Pagina 2 van 3

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 19 dec 2014 11:56
door Huite

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Jullie rijden te korte ritjes...
Moet je lopend of op de fiets doen. Goed voor de buikjes en het milieu.
Én je hebt geen natte voorruit (tenzij je brildragend bent...). :mrgreen:

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 19 dec 2014 16:55
door avdb55
Ja, het zal wel met te korte ritjes te maken hebben.
Ik ken het probleem in ieder geval niet. Maar ik zorg wel voor het schoon houden van de voorruit. Niet dat ik het hele verhaal van Reinreno volg, maar na het schoonmaken de ruit oppoetsen met een microvezeldoek is essentieel.
V.w.b. het poetsen van de ruit met oud krantenpapier: nooit, maar dan ook nooit doen. Dit verhaal berust op het gebruik van schoon, onbedrukt krantenpapier. Maar wie heeft daar de beschikking over? Bedrukt krantenpapier bevat inkt, veel inkt, en dat geeft geen fijn effect op je natte ruit.

Voor allen met een natte ruit: eigenlijk kan het niet. Het hoort niet. punt. Beslagen binnenkanten is toch een signaal dat het interieur te nat is. En als dat niet komt omdat je toevallig met 5 man tegelijk instapt met allemaal een natte regenjas aan, moet je dat probleem onderzoeken.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 19 dec 2014 17:08
door powerboot
Er kan ook een natte handdoek ,of lap ergens in de auto leggen en dat geeft vocht

:fotoplease2: Groeten Rob-PowerbootCappie. :fotoplease:

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 19 dec 2014 20:51
door Vertrokken - 14959
Nix geen last van, heb altijd de airco aanstaan en die trekt het vocht uit de auto.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 19 dec 2014 21:52
door DHL
Mensen die korte ritjes doen, zetten best regelmatig de airco op zodat de wagen kan drogen. Ook is dit de snelste manier om je beslagen ramen vrij te krijgen.
Maar echt druppels langs de binnenkant hoort eigenlijk niet. Onze scenic doet veel korte ritjes en de ruiten durven bij vertrek ook al eens beslagen. Maar eventjes de airco op en het is weg.
Men kan de truuk van de kattenbakvulling wel smalend 1960 noemen, maar tussen 1960 en nu is de luchtvochtigheid niet veel verandert. Een auto blijft een gesloten ruimte die goed geventilleerd moet worden. Probeer zo weinig mogelijk of nooit de recyclagestand in te schakelen. Op dat moment komt er niets van verse lucht meer binnen en stijgt de vochtigheidsgraad snel. Voor mensen met een automatische airco kan het zijn dat de verontreinigingssenor te snel inschakelen. Was destijds bij Vel Stais ook een probleem maar werd opgelost na een herprogrammatie. Moet eens kijken of je niet zoals bij Espace en zo de automatische recyclagestand kan uitschakelen. Dat kan al een groot verschil maken.
En in ieder geval voor mensen die weinig rijden en wiens auto altijd buitenstaat, probeer het eens met zo'n kous en kattenbakvulling. Niemand ziet het onder de zetel, het ruikt niet... dus waarom niet proberen? Ik weet dat je aangenaam verast zal zijn 1960 of niet :)

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 19 dec 2014 23:06
door Reinreno
Mannen, hier een parabel.

Bij de dokter staat op zondagmiddag de kelder onder water. Daar voert hij zijn praktijk!
Hij belt links en rechts en vindt een loodgieter die wil voorrijden op zondagavond.
De loodgieter kijkt even en zegt: Hebt u twee Paracetamol 500 mg voor mij?
De dokter denkt: nu even niet zeuren, snel die pillen gebracht.
De loodgieter gooit de pillen in de watervlakte en zegt: Als het maandagmiddag niet over is mag u mij nog eens bellen!


