Pagina 2 van 3
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 26 jan 2015 22:36
door MartijnEV
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Nog een artikel:
http://www.automobile-propre.com/breves ... ectriques/
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 27 jan 2015 00:33
door E-mission
"Renault is considering the establishment of offerings recovery that would allow specific current Zoe owners to benefit from the latest generation model. "
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 27 jan 2015 22:18
door avdvee
Dat zou erg interessant zijn; ik ben benieuwd!
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 28 jan 2015 19:22
door MartijnEV
Maar wat zou de offering dan inhouden: batterij omruilen voor batterijversie II , of hele Zoe inruilen voor Zoe II ?
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 29 jan 2015 00:03
door PieterZoe
En wie wil die Zoe1 dan nog hebben?
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 31 jan 2015 13:17
door avdvee
Kan me toch niet voorstellen dat Renault doelt op een complete inruil. Niet alleen omdat de wijzigingen mij vooralsnog beperkt lijken maar ook omdat ik het niet echt duurzaam vind. Wat mij betreft een upgrade a la Tesla Roadster.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 07 feb 2015 02:16
door E-mission
Als het klopt dat de. Zoe II niet zou kunnen snelladen is de Zoe I veel gewilder. Zeker met zo'n grotere batterij.
Ik blijf het allemaal nog maar een vaag en raar verhaal vinden.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 07 feb 2015 08:04
door MartijnEV
De Zoe II krijgt hoogstwaarschijnlijk de CCS snellaadfunctie.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 07 feb 2015 12:39
door HarmOtten
@MartijnEV: Uit welke bron heb je die informatie over CCS?
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 07 feb 2015 16:27
door avdvee
Hmmmmmm, dus DC CCS 50kW en AC 22kW laden? En meer actieradius? Dan lijkt het me prima. Vooralsnog zijn de enige plekken waar je AC 43kW kunt laden bij Fastned en daar kun je dus ook CCS 50kW DC laden. Het nadeel van een e-Golf is dat je behalve CCS alleen 3,7kW AC kunt laden in de stad of thuis. En dat is beroerd.
Kortom ik denk dat het juist een plus is.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 07 feb 2015 17:56
door HarmOtten
@avdvee: De snelladers van TheNewMotion/Allego hebben ook 43kW AC (en CCS 50kW DC en CHAdeMO 50kW DC).
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 09 feb 2015 02:32
door E-mission
Dezelfde plekken waar je CCS kan laden heb je ook AC 43 inderdaad.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 09 feb 2015 11:10
door avdvee
OK, daarmee kun je dus stellen dat supersnelladen blijft kunnen bij zowel Fastned als TNM. En kun je met CCS nog een stukje sneller laden dan met AC 43kW.
Dat betekent dus dat je met de Zoe II kunt blijven laden tot 22kW op AC en minimaal gelijkwaardig kunt supersnelladen. Daarmee is de Zoe II toch interessanter dan de ouder zeker als je ook nog iets meer range hebt?
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 09 feb 2015 11:13
door GertjanVB
Het is te hopen. CCS is (nog) niet door Renault bevestigd, maar 1 en 1 = 2 en gecombineerd met gbv wijst dat in die richting.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 09 feb 2015 13:48
door HarmOtten
Inderdaad Gertjan, CCS is nog niet bevestigd door Renault. Het enige dat ze zeggen is dat klanten ook nog voor de oude motor/charge-unit kunnen kiezen, als ze toch zouden willen snelladen. Tsja, als je op die manier "doorontwikkeld" dan vind ik dat geen vooruitgang.
Daarnaast, als er geen nieuwe auto's bijkomen die 43kW AC ondersteunen, is het nog maar de vraag of er veel van dat soort nieuwe snelladers bij gaan komen in de toekomst. Oftewel, dan worden onze Zoe's minder waard!!!
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 09 feb 2015 15:41
door PieterDeBruijn
CCS zou wel bijzonder mooi zijn; die standaard is al voorbereid op 75kW laden, begint bij Tesla in de buurt te komen (125kW in Europa).
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 09 feb 2015 22:52
door erijder
Yep, maar wel riskant voor de 43kw ac standaard. Die zou dan wel eens langzaam kunnen verdwijnen. Niet zo raar natuurlijk, want het is niet echt aangeslagen. In theorie zou je overal waar je een groot verbruik aansluiting hebt eenvoudig 43kw ac moeten kunnen realiseren en het dus interessant kunnen zijn voor veel bedrijven die een setje zoe's aanschaffen. Maar de praktijk wijst anders uit.
Het zou mooi zijn als renault tot een ombouwsetje gaat leveren om ook naar ccs te kunnen gaan. Maar ik betwijfel het. Tesla doet dat beter.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 10 feb 2015 10:08
door PieterDeBruijn
Tesla heeft nu een omvormer voor Chademo (€450,-). Tesla kan dus 22kW AC laden (met duolader-optie van € 1500,-, basis is 11kW AC) met een type2 stekker. En 50kW met een Chademo laadpunt, 125kW met een SuperCharger.
Maar Chademo gaat het in de toekomst mogelijk ook niet worden; volgens mij neigen de meeste fabrikanten van auto's nu naar CCS Combo?
Is 50kW Chademo zo anders dan 50kW CCS Combo?
Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 10 feb 2015 19:53
door MartijnEV
De stekker en het communicatieprotocol (Chademo CAN vs Modus 4) zijn verschillend. Ook het maximum laadvermogen verschilt. Maar de elektriciteit is dezelfde

Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 04 mar 2015 08:12
door MartijnEV
De Renault Zoe met de nieuwe motor, krijgt die nou een Combo stekker, dus: AC laden tot maximaal 22kW en DC snelladen met CCS op 50kW.? Zie de bijgaande foto en het artikel in de Telegraaf:
http://m.telegraaf.nl/autovisie/autovis ... enault-zoe
[update: nee, helaas, geen Combo, de Telegraaf heeft een oude stockfoto gebruikt]
Hoewel het jammer is dat de AC43kW laadmogelijkheid afvalt, deze combinatie maakt de Zoe nog steeds tot de meest geniale, meest betaalbare, meest flexibele en dus meest praktische EV op de markt.
Overigens: de actieradius is vergroot tot 240 km NEDC, door de zuinigere en lichtere motor.
ImageUploadedByTapatalk1425453076.494324.jpg
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 04 mar 2015 08:59
door GertjanVB
@MartijnEV:
hier al vastgesteld dat het een stockfoto uit 2013 was van een type 1 stekker

Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 04 mar 2015 09:17
door zoe2goe
Toch wel erg hoor. Dan moet ik mijn 43kW gaan vervangen door zo'n hele dure DC lader. Oh wait
Ik bedoel dus: waar je sloom laadt (mn thuis) kun je nog steeds sloom laden. Waar je semi snel laadt, kan het nog steeds. Waar je snel laadt (zeg maar de FastNed en TMN's van deze wereld), kun je straks sneller laden!!
Het komt op mij over als een uitstekende strategie van Renault. In het ergste geval jammer voor ons early adapters als de lader exploitanten AC echt gaan vervangen omdat ze meer CCS pluggen willen. Zal wel loslopen denk ik.
Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 04 mar 2015 09:32
door MartijnEV
O dat is jammer. Heel jammer zelfs. Dank voor de updates!
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 04 mar 2015 09:54
door zoe2goe
@MartijnEV: Volgens mij is je "jammer" bedoeld voor de Zoe-II (urban, city, France, 2015, whatever). Top karretje als alternatief voor bijvoorbeeld dat witkar-revived project in Amsterdam, waarvoor de Smart-ED's letterlijk niet voor zijn aan te slepen.
De verwachtte Zoe-III, waar mijn licht sarcastische opmerking op sloeg, moeten wij, de jongens en meisjes die wat verder durven dan de halve actieradius, volgens mij helemaal blij van worden.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 04 mar 2015 09:57
door MartijnEV
Eensch
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 04 mar 2015 10:15
door Verwijderd 18461
de laadaansluiting blijft exact hetzelfde.
In Frankrijk kun je kiezen voor de oude motor/lader, daarmee kun je dus nog steeds op 43 kW laden. De laadefficiëntie bij 11, 3,7 of nog lager is niet fantastisch.
De nieuwe motor/lader wordt standaard, deze uitvoering is ook iets goedkoper dan de oude (maar eventueel gaat die iets in prijs omhoog en blijft de nieuwe op het bestaande prijsniveau. De motor is zuiniger en daardoor is met dezelfde batterij 30 km bereik mogelijk (in de NEDC-testcyclus).
Het opladen met 43 kW is niet meer mogelijk met deze uitvoering, maar de efficiëntie bij het laden op 11 kW (de allermeeste laadpalen in Nederland), 3,7 kW en lager verbeterd aanzienlijk. De laadtijd op een reguliere laadpaal reduceert daarom van ca. 3,5 uur naar 2,5 uur. Bij 22 kW is er amper verschil. Én: waarschijnlijk merk je in de winter ook weinig verschil op een 43 kW-laadaansluiting omdat we met een koude accu ook nooit de maximale laadsnelheid haalden.
De motor/lader kan straks ook in de Kangoo en wellicht in de Citan (Mercedes) en in de Smart (die door Renault gebouwd wordt, op basis van de Twingo).
Het gebruik van een Type B-aardlek (of Type A EV) blijft nodig en is overigens sinds eind vorig jaar verplicht volgens de Europese normen - dit moet in de komende maanden in de Nederlandse NEN-norm vertaald worden. Aandachtspunt dus voor iedereen die een nieuw laadpunt laat aanleggen. Voor bestaande laadaansluitingen / palen geldt geen ombouwplicht.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 04 mar 2015 23:51
door avdvee
Sja lastige discussie. Ik laad dagelijks op 3,7kW en 11kW dus meer efficiency is minder kosten/ sneller laden. In mijn hele (Zoe) leven heb ik 2x op 43kW geladen.
Als ik NU een Zoe zou kopen zou ik serieus moeite hebben met kiezen tussen I en II. Mijn hart zegt I maar de realiteit zegt II
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 05 mar 2015 08:13
door GertjanVB
Het is met de ZOE II weer net "als vroeger" toen er nog weinig of geen 43 kWh snelladers waren (1 jaar geleden

