Pagina 10 van 21
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 24 jan 2017 09:46
door Niek_
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Laat hij bij jou wel de celvoltages zien?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 24 jan 2017 10:26
door MartijnEV
Niek_ schreef:Laat hij bij jou wel de celvoltages zien?
Nee bij mij ook niet, wel de temperaturen
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 09:24
door hugovdw
Heb vandaag, na een hele nacht aan de lader te hebben gehangen, ook even de LBC uitgelezen en kom op, schrikbarende, 80% uit (afgelezen waarde). Auto is 2 jaar oud, 19800 KM op de teller..
Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 11:15
door MartijnEV
MartijnEV schreef:Niek_ schreef:Laat hij bij jou wel de celvoltages zien?
Nee bij mij ook niet, wel de temperaturen
De nieuwe versie van CanZE iOS die sinds vrijdag in de Apple App Store staat laat de celspanningen wel goed zien.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 11:29
door OlafH
Zou een snelle batterij degradatie niet alleen kunnen liggen aan het laadgedrag, maar ook aan het rijgedrag?
Ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor een batterij die koud is en maar bijvoorbeeld 8 kWh mag laden, hard op te trekken en 30 kWh de batterij uit te trekken. Of gelden er hele andere regels bij het laden en ontladen als het gaat om de duurzaanheid van de batterij?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 11:34
door MartijnEV
Ja voor laden versus ontladen zijn er grote verschillen in belastbaarheid bij lage temperaturen zonder schade.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 11:53
door VanAssen
MartijnEV schreef:Ja voor laden versus ontladen zijn er grote verschillen in belastbaarheid bij lage temperaturen zonder schade.
Ik merk dat regelmatig in de winter door met een koude accu "flink" gas te geven.
De Zoe komt dan direct met melding elektrisch probleem.
Melding is direct weer weg als ik de pedaal loslaat. Geef ik dan rustig gas gaat het goed.
T.a.v. SOH moet er toch voor de 40KW accu ook een calculatie als de /131 versie op de 22KW mogelijk zijn?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 13:02
door zoe2goe
Ik merk dat regelmatig in de winter door met een koude accu "flink" gas te geven.
De Zoe komt dan direct met melding elektrisch probleem.
Als de melding "Controleer electrisch systeem" is, zit het 99% in de 12 volt accu. Ik zou die even laten controleren, dan kan je voor veel naar onheil behoeden. Kan elke garage, er is niets bijzonders aan die accu.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 13:18
door VanAssen
Ok Jeroen. Ik ga dat even laten doen.
De accu is nog niet gewisseld bij laatste beurt. Volgens monteur nog niet echt nodig.
T.a.v. SOH calculatie een poging tot standaard calculatie in CAN ZE en uitgaande van:
1. Chemie karakter van beide accu type's hetzelfde behalve dan inhoudelijk capaciteit per gegeven ruimte.
2. Temperatuur en rijgedrag invloeden uitsluitend hetgeen diverse waarden produceert.
131 uit 210 geeft factor 0,62 op basis van de Q210 model.
Dus voor de 240 versie zou dat dan 148 km kunnen zijn?
De Q90 229 km en de R90 249 km?
Of is deze gedachtengang krom?

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 14:56
door zoe2goe
De gedachtengang is niet krom, maar ik heb hem nog niet zien werken. Niek_ heeft dacht ik een poging gedaan en die kwam op steeds verspringende getallen uit. Shameless Self Plug, maar ik zou het uit CanZE halen.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 15:28
door OlafH
Jazeker, weer een procent erbij! 91% bij 83.228 km. Batterijtemperatuur 31°.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 20:18
door VanAssen
zoe2goe schreef:De gedachtengang is niet krom, maar ik heb hem nog niet zien werken. Niek_ heeft dacht ik een poging gedaan en die kwam op steeds verspringende getallen uit. Shameless Self Plug, maar ik zou het uit CanZE halen.
Het SOH resultaat is toch een verzameling uit gemeten waarden en misschien additionele calculaties, waar het getal uit voort komt?
Dus als er een afspraak/definitie is op de basis calculatie per type model (Q en R series) en je kunt op basis van verbruik (= rijgedrag / weeromstandigheden etc.) een juiste "correctiefactor" berekenen en loslaten op de basis calculatie, zou een redelijke SOH verwachting moeten geven.
Wat ik nu lees (en corrigeer me als ik het fout heb) uit reacties op ervaren SOH (oplopend / aflopend) worden alleen vaak losse invloeden op de SOH losgelaten.
Gooi je deze invloeden in 1 grote bak en berekent daar een (gemiddelde) correctie uit.
Zou nivellerend moeten werken.

