Pagina 7 van 7
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 30 sep 2025 08:51
door Bokkoman
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Die herprogrammering is de OTS die al langer staat.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 30 sep 2025 19:23
door ASX2023
Jefta,
Het oliepeil in de versnellingsbak is een heel onnauwkeurige indicatie.
De beste methode is toch echt het loshalen van de temperatuursensor (1 boutje) van de elektromotor, wanneer deze ook maar iets vochtig is is de o-ring defect.
Ben benieuwd wat er vandaag uit de controle komt zeker gezien de lage kmstand van de Captur '21
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 30 sep 2025 19:25
door Bokkoman
Dat boutje, is dat iets wat men zelf kan doen? Ben benieuwd bij mij. Al is de hele versnellingsbak al vervangen.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 30 sep 2025 20:09
door jefta
2 ASX2023 & Bokkoman.
Inderdaad in gesprek aan balie tegengeworpen dat olie peilen onnauwkeurig is ten opzichte van sensor losmaken.
Ik heb eerder een Youtube filmpje geplaatst.
Daarin word de sensor los van elektromotor gehaald.
Hierbij kwam best wel wat olie vrij.
Resultaat van de meting vandaag was negatief, de hoeveelheid olie dat uit de versnellingsbak kwam was dat wat er ingedaan was.
De balie bevestigd dat elke beurt aan de auto voortaan met checklist, schade voorkomen zal. Ik had een checklist gevonden, zie punt 26, daarin gewezen op oliepeil controle.
https://photos.app.goo.gl/W5dZHaJ4TLqbScs49
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 30 sep 2025 20:41
door ASX2023
Jefta,
Kom maar tot punt 23?
Of doe ik iets niet goed?
Bokkoman,
Wat betreft de temperatuursensor, dit kan alleen via de onderkant dus brug nodig bodemplaat verwijderen en enige handigheid is wel noodzakelijk!
Gr John
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 01 okt 2025 09:03
door M10
Vrijdag de 26e september zijn ook bij mijn Captur de twee OTSen gedaan.
Over de keerring werd gezegd dat er 3 stappen gedaan worden.
Indien een stap OK is dan stopt het daarmee.
Bij mij was stap1, het controleren of er een probleem was met de keerring, de laatste, er was geen probleem.
Ook werd het oliepijl van dat systeem aangevuld.
Ik weet niet wat de andere 2 stappen zouden zijn.
Momenteel 70.000 km op de teller.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 02 okt 2025 10:13
door ASX2023
M10,
Weer bedankt voor de info.
Toch de vraag over de inspectie van de 'keerring' deze zou dan goed zijn terwijl het oliepeil is aangevuld, dit moet dan van de versnellingsbak zijn!!
Als aan de onderkant géén olie zichtbaar is moet deze via de 'keerring' lekken richting elektromotor.
Ik hoop dat ik ongelijk heb maar het is voor mij een onduidelijk verhaal.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 02 okt 2025 13:16
door jefta
Asx2023
Sorry, had punt 16 bedoeld, oliepeil versnellingsbak, lees ik daar.
Filmpje laat zien dat linker voorwiel is verwijderd, waarna het binnenscherm van de wielkast eraf ligt. 1 boutje van sensor lossen en met klein koevoet achtig ding de sensor uit het gat trekken. Waarom ze nou bovenlangs de elmo eruit halen begrijp ik niet goed als je door wielkast erbij kan.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 02 okt 2025 18:26
door M10
ASX2023 schreef: 02 okt 2025 10:13
M10,
Weer bedankt voor de info.
Toch de vraag over de inspectie van de 'keerring' deze zou dan goed zijn terwijl het oliepeil is aangevuld, dit moet dan van de versnellingsbak zijn!!
Als aan de onderkant géén olie zichtbaar is moet deze via de 'keerring' lekken richting elektromotor.
Ik hoop dat ik ongelijk heb maar het is voor mij een onduidelijk verhaal.
Hoi, ja, dat had ik duidelijker kunnen uitleggen.
De STAM persoon zei dat de olie is aangevuld omdat het originele niveau van fabriek al te laag was.
Geen idee of dit waar of onzin is, maar dat was het verhaal...
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 03 okt 2025 16:25
door ASX2023
M10,
Als je echt een lek zou hebben richting elektromotor had je al lang de volgende melding gehad 'oververhitting van de elektromotor' deze temperatuursensor schijnt hier heel gevoelig voor te zijn.
Dus toch goed nieuws!
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 06 okt 2025 17:11
door groen_duiven
Vandaag is de Renault bij de garage geweest.
* Opnieuw programmeren. Dit had te maken met de inspuiting.
* Controle oliepeil versnellingsbak. Dit was OK en geen vervanging O-ring noodzakelijk.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 06 okt 2025 19:01
door ASX2023
Donald,
Goed nieuws, gezien de laatste kmstand zal er nu ong. 70.000 op de teller staan??
Fijn dat je het forum op de hoogte houd.
