Pagina 1 van 1
Remmen werken niet meer, uitlaat lek en v. bak bonkt
Geplaatst: 20 nov 2004 20:58
door Mathijs
In navolging van topic :
Auto erbij, hoe te schorsen enzo ? maar even een nieuw topic aangemaakt inzake de technische afhandeling van deze auto, en hoe één en ander op te lossen.
Samenvatting :
- Remmen werken niet (voor schijven, achter trommels, lekkage bij linkerachterwiel?)
- Versnellingsbak zit blijkbaar los, vermoedelijk defecte rubberen ophanging
- Uitlaat lek (niet echt een vraag van mij, gewoon vervangen die hap, rook komt overigens bij
rechter achterwiel uit de wielkast

(uitlaat zit links...)
- Snelheidsmeter werkt niet, wel de snelheid wordt gemeten, niet de afstand, wieltje intern lijkt te slippen.
Geplaatst: 21 nov 2004 01:49
door merijn
tsja, niet meer werkende remmen, kan van alles zijn, meest logische is lekkage
mijn broer had een tijdje geleden eens snel een andere auto nodig, en niet veel geld, dus beetje rondgekeken en we vonden een passat station die door zijn remmen getrapt was voor weinig
en die vorige eigenaar heeft er dus ECHT geen rooie cent meer aan willen uitgeven want wat bleek het probleem, de remblokken waren op en die waren al zo lang op dat de hele schijven waren weggesleten!
dat was iig wel het laatste wat ik had verwacht ;]
ik kan me wel herinneren dat die schijven een stuk duurder waren als voor onze v6, en dat zijn toch flinke jongens
die passat rijd nu trouwens nog steeds (4 jaar later) alle keren zonder problemen door de apk, nu word die ook vrij weinig gebruikt, maar nog steeds!
wou met deze anekdote iig aangeven dat het echt van alles kan zijn
ander verhaal is dat ik met mijn TXE ooit een lekkende remcilinder had (auto had geen ABS maar wel schijven rondom zo ongeveer de enige die ik ooit gezien heb met dat)
wij mooi een renovatie setje gekocht, heeee dit ziet er heel anders uit als onze remcilinder, wij terug naar de automaterialenzaak, renovatiesetjes voor dat model bestaan niet meneer, wat?
nou ja andere remcilinder op de sloop gevonden en we konden weer verder...
en uitlaat, ja de TXE had om het half jaar een lekkende uitlaat, we hadden in het begin een kompleet nieuwe eronder moeten hangen, hadden we niet steeds weer datzelfde probleem gehad..das een andere les die ik heb geleerd, bekijk de uitlaat goed en vervang diegene die slecht zijn niet alleen degene die ECHT kapot zijn
mvg, merijn
Geplaatst: 14 dec 2004 14:43
door Mathijs
Welnu, tussen de bedrijven door even de remtrommel verwijderd van het linker achterwiel.
Jasper had gelijk dat de remvoeringen zeiknat zouden zijn, en de zuigers er nog gewoon in zouden zitten.
Wanneer ik het rubber cupje van het zuigertje wat open, valt er gelijk remvloeistof uit, dus vermoedelijk moet ik daar een nieuw rubbertje in plaatsen en de cupjes vervangen.
Echter....hoe kom ik erbij...
Weet niet meer hoe de achterste remblokken te verwijderen, iemand tips voor mij ?
Geplaatst: 14 dec 2004 18:32
door jasper11turbo
ik kom er straks op terug.
ben nu nog aan het werk
Geplaatst: 14 dec 2004 19:22
door Rossy
Als ik je een tip mag geven, monteer meteen een complete set van remcilinders en remschoenen, een zg. superkit. Een richtprijs daarvoor is:€ 112,00 ex btw. (bron:
www.h-base.nl ).
Deze set is grotendeels voorgemonteerd. De veren zitten al gemonteerd en het stelmechanisme zit er ook al goed op. De remcilinders zitten ook al juist tussen de segmenten. Het enige wat je nog moet doen is de handremkabel over zetten en ontluchten.