). Het is dus geen ramp, maar ik heb die snelladers inmiddels omarmd. Ook die enkele keren dat ik er laad is het prettiger, comfortabeler dat dat met meer snelheid gaat dan, zeg 22 kWh. Een luxe dus, maar voor anderen kan het echter cruciaal zijn (tijd=geld).
Het drukt de ZOE wel nadrukkelijk in de hoek van het boodchappenautootje voor rondom huis, dat is die hoek waar onze overheid niet actief stimuleert. Uiteraard past de Zoe prima in die hoek maar ook daarbuiten. Het is al moeilijk genoeg om dat duidelijk te maken aan de onwetenden, maar als je dan de criticasters een extra argument in handen geeft door de techniek te verwijderen die het grootste kritiekpunten wegneemt, is dat wellicht dodelijk en heeft Renault een heel verkeerd signaal afgegeven en de kip met de gouden eieren geslacht.
Hoe gaat het trouwens als je met zo'n ZOE II bij een 43 kWh snellader aankomt; weigert ie of neemt de ZOE II alleen maar 22 kWh af? In dat laatste geval blijft het aantal laadpunten wel op niveau, kostentechnisch zal dat, in geval op tijd wordt afgerekend, wat extra kosten. Ik vermoed overigens dat die 43 kWh optie op snelladers zal blijven; de geringe kosten van deze techniek zorgt hiervoor (aanname mijnerzijds).
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 05 mar 2015 12:27
door fivari
Ik blijf het toch jammer vinden dat die 43 kW zou verdwijnen. Het maakt de Zoe iets minder algemeen bruikbaar.
Tot nu zijn de laadmogelijkheden perfect: thuis, onderweg, snelladen en sinds enige tijd ook aan gewoon stopcontact.
Nu verdwijnt het snelladen.
Op mijn reis naar Düsseldorf van eind januari mocht ik voor het eerst nog de voordelen van 43 kW laden ervaren. 190 km met een snellaadbeurt na 100 km snelweg: perfect. De tijd van een sanitaire stop en een koffie volstaat om de batterij terug vol te laden. Wanneer die 35' een dik uur worden, tja... dat is goed voor een keertje.
Zaterdag aanstaande ga ik naar de Belgische kust voor een vergadering van 1,5 à 2 uur. Dan is een 22 kW laadpaal perfect. Een 43 kW laadpaal zou zelfs vervelend zijn, want dan moet ik na 30' de vergadering verlaten om de plaats vrij te maken.
Maar voor onderweg op een iets langere reis is snelladen toch wel handig.
En dan vind ik het toch jammer dat de enkele snellaadpalen langs de Belgische snelwegen geen 43 kW AC aanbieden, maar enkel Chademo en CCS en 22 kW AC. bijvoorbeeld:
http://chargemap.com/points/details/texaco-e40-drongen of
http://chargemap.com/points/details/sta ... amur-liege
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 05 mar 2015 21:00
door zoe2goe
@GertjanVB: Als je aansluit op een 43kWh paal neemt ie gewoon 22kW. De auto bepaalt uiteindelijk, de paal geeft alleen maar aan wat maximaal mag. Zie ook Harm zijn temperatuur/SOC grafieken. Ik heb begrepen dat TMN op de AC laders per kWh afrekent, maar als het op tijdbasis gaat is het dus niet alleen twee keer zo langzaam, maar ook twee keer zo duur.
Ik vind de tegenwerpingen allemaal nogal academisch hier, zal wel aan mij liggen: Wie nu een I heeft is blij. Wie zometeen een II wil kan hem technisch als een I kopen zegt Renault, en neemt hem als een echte II als hij/zij een echt stadskarretje wil danwel zich erg druk maakt over efficient sloomladen. En over een paar jaar komt de III en die maakt iedereen blij. Ik mis oprecht de logica achter "Renault doet strategisch een domme zet". Vrijwel de gehele concurrentie (in deze klasse) heeft barbiepop-laders?
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 06 mar 2015 07:50
door GertjanVB
Speeltje wordt afgepakt = nooit leuk
Zo langzamerhand begrijp ik de technische keuze wel en als je na gaat dat 43 kWh nooit 100% 43 kWh over de gehele laadtijd is, zal het verschil ook wel meevallen tov 22 kWh snelladen. Daarnaast blijft de 43kWh motor gewoon beschikbaar.
Maar PR technisch blijft het slecht gebracht nieuws, dat veel potentiële kopers de verkeerde kant op stuurt. Kijk naar de nu gepubliceerde info; vooraf was al duidelijk dat met gemengde gevoelens naar deze wijziging werd gekeken. Ondervang dan die weerstand, door aan die argumenten aandacht en/of weerwoord te geven. Denk niet weer dat de techniek zichzelf zal verkopen. We zijn nu afhankelijk van mailwisseling tussen Arie Roest en MartijnEV
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 06 mar 2015 09:08
door fivari
zoe2goe schreef: Vrijwel de gehele concurrentie (in deze klasse) heeft barbiepop-laders?
... en een DC snellader, weliswaar als relatief dure optie.
Maar nog eens: ik zou niet willen wisselen want die snellaadstations zijn - zeker in België - erg dun gezaaid terwijl de 22 kW AC laadpalen frequent voorkomen. Bovendien laat de Cameleon-lader toe om een mobiel laadstation te bouwen waarmee elke rode 3f stekker in een bedrijf een versnelde laadpaal wordt

