Het is een benzinemotor plus generator. De stroomaansluiting zit in het koppelstuk. Hiervoor moet de autofabrikant dus een modificatie toepassen. De Zoe is daar overigens in principe klaar voor. In het ontwerp van de Zoe is rekening gehouden met het in de toekomst koppelen van een externe stroombron voor gebruik tijdens het rijden. Doel van dit concept is om de karretjes langs de snelweg te plaatsen zodat deze voor langere ritten gehuurd kunnen worden (10 euro per dag plus 8 euro/uur gedurende dat de benzinemotor in gebruik is). Geen onaardig idee. Doet me denken aan die accukarretjes die ze in Duitsland langs de weg willen plaatsen.
Aardig videointerview met de maker van EP tender:
Re: Zoe in media
Geplaatst: 05 okt 2014 22:06
door VanAssen
Dus weer een soort hybride aanvulling.
Dat als juist de laadinfrastructuur toeneemt in de EU en steeds meer partners in deze samenwerken en we volledig electrisch kunnen reizen.
Nutteloos ding, sorry. Kan er geen sympathie voor hebben.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 05 okt 2014 22:29
door Ad van der Meer
Ik ben benieuwd wat het verlies is van het mee slepen van de aanhanger.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 05 okt 2014 22:33
door PieterZoe
Snap ik. Maar er zit ook wel een andere kant aan: je kunt in een keer 500km rijden met 120km/uur. Ondanks de beschikbaarheid van al die fantastisch goede snelladers van FN en TNM (die ik ook erg waardeer) is een zeer lange afstand toch wel wat gedoe. Elk 100 km stoppen en 25min wachten om vervolgens weer met 95km/uur verder te gaan: daar wordt zo'n 500km toch bijna 2x zo lang van in tijd. Ik ben overigens ook voor 100% elektrisch. Daarom vind ik dat concept met die accukarretjes langs de snelweg in principe beter dan de EP tender
Re: Zoe in media
Geplaatst: 05 okt 2014 23:29
door Luc Weide
500 km met 120 km/uur..... Als ze daarvoor nou eens autotreinen zouden inzetten zoals in de Chunnel (maar dan dus niet voor zo'n kippeneindje van 40 km). Dan doe ik het voor- en na-transport zelf. En tijdens die stomvervelende 500 km kan ik wat zinnigs doen (variërend van het landschap genieten tot uitslapen). Optimale integratie van privé en openbaar vervoer. http://www.ergoyou.info/verkeer%28d%29/combinatie.html
Re: Zoe in media
Geplaatst: 09 okt 2014 12:17
door rgr
Voor diegene die dit niks vinden, zou je dan wel een benzine auto huren voor de langere afstanden? Binnen NL leg ik afstanden van 300Km, zonder al te veel problemen, maar daar buiten??
Ik zie het wel als optie, maar ik ga eigenlijk nooit met de auto op vakantie (buiten NL), dus of ik het ga gebruiken?
Zoe in media
Geplaatst: 10 okt 2014 17:10
door E-mission
Ik heb via Snappcar een plug in prius gehuurd bij een particulier om naar Hamburg te gaan. De Tesla Model S-en waren helaas bezet. Had net zo makkelijk kunnen vliegen of met de trein kunnen gaan. Weet niet of ik met een aanhangertje had gegaan.
Ik heb net een elektrische motorfiets gekocht die nog veel langzamer laadt dan een Zoe. Dus ook daar een issue voor lange trips. Maar met het geld dat ik bespaar huur ik makkelijk een andere motor. Of wellicht een busje om hem in te doen.
Ingevuld. Wel raar dat ik de betrouwbaarheid van de laadpaal op mijn werk moet invullen terwijl ik enkele vragen daarvoor heb aangegeven dat die er niet is.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 18 okt 2014 17:39
door PieterZoe
Ook ingevuld. Prima kanaal om ervaringen en verbeterpunten kenbaar te maken
Niet helmaal zo slecht als het 3e kwartaal volgens aotoblog.nl (35) maar nog steeds niet om te juichen.
Snapt iemand waarom al die ander kopers NIET een Zoë kiezen ???
Re: Zoe in media
Geplaatst: 19 okt 2014 14:18
door Luc Weide
Komt het misschien van dit soort onzin:
The New Motion FAQ's 05: Kan ik met mijn auto snelladen?
Antwoord: Dat is afhankelijk van uw auto. Op dit moment is SNELLADEN mogelijk met de Nissan Leaf, Citroen C-Zero, Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV en Mitsubishi Outlander.