Gr John
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 06 okt 2025 23:36
door groen_duiven
Behalve vakanties rij ik door de weeks niet zo veel
Maar de stand is nu bijna 68.000 km
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 21 okt 2025 08:59
door i2paq
Onze auto is gisteren voor een grote beurt geweest plus de 2 terugroepacties, waaronder de ring.
Niets bijzonders met auto verder, ring was OK.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 21 okt 2025 19:49
door ASX2023
Heel fijn om te horen goed nieuws, in augustus had je ongeveer 80k op de teller wat is de kmstand nu?
Gr John
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 22 okt 2025 08:35
door i2paq
Ik denk nu zo'n 83000Km.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 27 okt 2025 20:03
door 1978maarten
Vandaag de auto naar de garage voor winterbanden wissel en meteen zijn de 2 terugroep acties uitgevoerd. Geen problemen geconstateerd actuele kmstand 100.700
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 28 okt 2025 08:46
door RichTrip
RichTrip schreef: 16 sep 2025 13:40
Ik heb ook gebeld met het nummer en voor de Captur van mijn vader staan inderdaad ook de twee genoemde (blauwe) OTS acties open (OTS 0ET1 en OTS 0EWB).
Ook de Captur van mijn vader is naar de garage geweest voor een beurtje en de twee blauwe OTS acties. Geen bijzonderheden geconstateerd

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 28 okt 2025 18:31
door Pierre2
Toch bevalt me dit maar matig, er zit een potentieel groot probleem in deze auto, nu checken ze als momentopname die ring op olie, de dag daarop kan die toch gaan lekken met enorme schade tot gevolg. Ik had eigenlijk begrepen dat ze die ringen gingen vervangen door die betere, nu rij ik voor mijn gevoel in een niet betrouwbare auto en zo'n probleemauto is denk ik ook niet goed voor de inruilwaarde. Vervangen van zo'n ring kost dacht ik ca. 400 EURO, ik vind het echt slecht dat ze dit op deze manier doen.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 29 okt 2025 22:53
door ASX2023
1978maarten,
Interessant meer dan 100.000 km.
Wat voor auto betreft dit, model bouwjaar etcetera?
Pierre2,
Ben het met jou eens dat het geen oplossing is.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 30 okt 2025 12:29
door 1978maarten
Captur 1.6 145pk van september 2022. Bij 84000 brandstofpomp defect verder geen problemen. De brandstofpomp is trouwens een bekend euvel duurde daarom 6 weken voordat deze vervangen was. Verder rijdt de auto prima.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 30 okt 2025 13:55
door ASX2023
1978maarten,
Dus als ik het goed begrepen heb is de huidige kmstand boven de 100k en bij 84k was de brandstofpomp defect en verder geen problemen.
Ik denk dat jouw auto dan toch heel betrouwbaar is vergeleken met veel andere auto's.
Ben je ook de eerste eigenaar, dus ook bekend met de onderhoudshistorie?
Gr John
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 30 okt 2025 14:48
door 1978maarten
Goedemiddag John, ja eerste eigenaar is leaseauto van de zaak. Rij vaak wel langere afstanden en probeer hem niet hoog in de toeren te laten rijden wat wel eens wil gebeuren met deze auto’s
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 30 okt 2025 16:59
door ASX2023
Goed om te horen dat niet alle 1.6 hybride motoren van Renault aan de beurt komen met het o-ring probleem.
Fijn dat je het forum met jou ervaringen op de hoogte houd.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 01 nov 2025 16:55
door Jv/dW
Goede middag,
Ik rijdt een nieuwe ( september 2025) Mitsubishi ASX hybride welke een clone is van de Captur en heb de volgende vraag; sinds wanneer plaatst Renault nieuwe X olie keringen (versnellingsbak) in het productie proces??
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 01 nov 2025 18:20
door ASX2023
jv/dw,
Deze combinatie van motor/versnellingsbak is tot januari 2024 geproduceerd.
Wat de modificatie is geweest is niet bekend zelfs een Renault dealer in Frankrijk had hier geen antwoord op, bij een reparatie wordt vaak gekozen voor een X-ring deze heeft het voordeel dat hij bij een axiale beweging niet kantelt.
Wat betreft jouw ASX gezien het bouwjaar zal dit probleem verleden tijd zijn.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 02 nov 2025 10:06
door Jv/dW
Hartelijk dank ASX2023 voor deze snelle respons. Dit is voor mij een geruststelling !
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 10 nov 2025 13:25
door Harold1974
Mijn Captur is van 8 mei 2025. is bij deze de zgn modificatie doorgevoerd?
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 10 nov 2025 19:53
door ASX2023
Harold,
Zoals eerder gezegd betreft het alleen 1.6 motoren gefabriceerd tot en met 2 februari 2024.
Vanaf d.d. zou er een modificatie hebben plaatsgevonden, wat dit inhoud blijft een verrassing!
