Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 30 aug 2015 20:47
door zoe2goe
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Uiteindelijk gaven de LEDs dus wel een krimp. Blauwe LED gesneuveld door 400 volt spanning over de sperrichting, daar helpt dan uiteindelijk geen serieweerstand aan. Niet echt gek natuurlijk. Gewoon niet goed over nagedacht.
Vandaag heeft Arnold een tussenstopje hier gemaakt en heb ik beide LEDs voor de zekerheid vervangen, nu met een diode in de omgekeerde richting erover. Ook weer opgelost.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 24 sep 2015 14:26
door forte
Bij het laatste moet nog wel opgemerkt worden dat we er nog niet helemaal klaar voor zijn in Noorwegen. Zaptec doet erg zijn best om dit gedurende de komende maanden goed gekeurd en op de markt te krijgen maar vooralsnog moeten de Noorse Zoe rijders nog even geduld hebben.
Zoe's worden momenteel nieuw aangeboden incl. podpoint thuis geinstalleerd en met 1 tot 5 jaar gratis laden bij Fortum's laadstations.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 15 nov 2015 16:34
door zoe2goe
Zo, ze is weer thuis
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 25 jan 2016 20:06
door GertjanVB
Begrijp dat het niet ff het in elkaar zetten van een bouwdoosje is. Pff, als ik het commentaar lees dan krijg ik als bouwvakker al de kriebels.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 25 jan 2016 20:07
door zoe2goe
Tis een beetje priegelen Maar we leuk.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 26 jan 2016 11:14
door Nivve
Vraagje over het langzaamladen.
Van het weekend naar Meppen (Duitsland) geweest. Vrienden vonden het een slecht idee maar ik ben eigenwijs (pionieren ho! ). Daar aan een doodnormaal duits stopcontact gehangen en einde van het weekend vol weggereden (intermittent geladen ivm kou van de voordeur als mijn snoer er doorheen moest. Nu bleek het dat de Zoe 100% was volgeladen (volgens het dashboard), echter mijn range was maar 88 km. En dat met grootste deel heenreis 95km/u.
Dus de vraag is, in hoeverre kan het langzaamladen aan een stopcontact ervoor zorgen dat de capaciteit zo sterk omlaag gaat?
De rest van de rit terug was een grote ramp (erg slechte eerste indruk van de schone Zoe op mijn vrienden). Telkens bij een snellader +/- 13kWh geladen wat 10-95% moest zijn volgens het dashboard. Ook bij de 22kWh lader was naar 99% maar 13 kWh geladen (vanaf 13km RR, 10% of zo?). Uiteindelijk bij het brugrestaurant A4 geladen naar 74%, wat plotseling een acceptabele 88km was (heb niet gekeken hoeveel kWh erin is gegaan...).
Ik snellaad erg regelmatig en ik ben dit nog niet tegengekomen, dus vandaar dat ik afvroeg of het met het langzaamladen te maken kon hebben.
Eerst aanschaf nu ik mijn loon binnen heb, is een android tablet voor CanZE. Ik kan er dan niets aan doen, maar dan weet ik iig waar ik aan toe ben (aangenomen dat de CanZE dit zou hebben opgepikt).
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 26 jan 2016 19:43
door GertjanVB
Veel geheimtaal, maar ik leid uit je verhaal af dat het door de kou komt, niet door langzaam laden. In het On board topic kom je een pdf tegen met laadtijden gerelateerd aan batterij temperatuur. Bij lage temperatuur langzaam laden, hoe warmer hoe sneller. Ook als de batterij vol raakt gaat jet langzamer en bij koude is dat punt eerder bereikt. Ook de range wordt lager aangegeven als de ZOE lage temperaturen detecteert, als je een lang stuk rijd, kan dat vervolgens weer meevallen als de batterij opwarmt, maar als je de kachel gebruikt, daalt de range weer.
In Meppen kun je overigens prima gratis 22kW laden bij Otten Kalte - klima - Elektro, wel direct na aankomst doen, als de batterij nog warm is.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 26 jan 2016 21:11
door Nivve
Ach ja, coherent schrijven is niet mijn sterkste punt
Ik denk zelf niet dat het de kou is, gezien het de hele weg hetzelfde bleef, zelfs na de derde keer snelladen. Bovendien was het 8 graden zondag, niet echt koud naar mijns inzien. De laadsnelheid was bij de eerste snellader idd lager, zoals verwacht bij het begin van de rit, maar bij de rest van de laders gewoon rond de 43 kw geladen. Maar nog steeds maar een range van 80+ als ik (met een onderhand door de snellader verwarmde accu) weg reed.
