Pagina 2 van 5

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 13 jun 2014 21:03
door VanAssen

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Heb me ingeschreven voor de 1ste en 2 de trange.
Heb de Fastned app getest, prima.
Vandaag de nieuwe 43kW aansluiting getest, liep 2 minuten (koeling bij) en daarna wel doorladen maar maximaal 11kWh.
Had nog 60%, maar duurde in totaal 35 minuten tot 99%.

Fastned helpdesk gebeld, gaf aan dat het een Zoe probleem is.
Zou update voor nodig moeten zijn? :shock:

Iemand dit ook al gehad? :?:

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 13 jun 2014 21:30
door MartijnEV
Welke Fastned locatie was je? Ik wist niet dat de 43kW al live is. Is daar een bericht over geweest?

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 13 jun 2014 21:49
door VanAssen
Dat was de station tussen Meppel en Hoogeveen.
Ben vanmorgen ook nog bij Heerde langsgekomen, maar daar is nog geen 43kW aansluiting.
Het was bij mijn weten nog niet aangekondigd voor vandaag. Het zou pas per 15de

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 14 jun 2014 20:55
door Ad van der Meer
Ze zijn wel erg snel met hun oordeel dat het aan de Zoe ligt. In Leiderdorp stond een tijd een 43 kW lader die, toen ik er achter was hoe die werkte :-(, gewoon 43 kW gaf. De koeling ging te keer als 3 Miele stofzuigers, maar het werkte wel. Helaas is er geen andere auto die met 43 kW kan laden om te zien of het idd aan de Zoe ligt.
39% in 35 minuten doet aannemen dat je wellicht toch met 22 kW geladen hebt, aangezien de laatste procenten toch langzamer gaan.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 14 jun 2014 21:12
door MartijnEV
Ad van der Meer schreef:Helaas is er geen andere auto die met 43 kW kan laden om te zien of het idd aan de Zoe ligt.
Haha de spijker op z'n kop! Dat was ook mijn gedachte toen ik het las: ABB brengt een hele dure lader op de markt waarvan één kabel, de 43kW AC kabel, uitsluitend zin heeft voor de Zoe, en dan werkt het niet, en stelt men dat het aan de Zoe ligt?! LOL

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 14 jun 2014 21:14
door VanAssen
Bij de start was ook de koeling aangesproken, maar stopte na 2 minuten.
Ook de laadsnelheid indicatie op de Fastned display was verdwenen.
Laden ging wel door maar zoals je zei met een beduidend mindere snelheid.
Toen "Fast"ned maar gebeld.
Die kwamen dus met deze reden.
Men zou me nog terugbellen, maar nog niets gehoord.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 15 jun 2014 07:54
door E-mission
Men zou mij ook terugbellen omtrent een fastned lader oost van Arnhem die er telkens mee kapte paar maandjes terug. Niets meer gehoord.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 15 jun 2014 10:05
door GertjanVB
Van Fastned ontving ik een mailing over uitstel betalingen;
Beste EV-supporter,

De betalingen voor je laadsessies bij Fastned zullen volgende week nog niet worden ingevoerd.

We hebben de afgelopen weken een goede
testperiode gehad met de Fastned app. Wij willen jullie
dan ook bedanken voor jullie nuttige feedback! We zijn
nu hard bezig om de laatste punten te optimaliseren.
Mede hierdoor zullen de betalingen nog wat langer
uitgesteld worden.

We houden jullie op de hoogte per wanneer de
betalingen van start gaan!

Vriendelijke groeten,

Het Fastned team
Naar aanleiding van de ervaringen met 43 kW laden heb ik gereageerd met een vraag naar de status van die 43 kWladers (support@fastned.nl). Misschien een idee voor andere forumleden om dat ook te doen om een reactie te ontlokken.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 15 jun 2014 10:31
door zoe2goe
Een paar observaties:

1) Er zijn nu, halverwege het jaar 9 stations. Ik meen dat in de licentievertrekking een realisatieverplichting van anderhalf jaar is opgenomen. DIe licentie is medio 2012 verstrekt, aan FastNed voor ik meen ongeveer 200 stations (het is al weer een tijdje geleden dat ik het ronkende boek heb gelezen). De mannen zullen zonder twijfel een behoorlijk uitstel hebben gehad gegeven het gezeur met vergunningen, maar het moet toch helder zijn dat de zaken ver achterlopen op planning. Van het één station per week bouwen (en dan heb je nog 4 jaar nodig) is in ieder geval nog niets terecht gekomen. Voor de investeerder: ontneming van de licentie is m.i. een behoorlijke risicofactor.