De remschoenen zitten tegen de ankerplaat aan middels borgpennen. Deze houden d.m.v. veertjes en borgplaatjes de schoenen tegen de ankerplaat aan. De plaatjes dien je een klein beetje in te drukken en dan een kwart slag te draaien, dan komen ze los van de pennen en kan je de schoenen verwijderen.
De remleidingen dienen voorzichtig en met het juiste gereedschap losgedraaid te worden. Gebruik zeer goed passende sleutels, of liever een leidingsleutel. Dit is een 6 kant ringsleutel met 1 kant open waarmee je over de leiding heen kan.
De remcilinders zijn met 2 bouten op de ankerplaat gemonteerd.
Monteren uiteraard weer in omgekeerde volgorde

.
Na de werkzaamheden goed ontluchten. Dit gaat het makkelijkste met 2 personen of met een ontluchtingsapparaat.
Succes met de werkzaamheden.
Antonio.
Geplaatst: 14 dec 2004 20:37
door jasper11turbo
Heb er niets op toe te voegen.
gr jb
Geplaatst: 14 dec 2004 23:39
door Mathijs
Er zit nog tussen de 4 en 6 mm remvoering op de platen, van de beschrijving snap ik helaas weinig, zal eens een foto uploaden zodra ik mijn camera gelocaliseerd heb.
Één veer heb ik verwijderd, één waarvan ik weet dat ik hem terug kan krijgen.
Het automatische stelmechanisme was nog niet van stand veranderd, maar werkelijk alles zeiknat van binnen en kei-smerig.
Tevens zijn beide torx schroeven niet meer voor hermontage geschikt vind ik.
Geplaatst: 20 dec 2004 19:49
door Mathijs
Kan iemand mij aan de hand van deze foto's uitleggen hoe ik de remblokken er vanaf krijg zonder straks met verbrijzelde vingers te zitten ?
(De veer net onder de remzuiger heb ik al verwijderd)
Omdat het hoge resolutie foto's zijn maar even een linkje naar de foto's gedaan.
https://www.renaultforum.nl/files/R25/M ... 000240.JPG
https://www.renaultforum.nl/files/R25/M ... 000241.JPG
Geplaatst: 20 dec 2004 20:22
door Rossy
Rossy schreef:De remschoenen zitten tegen de ankerplaat aan middels borgpennen. Deze houden d.m.v. veertjes en borgplaatjes de schoenen tegen de ankerplaat aan. De plaatjes dien je een klein beetje in te drukken en dan een kwart slag te draaien, dan komen ze los van de pennen en kan je de schoenen verwijderen.
Zo dus.
Ik zal eens kijken of ik je meer info kan mailen.
Antonio.
Geplaatst: 20 dec 2004 22:19
door jasper11turbo
netjes !!
vergeet je niet het merk op te nemen Mathijs , er zijn 2 type,s in omloop .
Geplaatst: 20 dec 2004 22:31
door Rossy
Zolang de auto niet af-fabriek met verzwaarde vering is uitgerust, is het Bendix. (Bron:
www.h-base.nl )
Antonio.
Geplaatst: 20 dec 2004 22:38
door Mathijs
Nee, niet af fabriek, er zitten wel nog redelijk nieuw uitziende hulpveren onder van de firma CarSupport ofzo.
Geplaatst: 20 dec 2004 22:44
door Rossy
Dan zit er dus gewoon Bendix onder.
Mail is onderweg.
Antonio.
Geplaatst: 21 dec 2004 22:32
door Mark25
Heb je de remleidingen al weer klaar of niet? Mijn ervaring is dat je bij het leeghalen moet uitkijken met de remdrukverdeler. Bij een vorige TXE heb ik ooit de remleidingen moeten vervangen van de achterremmen, en nadat dat gefixed was bleef er maar lucht in de leidingen zitten. Remdrukverdeler vervangen en toen was het over. Was alleen niet goedkoop zo'n ding en een hele klus. Ik heb alleen geen idee wat er toen mis is gegaan en wat je dus zou moeten doen om het te voorkomen. Misschien iemand anders een idee?
Gr. Mark