Misschien past die fysiek wel, maar je zal per mm dat je hem intrapt meer vloeistof verplaatsen en je zal meer kracht nodig hebben om dit te doen.
Vergelijkingstabel
Eigenschap
19 mm cilinder
22 mm cilinder
Oppervlakte zuiger
283,5 mm²
380,1 mm²
Vloeistof per 10mm/1cmslag
2835 mm³ (≈ 2,8 mL)
3801 mm³ (≈ 3,8 mL)
Verschil in vloeistofverplaatsing
–
+966 mm³ (≈ 1,0 mL)
Pedaalslag (relatief)
100 %
≈ 75 %
Benodigde kracht (relatief)
100 %
≈ 134 %
Conclusie
Een hoofdremcilinder van 22 mm verplaatst per pedaalslag meer remvloeistof dan een van 19 mm. Dat maakt het pedaal korter en directer, maar vergt meer beenkracht om dezelfde remdruk te bereiken. Het juiste formaat hangt dus af van wat je belangrijker vindt: gevoel of kracht. Aangezien ik niet denk dat de auto een rembekrachtiger heeft, zou ik het niet doen en mij aan de originele 19mm houden.
Mogelijk dat één en ander weer te compenseren zou zijn met (al dan niet gedeeltelijk) grotere binnendiameters van remleidingen, maar of je echt dat parcours moet gaan lopen......
Formule
Formule A = π × (d / 2)²
waarbij:
– A = oppervlakte van de zuiger
– d = diameter
– π ≈ 3,1416
Oppervlakte berekenen
Oude cilinder (19 mm): A₁ = π × (9,5)² = 3,1416 × 90,25 = 283,53 mm²
Oke, duidelijk. Bedankt voor de info. Heb zojuist een orgineel revisieset 19mm gevonden. Denk dat ik voor dit set ga kiezen. De cilinder staat in buanos aires te koop. Hier staat het reviesiset te koop. https://www.vfrenchcarparts.com/shop/st ... 855492100/ hartelijk dank voor je tijd en moeite..