2) Er is ingezet op DC laden, waar wij niks aan hebben (lekker boeien zult u zeggen) maar waar ook Europa niet voor heeft gekozen. Ook dat laatste is niet zaligmakend, maar toch. DC laden heeft vast de (verre) toekomst, maar er moet nu geld verdient worden. Voor de investeerder: het ontbreken van voldoende klanditie is m.i. een risico. << I stand corrected, zie opmerking MartijnEV

3) De bange Nederlander heeft massaal hybrides (oh gruwel) gekocht, gewoonweg outlandish! ;-) Die gaan dus nooit bij FastNed tanken maar houden de langzame palen in de stad bezet :oops: of tanken gewoon benzine van de baas , en als ze het toch doen dan hoeveel? 8 kWh? 10 voor een Ampera? De markt is op dit moment in ieder geval niet "de fiscaal gesubsidieerde electrische automarkt". Lijkt me een risico.

4) Als de prijzen dan zo hoog zijn als nu gezet, en de klantenservice zo beroerd als hierboven geschetst, dan wil je toch alleen nog maar bij FastNed laden als het niet anders kan? Voor de investeerder: FastNed lijkt in te zetten op een model waarbij de klant zich gedwongen voelt uitgekleed te worden. De reactie daarop is dat de klant altijd zal uitwijken waar nodig. Voor 50ct per kwH verschil hoef je maar 2000 kWh (10.000 km) te gebruiken om je lader-aan-de-muur er uit te hebben en elke nacht maximaal te tappen. Zeer gesimplificeerde casus, weet ik, maar geen moeilijk besluit. Voor de investeerder: elke thuislader, welke ik gemakshalve zeer bescheiden inschat op 3000 kWh per jaar is een permanent jaarlijks terugkerend omzetverlies van 1200 Euro (unlimited minus de incidentele laadsessie).

Kortom: er moet wel wat gebeuren bij FastNed denk ik, want de cowboytijd is voorbij.

Graag tegen..... eh......... gas?

Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 15 jun 2014 10:44
door MartijnEV
zoe2goe schreef: 2) Er is ingezet op DC laden, [...] maar waar ook Europa niet voor heeft gekozen.
Dat is onjuist: ook Europa heeft voor het snelladen gekozen voor de CCS ("Combo") Charging Standard, en dat is weldegelijk DC voor het snellaadgedeelte van CCS. Overigens, naast Europa heeft ook de USA voor CCS gekozen.

De naam Combo zegt het al: de stekker/connector is een combinatie van de bekende Mennekes stekker (=connector) met twee additionele pinnen voor het DC snelladen. De gewone 'Mennekespinnen' in de contactdoos aan voertuigzijde zijn voor het gewone AC laden via de Mennekes stekker. DC laden gaat bij speciale CCS snellaadstations zoals Fastned, waarbij een extra dikke connector wordt gebruikt waarin de twee DC bussen zitten die niet in een gewone Mennekes connector zitten.
Auto's uitgerust met CCS zijn onder meer de VW e-Up! en e-Golf, en de BMW i3. Al het nieuwe Duitse spul dus.

Overigens vind ik dat Renault met de Zoe nog steeds de meest geniale oplossing op de markt heeft: het AC 43kW snelladen met 63 Ampère via de gewone Mennekes stekker zit al jarenlang in de Mennekes laadstandaard, het concept bestond dus al lang voordat CCS werd ontwikkeld. De Zoe is de enige auto die maar één type stekker/laadpaal nodig heeft en daarmee van normaal tot semi-snel tot ultrasnel kan laden. Het semi-snelladen is uniek zelfs, want de Zoe maakt van elke gewone laadpaal een snelle(re) paal. De Zoe is dus de enige EV op de markt die de eigenaar/berijder ultieme flexibiliteit en efficiency op laadgebied (dus afstanden kunnen afleggen) biedt.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 15 jun 2014 14:44
door GertjanVB
Snelle reactie van Fastned;
Beste Gertjan,

Er wordt dit weekend nog getest met de 43KW laders. Maandag zullen de restultaten bekeken worden.

Wat ik je al kan vertellen is dat de auto altijd de stroomsnelheid bepaald. Verder is het zo dat het laden tot 80% erg snel gaat en dat het daarna langzamer gaat. Dit werkt net als als het vullen van een emmer met water. In het begin kan je de kraan hard open zetten. Om het laatste beetje te vullen moet de kraan wat zachter om overstromen te voorkomen.

