Pagina 4 van 5
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 03 jul 2017 19:07
door Casss
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Tesla laat vrijdag het eerste productiemodel van de langverwachte Tesla Model 3 van de band rollen.
http://www.ad.nl/economie/nieuwe-tesla- ... ~a1359217/
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 09 jul 2017 09:49
door Casss
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 09 jul 2017 15:06
door Hachy
Het valt me eigenlijk wel tegen wat het bereik is. 345km, oke er staat 'vanaf' bij, maar dat is slechts 45km boven het real-life-bereik van een 41kWh Zoé. (300km). Ik had altijd het idee dat een gemiddelde Tesla gemakkelijk de 500km aantikt maar dat valt in de praktij dus nog wel wat tegen.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 29 jul 2017 21:17
door Casss
Artikel Volkskrant van presentatie Model 3 afgelopen vrijdagnacht
https://s.vk.nl/s-a4508773/?_sp=a11f563 ... 1355623589
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 01 aug 2017 14:42
door ipepb
Hachy schreef:Het valt me eigenlijk wel tegen wat het bereik is. 345km, oke er staat 'vanaf' bij, maar dat is slechts 45km boven het real-life-bereik van een 41kWh Zoé. (300km). Ik had altijd het idee dat een gemiddelde Tesla gemakkelijk de 500km aantikt maar dat valt in de praktij dus nog wel wat tegen.
Ik rij zowel Tesla als Zoé. Het grootste voordeel van de Tesla is niet zozeer de range als wel de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de laadvoorzieningen. Met wintersport naar Italie moet ik op 1200km misschien ook wel 4 of 5x superchargen, rijd dus nauwelijks meer dan 200km per lading. Maar dat geeft lang niet zoveel stress als het rondje Alkmaar-de Bilt-Rotterdam-Alkmaar dat ik een tijdje geleden in de Zoé maakte. Met een defecte EV-box in de Bilt, 'rood-geneuzel'aan de snellader in Harmelen en een discoende EVbox in Rotterdam was dat een allerminst ontspannen reis. Zolang Renault en andere fabrikanten zo weinig verantwoordelijkheid nemen voor de totaalbeleving van het elektrisch rijden ('nee hoor meneer, hier in onze garage laadt hij prima, het ligt vast aan de laadpaal') zie ik verdraaid weinig concurrentie voor de Model 3.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 02 aug 2017 08:31
door Nivve
ipepb schreef:Hachy schreef:Het valt me eigenlijk wel tegen wat het bereik is. 345km, oke er staat 'vanaf' bij, maar dat is slechts 45km boven het real-life-bereik van een 41kWh Zoé. (300km). Ik had altijd het idee dat een gemiddelde Tesla gemakkelijk de 500km aantikt maar dat valt in de praktij dus nog wel wat tegen.
Ik rij zowel Tesla als Zoé. Het grootste voordeel van de Tesla is niet zozeer de range als wel de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de laadvoorzieningen. Met wintersport naar Italie moet ik op 1200km misschien ook wel 4 of 5x superchargen, rijd dus nauwelijks meer dan 200km per lading. Maar dat geeft lang niet zoveel stress als het rondje Alkmaar-de Bilt-Rotterdam-Alkmaar dat ik een tijdje geleden in de Zoé maakte. Met een defecte EV-box in de Bilt, 'rood-geneuzel'aan de snellader in Harmelen en een discoende EVbox in Rotterdam was dat een allerminst ontspannen reis. Zolang Renault en andere fabrikanten zo weinig verantwoordelijkheid nemen voor de totaalbeleving van het elektrisch rijden ('nee hoor meneer, hier in onze garage laadt hij prima, het ligt vast aan de laadpaal') zie ik verdraaid weinig concurrentie voor de Model 3.
Harmelen is niet (meer) de schuld van de Zoe, deze is ondertussen al jaren onbruikbaar. Heb 2 jaar geleden dit aangekaart bij de uitbater en laatst nogmaals. Dat ding wordt gewoon nooit gerepareerd en ik krijg ook nooit mails terug dat ze er naar gaan kijken. Zowel ik als mijn broer kunnen er niet laden met de Zoe, zelfde symptomen als een laadpaal met slechte aardig (gelijk bij initiëren al rode neus).
Op de nieuwe Fastneds en deze paal na heb ik dan ook eigenlijk nooit problemen met laden. Ook laatst tijdens mijn rit Alphen-Nijmegen-Friesland-Alphen niet. Maar goed, dat is anecdotal, de Zoe heeft altijd wel meer problemen gehad dan andere auto's.
