Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtiging weg, rode vloeistof lekt.

Geplaatst: 01 nov 2008 16:07
door irix
Ik heb dit ook op het Renault 25 forum gepost, maar maak mij ernstig zorgen dus post ik het hier ook:

Tijdens het rijden viel opeens mijn stuurbekrachtiging weg. Ik heb de motor even afgezet en weer gestart in de hoop dat het over was maar helaas. Sturen is bijna niet meer te doen, dus thuis aangekomen (was een paar honderd meter van huis) toch maar gaan kijken en tot mijn grote schrik lekt hij rode vloeistof en is de voorkant helemaal nat!
Blijkbaar heeft het er behoorlijk uitgespoten, maar ik weet niet precies wat voor vloeistof het is, waar het hoort en wat er stuk kan zijn.

Hier foto's:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klik hier voor de foto's in volledig formaat

Kan iemand mij helpen?

Geplaatst: 01 nov 2008 16:58
door irix
Ik weet nu zeker dat het stuurbekrachtigingsvloeistof is, want het reservoir is leeg en daar zat een roodkleurig olie-achtig product in.

Het vreemdste is dat dat reservoir helemaal links zit (als je voor de motorkap staat) en het lek helemaal rechts is, over de dynamo heen en de hele rechter voorkant.

Wat de oorzaak is heb ik zelf helaas niet kunnen vinden. Iemand ideeën?

Geplaatst: 02 nov 2008 14:34
door Quint1981
een defecte slang met een klein gaatje misschien?
Die kleine gaatjes hoef je niet gelijk te zien met het blote oog en zeker niet zoals het bij jouw nu er uit ziet dat alles onder de olie zit.
Dus ik zou goed de slangen van de stuurbekrachtiging eens heel erg goed inspecteren.

Geplaatst: 02 nov 2008 14:43
door irix
Nou laat dat klein maar weg, ik heb het gevonden:

Afbeelding

Geplaatst: 02 nov 2008 19:48
door Quint1981
dat is geen klein gaatje :shock:
Het zal wel door ouderdom komen dat het rubber uitdroogd en gaat schreuren.
Hopelijk heeft de renault dealer nog zo`n slang voor je of de automaterialenzaak.
En anders zou je het op de sloop moeten gaan zoeken voor zo`n slang.

Geplaatst: 02 nov 2008 20:03
door irix
De slang voelt en ziet er uit als bijna nieuw. Eerder 1-2 jaar dan 10-20 jaar oud. Het gat moet er in geslagen zijn door de propellers van de dynamo die er vlak onder zit. Ik weet alleen nog niet hoe dit precies is gebeurd.
Ik rij morgen even (in mijn andere auto die nog niet verkocht is, nu achteraf gelukkig maar :P ) naar de automaterialenzaak, ik neem aan dat ze wel slangen hebben die ze op maat kunnen snijden voor me. En dan natuurlijk meteen een fles olie, ik weet inmiddels dat ik D2 ATF moet hebben.

Geplaatst: 04 nov 2008 17:14
door Mathijs
Denk er aan dat wanneer je hem weer gevuld hebt, het stuur een paar keer rustig helemaal naar links en naar rechts moet laten draaien, en dan het vloeistof niveau weer moet controleren.

Zal nog best wat lucht in kunnen zitten.