Mijn e-mail aan TNM : De HIER genoemde merken zijn een VOLSTREKT WILLEKEURIGE SELECTIE. U kunt BETER DIREKT VERWIJZEN naar uw toelichting onder SNELLADEN.
Ze hebben toegezegd er wat aan te doen (18 okt, 11:10).
Re: Zoe in media
Geplaatst: 19 okt 2014 16:10
door GertjanVB
@cass: op z'n pootjes geland inmiddels zie ik
@Luc Weide; onder andere, maar mede omdat Renault dacht dat de Zoe zichzelf zou verkopen en bitter weinig aan PR en ondersteuning heeft gedaan. Dat proberen ze nu gelukkig in te halen.
Reden waarom TNM de Zoe eigenlijk links laat liggen;
Ze verkopen geen laadpalen aan Zoe klanten omdat Renault dat via anderen stuurt. Kijk op de site bij TNM onder " Elektrische auto's" zie jij Renault Zoe?
Reden voor meer Leaf-rijders;
Kijk eens naar het snellaadpalenoverzicht ( TNM Alle snelladers ) en let op de lichtblauwe markeringen; Leaf snelladers die al heel lang bestaan, dankzij de bemoeienis van Nissan en reden waarom er meer Leaf-rijders zijn. Dit zijn voornamelijke zakelijke rijders die belang hechten aan een dekkend netwerk, dat er speciaal voor Leaf-rijders dus al langer was, terwijl wij nu de geneugten van snelladers, dankzij Fastned en TNM, pas mogen proeven.
Vlak ook de actie van Natuur- en Milieu niet uit ( Aanbieding N&M). Waarom Natuur en Milieu de Zoe niet heeft meegenomen in het aanbod? Ik vermoed dat dit een initiatief was van Nissan.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 20 okt 2014 09:20
door Verwijderd 18461
Een heel belangrijke reden is de batterijhuur, waardoor het voor leasemaatschappijen juist erg ingewikkeld is de auto te verleasen. Van de 100 % EVs zijn de Tesla (sinds kort zelfs met gegarandeerde restwaarde van de fabrikant), de i3 en de Leaf eenvoudiger voor een leasemaatschappij. De kortingen die Nissan op de voertuigen geeft zijn ook veel hoger dan wat Renault kan bieden. Zie inderdaad de actie via N&M maar ook de e-NV200-actie (200 ondernemers krijgen de elektrische bestelbus op proef).
Nu het erop lijkt dat er een optie komt om de batterij te kopen, kan de ZOE wellicht voor leasemaatschappijen wél een goede optie worden.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 20 okt 2014 10:31
door Luc Weide
@GertjanVB: Voor mij mag Renault ook veel meer tamboereren op de UNIEKE voordelen van de Chaméléon lader:
Particulieren en kleinbedrijven kunnen desgewenst met 11 kW laden door hun meterkast te laten ombouwen
van 1 x 25A naar 3 x 25A. Dat kost EENMALIG ± € 1500,- . De vaste maandlasten blijven gelijk.
Grotere gebruikers die al een aansluiting van 3 x 35/40A (of nog zwaarder) hebben
kunnen zelfs met 22 kW laden ZONDER EXTRA KOSTEN.
En dat allemaal 'voor de eigen deur'
en niet ergens onderweg.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 20 okt 2014 13:37
door PieterZoe
Om nog maar te zwijgen over het feit dat je onderweg met de Zoe dus ook echt op elk adres (in de steden) je auto met 11KW kunt opladen. Een zakelijke afspraak van een uurtje is genoeg om weer naar de volgende stad te rijden. Met een Zoe kun je echt de hele dag afspraken inplannen en een paar honderd km rijden. Dat lukt je niet met de i3, Leave etc.
Wat een idioot test resultaat. Renault geeft helemaal geen 210 km range door, dat is de NEDC range. Renault geeft 130 km door en de range is veel verder dan wat ze opgeven. Lijkt mij dus duidelijk dat de Zoe de winnaar is.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 23 okt 2014 09:00
door Luc Weide
Vertel dat liever aan de ANWB.
Hier is waarschijnlijk NIEMAND die dat NIET weet.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 23 okt 2014 09:16
door fivari
Het bereik vergelijken van (elektrische) wagens in het dagelijks verkeer is niet erg zinvol, zelfs niet op eenzelfde parcours en zeker niet met verschillende chauffeurs.