Was die ev-box overigens niet te fixen met een belletje naar hun om hem op 13A te zetten?
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 02 aug 2017 11:15
door ipepb
Je illustreert precies mijn punt. In Harmelen heb ik Allego gebeld, vriendelijke helpdesk had geen idee waar ik het over had, ging paal resetten enzo. Een Ioniq die er met mij stond kon wel laden 'dus het zal wel aan uw auto liggen meneer'.
EV-box gebeld maar die kwam ook niet verder dan resetten. Gelukkig vertrok de buurauto aan dezelfde paal en toen deed hij het wel weer (even).
Ik hoef eigenlijk nooit met Tesla te bellen maar als ik dat wel doe dan lossen ze het ook op.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 02 aug 2017 16:36
door Nivve
ipepb schreef:Je illustreert precies mijn punt. In Harmelen heb ik Allego gebeld, vriendelijke helpdesk had geen idee waar ik het over had, ging paal resetten enzo. Een Ioniq die er met mij stond kon wel laden 'dus het zal wel aan uw auto liggen meneer'.
EV-box gebeld maar die kwam ook niet verder dan resetten. Gelukkig vertrok de buurauto aan dezelfde paal en toen deed hij het wel weer (even).
Ik hoef eigenlijk nooit met Tesla te bellen maar als ik dat wel doe dan lossen ze het ook op.
Maar beiden problemen had je dus uberhaupt nooit gehad als respectievelijk Allego de paal 2 jaar geleden had gefixed (toen heb ik voor het eerst het probleem aangekaart, later nog twee keer) en EV-Box de oplossing voor hun palen had uitgerold (helpdesk heeft tegen mij bevestigd dat ze dit bewust per incident doen en niet allemaal in één keer).
Dus ik beschouw dit zeker niet als de schuld van de auto, als blijkbaar de uitbaters nalatig zijn geweest om de oplossingen toe te passen. Dan had je uberhaupt nooit naar de helpdesk hoeven bellen.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 02 aug 2017 18:02
door Hachy
Dan heb je ook nog het verschil dat laden bij Renault het beste werkt bij laatste software updates maar daarvoor moet je naar de garage. Tesla doet dit over-the-air en daardoor zijn de problemen (die Tesla ook heeft) gewoon sneller opgelost zonder dat je er iets van merkt.
Daarnaast blijft het lastig vergelijken, een auto van 25K en een auto die minimaal een veelvoud hiervan kost.
Het lijkt me logisch dat daar kwaliteitsverschil in zit.
@ipebp, Heb je je laadproblemen al gemeld bij je dealer en heb je eventueel al een nieuwere software versie voor je lader ontvangen ná 20 Maart 2017 ? Daarmee zijn je laadproblemen op EV boxen hoogstwaarschijnlijk opgelost. Een defecte EV-box daar helpt een Tesla natuurlijk ook niet tegen

Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 02 aug 2017 19:51
door ipepb
Een Jaguar is een stuk duurder dan een Toyota Aygo maar beiden laten mij betrouwbaar een rondje randstad rijden. Prijs heeft er volgens mij niet zoveel mee te maken. Een concern van de omvang van Renault zou makkelijk een betrouwbaar laadnetwerk kunnen bouwen in W-Europa. Dat wordt nu overgelaten aan een 'markt' die er nog niet is en die daarom vooral gedreven wordt door van subsidie levende partijen die weinig inspanning plegen om een acceptabele service te leveren.
Renault heeft me geen mailtje gestuurd dat er een update is. Ook geen mailtje dat ik beter niet in Harmelen kan proberen te laden. En geen actuele info met bruikbare laders naar mijn navigatie gestuurd. Wel blijft mijn navigatiesysteem trouw alle benzinestations op de route weergeven ook al heb ik dat al honderd keer uitgezet.Allemaal oplosbaar als er serieuze, liefdevolle aandacht aan het product besteed wordt.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 02 aug 2017 20:43
door Hachy
Ja, in je Jaguar/Aygo vergelijking heb je opzich wel gelijk in, hoewel ik in een Zoe toch heel betrouwbaar een rondje randstad rijd.
Maar je kan een industrie die al 100 jaar bestaat niet vergelijken met de EV industrie dus laten we dat dan ook vooral niet doen.