:)

Rein

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 20 dec 2014 14:08
door WillemS
Goed zo Rein !!!
Dat zal ze leren, zoek naar de oorzaak, het beslaan van de ramen is uitsluitend een gevolg.
Denk aan een vochtige plaid of doek die in de kofferbak ligt. Stoffen bekleding die vochtig is door te korte stukjes met te weinig ventilatie, matten die vochtig zijn door natte schoenen of erger lekkage ergens.
En rijd gewoon altijd met Climate control aan als je die hebt, Comfort kost nu eenmaal een beetje geld.
En is het echt te koud dan schakelt die de airco vanzelf uit.
En idd ramen eens heel goed reinigen.
mvg WillemS

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 20 dec 2014 15:52
door Vertrokken - 14959
Helemaal mee eens WillemS.
Een heleboel zullen het uiteraard niet met ons eens zijn maar ik heb verschillende auto’s gehad met airco. Vier met een aan/uit airco en de laatste drie met een automatische airco, oftewel climate control. Die aan/uit airco was voor mij niet handig, ik kreeg er een droge mond van en prikkende ogen maar sinds ik met climate control rijd heb ik dat probleem niet meer.
Dat komt omdat de climate control zomers koelt en ’s winters verwarmt én, heel belangrijk, hij controleert het vochtigheidsgehalte in de auto.
In het verleden waren de auto’s zo lek als een vergiet, behalve de VW-Kever dan, maar tegenwoordig zitten ze potdicht en het overtollige vocht kan er niet uit.
De climate control houd dit netjes in de gaten en daarom heb ik in de zomer en vooral in het voor- en najaar en de winter de airco altijd aanstaan.
Als je, zoals veel mensen, de airco weinig gebruikt dan hoopt zich het vocht op, vooral op natte dagen als je met natte kleding in de auto stapt, en als de kachel gaat werken komt het vocht vrij met alle gevolgen van dien.
Als ik met deze dagen in de auto stap dan beslaat mijn voorruit ook en dan zet ik heel even op ont-wasemen in dan is het over.
Een natte voorruit waar de druppels vanaf vallen heb ik nog nooit meegemaakt, ja in mijn alle eerste 2CV daar regende het in de auto bijna net zo hard als buiten, en mijn vrouw komt niet aan de airco want die heeft een hekel aan al die knopjes.
Als je climate control hebt is mijn advies, blijf met je tengels van de aircoknop af, dan voorkom je een hoop problemen. Climate control is niet alleen voor de luxe maar kan ook bijdragen in de verkeersveiligheid en die ene liter benzine die hij dan meer verbruikt per jaar, ach, dan ga je toch gewoon wat vaker met de fiets en daartegen is een zak kattenbakvulling altijd nog duurder dan een liter benzine.
Niet dan, :mrgreen: Ja toch!

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 20 dec 2014 16:08
door Huite
Je kunt ook gebruikte kattenbak vulling nemen.
Gratis af te halen bij vele katten houders.
Wel drogen voor gebruik in de auto uiteraard!

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 21 dec 2014 13:09
door DHL
Tja, jullie moeten het weten he. Heb altijd al electronische airco gehad en ik weet dat je in de winter bij erg korte afstanden dikwijls condens zal hebben. Zelfs al zet je de airco manueel op als hij het niet automatisch doet. Komt gewoon omdat bij regenweer de tapijten en zo de tijd niet krijgen om op te drogen.
Wie rijdt nu constant met zijn airco aan in de winter. Duurt vele langer vooraleer het warm wordt in de wagen. Dat je dat even doet om de ruiten te ontwasemen ja, dat doe ik ook. Ik doe lange afstanden met mijn wagen en heb dat nooit nodig. Nooit beslagen mijn ruiten. Mijn vrouw rijdt elke dag enkel kilometers en als het flink regent en je stapt dan in met drieen met kletsnatte kleding zal 's anderendaags de ruit beslagen zijn. Of je nu dat kleine stukje met airco gereden hebt of niet. Is logica, meer niet. Airco heeft op dat kleine stukje de tijd niet om de boel te drogen. En dan krijg je condens. En mensen die dit vaak doen, die zullen vaak condens hebben. Vandaar dat het voor sommigen nuttig kan zijn een vochtvreter in de auto te leggen.
De airco laat je best constant op automatisch staan. Die werkt samen met een verontreinigingssensor en zo. Enkel 's morgens kan je de functie snelle ontwaseming best gebruiken als er condens is.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 21 dec 2014 13:44
door WillemS
Je laatste zin is de meest zinvolle.
Voeg er aan toe dat je de airco 5 minuten voor thuiskomst uitzet en je maakt het verhaal kompleet.
mvg WillemS

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 21 dec 2014 14:23
door captur1947
En dan nog even de ecostand uitschakelen dan zijn we er helemaal !!!!!

