Pagina 4 van 21

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 23 apr 2016 20:28
door zoe2goe

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Harm slaat de spijker op zijn kop. De beste bewaar-conditie voor deze batterijen is 40% SOC. Hoewel het bot gezegd niet mijn probleem is, ben ik mij langzaamaan aan het aanwennen dat als ik zeker weet dat ik morgen maar weinig zal rijden, de auto niet oplaadt.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 23 apr 2016 20:58
door OlafH
Daar probeer ik ook rekening mee te houden, maar behalve in het weekend moet hij bijna elke avond vol zijn voor de volgende dag. Laden probeer ik zoveel mogelijk 22-43 kW te doen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 23 apr 2016 21:02
door zoe2goe
Als je dan helemaal piet-lut wilt zijn start je het laden om een uur of vier (uitgaande van 11 kW op eigen terrein / timer). Pak je ook het nachtstroomtarief. Omdat ik op 3.7 kW laadt, start ik toch om 23:00. Als ik de SOC weet, zou ik pro rato later kunnen starten, maar dat komt nog.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 23 apr 2016 21:37
door OlafH
Ik gooi hem altijd vol bij een gratis 22 kw paal bij ons in de gemeente. Even de laatste mailtjes van de dag doen en vol naar huis.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 23 apr 2016 21:38
door zoe2goe
Daar kan niks tegenop ;-)

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 25 apr 2016 17:38
door aip
Vandaag 30k beurt gehad.
29429km
6560 kWh geladen, 5324kWh verbruikt door auto.
SOH 92%

Auto is van mei 2013.

Ik weet niet of ik t nou goed moet vinden of niet?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 25 apr 2016 18:37
door PieterZoe
Prima. Na 3 jaar nog SOH van 92% is prima. Gemiddeld verbruik van 18kwh/100km is redelijk ruig maar als je de airco regelmatig gebruikt in de zomer en in de winter zonder ECO rijdt dan is dit een prima score

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 25 apr 2016 20:35
door aip
De eerste 2 jaar en 10-12k km is hij gebruikt door de importeur voor demo's etc. (Autoweek, die Zoe die niet kan laden ......). Dat zal niet de allerzuinigste periode zijn. Daarnaast is op de snelweg de eco-stand inderdaad meestal uit. Dan wil ze toch echt 105-110 rijden. Alleen hartje winter legt ze zich er bij neer.

Ik denk dat we volgens de boordcomputer op 17,1kWh/100km zitten.

De laadverliezen vind ik trouwens wel heel fors. Dat had ik minder verwacht, dan de ca. 20% nu.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 25 apr 2016 22:23
door HarmOtten
@aip,
Dank voor het doorgeven van je stand. Ik voeg het aan de grafieken toe.

Off topic: Je zegt "6560 kWh geladen, 5324kWh verbruikt door auto.". Als je hieruit het verlies berekent, levert dit 18,8% op. Volgens mij zitten hier dan zowel de laadverliezen als ook de ontlaadverliezen in. Laadverliezen worden dan voornamelijk veroorzaakt door de AC->DC converter (cameleon lader) en de warmteontwikkeling in de batterij. Maar ook bij het ontladen (tijdens het rijden) wordt de batterij warm, en gaat er wat verloren in vermogenselektronica. Maar het ligt er even aan waar het verbruikscijfer precies gemeten wordt. Ik schat de laadverliezen bij de Zoe meestal op 15%. Maar dit is ook erg afhankelijk met welk vermogen er geladen wordt. Bij hogere vermogens (22kW+) heb je een betere cos φ, en daardoor relatief minder laadverliezen. Het rendement van snelladers die 50kW DC leveren (die grote kasten) ligt dacht ik rond de 95% of hoger. Dus dat zijn veel efficiëntere AC->DC converters. Mag ook wel voor die prijs :wink:.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 25 apr 2016 22:28
door OlafH
Met alle kantekeningen van Zoe2go, durf ik inmiddels wel te stellen dat de laadverliezen rond de 5% liggen. Behalve met de omalader dan. Zal het weekend eens een grafiekje maken van de bevindingen tot nu toe.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 25 apr 2016 22:40
door aip
@Harm

Wij laden sinds dat we m hebben eigenlijk standaard op 11kW thuis. Een enkele keer Fastned op 43kW, maar meer dan 5-6 keer per jaar gaat dat niet zijn. Dus daar zal misschien wat in zitten. Verder vermoed ik dat het eerste jaar ook niet helpt. Maar inderdaad, ik vond het ook veel, maar zo staat het echt op de print 'Weergave Accugarantiegegevens' die ik meekreeg (had ik om gevraagd, wilde het namelijk wel graag weten).

