nog dan had ik wat foto's gemaakt, destijds had ik nog geen digitale camera...nu wel maar nooit meer bij stilgestaan bij die oplossing
blij iemand geholpen te kunnen hebben met deze (simpele) oplossing
Geplaatst: 22 okt 2004 01:24
door Mathijs
ach, zoals altijd zit de kracht in de eenvoud ervan...
Geplaatst: 22 okt 2004 23:31
door Jan
Toevallig gisteren nog gevraagd wat een luchtfilterhuis voor een TX kostte bij de dealer. 70 euro bruto......
Geplaatst: 22 okt 2004 23:46
door hans
toch maar even naar de sloop dus.
hans
Geplaatst: 13 nov 2004 20:56
door p.kaan
Voor mijn R25 reed ik een V*lv* 460 op LPG (met Renaultmotor). Had af en toe ook last van die "knaller". Mijn garage had hier het volgende op gevonden: Men monteerde het stopcontact van een trekhaak, zonder binnenwerk, aan de zijkant van het luchtfilterhuis. In theorie zou het heel goed kunnen werken, het geveerde klepje zou dan als overdrukventiel fungeren. Maar helaas, het klepje was iets te stevig geveerd denk ik, de boel klapte helaas toch uit elkaar. Maar op zich vond ik het een ingenieus idee.
Geplaatst: 13 nov 2004 21:35
door hans
inderdaad niet slecht gevonden..
misschien zo'n ding monteren maar dan met een iets zwakker veertje
Voorlopig rijdt m'n wagen nog rond met een dicht getaped luchtfilterhuis en het werkt behoorlijk goed.
Het ziet er alleen een beetje amateuristisch uit en aangezien ik morgen een meeting heb zou ik nog even zwarte tape moeten regelen aangezien dat bruin er niet echt uit ziet.
hans
Geplaatst: 13 nov 2004 21:44
door jasper11turbo
en een rubber flap ?? boven een gaatje van 5 cm in diameter .......wel sterk genoeg om niet naar binnen gezoegen te worden , maar bij backfire fijn alle kanten op kan ..
Geplaatst: 13 nov 2004 21:48
door hans
zoiets had ik inderdaad in gedachten. De bevesting kom ik nog wel uit
hans
Geplaatst: 14 nov 2004 10:32
door Jan
Ik ben wel benieuwd naar jouw oplossing Hans. Ik zag laatst in Haalderen een zeker persoon (vrouw) wegrijden en nog geen 50 meter verder hoorde ik een leuke klap met de TX op lpg. Ik denk dat die ook wel benieuwd zijn naar oplossingen. Elke keer nieuw luchtfilterhuis schiet ook niet zo op
Geplaatst: 14 nov 2004 23:01
door Rossy
Zo worden de luchfilterhuizen wel schaars bij de diverse sloperijen in den lande

.
Antonio.
Geplaatst: 15 nov 2004 00:32
door hans
valt voor mij nog wel mee. het is de eerste in 5 jaar r25 op lpg
hans[/img]