[TIP] AR4 automaat, stuk is niet altijd stuk...
Geplaatst: 12 sep 2005 15:24
De AR4 automaat zoals ingebouwd in de Renault 25 geniet een dubbele reputatie :
- Zalige automaat
- Rampen bak....
Wat nu als de automaat er ineens mee kapt, zoals mij onlangs gebeurde ?
Je zet de auto weg, de volgende dag wil je gaan rijden, en hela... hij trekt niet goed meer...
Het storingslampje op het dashboard was aangesprongen, en de schrik sloeg mij om het hart...
Symptomen:
- Amper kruipneiging van de auto, doch nog wel een beetje
- Rekeneenheid heeft noodprogramma ingeschakeld
- Geen waarneembare lekkage's onder de auto op gebruikelijke plaatsen (zoals bijvoorbeeld oliekoeler)
- Één van de stekkers op de rekeneenheid lijkt een natte rand te hebben
- Wel een heel klein plasje (afmeting 2 euro munt) onder de rekeneenheid (ongebruikelijke plaats, geen hydraulische leidingen aldaar)
Mogelijke oorzaak:
- Opname element werkdruk defect (automaat perst olie via connector naar buiten)
- Rekeneenheid defect (pas op de 2de plaats)
Belangrijk:
- Niet mee doorrijden, indien toch, langzaam rijden, stabiel rijpatroon aanhouden, zo'n kort mogelijk stukje rijden.
(de olie staat onder enorme druk (ruim 12 bar) en kan ook in de rekeneenheid terecht komen ( 1000 euro onderdeel)
- Bij monteren nieuw element (170 euro), leiding wegwerken om warme plaatsen (uitlaat, hydraulische automaat leiding, etc.) te vermijden
- Bijgeleverd rubber ringetje eerst even in de ATF dopen alvorens te monteren
- Zo schoon mogelijk werken, rode veiligheidsdop van nieuwe element pas op het allerlaatste moment (!!) verwijderen
Nieuw opname element werkdruk (voor een V6i (langere kabel))
- Zalige automaat
- Rampen bak....
Wat nu als de automaat er ineens mee kapt, zoals mij onlangs gebeurde ?
Je zet de auto weg, de volgende dag wil je gaan rijden, en hela... hij trekt niet goed meer...
Het storingslampje op het dashboard was aangesprongen, en de schrik sloeg mij om het hart...
Symptomen:
- Amper kruipneiging van de auto, doch nog wel een beetje
- Rekeneenheid heeft noodprogramma ingeschakeld
- Geen waarneembare lekkage's onder de auto op gebruikelijke plaatsen (zoals bijvoorbeeld oliekoeler)
- Één van de stekkers op de rekeneenheid lijkt een natte rand te hebben
- Wel een heel klein plasje (afmeting 2 euro munt) onder de rekeneenheid (ongebruikelijke plaats, geen hydraulische leidingen aldaar)
Mogelijke oorzaak:
- Opname element werkdruk defect (automaat perst olie via connector naar buiten)
- Rekeneenheid defect (pas op de 2de plaats)
Belangrijk:
- Niet mee doorrijden, indien toch, langzaam rijden, stabiel rijpatroon aanhouden, zo'n kort mogelijk stukje rijden.
(de olie staat onder enorme druk (ruim 12 bar) en kan ook in de rekeneenheid terecht komen ( 1000 euro onderdeel)
- Bij monteren nieuw element (170 euro), leiding wegwerken om warme plaatsen (uitlaat, hydraulische automaat leiding, etc.) te vermijden
- Bijgeleverd rubber ringetje eerst even in de ATF dopen alvorens te monteren
- Zo schoon mogelijk werken, rode veiligheidsdop van nieuwe element pas op het allerlaatste moment (!!) verwijderen
Nieuw opname element werkdruk (voor een V6i (langere kabel))