Pagina 4 van 16

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 30 sep 2016 21:43
door MartijnEV

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Jsj schreef:Ieder merkt doet het, maar had Renault goed gestaan als ze naast de NEDC ook een realistischer getal hadden gegeven.
Dat doen ze ook. In elke mondelinge toelichting, perspraatjes en in documentatie wordt naast de 400 km NEDC (de officiële benchmark), ook de rëele 300 km actieradius genoemd. Dat doet Renault juist heel netjes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 30 sep 2016 21:51
door MartijnEV
VanAssen schreef:
Ga zeker niet naar de BMW dealer voor een I3, te duur en niets wat een Zoe ook niet kan. :dance:
En: een piepkleine bagageruimte...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 30 sep 2016 22:22
door GertjanVB
Bij de introductie van de 1e ZOE was het andersom: Renault braafste jongetje met real world range en de rest met NEDC range.
Nu zijn ze minder naïef, maar nog wel eerlijk....

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 01 okt 2016 09:17
door VanAssen
@GjvB, inderdaad. Niets mis mee om eerlijk te zijn. In ieder geval geen VW :shock: verkooppraatje.
En ondanks de verschillende ervaringen hier, m.b.t. het bereik hebben wij ons niet belazerd gevoeld door Renault.
Het is ook maar hoe je rijdt en dat is niet anders dan bij de dino verbrandertjes.

Nu alleen nog dubben wat te doen, nieuw / swap / met subsidie (als Kamp .....) / zonder etc.
Ik ben in blije afwachting van de dealervoorstel. :)
Met dank nog aan Bas voor het attent maken op de mogelijk aankomende subsidiewetgeving. :thumb:

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 01 okt 2016 09:22
door deboer.bas
Gaat trouwens die 3500 euro ook op als je accu onder 75% komt? Ik kan mij voorstellen als je het huidige contract wilt afkopen dat je moet betalen. Maar als de accu toch vervangen moet worden kan ik mij niet voorstellen dat je alsnog die 3500 moet betalen, toch?

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 01 okt 2016 09:25
door VanAssen
Geen idee Bas, maar dan zal de huidige accu van ons wel heel snel moeten degraderen.
Lukt voorlopig niet, zit nog op 92%. :lol: :thumb:

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 01 okt 2016 16:52
door renault15.17
De nieuwe Nederlandse prijslijst staat online. Helaas staan er wel wat foutjes in. Zo staat er op bladzijde 18 bij garantie dat er "8 jaar of 160.000 km" garantie op het accupakket zit. Op bladzijde 7 staat "5 jaar of 160.000 km". Ook staat er in de uitrustingslijst dat het "Color pack intens" een optie is op de BOSE versie.

Maar goed, het biedt wel weer wat informatie: https://prijslijst.renault.nl/zoe/pdf/compleet.pdf

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 01 okt 2016 19:00
door daf55
Mooi, al deze details te weten nu! De Bose maar eens in het echt zien als deze in een showroom staat. Maar ik blijf zeer waarschijnlijk bij die van mij, met een fijne upgrade!

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 01 okt 2016 19:22
door MartijnEV
In dit interview met Eric Feunteun nog enkele details over de batterij upgrade en de vraag waarom de Zoe met koopbatterij niet in Frankrijk leverbaar is en wel in enkele andere landen (waaronder NL).



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 02 okt 2016 10:54
door werikw
Wat mij ook opvalt is dat je bij batterijhuur een capaciteit van tenminste 75% hebt en bij koop 66%
Pas dan word de accu vervangen.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 03 okt 2016 16:54
door BB-One
Beetje laat als reactie op de vraag van Bas:
Waarom je mee zou doen aan de swap als er volgend jaar wellicht een subsidie van 6000 euro zou worden gegeven. Als die subsidie er komt zelfs dan kan het nog beter zijn om wel een swap uit te voeren.
Een dergelijke subsidie zorgt er voor dat de 2e hands prijzen van de zoe gaan dalen (lees: je krijgt minder voor je Zoe). De afschrijving van een nieuwe auto gaat zoals ze zeggen dubbel zo hard, dus je afschrijving wordt hoger (die grote klappen heb je al gehad met je 'oude' zoe. Dus of je er per saldo mee opschiet?
Daarna zul je denk ik wel iets meer mee moeten nemen naar de dealer bij de aanschaf van een nieuwe zoe dan € 3.500. Maar ja je hebt dan wel weer een nieuwe auto....

