Pagina 1 van 2

Poets-tips

Geplaatst: 21 nov 2004 21:15
door Mathijs
..niet om iemand een poets te bakken .... 8)


Af en toe zie ik toch echt wel oude auto's, die je toeblinken als een gek, alsof ze zou uit de showroom komen !!!

Hoe doen die mensen dat toch, vraag ik mij dan af, en natuurlijk...hoe kan ik dat bereiken....

Ben wel op de hoogte met het bestaan van Commandant C4, maar ook met het gegeven dat dit eigenlijk niet op metaallak mag worden toegepast, en dat dit niet te vaak mag worden gedaan.

Ook Turtle Color Wax ken ik goed, en ben er zeer content mee, maar nog nooit heb ik de resultaten bereikt die ik her en der zie.

Wanneer ik die mensen rechtstreeks vraag, doen ze er nogal eens zeer geheimzinnig over.

Iemand ideëen ?

Geplaatst: 21 nov 2004 21:21
door jasper11turbo
tuurlijk ,

ik heb geen geheimen ,

Zelfs onder de kap krijg ik het als nieuw zonder gekke dingen aan de hand te halen.

heb net de rooie onder handen genomen , 20 minuten werk , en het is als nieuw

... nee , geen stoomcleaner......

ga de auto eerst maar eens grondig wassen .... heel grondig , en droog hem af .

daarna idd , met cleaner poetsen en daarna met bleu coral car wax ...

beter is er niet ..

Geplaatst: 21 nov 2004 21:22
door jasper11turbo
en doe die onderlip van de voorbumper niet poetsen aub , ik houd niet zo van siliconen...
is een beetje rot spuiten ...vandaar .

Geplaatst: 21 nov 2004 21:26
door Mathijs
amai!!! Siliconen.... het middel om een spuit-bedrijf failliet te maken, even de spuitcabine inlopen en een bus leegsprayen...!!!! (volgens de spuiter van een oude auto van mij)

Maar die wax is dus beter dan de color wax, even afgezien van welk merk ?
Is deze wax ook makkelijk te verkrijgen, of is het een speciaal wax ?

Geplaatst: 21 nov 2004 21:28
door jasper11turbo
azummmm , ..


het komt uit america ...

Ik heb ooit eens 2 dozen besteld , 48 flacons

heb er nog 5 over.

Geplaatst: 20 dec 2004 19:40
door Mathijs
C-stijl rechtsachter, rechter achter spatscherm en rechter achter deur onder handen genomen.

Eerst gewassen, toen ontvet, vervolgens met commandant-4 gepoetst, en daarna met een verkeerde wax licht in de wax gezet om de lak tijdelijk te beschermen.

Deze wax zal ik later weer verwijderen en goede gebruiken ( Turtle Color Wax), 2 tot 3 maal waxen, en daarna opboenen met die moderne doekjes.

Deze twee foto's is zoals het er nu uitziet :

Afbeelding
Afbeelding

De blauwe V6 ga ik met commandant-5 doen.

Geplaatst: 20 dec 2004 19:55
door Jan
ik heb van de zomer eerst de auto goed schoongemaakt/gewassen en daarna met een een professionele poetsmachine gewerkt, inclusief een zooi spul uit flesjes, wat voor de gewone man weer fijn niet te krijgen is, wordt ie wel erg mooi glad en glanzend van. Alleen ben je wel een uurtje of wat bezig.

Alleen waarmee wassen jullie? Sopje? wash&shine? Noem eens wat :)

Geplaatst: 20 dec 2004 19:57
door Mathijs
...in dit geval met wasbenzine gedaan..... :lol:

Normaal met Wash&Shine en dergelijke producten, in elk geval nooit afwasmiddel, schijnt niet goed te zijn ofzo voor de lak, hoorde ik ooit eens.