De aangeboden verkeerssituatie varieert constant. Eenmaal bruusk moeten remmen voor een licht dat op oranje springt in plaats van uitbollen naar een lichte dat al op rood stond en je hebt minstens een km bereik verschil. De interactie met het verkeer verschilt bovendien van chauffeur tot chauffeur en van de ingesteldheid van de chauffeur. Geef mij twee verschillende maar gelijkaardige wagens waarvan ik van de ene wil aantonen dat hij minder verbruikt dan de andere. Dat lukt mij zonder problemen. Vandaar het belang van die NEDC-cyclus: dat is een objectieve vergelijkingsbasis, ook al onderschat die met het verbruik in het dagelijks verkeer.
Wat met randverbruik? Werden daar dezelfde instellingen gebruikt of was een van de chauffeurs wat kouwelijker?
Bovendien vergt het halen van de maximale range toch wat specifieke ervaring.
De Zoe heeft een aantal sterke punten:
De gebobbineerde motor laat toe om tot op lage snelheid meer energie te recupereren dan een inductiemotor. De 70 kW sterke motor regenereert tot 43 kW, de 285 kW sterke MS van Tesla regenereert (slechts) maximaal 60 kW
De verwarming met een warmtepomp
Eventueel, de speciale EV-banden met verlaagde rolweerstand
De Zoe scoort ook wat minder op:
De stroomlijn: de SCx ligt met 0,75m2 aan de hoge kant hetgeen nadelig is voor de snelweg of bij hogere snelheid in het algemeen. ter vergelijking, de SCx van de MS bedraagt 0,576
Het gewicht is nogal groot. Geen probleem voor geoefende rijders die optimaal regenereert want bij het afremmen speelt de massa in het voordeel, maar voor de autojournalist die de Zoe of het elektrisch rijden wat minder genegen is een handige eigenschap om het verbruik te verhogen
Re: Zoe in media
Geplaatst: 23 okt 2014 11:40
door renault15.17
Waarom weet ik niet, maar de ANWB is de ZOE enorm aan het bashen. In de voorlaatste kampioen stond zo'n blog van een testrijder die een jaar lang elektrisch rijdt. Er stond als afsluitende zin iets van "de ZOE herrinerd je zo er constant aan hoe onhandig hij is".
De link die Cass hierboven plaatst laat het niet direct zien, maar als je dan onderaan het artikel doorklikt op de top10 dan zie je weer een rijtje staan waar helemaal niks van klopt. Fabriekswaardes, Nedc getallen en praktijkwaardes worden lukraak door de ANWB gebruikt om hun top10 te vormen. Ze zijn voor mij net zo min nog geloofwaardig als hun Duitse zusterorganisatie de ADAC.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 23 okt 2014 13:00
door fivari
Grappig, nu ja grappig, is ook dat bv. voor de BMW i3 die hier de winnaar is omdat hij beter doet dan de geclaimde range in de link met de lijst van top 10 elektrische auto's een range van 190 km opgegeven wordt die evenmin gehaald wordt.
Eigenlijk zegt men zomaar iets, daar komt het op neer.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 23 okt 2014 13:42
door E-mission
Jammer dat de ANWB geen comment secties hebben bij de artikelen.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 23 okt 2014 14:16
door Luc Weide
Kun je daar niet voorstellen om WEL comment secties in te voeren ?
Ik (platina lid van de ANWB) ben VOOR.
De betrouwbare overheid. Ik maak me nog de meeste zorgen over "bestaande leasecontracten worden gerespecteerd". Er lag een heel harde belofte dat de nul-bijtelling 60 maanden zou gelden. Mijn karretje is zakelijk, maar geen lease.
Wat een een gepruts, eerst een-op-elf hybrydes subsidiëren, vieste jongetjes van de Europaklas zijn en blijven en nu dit weer.
Zoe in media
Geplaatst: 23 okt 2014 20:06
door MartijnEV
Ik denk dat ik mijn ANWB lidmaatschap ga opzeggen.
Gouden lid, nog 1 jaar tot Platina.
Maar deze 'autojournalistiek' door onafhankelijke 'experts', bij 'de club die wijze adviezen geeft aan automobilisten' en met deze nonsens waarschijnlijk ook haar zeer sterke lobby in de politiek voedt, dwingt mij er toe een andere club te zoeken die wel verstand van zaken heeft.
Re: Zoe in media
Geplaatst: 23 okt 2014 20:08
door zoe2goe
Heb ik precies een jaar geleden gedaan Martijn. Moet nog wel even het Renault pech nummer (inclusief bij de accuhuur) opzoeken, want ik had dus afgelopen weekeinde BIJNA energiepech. In het buitenland!
Re: Zoe in media
Geplaatst: 23 okt 2014 20:18
door MartijnEV
Daar is ook een app voor in R-Link!
Re: Zoe in media
Geplaatst: 23 okt 2014 20:22
door zoe2goe
Dat meen je niet? Help me even op weg (pun intended!)?