Ik doe maar een gooi.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 20:43
door zoe2goe
VanAssen schreef:Het SOH resultaat is toch een verzameling uit gemeten waarden en misschien additionele calculaties, waar het getal uit voort komt?
Correct, gemaakt door de LBC (computer in de batterij)
VanAssen schreef:Dus als er een afspraak/definitie is op de basis calculatie per type model (Q en R series) en je kunt op basis van verbruik (= rijgedrag / weeromstandigheden etc.) een juiste "correctiefactor" berekenen en loslaten op de basis calculatie, zou een redelijke SOH verwachting moeten geven.
Correct, alleen hebben we het algoritme niet. Op zijn best kun je
gokken dat de SOH de
gemeten capaciteit van de batterij
zou moeten zijn, gerelateerd aan een norm. Let vooral op de onderstrepingen, want daar zit nou precies het "zou moeten dat" an andere onzekerheden, zoals bijvoorbeeld zoiets triviaals als hoe dan te bepalen wat de huidige capaciteit is als het beheerssysteem de batterij niet eventjes helemaal leeg en vol kunt laden.
VanAssen schreef:Wat ik nu lees (en corrigeer me als ik het fout heb) uit reacties op ervaren SOH (oplopend / aflopend) worden alleen vaak losse invloeden op de SOH losgelaten.
Gooi je deze invloeden in 1 grote bak en berekent daar een (gemiddelde) correctie uit.
Zou nivellerend moeten werken.

Ik doe maar een gooi.
Ik snap niet precies wat je hier bedoelt, maar volgens mij kwamen we hier om vast te stellen of na volledig opladen en een reset van de trip computer de range een een-op-een verhouding heeft met de SOH zoals de LBC die in zijn kop heeft. Voor de 22 kWh modellen bestaat die relatie. Voor de 41 kWh modellen is het nog niet onomstotelijk vastgesteld. Bij mijn beste weten dan hè?

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 21:10
door VanAssen
zoe2goe schreef:
VanAssen schreef:Wat ik nu lees (en corrigeer me als ik het fout heb) uit reacties op ervaren SOH (oplopend / aflopend) worden alleen vaak losse invloeden op de SOH losgelaten.
Gooi je deze invloeden in 1 grote bak en berekent daar een (gemiddelde) correctie uit.
Zou nivellerend moeten werken.

Ik doe maar een gooi.
Ik snap niet precies wat je hier bedoelt, maar volgens mij kwamen we hier om vast te stellen of na volledig opladen en een reset van de trip computer de range een een-op-een verhouding heeft met de SOH zoals de LBC die in zijn kop heeft. Voor de 22 kWh modellen bestaat die relatie. Voor de 41 kWh modellen is het nog niet onomstotelijk vastgesteld. Bij mijn beste weten dan hè?

Duidelijk verhaal.
Maar omdat deze 22 kWh calculatie vanuit de "LBC" naar boven en onder varieert dacht ik aan een gecompenseerde weergave in CANZE.
Hier zijn standaarden voor nodig, afgeleid van. Maar wat je aangeeft toch nog teveel onzekerheden vanuit de LBC.
Maar weer wat geleerd