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 03 okt 2016 21:40
door HarmOtten
Primeur: Renault ZOE Z.E. 40 met 400 km rijbereik (NEDC) al te zien op Ecomobiel

Ik zal proberen zoveel mogelijk nieuwe details vast te leggen :wink:, en hier verslag doen.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 03 okt 2016 21:45
door renault15.17
Zag helaas pas vandaag dat Ecomobiel al morgen en overmorgen is. Anders had ik zeker ook een gaan kijken (en niet speciaal voor de ZOE)

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 03 okt 2016 22:44
door GertjanVB
Vandaag (3/10) laatste mogelijkheid voor gratis registratie. Ecomobiel is 4, 5 en 6 oktober.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 15:42
door GertjanVB
Ik pik zo wel Harm z'n scoop af, maar wellicht heeft hij betere foto's en nog meer info.

Afgezien van de lederen bekleding en de kleur geen nieuwigheden. De gepolsterde armsteun zat er niet op evenmin een armsteun centraal. Mogelijk zijn die opties extra te bestellen. De achterbank is nog in 1 stuk en is niet deelbaar. Het exemplaar wat getoond werd was een R90 te zien aan de ruimte onder de motorkap. De ombouw van oude naar nieuwe batterij is €3.500,00 all-in en onafhankelijk van de SoH, dus wanneer je maar wilt na Q2 volgend jaar. Dit is minder dan de werkelijke kosten (vergelijk de opbouwkosten bij BMW voor de i3; iets van €7.900) en kan dus beschouwd worden als het gebaar naar de "oude" klanten. Te zien in de documenten is dat de batterijhuur voor 41 of 22 kW batterij gelijk is. Vermeld werd dat de vervanging bij 75% niet perse een nieuwe batterij inhoud, maar ook kan bestaan uit het vervangen van enkel slechte modules.

Wat opviel in de presentatie was dat Renault zee conservatief in zijn uitingen is, bijna de prestaties en mogelijkheden van het oude model een beetje te negatief weergaf. Duidelijk is dat met 400 NEDC-bereik voor veel meer mensen een drempel wordt weggehaald. Renault pakt goed uit en met de brochure is ook een "white paper" (Koopwijzer) beschikbaar die mensen moet overtuigen van elektrisch rijden. Opgesteld door "Over Morgen" maar in samenwerking met Renault, dus een gevalletje "wij van WC-eend.."

Hier mijn plaatjes, daarna nog enkele documenten;
IMG_2856.JPG
2
IMG_2857.JPG
IMG_2858.JPG
IMG_2862.JPG
IMG_2863.JPG
IMG_2864.JPG
IMG_2865.JPG
De documenten;

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 16:08
door PieterZoe
dank Gertjan! twee dingen vallen me op: - hetzelfde Rlink-scherm. ik zou bijna vrezen dat er dezelfden langzame hardware en software in zit (of we moeten allemaal binnenkort een update krijgen.
- het interieur is zoiezo vrijwel identiek aan onze auto's.
Het lijkt er vooralsnog op de verbetering alleen de nieuwe tractiebatterij betreft. Dat ís een grote verandering natuurlijk, maar het zou betekenen dat als je in je huidige Zoe de nieuwe batterij laat plaatsen je nog een courante auto hebt!

ps wat is dat kleine zwarte knopje rechts van de middenconsole? (in voetenruimte passagierszijde)

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 16:14
door GertjanVB
Aangaande R-link is door een aanwezige collega ZOE rijder de wens uitgesproken dat de ZOE Trip feature op de R-Link wordt begeleid door een stevige opknapbeurt van de R-Link software. De manier waarop hij dit verwoorde is door mij understatement-off-the year gedoopt. Het bevestigend antwoord van de PR-dame in kwestie kwam niet geheel vertrouwenwekkend over, dus dat willen we nog zien. Dat het er hetzelfde uitziet hoeft niet uit te sluiten dat er hardwarematig toch wat beter spul in zit (sneller).