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 04 mei 2016 20:28
door VanAssen
Vandaag ook maar eens gemeten na iets meer dan 60000 km en de Zoe van oktober 2013.
Iets meer dan 93% (122/131), we zijn daar heel tevreden over. :thumb:

:? Deze week ook de factuur ontvangen van de opwaardering naar 25000 km /jaar. :?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 08 mei 2016 12:12
door JanZoe
Mijn Zoe van 13-3-2013 rijd ik sinds 29 dec 2015. Nu 9000 km gereden, teller staat op 51.000. Volgens CanZE is battery health gezakt van 93% naar 91%. Moeten we ongeveer 1% degradatie per 5000 km rekenen? Dan ben ik met 125.000 km aan een nieuwe accu toe (75%). Iemand vergelijkbare ervaringen?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 08 mei 2016 15:32
door zoe2goe
@JanZoe: hoewel er nog geen "formule" is, de de consensus wel dat de snelheid van afname afneemt met de tijd en/of kilometers, met andere woorden, nee, het gaat meer worden dan 125.000.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 10 mei 2016 07:55
door Nivve
Gisteren weer eens de computer gereset (stond al bijna 6k op, dus dat werd wel tijd:
132 km na een reset, dus zeg maar 100%. Dit is overigens bij 45000 km en 3 jaar en 3 maanden oud.

Lijkt me dat ik een goede accu heb meegekregen :think:

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 18 mei 2016 22:14
door OlafH
update van mijn in golfbewegingen afnemende accu gezondheid:

30.000 km: 97% (november 2015)
35.000 km: 95% (19-1-2016)
40.000 km: 94% (4-3-2016)
46.000 km: 92% (13-4-2016)
47.577 km: 93% (23-4-2016)
51.150 km: 91% (18-5-2016)

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 18 mei 2016 23:13
door jdgh72
Gisteren eens gekeken. Auto is van 08-2014, 43.000 km, SOH: 90%

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 01 jun 2016 20:53
door MarcoZE
Harm voor je grafiek weer een update. 90% bij 76.815 kilometer

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 01 jun 2016 22:44
door RudyH
bij mij was deze bij 25.000km 95% SOH. (3,7 kw laden)
Ben begonnen met 11 kw laden thuis en nu bij 28.800km is deze in een paar maanden heel snel gezakt naar 90 soh.

Auto is van 10-2013.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 01 jun 2016 23:15
door HarmOtten
Hierbij weer de laatste grafieken met alle data die jullie hebben aangeleverd:
Battery degradation 11.png
@MarcoZE, ik zie dat wij aardig gelijk lopen kwa kilometers.

@Sordone, als de trend bij jou batterij zich voortzet, ben je als een van de 1e aan de beurt voor een nieuwe. Ik vraag me af wat de SOH van jou Zoe was toen je 'm kocht. Kun je met CanZE zien dat er bepaalde cellen misschien een afwijkende spanning hebben? (niet gemeten bij 100% SOC, want dan zijn alle cellen net gebalanceerd).

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 01 jun 2016 23:57
door Sordone
Hi Harm. Ik heb in Juni 2015 een i907 gekocht en de SOH gemeten en die was toen 100%. Op 9-12-2015 was mijn 1e jaarbeurt bij 20246 km dus zou het toen rond de 8000 km zijn geweest (later zijn er wat meer km gemaakt). Enkele maanden daarna is de SOH telkens in procent stapjes omlaag gegaan. Ik heb vandaag net volgeladen maar zal vrijdag zo'n cellen plaatje maken. Is inderdaad iets om te checken wat ik bijna nooit doe als de batterij leeg is.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 02 jun 2016 00:24
door zoe2goe
In CanZE (voltage heatmap) zit een functie ingebouwd die een defecte cel er helder rood uit laat springen. Hiervoor wordt "het Nissan algoritme" gebruikt. Het is hiervoor noodzakelijk dat de batterij behoorlijk leeg is (uit mijn hoofd zeg ik < 30% SOC, kan ik nazoeken). Het wordt verder automatisch toegepast, je hoeft er niets voor te doen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 02 jun 2016 21:18
door OlafH
update van mijn afnemende accu gezondheid:

30.000 km: 97% (november 2015)
35.000 km: 95% (19-1-2016)
40.000 km: 94% (4-3-2016)
46.000 km: 92% (13-4-2016)
47.577 km: 93% (23-4-2016)
51.150 km: 91% (18-5-2016)
53.567 km: 90% (2-6-2016)

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 03 jun 2016 20:55
door Sordone
Vandaag de heatmap scan gedaan en hier zijn de plaatjes. Wat me opvalt is dat 4 van de 12 Battery modules veel warmer worden als de andere. Althans dat denk ik als ik de groene streepjes zie. Maar of dat door het wamere weer zou komen weet ik niet. Zou wel een heel toevallige eenzijdige verwarming zijn. Zien anderen met Canze dit ook ?
Tijdens de cell voltage scan lichtte er 2 cellen op maar later verdwenen de rode cellen weer. Ik heb er 1 op 51 kunnen "vangen". Andere was meen ik op 53. Misschien moet ik nog dieper ontladen om dit blijvend te zien.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 03 jun 2016 23:26
door zoe2goe
Je moet die "knalrode cellen" test doen met een batterij < 25% state of charge en die niet aan de lader hangt. Als er dan een consistent rood blijft is er echt wel een probleem.