Geplaatst: 20 dec 2004 20:35
door Rossy
Ik heb eens een heel goed resultaat behaald op een ROZE verkleurde 5.
Eerst gewassen met autoshampoo. Welke weet ik niet meer.
Na het afzemen LEEK de auto weer een beetje roder te worden. Kan ook mijn verbeelding zijn geweest :lol: .
Hierna ben ik aan het boenen gegaan met Commandant 3. Paneel voor paneel.
Ik begon met een witte doeken, na ieder paneel was er weer 1 rood.
Je zag de auto opknappen!
Na alle delen gedaan te hebben heb ik de auto in de wax gezet. Hiervoor heb ik wax van Sonax gebruikt die geschikt is voor niet metallic lakken.
Het resultaat was een mooie glanzend rode auto.
Helaas heb ik hier geen foto's van om het resultaat te laten zien.

Mijn huidige 5 heb ik ook op deze manier gedaan, alleen met wax geschikt voor metallic lak. De auto is Tungsten Gris metallic (608).
De 19 laat ik nog even zoals ie nu is, die moet eigenlijk opnieuw gespoten worden (Blanc Glacier 389).

Antonio.

Geplaatst: 20 dec 2004 21:00
door Mathijs
Commandant-3 durfde ik even niet aan, ik dacht bij mijzelf 'dan maar wat steviger boenen met 4'

Voor de 447 en 608 durf ik commandant-4 weer niet aan, dus dat wordt dan commandant 5 of 6.

Doe echter wel paneeltje-voor-paneeltje, anders ben ik echt bekaf... (nu eigenlijk al...)

Geplaatst: 20 dec 2004 21:26
door Rossy
Commandant 3 is niet zo erg als het lijkt hoor.
Ik heb het op eigenlijk iedere auto die ik ooit gehad heb (en dat zijn er nogal wat) gebruikt en ik ben nog nooit door de lak heen gegaan. Metallic lak of gewone lak, maakt niet uit.
Wel gebruik ik een andere wax voor metallic lak. Is ook te gebruiken wanneer je een niet metallic lak hebt die is afgewerkt met blanke lak.

Antonio.

Geplaatst: 20 dec 2004 21:29
door wlaguna
hm........hele bruikbare info!
krijg nu hele goeie ideeen om m,n laguna blinkend schoon te maken.

Geplaatst: 20 dec 2004 22:13
door Mathijs
Tsja, maar ik vrees het ergste voor mijn blanke-lak laag, daarom durf ik geen C-3 te gebruiken.
Zit ook nog in een lekker alarmerende rode pot :shock:

Geplaatst: 20 dec 2004 22:17
door Jan
Ik moet de txi morgen ook maar eens gaan poetsen. Dat gedoe in zo'n wasstraat met een hogedrukreiniger aan de gang gaat toch niet denderend vind ik. Na afloop vaak toch nog vuil erop. Dan maar weer met het handje. In de was zetten zal nu wel niet meer zo lekker gaan met deze temperaturen. Ik heb al een paar keer sonax was gebruikt, in de kleur zwart. Werkt wel aardig vind ik, maar van afstand ziet ie er altijd wel beter uit dan dichtbij.

Hij moet er ongeveer zo uit komen te zien :)

Afbeelding

Geplaatst: 20 dec 2004 22:22
door wlaguna
met de hand wassen is altijd beter want in de wasstraat loop je ,t risico dat je
krasjes in je lak krijgt van de borstelmachine!!

Geplaatst: 20 dec 2004 22:35
door Mathijs
Wasstraat hier heeft van die zemen lappen die naar beneden hangen en druipen van het water.
Resultaat is verbluffend, voor 5 euri heb je bijna het complete pakket.

Maar ja, wil je het echt mooi hebben, dan ga je naderhand nog een keer alles met de hand in de wax zetten, vind ik dan.

Geplaatst: 20 dec 2004 22:38
door Rossy
Kleurwas gebruik ik NOOIT meer. Heb dat gebruikt op de rode 5 voor ik met Commandant aan de gang ging.
Na 2 regenbuitjes zaten er allemaal strepen op de auto van de was die was weggespoeld.
Dat was dus eens maar nooit meer.

Antonio.

Geplaatst: 21 dec 2004 01:27
door hans
misschien een domme vraag maar hoe hoger het getal commandant des te grover? En Kleur 608, kleur van mijn 25, is toch metallic met een blanke laklaag erop? Zodra je daar met die commandant op te keer gaat ben je toch je blanke laklaag kwijt?
Ik laat mijn auto eigenlijk elk jaar na de winter cleanen en volledig in de wax zetten. Knapt hij altijd weer verschrikkelijk van op. De reguliere beurten doe ik in een dhz wasbox met spuitlansen en wax en zo. Met name om de wielkasten en de bodem van de auto zo schoon mogelijk te houden. Na de was beurt en de wax uitwrijven met een zeem en voila!
Tips om dit te verbeteren hoor ik graag..