Zoals eerder aangegeven, zijn er wat onderhuidse aanpassingen die meer range geven en die je met het vervangen van de batterij mist. Het gaat om ca. 40 km bereik (als verschil R en Q-motor)

Het kleine knopje is van de stoelverwarming.

Wat wel mooi is, is dat Renault NL op het LomboX/WeDriveSolar project gesprongen is, deze bi-directionele laadtechnologie met Frankrijk heeft mogelijk gemaakt en kansen ziet voor andere locaties in Nederland. Dan hoef je dus geen (Tesla-)batterij in huis te halen maar wordt dit in het lokale grid geregeld.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 16:27
door Martijn Zoë
Zojuist bericht gekregen van Renault Nederland dat ook de bestaande Zoë rijders kunnen gaan kiezen voor een upgrade naar de ZE 40 batterij van de nieuwe Zoë. Ondanks dat vele van ons de accu huren zal hier een prijs van ongeveer € 3.500,- aan komen te zitten en wijzigt daarmee ook de accu leaseovereenkomst. Daarnaast geeft Renault Nederland aan dat wanneer je upgrade naar de ZE 40 batterij de actieradius niet hetzelfde zal zijn als de nieuwe Zoë aangezien hierop meer dan alleen de accu is aangepast.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 16:29
door MartijnEV
PieterZoe schreef: ps wat is dat kleine zwarte knopje rechts van de middenconsole? (in voetenruimte passagierszijde)
De stoelverwarming! :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 18:19
door OlafH
Wellicht een domme vraag... maar is die € 3.500 inclusief of exclusief btw?

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 19:02
door GertjanVB
Nou, zeer goede vraag. Geen 100% zeker antwoord, maar er is zover ik weet alleen gepraat in consumentenprijzen (dus incl. Btw) en dat zou ook gelden voor de 3.500,00 zou ik denken. Formeel worden de prijzen pas Q2/Q3 bepaald, dan weten we het zeker.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 20:55
door HarmOtten
Ter aanvulling op de foto's van Gertjan:

Knopje stoelverwarming (zit aan beide zijden van de middenconsole):
20161004 Ecomobiel - Renault Zoe - knopje stoelverwarming.JPG
Leuk zo'n Bose installatie, maar de vast gemonteerde Richbass woofer in achterbak neemt toch wel een stuk bagageruimte in beslag!:
20161004 Ecomobiel - Renault Zoe - Bose Woofer.JPG
Van de Bose Efficient Energy versterker onder de passagiersstoel heb ik helaas geen foto. Overigens zijn deze features alleen bij het Top model van toepassing.

Verdere aanpassingen die gelden voor alle nieuwe Zoe modellen zitten onderhuids. Zoals o.a.:
- Het R-Link systeem draait op nieuwe snellere hardware.
- De batterij kan nu naast gekoeld, ook verwarmd worden.
- Optie voor DAB+ radio

LomboX/WeDriveSolar project:
Voorlopig worden er voor dit project twee Zoe's aangepast zodat deze ook AC kunnen leveren aan het net. Er wordt gewerkt aan een business case om deze aanpassing financieel aantrekkelijk te maken.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 20:59
door renault15.17
Precies zoals ik al dacht. Deze Zoe is niet het 2017 model (met ZE 40 batterij). De verschillen zijn natuurlijk ook dermate klein, dat je makkelijk een oude Zoe neer kan zetten op zo'n evenement. Ik vermoed dat dit een Swiss Edition is, deze versie wordt ongeveer 1:1 vertaald naar de Bose versie.
In ieder geval hoort het blauw-chrome logo op de neus niet meer op het 2017 model. En een beklede armsteun wel, ook bij het BOSE model (althans de Duite versies, en ook de witte Zoe die in Parijs staat heeft dat als ik de foto's / filmpjes ervan bekijk).