.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 06 mar 2015 09:24
door zoe2goe
@GertjanVB: Ja daar ben ik het dus WEL mee eens. Marketing is een vak apart. Niet het mijne maar mij lijkt het verstandig als ze de II-in-de-nieuwe-motor-lader-versie een echt afwijkende naam geven. Weet ik veel, ZoeCity of zo, dat maakt volgens mij het verkoopproces veel eenvoudiger.
@Fivari:

over de stekkers, en zelfs oma-stopcontacten

. DC: precies, allemaal opties, geld, kastjes, gedoe.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 06 mar 2015 09:50
door BB-One
Bij de ZoeCity kun je dus met een 11 kw sneller laden dan bij de Zoe I ?
Ik heb even in mijn laadoverzicht gekeken en ik laad op van 7% naar 100% in exact 3 uur (en dat was op 1 januari, dus " koud" ).
Dat zou dan dus met de ZoeCity naar 2,5 uur gaan? In de stad heb je meer dan voldoende aan het rijbereik dus hoef je niet bij te laden. Wanneer laad je dan wel? 's nachts en dan maakt het niet uit of dat twee uur duurt of drie uur.
Ik vraag me dus echt af wat het voordeel daarvan is. Wat ik wel weet is dat de waarde van de Zoe I op de tweedehands markt denk ik iets gaat toenemen (of minder snel afnemen

... de 43kw laadoptie blijft imho een goed verkoop argument
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 06 mar 2015 10:01
door zoe2goe
Correct. En de range is wat hoger, en bij gebrek aan 11 of hoger ook wat sneller aan een sloompaal / omalader. En ze trekt wat minder snel op, wat wel ERG jammer is

Wat ik al zei, volgens mij is de II een ideale car2go.
Re: Volgende generatie batterij Zoe biedt 340 km actieradius
Geplaatst: 06 mar 2015 10:10
door MartijnEV
Zoe City: perfecte naam!