Mocht je nu zien dat er is niet goed met laden of dat het laden extreem langzaam gaat of wordt onderbroken, bel ons dan gerust dan gaan we met je meekijken.

Fijne dag!

Met vriendelijke groeten,

Maartje Sonnenberg
Geen vingerwijzing naar de Zoe als oorzaak van het probleem, wel onderzoek; positief. Laten we hopen op positieve testresultaten!

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 15 jun 2014 17:50
door VanAssen
Testen mag, maar kom dan ook met een dusdanig antwoord en niet met een software issue bij de Zoe. :naughty:

Ik probeer het later nog wel een keer. Ga nu eerst op fietsvakantie. :D

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 15 jun 2014 18:01
door MartijnEV
Ik heb vanmiddag het AC 43 kW laden getest op Fastned station Vundelaar. Werkt uitstekend! Feilloos en inderdaad erg snel tot ca. 80% State of Charge; vanaf dat punt gaat de snelheid inderdaad een beetje omlaag. Dat is geheel normaal en hoort bij het laden van een Lithium batterij. Dus helemaal niets aan de hand, niks mis met ABB, niks mis met de Zoe. Werkt gewoon prima!

O, over die charging error: ik moet oortaan niet meer het laden stoppen met het knopje van de Zoe afstandsbediening, maar eerst het laden stoppen via de Fastned app. Dat voorkomt dat het relais in de ABB laadzuil moet openen terwijl er nog een enorme stroom doorheen gaat.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 16 jun 2014 01:39
door E-mission
Martijn, ik zie in de google map dat je lichtblauw gebruikt voor de bevestigde 43 kW lader. Dit moet licht groen worden, toch?

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 16 jun 2014 08:20
door MartijnEV
Misschien is er verschil tussen Windows en Apple? Op mijn iMac lijkt het mintgroen/turquoise (wat eigenlijk een mix tussen lichtgroen en lichtblauw is).
Het punt is dat het de enige standaard markerkleur in Google Maps is die ik nog kan gebruiken, een "andere lichtgroen" is er niet. Het contrasteert wel mooi met het groen van de 22kW laders.

Kan ik het anders beter 'lichtblauw' noemen in de legenda, om verwarring te voorkomen? Wat vinden jullie?

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 16 jun 2014 10:31
door E-mission
Op mijn macbook alsmede iphone is het exact dezelfde kleur bij de door jou geteste 43 kW paal als de geplande zuidwest daarvan. Voorstel kan zijn 1 groen te gebruiken voor alle bevestigde 22 en 43 kW palen en dan een stip bij de 43 kW versies.

Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 16 jun 2014 19:29
door MartijnEV
Nee de stip is en blijft bedoeld om 'confirmed' locaties te kunnen aangeven.
Ik zal kijken of ik custom markersymbolen kan aanmaken.
In de tussentijd hou ik het voorlopig voor 43kW dan toch maar op lichtblauw/mintgroen, en voor 22kW op gewoon groen.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 17 jun 2014 00:39
door E-mission
Ondertussen even ter bevestiging. Ziet dit er op je imac uit als een andere kleur (tussen rechtsboven en linksonder)?

Afbeelding

Bij mij, ook op iphone, is het exact dezelfde kleur. Volgens google maps is er een verschil dus?

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 17 jun 2014 01:36
door MartijnEV
Klopt : beide zijn dezelfde kleur.
Rechtsboven is de Fastned 43kW laadzuil A1 Vundelaar: marker met punt, dus 'confirmed'.
Linksonder is de geplande The New Motion 43kW laadzuil A50 Klarenbeek: marker zonder punt want was nog niet confirned toen ik deze op de kaart zette. Die laadzuil bleek er vandaag overigens nog helemaal niet te staan (inaccurate info op Oplaadpalen.nl), dus ik verander deze marker morgen naar donkerblauw (= status 'Planned').

(Heb nu even geen pc bij de hand dus kan momenteel niets wijzigen/corrigeren.)

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 17 jun 2014 01:51
door E-mission
Ok, dan snap ik waar ik fout ging. Ik zag lichtblauw als "planned / blauw", maar kon lichtgroen niet vinden. Nu zie ik dat planned donkerblauw is (makkelijk te verwarren met purple). Het is de benaming dus wat verwarrend werkt. Ik denk dat als je "light blue / turquoise" er van maakt het wellicht minder verwarrend werkt (voor mij althans). Thx voor de extra uitleg!