Ook heb ik de hele rit naar huis zonder verwarming (op min en AC OFF) en 95 gereden, dus ik zou eerder capaciteiten van 120 km hebben verwacht. Ik heb zelfs mijn banden opgepompt naar 2.9 om elke km eruit te trekken
Vandaar dat ik een beetje ontdaan ben van de lage capaciteit, zover ik weet is er niet echt een verklaring voor. Maar het begon toen ik wegreed na aan het normale stopcontact te hebben gelegen.
En bedankt voor de vermelding van de lader. Komt me volgende keer wel goed uit denk ik
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 26 jan 2016 23:20
door HarmOtten
@Nivve,
Het langzaam opladen lijkt mij niet de oorzaak van je verminderde range te zijn.
Je zou d.m.v. dit trucje je batterij gezondheid eens kunnen bepalen. Wellicht is die aanzienlijk lager dan 100%.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 27 jan 2016 00:05
door GertjanVB
@nivve: Voor laden bij Otten moet je een RFID-card hebben, die krijg je in de winkel met voor 3 of 4 keer laden erop. Ik kan je de mijne toesturen, ik heb daar twee keer mee geladen, dus er moet nog wat op zitten en dan kun je direct buiten winkelwijken gerecht. Stuur maar een PB met adres.
Met 8 graden zit je net in het gebied met tegenvallende laadprestaties voor batterijtemperatuur. Wat je noemde is buitentemperatuur en niet batterijtemperatuur dus daar kan nog wat in zitten.
Kachel is niet alleen de verbruiker van stroom, maar ook de ventilator, tikt mee.
Tegenwind en helling (helling naar en van Meppen niet zo aan de orde) spelen ook mee: 1 bft tegen is 1kW in verbruik extra (ongeveer). 95 km/h en 2,9 bar zijn cijfers waar je normaliter wel de 120 mee moet halen. Op mijn reisje naar Duitsland onlangs werd ik ook enigszins verrast door beperkt bereik. Dat zat hem voornamelijk in de tegenwind en de kou doet in den beginne ook wat. Het regeneren gaat dan niet zo best. Zelf heb ik 89% batterijcapaciteit
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 27 jan 2016 10:04
door Nivve
Ik denk toch echt dat er een tijdelijke dip in de capaciteit was, gezien mijn verbruik niet wezenlijk hoger was (gemiddeld 16kw, ik heb de hele rit het panisch in de gaten gehouden) en de snelladers er van 10-99 maar 13 kWh inpompte.
Bij een buitentemperatuur van -5 vorige week nog gewoon 100+ range gehad, dus vandaar dat ik de 8 graden niet acht als het probleem achter de terugval.*
Ik heb binnenkort de android tablet en CanZE, dan kan ik volgende keer echt nagaan wat de oorzaak is. Het blijft zo toch giswerk.
Pasje heb ik trouwens niet meer nodig. Mijn vrienden hebben de Zoe afgezworen voor de rit naar Meppen **
*Edit: Mijn zoe stond niet aan de laadpaal die week.
**Edit2: Ze vonden de acceleratie wel supervet gelukkig
Edit3: Spelfout
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 27 jan 2016 15:56
door fivari
Nivve schreef:Mijn vrienden heb de Zoe afgezworen voor de rit naar Meppen **
Er is geen jeugd meer!!!
Geniet, nu het nog kan, van het avontuur van elektrisch rijden. Binnen enkele jaren is het allemaal mainstream en dan wordt niet kunnen laden gewoon vervelend, nu is het nog: avontuur en spanning: adrenaline en zoeken met onverwachte ontmoetingen.
Zoals gisteren toen in weer en wind zowel de snellaadpaal Wommelgem, Autolei als de semisnellaadpaal in Schilde eruit vlogen. Een volgend probleempje met de Zoe?
Dan maar met mijn eigen lader aan 14A in het stopcontact van het restaurant geladen om zo 's nachts en vanwege de felle kopwind met 3% thuis aan te komen.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 27 jan 2016 18:56
door PieterZoe
@fivari mooi gezegd! Helemaal waar.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 06 feb 2016 21:42
door OlafH
Wat is hier beter aan dan de omalader van Renault? De maximale 16 A?