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 21:38
door GertjanVB
De pre-brochure geeft een beklede armsten aan. De blauwe striping ipv chrome wordt als optie aangeboden

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 21:53
door renault15.17
De blauwe striping die jij bedoeld (op het dashboard) is onderdeel van het "pack color bleu". Dit pakket bevat blauwe accenten in het interieur (o.a. de omlijsting ventilatieroosters en versnellingspook), blauwe sticksels op de armleuningen. Dit pakket wordt bij mijn weten alleen op de Intens als optie aangeboden. En niet in combinatie met de nieuwe exterieurkleuren Rouge Intens en Gris Titanium.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 21:59
door renault15.17
Vergelijk:

Foto van armsteun Bose versie op de Mondial 2106 in Parijs.
Afbeelding

En de foto die GertjanVB eerder vandaag plaatste:
Afbeelding

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 04 okt 2016 22:17
door PieterZoe
Die 3500 zal wel incl btw zijn want de Zoe Is (ook) een consumentenproduct en daarbij moeten genoemde prijzen altijd incl zijn

@Gertjan je bedoelt Q2/3 2016 hoop ik!? voor de 0% bijtellingrijders (2013) die willen upgraden is het zaak niet lang te wachten met het bestellen van de nieuwe accu, om nog een redelijke termijn met de nieuwe range te kunnen rijden

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 05 okt 2016 00:12
door GertjanVB
@PieterZoe
Neen, Q2/3 2017 worden prijzen definitief en wordt begonnen met de wissel. Zal afhangen van de vraag naar de nieuwe ZOE. Het bedrag wordt met een redelijke zekerheid nu al genoemd door Renault zelf, dus veel zal het niet schelen. Bestellingen van de nieuwe ZOE worden vanaf 1/10/2016 geaccepteerd, of bestellingen voor de wissel al geaccepteerd worden weet ik niet.
@Renault 15.17
Mooi vergelijk, ook veel grijs in de Mondial versie dat nu in Den Bosch beige bruin is.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 05 okt 2016 16:10
door GertjanVB
Hier een foto van de juiste lederen uitvoering van de Bose versie. De auto op beurs is nog een voorproductie en niet de definitieve uitvoering. De foto geeft niet echt uitsluitsel, maar volgens Renault zijn de armsteunen in de Entry en Life uitvoering niet bekleed, bij de ander uitvoeringen wel. Er wordt nog gewerkt aan een lederen optie voor de Intens, of die komt is op dit moment nog niet helemaal zeker.
IMG_0665.JPG

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 05 okt 2016 17:03
door HarmOtten
Zie ook Facebook.
Ed van der Meer schreef:Ik hoop wel dat de grotere batterij ook beschikbaar komt voor mijn 1.2 zoe ...... eventueel met bijbetaling maar ik zou ook graag van een grotere range profiteren.......
Renault Nederland schreef:Hi Ed, Naar verwachting zal het vanaf het 2e kwartaal 2017 mogelijk zijn om uw huidige 22 kWh batterij te laten vervangen door de 40 batterij. Op dit ogenblik wordt vanuit Frankrijk gewerkt aan de invulling van alle details, omdat het proces om een upgrade uit te voeren gecompliceerd is en per land verschilt. De kosten van een upgrade zijn naar verwachting aanzienlijk, onder andere gezien de logistiek voor het batterijtransport en de afwikkeling van de gebruikte batterij. Je dient er rekening mee te houden dat ondanks een upgrade van de batterij, de auto niet dezelfde prestaties kan leveren als de ZOE die standaard met de Z.E. 40 batterij is uitgerust. Naast de batterij zijn ook andere productaanpassingen van invloed op de actieradius waar je in dit geval niet van profiteert, evenals nieuwe uitrusting of kleuren. De overweging zal dan eerder inruil kunnen zijn in plaats van upgrade. In geval van batterij upgrade naar de Z.E. 40 batterij zal tevens een nieuw batterijhuur contract
moeten worden afgesloten. Hopelijk heb ik je zo voldoende geinformeerd. Groet, Lise