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 08 jul 2014 12:30
door renault15.17
Vanaf morgen is Fastned beursgenoteerd. De voorinschrijvers hebben tot woensdag 16 juli 9:00 uur om de gereserveerde certificaten te kopen.

http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... beurs.html

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 09 jul 2014 08:36
door Smartrix-Zoe
Ik heb er niet zo veel verstand van maar ik zie in de prospectus dat de directeuren al een paar 100duizen aandelen hebben van 0.01 cent. als je investeert in een aandeel voor ons kost het 10 euro. Is dat niet een beetje raar dat zij dus ineens zoveel aandelen hebben die ineens meer waard zijn?

Heeft iemand hier verstand van en is het verstandig om in te stappen? Natuurlijk met geld wat je kunt missen.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 09 jul 2014 09:05
door fivari
Een beursgang heeft vaak een dubbel doel: uiteraard extra financiering voor de extra uitbouw van de activiteiten, maar ook het ten gelde maken van aandelen van de investeerders van het eerste uur. Die worden zelden slechter van een beursgang.
Meestal zijn er wel analisten die met een onderbouwd advies komen. Volg nooit het advies van de banken die de beursgang begeleiden, zij hebben baat bij een grote interesse.
In dit geval lijkt het businessplan van Fastned op zijn minst twijfelachtig, zeker voor de nabije toekomst waarin geen winst te verwachten is. Persoonlijk denk ik dat er geen haast bij is om de aandelen te kopen. Je kan natuurlijk de opgang van elektrisch rijden ondersteunen door hierin mee te stappen en financieel gewin niet voorop plaatsen.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 09 jul 2014 09:21
door renault15.17
Ik zie het precies zo Fivari. Ik investeer nu een klein beetje geld (geld wat ik kan missen) en hoop daarmee Fastned en daarmee ook het elektrisch rijden de kans te geven verder uit te bouwen. Dit ondanks het feit dat ik niet geloof in het business model van Fastned.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 23 sep 2014 15:30
door melangezaal
Beste Fivari,

Ik zou graag nog even reageren op jouw post over de beursgang van Fastned. Jij schrijft in een generalistische term dat een beurs gang twee doelen heeft; het ophalen van extra geld en het ten gelde maken van de aandelen van investeerders van het eerste uur. Dit kan misschien generalistisch waar zijn, maar dit geld zeker niet voor Fastned. Al het geld dat wordt opgehaald met de beursgang wordt direct gestoken in de bouw van stations. Van het verkopen van bestaande belangen in het bedrijf door de huidige investeerders is dus geen sprake. Voor details zou ik je graag verwijzen naar het prospectus (zie website Fastned), daar staat dit ook allemaal haarfijn in beschreven.

Leuk als jullie meehelpen de tankstations van de toekomst te bouwen!

Hartelijke groet,

Michiel Langezaal

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 23 sep 2014 22:45
door E-mission
Beste Michiel,

Ik was vanaf het eerste uur een grote fan van Fastned. Maar met de huidige prijsstelling is bijladen bij Fastned bijna 2 keer zo duur als rijden op benzine! 18 euro voor een complete snellading?? Alsof ik 1 op 12 rij met een benzine auto, dat is toch een mega achteruitgang? Omdat ik van mijzelf weet dat ik vanwege die prijs Fastned stations maximaal zal proberen te ontwijken heb ik ook besloten toch geen aandelen te kopen, wat ik initieel wel heel graag wilde. En ik verkocht het idee ook heel graag naar anderen, inclusief het boek. Maar ik kan niet geloven dat het met deze prijsstelling iets gaat worden. Maar ik hoop dat je wat extra achtergrond hier over kan geven om ons (mij) weer positief over Fastned te laten denken. Alvast bedankt,

Emile

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 07 okt 2014 09:58
door Verwijderd 18461
NOS heeft een kritiekloos item over Fastned: http://nos.nl/artikel/707105-fastned-le ... eauto.html

'Gedoe met laadpalen' (alsof de Fastned-palen en app altijd probleemloos functioneren)
'opladen duurt uren' (parkeren ook - de auto staat gemiddeld 23 uur per dag stil)

'Weliswaar waren er in ons land al tientallen snellaadstations van FastNed-concurrent The New Motion, maar die zijn door onoplosbare technische problemen ontmanteld.' (Gedateerde info, sinds de zomer zijn er juist een dikke 30 vervangende palen gebouwd en actief geworden - meer dus dan Fastned gerealiseerd heeft).