Er zijn iets van 15 Tesla Superchargers in Nederland. Daar kun je alleen met een Tesla laden. Alleen daarom al lijkt een laadnetwerk bouwen me geen taak voor de autofabrikanten omdat je dan allerlei verschillende netwerken creëert. Bovendien is de markt is al best een eind op weg, zeker in Nederland. Als je AC-lader.nl bekijkt zie je iets van 180 stuks snelladers door heel Nederland, en nog een kleine 500 semi-snelladers van 22kW. Daarnaast zijn er nog iets van 25.000 stuks 11kW laadpalen, in vrijwel elke woonwijk of winkelcentrum vind je tegenwoordig wel een 11kW paaltje. Dus hoezo 'de markt is er niet' ?
Maar als je de betrouwbaarheid van je Zoe op een paar brakke laadpalen van Allego en Ev-box af laat hangen dan onderschat je denk ik wat pionieren inhoudt. Op zulke grote hoeveelheden is het logisch dat er soms wat defect is. (Overigens staat op ac-lader.nl wél een waarschuwing voor laden met Zoé's bij Harmelen)
Last but not least; Aanschafprijs heeft er álles mee te maken, dat is net dat beetje geld wat gebruikt wordt om er -in jouw woorden- serieuze en liefdevolle aandacht aan te besteden. Vergeet niet dat Tesla alléén EV's doet en hier van nature dus ook veel meer de nadruk op legt. Voor andere automerken is de EV nog een beetje snuffelen/uitproberen.
Renault is eenvoudigweg geen Tesla en werkt helaas op een andere manier op dit vlak, incident-driven. Dat betekent dat je zelf bij Renault zult moeten melden als je laadproblemen ondervind. Mede door het feit dat er ook heel veel zoe's zijn waar die update niet nodig is en men niet preventief al die auto's wil terugroepen vanwege het ontbreken van het over-the-air-update-systeem.
Verder ben ik wel met je eens dat de servicedesks van de laadpaal boeren echt ruk zijn en stúkken beter kunnen. Ik heb zelf die lader bij Harmelen ook al meerdere keren bij Allego gemeld en steeds doen ze alsof het de eerste keer is dat het wordt gemeld en er niets aan de hand is. En EV-box is na 17:00 en in het weekend niet eens bereikbaar.
Ik heb Harmelen / Hellevliet maar weer eens aangemeld via het Allego Contactformulier. Hopen dat 'ie het ooit een keer gaat doen.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 03 aug 2017 08:28
door Nivve
Ik kom er 3 keer in de week langs. Misschien dat ik gewoon even 2 weken lang elke keer ga laden (en fout ontvangen) en elke keer een formulier insturen. Dan worden ze misschien wel wakker

Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 03 aug 2017 18:07
door GertjanVB
Met onze ZOE kom ik overal en zeker de randstad in het rond. De ZOE excelleert in flexibiliteit bij het laden en dat laatste is prima in een markt die nog aan het leren en ontwikkelen is. Als we weer eens bij een bokkende lader komen of eentje die ZOE niet accepteert is een oplossing altijd in de buurt. Idd kijk ik onderweg naar Oostenrijk jaloers naar de Teslarijders die probleemloos en trefzeker naar hun superchargers rijden en snelladen terwijl ik loop te emmeren op welke van de tig-manieren ik stroom uit een paal krijg. Maar dat komt tegen een prijs die ik niet kan betalen, ik neem de weinige incidenten voor lief, ben alert op verbeteringen bij Renault en geniet wat ZOE bied.
Kijken we naar de andere E-auto's dan zijn die juist extra kwetsbaar en afhankelijk van bepaalde laadinfrastructuur. Of snel of (heel) langzaam. Die kunnen niets met 11 of 22kW laders, ook de Bolt/Ampera niet. Tesla wederom de uitzondering en die zijn niet kwetsbaar. Vergelijk dat met Apple die hun eigen ecosfeer hebben en alles super op elkaar hebben afgestemd en daardoor problemen minimaliseren. Andere zijn van de markt afhankelijk en de markt moet maar inspelen op ideeën waar EV's mee komen: en die zijn legio. EV-box kwam met een overzichtje van 21 "nieuwe" EV's t/m 2021 en dat geeft niet veel vertrouwen: 7 types rollen al uit de fabriek, de rest van de modellen komt uit het topsegment. Voor Jan met de PV-installatie niet veel meer smaken de komende jaren.
Volgende stap is CCS voor hogere snelheden, maar het lijkt er op dat Renault snelladen voor de ZOE helemaal niet belangrijk vind en juist focust op de juiste batterijmaat voor de auto icm efficiënte (AC) thuis/werk laadopties.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 03 aug 2017 22:59
door VanAssen
Grandioos.
