[INFO] Ergonomie stoel weer werkende krijgen
Geplaatst: 15 sep 2004 16:30
De ergonomie stoel, destijds een (niet al te goedkope) extra accessoire voor o.a. de Renault 25
Door het drukken op een knopje bij de stoel, kon een 5-tal gebieden van de stoel harder of zachter gemaakt worden, en zo meer of minder steun geven.
Het maakte de toch al comfortabele R25 qua zitgenot helemaal af.
Jammer genoeg blijkt dat op termijn het systeem het soms haast niet meer doet, of zelfs helemaal niet.
Soms zit dat in het kussentje of de luchtleiding daarnaartoe, maar vaak hoort men het pompje niet eens meer pompen, en zit het venijn ergens anders.
De werking van het knoppenpaneel is eenvoudig doch doordacht.
De knopjes bedienen via een stangetje de schakelaar, en het knopje zelf is eigenlijk het ventiel waarmee de lucht uit de pomp naar het juiste gebied gebracht wordt.
Wordt het knopje aan de andere zijde ingedrukt, dan wordt de pomp niet in werking gezet, doch alleen het ventiel een stukje geopend zodat de lucht weer kan ontsnappen.
Er zijn twee methode's om één en ander weer aan de praat te krijgen.
Doorgaans is namelijk het hoofdschakelaartje vuil of door andere oorzaken niet helemaal goed meer.
De makelijkste methode is om de meest voorste schakelaar er voorzichtig uit te wippen, en royaal met contactspray het hoofdschakelaartje (helemaal vooraan) te besproeien en een paar keer tijdens dat sproeien op 1 van de andere knopjes te drukken.
De meest zekere methode is een partij werk, maar geeft veel meer zekerheid.
Dat is de methode waar ik hier nu verder op inga.
We praten over een dergelijke stoel (afgebeeld de bestuurderstoel) Deze stoel dient losgemaakt te worden van de auto, door middels van 2-moertjes vooraan (bereikbaar via onderzijde van de auto) en 2-inbusbouten achteraan.
Dan kan de stoel wat naar achteren gekanteld worden, en komt er een boutje tevoorschijn waarmee het knoppenpaneel aan de stoel vastzit (steeksleutelmaatje 10) Na verwijderen van dit boutje, kan met wat beleid het paneeltje voldoende ver van de stoel loskomen Dat is noodzakelijk, omdat men bij deze kruiskop schroef moet kunnen komen Pas na verwijdering van deze kruiskopschroef, kan het dekseltje eraf Plakbandje verwijderen ...en ook de bovenkant kan dan met beleid en voorzichtheid eraf (steeksleutel alleen voor foto) De onderkant van het electrische schakelaartje wordt nu bereikbaar Met een kleine schroevendraaier en wat wrikwerk, laat deze schakelaar zich verwijderen Nu kunnen de soldeerverbindingen goed bekeken worden op breukjes, en de schakelaar kan goed schoongemaakt worden of vervangen.
Dergelijke schakelaars zijn bij electronica zaken voor weinig geld te verkrijgen.
De 'contact-spray-lover' kan natuurlijk ook makkelijker spuiten in een dergelijk losgemaakt contact, zonder risico het plastic van de schakelaars te beschadigen doordat deze soms (afhankelijk o.a. van het merk contactspray) wit uitslaan (niet herstelbaar).
Terugmonteren gaat in omgekeerde volgorde, voor diegenen die de foto's te vaag vinden, zal ik nog wat andere foto's opzoeken.
Succes, en voor vragen, mail maar.
Door het drukken op een knopje bij de stoel, kon een 5-tal gebieden van de stoel harder of zachter gemaakt worden, en zo meer of minder steun geven.
Het maakte de toch al comfortabele R25 qua zitgenot helemaal af.
Jammer genoeg blijkt dat op termijn het systeem het soms haast niet meer doet, of zelfs helemaal niet.
Soms zit dat in het kussentje of de luchtleiding daarnaartoe, maar vaak hoort men het pompje niet eens meer pompen, en zit het venijn ergens anders.
De werking van het knoppenpaneel is eenvoudig doch doordacht.
De knopjes bedienen via een stangetje de schakelaar, en het knopje zelf is eigenlijk het ventiel waarmee de lucht uit de pomp naar het juiste gebied gebracht wordt.
Wordt het knopje aan de andere zijde ingedrukt, dan wordt de pomp niet in werking gezet, doch alleen het ventiel een stukje geopend zodat de lucht weer kan ontsnappen.
Er zijn twee methode's om één en ander weer aan de praat te krijgen.
Doorgaans is namelijk het hoofdschakelaartje vuil of door andere oorzaken niet helemaal goed meer.
De makelijkste methode is om de meest voorste schakelaar er voorzichtig uit te wippen, en royaal met contactspray het hoofdschakelaartje (helemaal vooraan) te besproeien en een paar keer tijdens dat sproeien op 1 van de andere knopjes te drukken.
De meest zekere methode is een partij werk, maar geeft veel meer zekerheid.
Dat is de methode waar ik hier nu verder op inga.
We praten over een dergelijke stoel (afgebeeld de bestuurderstoel) Deze stoel dient losgemaakt te worden van de auto, door middels van 2-moertjes vooraan (bereikbaar via onderzijde van de auto) en 2-inbusbouten achteraan.
Dan kan de stoel wat naar achteren gekanteld worden, en komt er een boutje tevoorschijn waarmee het knoppenpaneel aan de stoel vastzit (steeksleutelmaatje 10) Na verwijderen van dit boutje, kan met wat beleid het paneeltje voldoende ver van de stoel loskomen Dat is noodzakelijk, omdat men bij deze kruiskop schroef moet kunnen komen Pas na verwijdering van deze kruiskopschroef, kan het dekseltje eraf Plakbandje verwijderen ...en ook de bovenkant kan dan met beleid en voorzichtheid eraf (steeksleutel alleen voor foto) De onderkant van het electrische schakelaartje wordt nu bereikbaar Met een kleine schroevendraaier en wat wrikwerk, laat deze schakelaar zich verwijderen Nu kunnen de soldeerverbindingen goed bekeken worden op breukjes, en de schakelaar kan goed schoongemaakt worden of vervangen.
Dergelijke schakelaars zijn bij electronica zaken voor weinig geld te verkrijgen.
De 'contact-spray-lover' kan natuurlijk ook makkelijker spuiten in een dergelijk losgemaakt contact, zonder risico het plastic van de schakelaars te beschadigen doordat deze soms (afhankelijk o.a. van het merk contactspray) wit uitslaan (niet herstelbaar).
Terugmonteren gaat in omgekeerde volgorde, voor diegenen die de foto's te vaag vinden, zal ik nog wat andere foto's opzoeken.
Succes, en voor vragen, mail maar.