Overigens is de beursgang duidelijk minder succesvol dan verwacht: slechts een minderheid van de voorinschrijvingen is ook daadwerkelijk omgezet in certificaten.
Voor mij was ook het prospectus reden geen certificaten te kopen. Summiere informatie en een hele grote onjuistheid: er wordt verwezen naar de Rijksoverheids-doelstelling van 200.000 'elektrische' auto's in 2020. Deze doelstelling is de laatste jaren sluikend opgerekt van 100 % elektrische auto's naar alle plugin-voertuigen. Zo wordt dit getal haalbaar, maar juist bij PHEVs is de verwachting dat ze gaan snelladen niet terecht. Technisch kan het niet eens (Ampera, Volvo, Porsche, Mercedes, BMW, VW, Audi, Toyota-PHEVs) of is bij de huidige prijsstelling van Fastned benzine duidelijk goedkoper (Mitsubishi Outlander). Als klant blijven de 100 % EVs over, die zeker direct langs de snelweg geen alternatief hebben.

Aanleg, beheer en onderhoud van een Fastned-station kosten het tienvoudige van de snelladers van TNM en anderen (200.000 vs. 20.000).
Daardoor kán de prijsstelling ook nooit attractief worden. Zeker, als symboolfunctie zijn ze mooi, die gele bogen, maar als 100 % EV-rijder draai je voor die hoge kosten op, juist ook omdat concurrentie op de snelweg de komende 15 jaar uitgesloten is. Een slechte zaak voor EV en de consument.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 07 okt 2014 11:16
door zoe2goe
Weinig toe te voegen aan wat @Watture hier schrijft. En met pijn in het hart. TMN, die ik toch vroeger zag als een halfzacht verlengstuk van Tesla, timmert keihard aan de weg en heeft in no time die nieuwe stations uit de grond gestampt, vaak op plekken waar je het spreekwoordelijke kopje koffie kan nemen, de santaire stop kunt maken en Wifi hebt (m.n. voor de buitenlandse gasten belangrijk i.v.m. laad-planning) en ook nog eens tweezijdig bereikbaar.

Dat is geen verwijt aan de FastNed, maar het door hun gekozen business model maakt het ambitieuzer, maar ook aanzienlijk lastiger.

Het geblunder van de overheid (PHEV's) en de NOS is stuitend. Tel daar het windenenergie-gedoe van gisteren nog maar eens bij op.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 07 okt 2014 20:28
door E-mission
Ik ga morgen naar de Ecomobiel beurs in Ahoy, ben benieuwd of er nog vernieuwing op laadpaal beleid te vernemen is. TNM is inderdaad goed bezig, heb meer vertrouwen in hen (en hun algehele aanpak) dan in Fastned nu. Ik snap niet hoe ze bij die prijsstelling komen, wetend dat je enkel Leafs, Zoe's en i3tjes zonder range extender af en toe gaat krijgen.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 07 okt 2014 20:31
door MarcoZE
Misschien zie ik je nog wel. Sta daar bij de stand van Fleet Support.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 07 okt 2014 20:34
door E-mission
Check, zal even langslopen. Kale kop, brilletje, mager, Emile "Transport manager KLM" (tsja, kon niet veel anders kiezen).

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 08 okt 2014 20:23
door MarcoZE
We hebben elkaar misgelopen dus ;-) Heb wel je auto gezien die met behulp van frituurvet werd opgeladen. Beurs was trouwens erg slecht bezocht dit jaar en helaas weinig innovatie.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 09 okt 2014 11:43
door E-mission
Ja, je was er even niet en ben het vergeten later. Vond het wel gezellig maar niet veel nieuws geloof ik. Stond wel versteld van de Brammo Empulse R aanbieding, bijna 6000 euro korting. Very tempting.

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 09 okt 2014 14:45
door Smartrix-Zoe
Ik heb ook gekeken naar die Empulse R maar hij oogt nogal klein. Zakelijk is het helemaal tempting. :D
Wat was jouw indruk hierover Emile?

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 10 okt 2014 13:39
door E-mission
Ik ben 1.90 en heb hem gisteren proefgereden en besteld

Re: Investeren in Fastned? Geen woorden maar daden!

Geplaatst: 10 okt 2014 14:44
door fivari
En aan welke prijs heb je die dan kunnen kopen?
Ziet er inderdaad prachtig uit.