"
Voor Jan met de PV-installatie niet veel meer smaken de komende jaren."
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 04 aug 2017 00:01
door Hachy
Gertjan ik las laatst op tweakers een heel stuk dat die Tesla Superchargers dus ook zwaar geloadbalanced worden bij pakweg 20-30% gebruik. De eerste paar krijgen al het vermogen en de rest... de rest. Daardoor wordt het probleem groter en ontstaan er tesla files vooral op de plekken met doorgaande routes naar het zuiden van Europa.
Je hoeft daar op piek-momenten dus wat minder jaloers op te zijn, met die chameleon hebben we, zoals je treffend omschrijft, een heel fijn instrument in handen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 04 aug 2017 09:21
door fivari
Daarbij komt dat een tijd lang de standaardlader van Tesla slechts 11 kW was. Nu schijnt het standaard 16,5 kW te zijn of 3f24A.
Maar ik blijf het een handicap vinden dat de 41 kWh-Zoe's geen 43 kW kunnen laden.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 04 aug 2017 14:34
door zoe2goe
@Fivari: kunnen de Q models wel, maar we zijn het eens, in een veel kleiner temperatuur / SOC bereik.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 04 aug 2017 21:35
door fivari
Jeroen, inderdaad. Maar dat tijdens het laden even die 40 kW wordt aangeraakt is eerder om geen legale problemen te krijgen dan dat het praktisch bruikbaar is. Bestaat een apart topic over. Ik had er hier beter niet over begonnen.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 07 aug 2017 15:51
door Hachy
Wilde er nog iemand een Ampera-E kopen?
Gewoon bij uw dealer:
https://www.havikauto.nl/ampera-e/opel/ ... occ3523648
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 07 aug 2017 16:12
door PieterZoe
Iets beter lezen @Hatchy : ) "De auto is alleen beschikbaar voor proefritten". De dealer zegt niets over de oplevering en we weten helaas wel beter: dat wordt pas 2018 (jammer genoeg, want aantrekkelijke auto)
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 07 aug 2017 16:39
door Hachy
Aargh waarom staat er dan een verkoopprijs bij
Thanx.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 07 aug 2017 20:36
door GertjanVB
Ze willen graag doen alsof. Alle vinkjes wel aangekruist van de optie lijst.
Ik heb even gechat me tLeon van (het callcenter van) Havik Auto. De vestiging in Amsterdam mailt me zsm over de levertijd.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 08 aug 2017 14:04
door zoe2goe
<stir-the-pot>Kom op jongens, ik weet dat het merendeel van de ZOE rijders niet-meer-zo-jonge-mannen zijn, maar een Opel? Daar wil je toch niet in begraven worden?</stir-the-pot>
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 08 aug 2017 19:49
door GertjanVB
Even aandacht voor de aparte manier waarop GM/Opel de aandacht voor een EV circa twee jaar lang op nivo probeert te houden en schone schijn speelt met de EV die uitstekende specs heeft en een leuke prijsstelling, alleen niet te koop is.
De dealer bevestigde vandaag absoluut geen uitspraak te kunnen doen over de levertijd, laat staan dat er bestellingen aangenomen worden. De PR machine draait intussen overuren en iedereen die het wil mag er in rijden en over publiceren en roepen wat een geweldige auto het is. Op het moment dat ie wel leverbaar is, zullen zijn specs niet spectaculair meer zijn.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 09 aug 2017 14:23
door zoe2goe
Een soort half omgekeerde "how great it's gonna be when you get it" strategie? Apart

Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 09 aug 2017 15:48
door ernieb44
Broekhuis meldt op zijn site dat hij 'naar verwachting' Q4 2017 beschikbaar is [
https://www.broekhuis.nl/opel/ampera-e/]
Zal wel eerder halverwege 2018 worden..
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 11 aug 2017 14:00
door Jsj
zoe2goe schreef:<stir-the-pot>Kom op jongens, ik weet dat het merendeel van de ZOE rijders niet-meer-zo-jonge-mannen zijn, maar een Opel? Daar wil je toch niet in begraven worden?</stir-the-pot>
Helemaal mee eens, een Renault is wel echt de grens wat dat betreft...