en ook benieuwd naar de 41 kWh factor.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 jan 2017 22:35
door HarmOtten
VanAssen schreef:131 uit 210 geeft factor 0,62 op basis van de Q210 model.
Dus voor de 240 versie zou dat dan 148 km kunnen zijn?
De Q90 229 km en de R90 249 km?
Als je van de verhouding van de
aangegeven range bij 100% SOC en boordcomputer reset t.o.v. de NEDC waarden uit kan gaan, dan kom je op de volgende waarden:
Q210: 131km
R240: 150km
Q90 : 231km
R90 : 251km
Om dit te controleren zou iemand met een R240, Q90 of R90 de SOH uit CanZE moeten lezen, en de aangegeven range bij 100% SOC en boordcomputer reset moeten uitvoeren. Als de SOH 100% is zouden hier dan precies deze actieradiussen uit moeten komen. Indien de SOH geen 100% is dan zou [Weergegeven range] / [SOH%] = [bovenstaande Range] moeten opleveren.
Als iemand met een R240, Q90 of R90 dit wil testen, heel graag!
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 31 jan 2017 09:54
door VanAssen
HarmOtten schreef:VanAssen schreef:131 uit 210 geeft factor 0,62 op basis van de Q210 model.
Dus voor de 240 versie zou dat dan 148 km kunnen zijn?
De Q90 229 km en de R90 249 km?
Als je van de verhouding van de
aangegeven range bij 100% SOC en boordcomputer reset t.o.v. de NEDC waarden uit kan gaan, dan kom je op de volgende waarden:
Q210: 131km
R240: 150km
Q90 : 231km
R90 : 251km
Om dit te controleren zou iemand met een R240, Q90 of R90 de SOH uit CanZE moeten lezen, en de aangegeven range bij 100% SOC en boordcomputer reset moeten uitvoeren. Als de SOH 100% is zouden hier dan precies deze actieradiussen uit moeten komen. Indien de SOH geen 100% is dan zou [Weergegeven range] / [SOH%] = [bovenstaande Range] moeten opleveren.
Als iemand met een R240, Q90 of R90 dit wil testen, heel graag!
Ben ook heel benieuwd naar deze getallen.
Excuses voor de afrondingwaarden en dus minimale verschillen met Harm zijn calculatie.
Ik calculeer niet teveel achter de komma met mijn telraampje.

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 31 jan 2017 17:32
door Niek_
Ik heb hem zojuist zo goed als leeg gereden tbv Harm z'n berekeningen. Morgenochtend als ik weer naar m'n werk ga zal ik de reset uitvoeren. Moet wel zeggen dat ik de vorige keer dat ik de reset uitvoerde geen verandering zag in de range (kan je die reset ook verkeerd uitvoeren?). Dat was toen al vrij onwaarschijnlijk (heb in het begin 260km als range gehad) omdat ik flink doorgereden had, maar morgen zal er dan zeker verschil te zien moeten zijn omdat ik continue maximaal gereden heb in de laatste rit om de accu zo leeg mogelijk te krijgen bij aankomst thuis.
Wel grappig die meldingen bij 15km, 10km (incl zenuwachtig piepje) en daarna de ---
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 31 jan 2017 22:16
door HarmOtten
@Niek_,
Alvast dank voor al je moeite!
Een tip voor het uitvoeren van de [range bij 100% SOC en boordcomputer reset]: Doe de reset zo kort mogelijk nadat het opladen helemaal klaar is, en lees dan de range af. Wacht je een nacht, dan is de waarde namelijk meestal al weer ietsje lager.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 01 feb 2017 10:05
door Niek_
Lees je tip net te laat, hopelijk de volgende keer boven de magische 300km

Gisteravond rond 2200u was de accu vol. Zojuist een screenshot gemaakt:

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 01 feb 2017 14:54
door HarmOtten
Dankjewel Niek!
Dat zou betekenen dat het magische getal voor de Q90 wordt: 292 / 1.03 = 283km
Dat is dus hoger dan verwacht op basis van de berekening a.d.h.v. de NEDC waarden.
Maar doordat je pas de volgende dag de reset had gedaan, kan dit getal zelfs nog ietsje hoger worden. (Je was de reset toch niet vergeten hè?)
Laten we dit getal de typische range noemen (bij Tesla noemen ze dat ook Typical Range):
Q210: 131km
R240: ...
Q90 : 283km (voorlopig)
R90 : ...
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 01 feb 2017 15:00
door OlafH
Dat zou betekenen dat de effectieve range van de Q90 toch méér dan 2 keer hoger is dan de Q210, ondanks dat het accupakket minder dan verdubbeld is.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 01 feb 2017 15:57
door Niek_
Heb een R90, geen quickcharge. Heb de reset 's ochtends uitgevoerd nadat ik de stekker uit het voertuig heb gehaald.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 02 feb 2017 17:50
door Niek_
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 02 feb 2017 18:12
door GertjanVB
DC power flink negatief? Je zit die screenprints toch niet onder het rijden te maken?

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 02 feb 2017 21:22
door Niek_
Zou niet durven, stop netjes elke keer als hij weer 5% lager is om even een screenshot te maken

Telefoon netjes in een houder, dus dat gaat helemaal goed

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 02 feb 2017 21:32
door VanAssen
Wat een range weergave bij Niek, 147 km range en RSOC van 57,5%. Echt top!!!

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 02 feb 2017 22:31
door RudyH
Heb je deze snapshot vanmiddag genomen? Zie dat de temperatuur van je accu 13 graden is. Ik ben vanavond naar huis gereden met 110km en accu temperatuur op 27 graden.
Super actie radius overigens.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 03 feb 2017 06:28
door Niek_
Vanochtend en vanmiddag. De eerste 20% tijdens de rit naar het werk toe, de tweede 20% weer richting huis.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 05 feb 2017 16:57
door GertjanVB
Eergisteren nog SoH 86% bij 71.500km, gisteren met 71.600 km 85%. Beiden bij ca. 6 graden.
Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 05 feb 2017 17:01
door MartijnEV
Ik heb vanwege de 'kraamvakantie' al ruim een week een doorbroken rijpatroon. Even geen dagelijks lange snelwegritten naar kantoor en/klanten, maar korte ritten, niet ver van huis, in de stad en omgeving en niet dagelijks, veel start-stopverkeer. En ook even niet dagelijks laden, en dus ook met dagenlang stilstand bij SOC ruim beneden de 100%.
Ben heel benieuwd of de SOH nu opeens is veranderd van 98% naar een andere waarde. Zal straks eens kijken en hier posten.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 05 feb 2017 18:56
door PieterZoe
Gefeliciteerd!
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 05 feb 2017 21:15
door MartijnEV
Dankje!
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 feb 2017 13:26
door MartijnEV
MartijnEV schreef:Ik heb vanwege de 'kraamvakantie' al ruim een week een doorbroken rijpatroon. Even geen dagelijks lange snelwegritten naar kantoor en/klanten, maar korte ritten, niet ver van huis, in de stad en omgeving en niet dagelijks, veel start-stopverkeer. En ook even niet dagelijks laden, en dus ook met dagenlang stilstand bij SOC ruim beneden de 100%.
Ben heel benieuwd of de SOH nu opeens is veranderd van 98% naar een andere waarde. Zal straks eens kijken en hier posten.
Gisteravond nog steeds 98% SOH.

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 feb 2017 14:10
door zoe2goe
Voor wie er in geïnteresseerd is,
hier verzamel ik SOC / temperatuur / maximaal laadvermogen "triplets" om te zijner tijd het batterij model verder mee te verfijnen. Ik ben met name geïnteresseerd in die gebieden die
- Onder de 40 kW liggen (op 40 kW "kapt" de lader sowieso af, dus wordt het model verstoord). We hebben het dus in feite over de driehoek linksboven -> rechtsonder -> linksonder. Voor de R modellen geldt natuurlijk 20 kW.
- Waar nog weinig data is.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 07 feb 2017 22:13
door jdgh72
Mijn stand op 3 februari 2017;
- gezondheid: 88% (volgens CanZE)
- kilometerstand: 63686
- auto nieuw gekocht op: 07-2014
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 07 feb 2017 23:18
door Sordone
@harm voor de accu statistieken, bij 37000km 80%, nu bij 48500m 78%.