Pagina 1 van 1
Stuurbekrachtiging V6i versus TXI
Geplaatst: 28 okt 2004 00:58
door Mathijs
Afgelopen dagen even met de TXI van mijn vader gereden.
Kreeg de beste wagen gelijk weer eens vloeibare brandstof, heb namelijk lekker op benzine gereden ipv gas, moet volgens mij ook af en toe gebeuren.
In elk geval viel mij twee dingen gelijk op :
1- De remwerking, veel minder dan de V6i, terwijl ook schijven rondom en abs.
2- De stuurbekrachtiging, ook veel minder dan de V6i
Mijn ideƫen hierover :
1 - Doorsnede remschijven kunnen verschillen & type remblokken (ik heb extra 'zachte' blokken)
2 - Andere type banden (vloeistof niveau stond precies bij de MAX indicator op tankje)
Wil graag horen van jullie of dit enigzins hout snijdt of niet....
Geplaatst: 28 okt 2004 07:22
door jasper11turbo
de schijven voor zijn kleiner als die van een v6 .. alsmede de gebruikte remblokken voor zijn ook anders bij beide modellen .
stuurverkrachtiging :-/ zou hetzelfde moeten wezen .. zal even kijken of er verschil in zit dmv de nummering .
Geplaatst: 28 okt 2004 13:41
door Mathijs
Het maffe is, ik dacht dat er bij mijn vader te weinig vloeistof in zat, dus ik kijken, prima op niveau.
Nu heb ik altijd de gewoonte alvorens met mijn auto te gaan rijden ook even de vloeistoffen te controleren, en deze keer nam ik dus ook de stuurbekrachtigingsvloeistof eens mee in de controle, wat bleek....ik had er te weinig in zitten.... rond het minimum peil. (wel gelijk bijgevuld, maar maakte geen verschil)
Dus ik denk dat het in de bandenkeuze en spanning zit ?
Geplaatst: 28 okt 2004 15:39
door Jan
Ik kan pas volgende week zeggen hoe de TXI naar mijn mening zich verhoudt tov de V6. Nooit opgemerkt trouwens of de schijven kleiner zijn van de TXI. In de TX-en waar ik tot nu heb gereden merk ik wel een verschil. Die remmen toch een stuk minder krachtig. Maar misschien zijn dat uitzonderingsgevallen......Ze hebben natuurlijk wel trommelremmen achter. Ik rem liever met de V6
Geplaatst: 28 okt 2004 21:16
door jasper11turbo
Mathijs schreef:Het maffe is, ik dacht dat er bij mijn vader te weinig vloeistof in zat, dus ik kijken, prima op niveau.
Nu heb ik altijd de gewoonte alvorens met mijn auto te gaan rijden ook even de vloeistoffen te controleren, en deze keer nam ik dus ook de stuurbekrachtigingsvloeistof eens mee in de controle, wat bleek....ik had er te weinig in zitten.... rond het minimum peil. (wel gelijk bijgevuld, maar maakte geen verschil)
Dus ik denk dat het in de bandenkeuze en spanning zit ?
bandenspanning alleen al maakt een hoop verschil .
Geplaatst: 24 nov 2004 15:56
door Jan
De TXI lijkt wel minder te remmen dan de V6t. Die remt echt als een blok.
Sturen doet ie wel lekker, zeker zo lekker als de V6t.
Geplaatst: 25 nov 2004 00:04
door hans
2- De stuurbekrachtiging, ook veel minder dan de V6i
misschien door een andere breedte en hoogtemaat van de banden?
Lijkt mij dat door een stuggere wang en grotere raakvlak van de band het mogelijk zou kunnen zijn dat het stuur iets zwaarder draait..
hans
Geplaatst: 25 nov 2004 00:45
door Mathijs
Tsja Hans, dat is nu het merkwaardige, mijn vader heeft hoge banden met een smal loopvlak, ik heb lage banden met een breed loopvlak, het maximale wat op de standaard velg mocht.
Telkens als mijn vader mijn banden ziet, krijg ik te horen dat ik ze eens op moet pompen. Echter, de druk is gewoon normaal, het is gewoon de vorm van de band.
Toch is de V6 makkelijker te sturen dan de TXI....
Van de remmen, moet ik nog even extra kwijt dat ik 'soft-compound' banden heb en 'soft-compound' blokken, en dat de V6 een grotere diameter schijf heeft (hefboomwerking dus), ergo, daar ben ik wel uit nu.
Geplaatst: 25 nov 2004 07:04
door jasper11turbo
liggen niet gewoon de lagers eruit van je stuurkolom ?
dit zijn twee naaldlagers , als deze defect zijn stuurt hij ook zwaarder.