Renault Nederland/dealers/zelfs een dealer in Frankrijk zijn hier helaas terughoudend en onduidelijk over.
Dus voorzover verwacht ik dat ook voor jou Captur het probleem opgelost is.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 11 nov 2025 17:24
door scenicer
Hallo allemaal,
Een duitse megane Plug hyrbide RS gekocht van augustus 2021 met 109.000 op de teller.
Na aankoop pas verdiept in deze pijnlijke materie (Ja, heel stom

), contact gehad met Renault dealer en er waren 3 terugroepacties bekend. Deze laten uitvoeren en hier was niets bijzonders geconstateerd zei de dealer.
Ik moet zeggen dat ik veel vragen stelde, maar eigenlijk niet exact mijn vragen beantwoord hoorde worden. Het ging met name om software updates, o.a. de versnellingsbak.
Nu 5000 km verder (115.000) en ik ervaar ook geen problemen.
Alleen het schakelen terwijl de auto op brandstof rijdt het bekende “probleem” dat overschakelen lang duurt, dan mis je toch de flippers.
Electrisch rijden ervaar ik niks anders dan heel positief!!
Wel sludge in de olie dop. Als ik deze schoonmaak en 120 km op benzine rijdt en daarna controleer dan is er gelijk witte aanslag in de dop te zien, het begin van meer sludge.
Al met al heel blij met de auto en de rij eigenschappen ervan. Alleen dit topic zorgt natuurlijk wel voor hoofdpijn.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 11 nov 2025 18:37
door ASX2023
Is het de 1.6 uitvoering?
Is de onderhoudshistorie bekend omdat het een Duitse Megane is?
Wat betreft de sludge is dit vaak een winterprobleem zeker bij een plugin, de motor komt moeizaam op bedrijfstemperatuur omdat deze nog meer in de EV stand rijd dan een hev.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 11 nov 2025 19:10
door scenicer
Excuses, betreft inderdaad de 1.6 uitvoering.
Onderhouds historie is min of meer bekend; in het dashboardkastje liggen wat oude facturen van Duitse dealers en in de app staat ook de onderhouds historie, dit betreft allen regulier onderhoud. Auto lijkt in ‘23 ‘24 en ‘25 tijd te hebben stilgestaan. In december ‘22 heeft hij volgens de app bij 91.500 dkm onderhoud gehad gezien ik hem in augustus 2025 gekocht heb met 109 dkm. Of de app dus helemaal betrouwbaar is bij import wagen weet ik dus niet. Jullie?
Mbt de O ring en terugroepactie: ik had net als iedereen het idee dat de balie medewerker zich van de domme hielt, of in iedergeval niet “het achterste van de tong liet zien”. Op mijn aandringen werd de monteur die er aan gesleuteld heeft ook nog nog even gevraagd; zijn woorden waren ook; “niets bijzonders gezien”. Heel vreemd allemaal.
Toegevoegd in 37 minuten 37 secondes:
scenicer schreef: 11 nov 2025 19:10
Excuses, betreft inderdaad de 1.6 uitvoering.
Onderhouds historie is min of meer bekend; in het dashboardkastje liggen wat oude facturen van Duitse dealers en in de app staat ook de onderhouds historie, dit betreft allen regulier onderhoud. Auto lijkt in ‘23 ‘24 en ‘25 tijd te hebben stilgestaan. In december ‘22 heeft hij volgens de app bij 91.500 dkm onderhoud gehad gezien ik hem in augustus 2025 gekocht heb met 109 dkm. Of de app dus helemaal betrouwbaar is bij import wagen weet ik dus niet. Jullie?
Mbt de O ring en terugroepactie: ik had net als iedereen het idee dat de balie medewerker zich van de domme hielt, of in iedergeval niet “het achterste van de tong liet zien”. Op mijn aandringen werd de monteur die er aan gesleuteld heeft ook nog nog even gevraagd; zijn woorden waren ook; “niets bijzonders gezien”. Heel vreemd allemaal.
Heb de facturen en de onhoudshistorie uit de Renault app nog even naast elkaar gelegd: deze komen precies overeen!
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 13 nov 2025 13:46
door ASX2023
scenicer,
Bedankt voor de uitgebreide informatie, de Renault app is wel betrouwbaar denk ik.
Bij een import auto blijft de historie altijd een beetje onduidelijk (vaak ook bij een Nederlandse auto)
Dit neemt niet weg als de Megane inmiddels 115.000 km heeft gereden (plus nog een paar jaar heeft stilgestaan) zonder dat de o-ring daadwerkelijk is vervangen je toch een betrouwbare auto hebt!
Houd het forum op de hoogte zeker wat betreft het o-ring gebeuren, altijd interessant.
Groet ASX2023
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 22 nov 2025 12:10
door ASX2023
Zijn er mensen die bv meer dan 100.000 km gereden 'zonder' het o-ring probleem, met de 1.6 hybride?
Alle ervaringen zijn welkom.