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 06 sep 2017 20:44
door Casss
De nieuwe Nissan Leaf wordt goedkoper dan Opels Ampera-E.
https://www.bright.nl/nieuws/nieuwe-nis ... -nederland
Nissan Releases New Leaf EV: Lacks Battery Brawn, Brings Bigger Brain
https://www.forbes.com/sites/bertelschm ... 8a4cb2781d
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 09 nov 2017 22:40
door PieterZoe
We kunnen een verdere toename verwachten van de vraag naar de Zoe (en nieuwe Nissan Leaf) nu Opel heeft aangekondigd de Ampera E maar liefst 5000 euro ($5500) duurder te maken. Reden voor de prijsverhoging is dat GM de levering van de Ampera E aan Opel (niet langer meer familie van GM zoals we weten) verder heeft beperkt. Heel 2018 is de Ampera E niet meer leverbaar in NL. Mijn collegas in Noorwegen hebben al 50 order-annuleringen ontvangen van Opel.
https://insideevs.com/opel-ampera-e-get ... in-europe/
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 10 nov 2017 06:52
door GertjanVB
Bij elke Bolt/Amepera moest volgens de berichten €7000 bijgelegd worden door GM. Na de verkoop van Opel is het logisch dat GM dat nu niet meer voor Opel/PSA gaat betalen. Aan PSA/GM om dat bedrag bij te leggen, wat ze niet gaan doen aangezien Opel nu minder modellen met een hogere prijs gaat maken. Zou je bij een GM dealer nu een echte Bolt met korting kunnen bestellen?
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 10 nov 2017 11:14
door zoe2goe
"Nee hoor we zijn ECHT HELEMAAL om, en we gaan de BESTE BEV maken, en we zijn al bijna klaar, voor AL onze modellen, heus waar, en ze komen hartstikke snel, dus koop nog heel eventjes geen andere auto OK?".
Kom op jongens, dat bericht herkenden wij toch al een paar jaar van kilometers afstand? Alleen de OEMs die jaaaren geleden de durf hebben gehad er vol in te gaan hebben een beetje kans om op korte termijn iets fatsoenlijks te hebben (of hebben het al QED). Je koopt dit niet zomaar in. Ik denk dat we dit type van berichten nog van een paar andere OEMs horen.
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 10 nov 2017 15:34
door MartijnEV
Iets van het “Kind met het badwater...” ...
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 02 mar 2019 20:59
door Casss
Op de website:
https://www.autovisie.nl/nieuws/goedkop ... -realiteit
Tesla heeft zijn belofte om een Model 3 van 35.000 dollar te gaan leveren, waargemaakt. Vooralsnog alleen in de Verenigde Staten, want daar is de verkoop van de Tesla Model 3 Standard Range reeds gestart. Naar verwachting staat de variant over zes maanden ook op de Europese prijslijst.
Zes varianten
Sinds deze week heeft Tesla het leveringsprogramma van de Model 3 behoorlijk uitgebreid in de Verenigde Staten. Daar bestaat het Model 3-programma nu uit zes varianten, te weten de:
Standard Range: 352 kilometer - 35.000 dollar
Standard Range Plus: 384 kilometer - 37.000 dollar
Mid Range: 422 kilometer - 40.000 dollar
Long Range: 520 kilometer - 43.000 dollar
Long Range AWD: 496 kilometer - 47.000 dollar
Performance AWD: 496 kilometer - 58.0000 dollar
https://www.autovisie.nl/nieuws/goedkop ... -realiteit
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 03 mar 2019 12:18
door daf55
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... eot-e-208/
Natuurlijk even de prijs afwachten, maar ik moet zeggen dat het pakketje zoals nu wordt verteld, erg aantrekkelijk lijkt te worden. Renault moet wel met een hele fijne vernieuwde Zoe gaan komen, want anders zou dit de opvolger van de Zoe wel eens kunnen worden.
Vooral het interieur ziet er 100% mooier uit dan nu in de Zoe.
interieur e-208.jpg
En dan lijken ze het laden op 3 fase en snelladen ook nog onder de knie te hebben? Ik ben erg benieuwd!
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 03 mar 2019 12:30
door RogerS
Anders wij wel... Een serieuze kandidaat voor onze Zoe....
Re: Overige E-auto's
Geplaatst: 03 mar 2019 16:42
door GertjanVB
De Tesla Model3 voor € 35.000 zal een sterke aanbieding zijn. Icm de toezegging voor € 6.000 subsidie op EV in 2020 niet te negeren. ZOE komt in september met een evolutie van de huidige ZOE, nog niet op het gezamenlijke Leaf platform, dus geen toename in ruimte, en geniet ook die subsidie. Renault voegt meer opties toe en zal naar verwachting de prijsstelling scherp (moeten) zetten. Dus prijs/prestatie verhouding zal de focus van Renault zijn.