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 05 okt 2016 21:46
door renault15.17
Op http://www.renault.ch is de configurator al online voor diegene die alvast wat willen spelen. :P De verschillen tussen de Entry/Life en de luxere versies is goed weergegeven in de configurator. Zo is duidelijk te zien dat de spiegels mat zijn op de Entry/Life versies en hoogglans zwart op de Intens/Bose. Ook de rand om de luchtinlaat voor varieert correct. Zwart op de Entry/Life en chroom op de andere versies.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 05 okt 2016 22:31
door VanAssen
Andere vraag.
Bij iemand bekend of bij de koopaccu andere verzekeringmaatschappijen de accu met de auto meeverzekerd kan worden?
Nu is deze van ons via RCI verzekerd omdat in 2013 we geen verzekering hiervoor konden vinden.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 06 okt 2016 09:51
door EV-pioneer EVerhard
Overigens mooie praatjes van Renault NL dat het beter is om de ZOE om te ruilen voor een nieuwe i.p.v.een battery-swap te doen.
Afgelopen week eens even een offerte aangevraagd voor een nieuwe Bose Edition Q90 ZE40 met inruil van onze huidige ZOE van dec 2012 die nog maar 37k heeft gelopen, restwaarde blijkt 12k te zijn en ligt wel in lijn met wat er op internet wordt aangeboden. Maar laten we eerlijk zijn hoe duur wil je autorijden? Tel daar nog even bij dat je in drie jaar nog zo'n dik 3k betaald aan accuhuur en wat voor slechte kwaliteit auto je ervoor rijdt met low budget materialen en afwerking waarmee je op de snelweg met goed fatsoen geen 120 km/h kunt rijden door het ontbreken van isolatiematerialen in alle panelen. Ik kan me voorstellen dat de particuliere rijder nog niet voor elektrisch rijden kiest. Hou dan ook nog even in het achterhoofd dat de ZOE BPM en MRB vrij is dan zeg ik dat de auto schandalig duur is voor wat je ervoor krijgt.

Maar ondanks alles moet ik eerlijk zeggen dat het toch iedere keer weer een kick geeft om in de auto te rijden (de ZOE is onze 2e auto) en de enige reden eigenlijk dat ik het doe is voor het goede gevoel dat het me geeft voor het milieu, zeker niet voor de portemonnee!

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 06 okt 2016 13:25
door EV-pioneer EVerhard
Correctie: de ZOE is van dec 2013 en niet 2012 natuurlijk.

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 06 okt 2016 14:58
door MartijnEV
€12000 restwaarde... dat valt tegen. Ik denk dat we onze Zoe houden en de battery upgrade doen. Plus enkele updates zoals nieuwe stoelhoezen, nieuwe matten, ZOE40 badge achterop, goede poetsbeurt, etc. Dat voelt ook een beetje als een 'nieuwe' om nog jaren heerlijk mee door te kunnen rijden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: De nieuwe ZOE R90/Q90

Geplaatst: 06 okt 2016 16:52
door simonskippy91
Waarom zou je een batterij swap doen, als je met de vernieuwde batterij niet de actieradius kan behalen zoals de nieuwe Zoe? :think:

Mijn Zoe is net een maand oud, en heeft nog geen 700 Km op de teller. Ik baal wel een beetje .... Batterij swap doen,, inruilen voor een nieuwe,, of lekker zo laten... :fp: