Pagina 4 van 7

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 16 mei 2025 10:34
door Sjaak H

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

De reparatie is uitgevoerd door Renaultdealer Kievit in Bergen op Zoom (NB). Ik heb de auto gekocht bij een importeur die meestal duurdere merken importeerde, maar hij had deze ook geïmporteerd, en de kilometerstand was inderdaad 45 km. Alle papieren zaten erbij inclusief de transportnota en de 0 km beurt uitgevoerd door Renault van Mossel. Ik had gisteren nog even een gesprekje met de receptionist en die zei dat ze alle betreffende E-tech motoren die binnenkomen standaard controleren op dit punt. Dus nogmaals respect voor de dealer.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 16 mei 2025 11:01
door martijnme
@Sjaak is dat een verplicht controle punt bij Renault dealers?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 16 mei 2025 11:36
door Sjaak H
@Martijn, ik weet het niet als je het topic terugleest zul je zien dat er nogal wat verschillen zitten in de dienstverlening van de dealers.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 16 mei 2025 13:00
door Pepone
Willekeur van de dealers naar de klant toe.
Benieuwd wat Renault daar van vind.

Neem aan dat ze de rekening uiteindelijk te zien krijgen.

Misschien kan Sjaak de rekening met ons delen, dan sta je wat sterker bij een dealer.


Groet, Ron.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 16 mei 2025 15:46
door govert61
Zojuist een reactie van Renault Nederland ontvangen;
Wij komen niet in aanmerking voor volledige vergoeding van de reparatie omdat onze geïmporteerde Captur
niet bij een Renault-garage is onderhouden maar bij onze plaatselijke Bosch Car Service.
De auto heeft overigens wel altijd de door Renault voorgeschreven beurten gehad.
Ook wist men te vermelden dat als een reparatie volledig vergoed werd, dat de vergoeding van de dealer zelf kwam en dus niet van Renault Nederland.
Deze heeft een standaard protocol, dit betekend dus een 60-40 regeling.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 31 mei 2025 10:22
door stanratterman
Ik ben nu aan de beurt, gisteren de auto een beurt laten geven, alles ok, ben nog geen 5 km weg of alle toeters en bellen gaan af, kans op versnellingsbakschade, kans op motorschade…
Auto staat nu in de garage, maandag weer verder kijken, ga vrijdag op vakantie naar Italië met de auto, echt balen.
Auto is van augustus 2022, heeft 28900 km gelopen.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 31 mei 2025 21:32
door ASX2023
stanratterman,
Betreft het een 1.6 E-tech hybrid?
Als de volgende meldingen er niet in stonden is de kans klein dat het om het bekende o-ring probleem gaat.
Zeker gezien het bouwjaar en kmstand.
'oververhitting van de elektromotor' en/of 'DTC 0a9098'
Het lijkt eerder een software probleem wat met de beurt verkeerd is gegaan.
Zit toevallig vandaag voor een week in Italië (Bergamo)

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 31 mei 2025 23:46
door stanratterman
Ha asx2023,
Ik hoop datje gelijk hebt, was ook mijn eerste gedachte, hoor maandag meer, fingers crossed!
Molto divertimento in Italia!

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 01 jun 2025 12:51
door ASX2023
stanratterman,
Toch nog even de vraag of het de 1.6 E-tech betreft?
En kon je na de foutcodes nog doorrijden?
Ben ook weer benieuwd na de afloop, houd ons op de hoogte.
Zit deze week in San Pietro d'Orzio 600m hoog bergdorpje. (echt Italiaans)

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 01 jun 2025 19:26
door stanratterman
Ja klopt, 1.6 E-Tech Intens plug-in hybride, van 27-08-2022
Krijg morgen bericht van Renault Bochane Veenendaal, hoop er het beste maar van.
Je zit in een mooie ruige omgeving..

Toegevoegd in 3 minuten 4 secondes:
Kon trouwens nog een eind (15km) doorrijden ( op advies van Renault garage) tot zo,n beetje alle toeters en bellen gingen en hij echt niets meer deed, maar geen rare motorische geluiden ofzo.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 03 jun 2025 22:20
door stanratterman
Vandaag bericht van Renault gehad, moet een nieuwe versnellingsbak in, valt gelukkig onder garantie.
Hoopdat hij vrijdag weer klaar is

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 03 jun 2025 22:57
door ASX2023
stanratterman,
Wel even een tegenvaller na 29.000 km, de versnellingsbak gaat niet kapot van een te vroeg versleten o-ring.
Wel de elektromotor als hier olie inkomt van de versnellingsbak. Blijft toch een vreemd verhaal 5 km na de servicebeurt!!
Hopelijk vóór vrijdag een nieuwe versnellingsbak en dan richting Italië.
Succes alvast gr ASX2023

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 04 jun 2025 09:21
door Simkaptein
Dat lijkt mij juist de kern van het probleem de olie lekkende O-ring naar de elektromotor. De versnellingsbak kan niet zonder olie en de elektromotor kan niet tegen die olie. En ook de te hoge oliedruk in de versnellingsbak die de olie wegdrukt door de O-ring, wat dit laatste betreft zou de druk verlaagd zijn door een aanpassing in de instellingen na een update..... dit was de uitleg van mijn Renault garage. Succes en fijne vakantie.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 04 jun 2025 10:37
door Sjaak H
Pff gelukkig garantiewerk, anders zou je je vakantie echt moeten cancelen als je leest van de bedragen die ze vragen voor een nieuwe versnellingsbak.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 04 jun 2025 10:53
door haelewyn
Ga alvast maar op zoek naar vervangend vervoer. Want dat is op een paar dagen niet gedaan, zo'n reparatie.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 04 jun 2025 12:16
door ASX2023
Simkaptein, dit geeft het verhaal een mooie wending.
Ben benieuwd vanaf welk bouwjaar Renault deze instelling (drukverlaging) preventief heeft aangepast.
Er van uitgaande dat de versnellingsbak onder druk gesmeerd (?) en bediend wordt zou de drukverlaging na een update een levensverlengende oplossing kunnen zijn.
Vraag me wel af of deze druk instelling via een update aan te passen is.
Wat het 'stanratterman' verhaal betreft als de versnellingsbak zoveel olie gelekt heeft richting elektromotor zal laatst genoemde ook wel vervangen moeten worden!

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 04 jun 2025 12:31
door haelewyn
Iedereen die zich zorgen maakt over de versnellingsbak die wel eens olie verliest aan de kant van dat ene O ringetje :
Het moet normaal toch voldoende zijn om het vloeistofpeil voor die bak in de gaten te houden ?
Er zit toch een reservoir onder de motorkap dat gevuld is met olie hiervoor ? Of niet ?
Indien wel : als dat peil zakt is er wat aan de hand..
Of zie ik het te simpel ?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 04 jun 2025 13:56
door ASX2023
Ik denk dat u het probleem inderdaad te eenvoudig ziet.
Een gewone versnellingsbak heeft geen oliepomp, deze wordt gesmeerd door de ronddraaiende bewegingen van de tandwielen. De versnellingsbak van de E-tech daarintegen is zeer gecompliceerd.
Wanneer de veel besproken o-ring lekt richting de elektromotor is het einde verhaal gezien deze auto ALLEEN elektrisch kan wegrijden!
Dus met grote gevolgen t.o.v. een gewone versnellingsbak.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 04 jun 2025 15:58
door haelewyn
Ik bedoel enkel : om te weten of er wat mis is met het oliepeil van de bak of niet.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 08 jun 2025 12:16
door ASX2023
Stan,
Heb je misschien nog een update over het verloop van de versnellingsbak reparatie?
En is de Italië reis nog door kunnen gaan?
Gr ASX2023

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 08 jun 2025 23:21
door Bartjoosse
Hoi allemaal,

Inmiddels zo’n 5000km gereden na de update.
Lijkt goed te gaan al vallen mij 2 dingen op na de update.
De achterramen zijn vergrendeld. Met de bediening aan de bestuurderskant kan ik ze wel bedienen, vanaf de achterportieren niet. Knopje bij de bestuurder reageer niet en rode lapje bij het knopje is uit. Kan dat een software probleem zijn? Al even naar de zekeringen gekeken maar kon daar eigenlijk niets vinden.
Nog geen tijd gehad om naar de dealer te rijden.

Ander ding is dat het mij opvalt dat ik soms wat tikjes hoor. Met name als ik versnel of afrem. Gekke is dat het de ene keer lijkt alsof het vanaf de voorkant van de auto komt en de ander keer vanaf de achterkant. Soms ook idee dat het van linksvoor/achter of rechtsvoor/achter komt. Iemand daar ervaring mee?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 09 jun 2025 11:48
door ASX2023
bartjoosse,
Ik begrijp dat er geen mechanische problemen zijn geweest/gevonden en de eerste meldingen zoals 'elektromotor oververhit' zijn opgelost door de software update.
Wat betreft de ramen achter en de diverse bijgeluiden (tikjes)
vind ik moeilijk te combineren met de update en denk dat je hiervoor echt terug moet naar de garage!
Ben benieuwd wat zij hiervan vinden.
Gr.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 15 jun 2025 21:20
door ASX2023
Stanratterman,
Het is stil aan het front, ben erg benieuwd hoe het is afgelopen met de defecte versnellingsbak bij de Renault dealer.
Vervangen na 30.000km is natuurlijk heel ongebruikelijk, ben ook benieuwd hoe het met de elektromotor is gesteld.
Italië nog doorgegaan?
Gr ASX2023

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 jul 2025 11:09
door jefta
Het is idd stil aan dit front, ook de fabrikant blijft stil.

Ik ben erg benieuwd wat er komt.
Freemt dat er gewoon afgewacht wordt tot de individuele bom (in je eigen auto) barst.
Financieel is er weinig schade als er tijdig ingegrepen word maar de voorkeur is om de schade eerst heel groot te laten worden.
Het is een fijne auto om in te rijden, een alternatief (PHEV) kan men nu alleen bij andere merken zoeken.

Voor mijn begrip is er een as die de aandrijving verzorgd van de elektromotor naar de versnellingsbak.
De versnellingsbak word met transmissieolie gesmeerd.
De elektromotor bestaat uit een droge ruimte met daarin een spoelen pakket waarin een rotor.
Om de as en tussen de doorgang hiervan in de behuizing zit een rubber ring, deze is van slechte kwaliteit en is gevoelig voor olie/ hitte/ frictie.
Of het vertrouwen in de werking en constructie hiervan is overschat door ontwerpers.
Ben zelf storingsmonteur van centrale verwarmings kachels geweest, daar werden 2 ringen toegepast om de boel af te dichten en deze lekten ook na een jaar of 14.
Ik geloof hiermee niet in een software oplossing of het moet zijn dat men het alarmniveau (warmte/ vermogen) verlaagd maar dat is voor de gek houderij.
Ik hoop dat de verslag geving hierover verder gaat.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 jul 2025 13:59
door ASX2023
jefta,
Ben het 100% met jou theorie eens, heb zelf ook 37 jaar in het onderhoud/revisie van vacuümpompen gewerkt en nog nooit een olielek met een 'software' update kunnen oplossen!
Ik denk als Renault vanaf het begin gekozen had voor bv een NBR compound o-ring of beter (mits het een statische afdichting is) het probleem nooit tersprake was gekomen.
Hoop dat we nog wat updates krijgen van voorgaande ervaringen.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 jul 2025 14:17
door jefta
Asx2023

Kort en bondige conclusie; fabrikage vuodt (ofwel grove blunder)
Jouw callname doet bij mij de volgende vragen
rijzen. (niet perse aan jou)
Waarom heeft merk Dacia geen klacht/ storing?
Heeft Mitsubishi andere keuzes gemaakt voor het onderdeel?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 jul 2025 14:53
door ASX2023
jefta,
In principe worden alle 1.6 hybride motoren/versnellingsbakken van Renault Dacia Nissan en Mitsubishi in dezelfde fabrieken oa Spanje Frankrijk geproduceerd en geassembleerd.
Dus alles komt uit dezelfde keuken en dus zal ook Dacia gewoon aan de beurt komen.
Mitsubishi heeft dus géén andere keuze kunnen maken voor dit onderdeel.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 jul 2025 15:25
door jefta
Asx

Lijkt hopeloos. . . .

De toekomst gaat het uitwijzen. Fingers crossed!
Wij (met de phev) rijden een uniek product, er zal geen nieuwere beschikbaar komen anders dan de Rafale.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 jul 2025 15:49
door ASX2023
jefta,
Zelf rijd ik een Mitsubishi ASX 1.6 hybride (Renault captur) 2023 met 45.000 km. Geen plugin.
De phev wordt inderdaad niet meer geleverd
Wat rijd jij en hoeveel km/bouwjaar?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 jul 2025 16:00
door jefta
Sinds maart 2023;
RENAULT CAPTUR E-TECH HYBRID INTENS 160PK b.j. 2021
Uit Polen van Renault dealer gekocht en nu bij eigen Renault dealer in onderhoud.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 jul 2025 16:14
door ASX2023
Hoeveel km heeft hij gelopen?
Phev?

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 02 jul 2025 16:21
door jefta
Sorry, 34750 km
PHEV , Plugin Hybride Electric Vehicle.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 17 jul 2025 11:07
door jefta
Gisteren (16/7/25)
Zomercheck laten uitvoeren bij van Mossel Waalwijk.
R4 en Symbioz bekeken wat verkoper aantrekt, of hij wat kan toelichten.
Ik leg hem mijn kennis, opgedaan van deze posts, voor.
Antwoord is stellig: "Probleem is bekend en onder controle."
Ook is probleem alleen voor eerste uitgaven van hybride uitvoeringen.
Alle tegenbeweringen mijnerzijds, word afgedaan met "onder controle"
Of ik preventief keuze wil maken voor andere auto Symbioz of 4 vanwege de kennis over mogelijk lekken?
Leg ik de utopie van mijn plugin uit.
50 km rijbereik op accu, laden aan huis met zonnepanelen, Belgisch tankstation binnen 1 accu lading, heen en terug.
Ik wil gewoon de betrouwbaarheid van deze auto terug!
Beleid van Renault is dat plugin alleen loont voor een model dat boven de €60000 ligt. De plugins die uitgebracht en verkocht zijn, zijn te goedkoop verkocht.
Ik ga er, na dit bezoek/gesprek, vanuit dat, het ook kan zijn, dat de mogelijke lekkage een HOAX is.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 17 jul 2025 11:10
door i2paq
Ik kan van je hele verhaal geen chocolade maken, sorry.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 17 jul 2025 22:55
door haelewyn
Een verkoper in een citroen garage zei me net hetzelfde over hun pure tech motoren, 2 jaar geleden.
""Onder controle. Wij doen een additief bij de olie en zien weinig problemen.""
Al die miserie met de pure tech van psa is misschien ook een hoax. :lol: Zeker als we hun eigen verkoper erop moeten vertrouwen dat hij eens even het hele verhaal heeft verteld. 😀 😀

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.

Geplaatst: 23 jul 2025 22:29
door M10
stanratterman schreef: 03 jun 2025 22:20 Vandaag bericht van Renault gehad, moet een nieuwe versnellingsbak in, valt gelukkig onder garantie.
Hoopdat hij vrijdag weer klaar is
Hoi @stanratterman , fijn dat je garantie hebt. Komt dat omdat je de 5 jaar garantie hebt gekocht? Ik heb dat niet gedaan...

Ik kwam toevallig weer eens op deze pagina en las deze draad.
3 weken geleden vertrokken we van onze camping.
Dus de auto 10m verreden om voor de ingang van de mobile home te rijden.
De auto volgeladen, ook wat dingen onder de voorstoel van de chauffeur gedaan.
Toen gezien dat dat niet slim is, want dan kunnen ze onder de stoel onder de pedalen komen!
Daarbij gemerkt dat er een kabel onder de stoel zat en deze enigszins bewogen.

Toen we klaar waren om te vertrekken, zo'n 30 minuten inladen verder, starte de auto niet!
ROOD "elektrisch probleem, gevaar!" (wij hebben de taal op spaans dus dit is de vertaling)
Even gebeld, maar geen wegenwacht buitenland enzo.
Na dat gesprek, en dus 15 minuten verder, nog even die kabel onder de stoel bewogen.
En toen bleek de auto gewoon te starten en zijn we de 700km naar huis gereden.
Ook in de afgelopen 3 weken hierna geen issues gehad...

Hoe groot is de kans dat dit over het probleem van deze forum post gaat???

Ik ga hoe dan ook contact opnemen met de garage (Stam, erkende renault dealer).
Maar een tip hoe ik dit presenteer is welkom...

Dank voor het lezen van deze lange post!