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 07 feb 2016 01:32
door HarmOtten
Het grote voordeel van de ZapCharger is dat er een volledige galvanische scheiding in zit. Daardoor is deze ook geschikt voor het zogenaamde IT-elektriciteitsnetwerk in Noorwegen en België. Beetje technisch verhaal, maar dit zijn oude netwerken waarbij je geen nul-geleider hebt. De 230V~ staat hierbij tussen twee fasen. Bij de nieuwere netwerken staat 230V~ tussen een fase en de nul (en 400V~ tussen de fasen onderling). Voor meer info, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aarding
Met de ZapCharger zal je ook geen last meer hebben van eventuele slechte aarding. Kortom, met deze "nood-lader" kun je in alle landen terecht.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 14 feb 2016 14:26
door RogerS
Ik ben benieuwd wat de ZAP Charger zal gaan kosten...
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 26 mar 2016 00:14
door zoe2goe
Heeft iemand van jullie de Renault Flexicharger, zeg maar de officiële Renault granny charger? Zo ja, hier de super-tip, indien niet reeds bekend. Eerste de disclaimer: weet wat je doet. Bij twijfel niet inhalen. Een fatsoenlijk aangelegd stopcontact heeft geen enkel probleem met 13-14 ampère. Een niet fatsoenlijk.......
De Flexicharger staat standaard op 10A. Als je een sterke magneet tegen de stekker houdt/plakt, gaat- ie op 13A. Ja, ik dacht eerst ook dat ik pootje werd gelicht, maar het is zo. Zit kennelijk een reed contact in. Het idee lijkt te zijn dat een speciaal stopcontact, met dus een magneet er in, de Flexicharger toestaat met hogere stroom te laden.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 26 mar 2016 09:06
door GertjanVB
De Zapcharger is naar een next level. Info kan nu hier gevonden worden.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 26 mar 2016 09:39
door OlafH
Huh? Hier een flexi charger van Renault. Toch maar eens proberen, maar mijn stekker ziet er heel anders uit dan de stekkers op dat forum.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 26 mar 2016 13:05
door zoe2goe
Ben benieuwd!
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 27 mar 2016 18:01
door fivari
In Frankrijk spreek men van een Green-Up: een met zorg geïnstalleerde schuko die in staat is om gedurende lange tijd 13A door te geven. En opdat de flexicharger het verschil zou kunnen merken met een gewone schuko waarvoor slechts 10A is toegelaten, is een magneet ingebouwd. Die detectie kan men dus omzeilen door zelf voor een magneet te zorgen.
Maar 10A voor een gewone schuko is wel erg weinig en wel erg aan de veilige kant. Zelf kan ik probleemloos 18A op een schuko laden zonder dat die echt warm wordt.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 27 mar 2016 18:01
door fivari
In Frankrijk spreek men van een Green-Up: een met zorg geïnstalleerde schuko die in staat is om gedurende lange tijd 13A door te geven. En opdat de flexicharger het verschil zou kunnen merken met een gewone schuko waarvoor slechts 10A is toegelaten, is een magneet ingebouwd. Die detectie kan men dus omzeilen door zelf voor een magneet te zorgen.
Maar 10A voor een gewone schuko is wel erg weinig en wel erg aan de veilige kant. Zelf kan ik probleemloos 18A op een schuko laden zonder dat die echt warm wordt.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 28 mar 2016 00:15
door OlafH
Zo'm beetje elke groep van een huisinstallatie is toch op 16A afgezekerd? Dan zou 18A niet kunnen lijkt me?
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 28 mar 2016 10:04
door Dré
stopcontact op kabel van 2,5 carré met automaat zelfs 20A (In BE)
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 28 mar 2016 12:07
door fivari
Inderdaad: zekering 20A, 2,5mm2. De kabel wordt dan handwarm. Het stopcontact warmt eigenlijk niet of niet merkbaar op.
Maar een stopcontact dat je voor het eerste gebruikt, moet je toch even monitoren. Een slecht contact warmt onmiddellijk op, een minder goed contact is na een tiental minuten toch wel merkbaar te warm.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 28 mar 2016 20:11
door OlafH
Hier in Nederland zijn de huisinstallaties standaard van 16A zekeringen voorzien. Wel een hele rij meestal, 9 groepen is geen uitzondering.
Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard
Geplaatst: 08 apr 2016 13:59
door Hachy
De vraag is nu of er op de Nederlandse flexi-charger / Granny cable ook een Green'up stekker zit. Zo ja, dat zou wel relaxed zijn, dan hoef je alleen maar een Green'up opbouwcontactdoos zien te kopen en te monteren op plaatsen waar je geen laadpaal hebt, maar wel regelmatig bent. Dan kan je daar ineens op 13A laden ipv 10A op 1-fase.