Een enkele flits kun je met een gerust hart negeren.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 03 jun 2016 23:50
door GertjanVB
De 4 modules met afwijkende temperatuur heb ik op mijn reis naar Oostenrijk ook vaker waargenomen. De manier waarop de modules gekoeld worden is daar debet aan (denk ik), er zitten koelingsgaten/ventilatoren die op bepaalde modules meer effect hebben dan op anderen. Hoe groot zijn de temperatuurverschillen bij jou? Mijn soh is overigens 88% dus ook niet super.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 04 jun 2016 10:08
door Sordone
Ben toch benieuwd waar het verschil van (4x) ruim 12 graden tussen groen en rood in het onderstaande plaatje vandaan komt.
Alle modules hebben dezelfde temperatuur in rust nl. 24 graden (de rode lijntjes). Wat is de groene lijn ? Zoe2goe kan je dat in de source zien ?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 04 jun 2016 13:51
door zoe2goe
Bij mijn beste weten zijn de groene lijnen historische min/max en de rode "actual". Ik denk dat bij jou de minimums buiten de schaal liggen.

De actuals kun je vergelijken met de "Battery Temperatures" heatmap vanuit het hoofdscherm; de historie kun je resetten door in het settings scherm "Clear Cached Data" te kiezen. Ik hoor graag of dat klopt.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 04 jun 2016 18:07
door Sordone
Hi Jeroen. Dank voor de tip. Het klopt inderdaad, clear cached data reset de groene lijntjes. Ik ga kijken wat er gebeurt met de temperatuur historie.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 05 jun 2016 22:05
door Casss
Onze Zoe heeft inmiddels een batterij gezondheid van 113/131 = 86%.
Vanochtend eerst de banden flink hard opgepomt.(0,3 extra).
Daarna vandaag (mooie warme dag) met 96% accuvermogen op weg gegaan. Heen 77 km en op terugweg na 36 bij laadstation nog maar 10 km over. Dus in totaal 123 beschikbaar. Bijna de hele weg Eco gereden, heel even 115 km.
Ik heb het idee dat onze Zoe anderhalf jaar geleden (met dit weer) veel verder kwam. Ervaren jullie dat ook ? :fp:

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 05 jun 2016 22:31
door GertjanVB
Onze ZOE heeft 88% soh, maar produceert de laatste tijd weer mooie actiradiussen (?!) van 150 km. Vandaag naar Arnhem (108km) met volle accu en 17km over bij aankomst na snelwegrit. Valt me niet tegen, maar gevoelsmatig lever ik wel wat in heb ik het idee.

[feestmodus]1000e post[/feestmodus]

Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 08 jun 2016 16:12
door MartijnEV
Vandaag gemeten: kilometerstand 49.000. State of health (CANZE): 85. Actieradius na volladen tot 100%: 150 km. Gemiddeld verbruik volgens boordcomputer: 147 Wh/km.


Afbeelding

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 16 jun 2016 00:00
door OlafH
Vandaag wel een heel fors temperatuurverschil tussen de cellen. Geeft dit ook aan dat mijn SOH begint te verlagen?
Afbeelding

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 16 jun 2016 00:35
door zoe2goe
Ik denk niet dat dit heel verontrustend is. Een "knalrode" cel in de voltage heatmap (moet je wel onder ruwweg 25% state of charge zitten) is wel een griezelige indicatie, met daarbij de kanttekening dat het gebruikte algoritme daarvoor van de Leaf komt, en die heeft een andere batterij-chemie.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 20 jun 2016 20:46
door OlafH
update van mijn afnemende accu gezondheid:
30.000 km: 97% (november 2015)
35.000 km: 95% (19-1-2016)
40.000 km: 94% (4-3-2016)
46.000 km: 92% (13-4-2016)
47.577 km: 93% (23-4-2016)
51.150 km: 91% (18-5-2016)
53.567 km: 90% (2-6-2016)
56.126 km: 89% (20-6-2016)

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 22 jun 2016 12:32
door OlafH
En weer een piekje, terug naar 90% bij 56.462 km. Bron als altijd CanZE.