Geplaatst: 21 dec 2004 10:27
door Jan
Bij nader inzien wacht ik nog maar even met de auto wassen, het is nog zeker -2 namelijk :cry:

Dat met die spuitlansen etc doe ik ook Hans, maar mijn ervaring is dat hardnekkige aangekoekt vuil er toch niet echt afgaat. Misschien moet ik hem vaker of eerder wassen dan. Maar ik ben niet kei kapot van die spuitlansen met schuim en hogedruk. Dat 'osmose-vrije water' tegen druppels etc werkt al helemaal voor geen meter, als ik niet de auto over de snelweg droog rij of droog maak dan barst het van de opgedroogde zichtbare waterdruppels.

Geplaatst: 21 dec 2004 12:41
door Mathijs
Ik zet hem juist altijd voor de winter even extra goed dik in de wax, ter bescherming tegen de komende pekel etc.

Bij commandant is het juist andersom, hoe lager het nummer, hoe grover het is.
Dus 3 is grover dan 4, 5 is nog minder grof en 6 nog weer minder.

Mijn auto is inmiddels 13 jaar, denk dat ik daar 5 wel voor mag gebruiken, die van mijn moeder is 6 jaar, dus daar zou ik dan weer eerder 6 op gebruiken

Maar ja...zo denk ik dan weer.

Met colorwax heb ik wel goede ervaringen, maar dan wel met het merk TurtleWax, met andere merken heb ik geen ervaring.
Kleur werd er wat mee opgehaald, en erafgeregent is het nog nooit bij mij.

Geplaatst: 21 dec 2004 13:00
door Jan
Maar om nou de wax er bij -2 op te smeren lijkt me ook niet zo geweldig gaan. En die hotwax bij die doe het zelf washokken blijft niet echt lang zitten.

Geplaatst: 21 dec 2004 17:40
door wlaguna
daar was ik ook al achter gekomen bij die doe het zelf washokken.

Geplaatst: 21 dec 2004 21:50
door Rossy
Ik was de auto's eigenlijk altijd bij mij op het werk.
Eerst schoonblazen met de stoomcleaner.
Daarna velgen/wieldoppen inspuiten met velgenreiniger.
Hierna wassen met een lauw warm sopje.
Afspuiten met koud water uit de hogedrukspuit.
Afzemen, en weer een stralende auto. :Yes:

Antonio.

Geplaatst: 21 dec 2004 21:53
door wlaguna
is ook een goede manier zal ,m onthouden.

Geplaatst: 22 dec 2004 00:46
door hans
Dat 'osmose-vrije water' tegen druppels etc werkt al helemaal voor geen meter, als ik niet de auto over de snelweg droog rij of droog maak dan barst het van de opgedroogde zichtbare waterdruppels.
dat had ik nou ook de hele tijd, tot die kennis van me die dat washok in zijn beheer heeft zei dat ik de auto hierna eens moest afzemen.. En inderdaad, ziet er een stuk beter uit
edit; dat zei je dus zelf ook al.. :oops:

Geplaatst: 23 dec 2004 16:18
door Jan
Vandaag toch maar even gebruik gemaakt van het tamelijke zachte weer en de TXI gewassen met een lauwwarm sopje, en afgespoten met de tuinslang. Ook even een poging gedaan om de auto in de was te zetten, maar dat bleek een slecht plan, kreeg de was niet echt lekker uitgepoetst en ben maar gestopt na 1/4 auto :)

Geplaatst: 23 dec 2004 22:48
door hans
Ook even een poging gedaan om de auto in de was te zetten, maar dat bleek een slecht plan, kreeg de was niet echt lekker uitgepoetst en ben maar gestopt na 1/4 auto
dat zal er nu wel lekker uitzien jan! Heb ik ook een keer geprobeerd met een zeer lichte vorst maar da's echt geen succes. Beetje streperig

Geplaatst: 24 dec 2004 18:06
door Mathijs
Het lijkt van belang te zijn welke temperatuur het buiten is voor een zo'n goed mogelijk resultaat, getuige het verschil tussen mijn rechter voordeur (met dit zachte weer gedaan) en de rechter achterdeur (met aanmerkelijk kouder weer gedaan).
Dus rechter-achterkant overgedaan...

Tevens motorkap gedaan, het zijn forse foto's, dus sorry, wederom alleen de links


Na het wassen (beginfoto):
DCP_1246.JPG
Klodder Commandant-4 erover uitgesmeerd :
DCP_1247.JPG
Uitgeboend (overigens paar vieze krassen verwijderd)
DCP_1248.JPG
In de goedkope rot-wax :
DCP_1249.JPG
Wederom uitgeboend (eindresultaat foto) :
DCP_1250.JPG

Oja, de 'lip' van de motorkap heb ik maar overgeslagen....hopeloos verhaal...opnieuw spuiten of geheel vervangen denk ik.
Ben er nog niet uit, en om de auto toch een beetje te beschermen dus toch de motorkap maar onderhanden genomen, behalve de 'lip' dus.

Geplaatst: 24 dec 2004 20:52
door Jan
Ziet er heel aardig uit. Wel lekker werkje met die commandant. Goed voor je spieren :)

Ik kan op het dak van mijn txi nu wel precies zien wat ik wel en niet heb gedaan getuige de mooie waterdruppeltjes op het gewaxte deel. Toch maar eens kijken of ik ergens een warme garage kan vinden

Geplaatst: 24 dec 2004 23:40
door Mathijs
ach, deze auto wordt ook grotendeels opnieuw gedaan, maar met de komende weersomstandigheden en de huidige staat, vond ik het beter wat voorzorgsmaatregelen te nemen.

En inderdaad....het is wel kracht-training hoor, heb er een paar krassen uitgepoetst, waarvan ik even dacht dat ik tot het blanke metaal zou komen !!!

Voor de rest zo voorzichtig mogelijk, over een 4 tot 5 tal maanden misschien opnieuw licht overdoen met C4 of C5 (commandant, geen explosieven..... ;) ), maar voorlopig hier maar even tevreden mee zijn, zodat vallende bladeren en vogel'geluk' de lak niet verder kunnen aanvreten.

Geplaatst: 24 dec 2004 23:45
door jasper11turbo
dit is een kleur waar altijd wat moois van te maken is .. een hele dankbare kleur .

een witte kap is wel te vinden . zal mijne ogen open houden voor je .
achterbumper ? hoe is die eraan toe ?

Geplaatst: 24 dec 2004 23:49
door Mathijs
Volgens mij heeft de achterbumper een klap-zoen gehad van een vuilnisbak, zit er scheef op, alsmede een deukje in linker achterscherm en kapot linker achterlicht glas.

mischien zichtbaar op vergroting van deze foto (even op klikken dus, wellicht zelfs 2 maal)
Afbeelding

(oja, linkerzijde nog niet gepoetst!!!)

Geplaatst: 24 dec 2004 23:59
door jasper11turbo
vandaar de vraag achterlicht ..

ik zal voor je kijken of ik toevallig 2 linker heb .. heb er niet veel meer das zeker ... als ik er 2 heb , is er een voor jouw.

Ik heb een nieuwe achterbumper liggen , ongespoten ... maar weet niet of dat handig is ...
beter kijken op de sloop naar een witte achterbumper

Geplaatst: 25 dec 2004 00:10
door Mathijs
Bedankt Jasper, maar niet nodig, heb ik zelf volgens mij nog één van liggen.
Handig voor de keuring, daarna oude er weer op, totdat ik een extra exemplaar tegenkom.

Bumper is nog goed, maar zit een beetje 'uit het lood', maar denk dat ik dat wel weer strak krijg.
Ach....de remmen zijn het belangrijkst eigenlijk, maar goed, het oog wilt ook wat....

Geplaatst: 25 dec 2004 00:11
door jasper11turbo
zeer zeker , blond cup b of c .. d word mij te groot ... een goede verhouding tussen achterkant en voorkant .. etc