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 21 dec 2014 20:39
door DHL
Dat laatste is om geen geurtjes te krijgen afkomstig van de airco maar heeft niks te maken met het drogen van de auto zelf.
Ik probeer nog eens heel simpel. Het regent en je stapt met 4 mensen in de auto. Koude auto, je rijdt 4 kilometer al dan niet met airco op. Een dag later wil je de wagen nemen en is er condens op de ruiten.
Reden: het vocht van je natte kleren en schoenen is niet kunnen opdrogen tijdens de korte rit. Je sluit een kleine ruimte hermetisch af met vocht in de zetels en tapijten. Dat gaat verdampen en condenseert op de ruiten.
Mensen die in de winterperiode steeds korte ritten doen zullen dit altijd hebben, eender wat je doet met de airco of verwarming. Bij langere ritten geraakt alles opgedroogd en wordt de vochtige lucht vervangen door droge lucht (van de airco of gewoon de buitenlucht die de lucht ververst).
Samengevat, mensen die korte ritjes doen in de winter zijn zeer gebaat bij een vochtvreter.
Het domste wat je kan doen is de recirculatiestand activeren, dan heb je gegarandeerd prijs. Moest je weten hoeveel mensen dit doen (genoeg meegemaakt in de garage). Je mag de beste automatische of manuele airco hebben, bij korte afstanden werkt dit niet.
Maar ja, als diegenen die condens op de ruiten hebben willen blijven sukkelen, alle goede raad ten spijt... moet je ook niet klagen dan.
Ook zijn er veel mensen die zeggen dat ze altijd met hun airco oprijden en niet beseffen dat het de klimaatcontrole is die opstaat terwijl de airco uit staat (die gaat dan automatisch of manueel aan)
Onze auto's staan beiden buiten. De Espace heeft nooit condens. Reden: hij wordt altijd gebruikt voor lange afstanden. De scenic heeft regelmatig condens. Reden: hij wordt gebruikt voor verplaatsingen van 4 tot 6 kilometer per keer.
En hoe je een airco of klimaatcontrole moet gebruiken moet men mij niet leren na al die jaren en verschillende systemen gezien te hebben. Ook licht er geen vochtige doek in de Scenic en er is totaal geen lek. Dit is puur de basis van natuurkunde.
Als je echt druppels langs de binnenkant hebt is er fundamenteel iets verkeerd. Bij damp niet.
Kan je makkelijk nagaan door eens aan onder de tapijten te voelen of er vocht is. Ook in de koffer. Als het afvoerbuisje van de airco losgekomen is, zal je dat snel genoeg ondervinden. Of blijf van die recyclagestand af!

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 19 jan 2015 08:10
door Axel57
Ging eigenlijk meer om het probleem zoals vanmorgen, dat zelfs met de airco op vol de ramen zeer langzaam schoon worden.

Het echt nat zijn heb ik nu twee keer gehad. Zal toch wel met het weer te maken hebben.

Ik heb nu een Nissan Note van het schade bedrijf :cry2: en die kreeg ik vanmorgen ook niet schoon. Heb wel een kwartier staan draaien voordat ik een beetje zicht had.

Of zouden die het zelfde systeem gebruiken :lol:

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 19 jan 2015 10:29
door DHL
Ik bestelde me 2 vochtvreters voor de wagen... Natuurlijk echt nat, zodat er druppels aan de ruit hangen, dat zou niet mogen...

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 19 jan 2015 11:41
door FrankV
Het was hier gisteren best vochtig.....
Geen last van condens, zelfs niet op een lange rit met een natte hond achterin!. Wel met ECO-stand uit weggereden om snel te ontwasemen. Na een 10-tal minuten (motor warm en ruiten schoon) ECO-stand weer aan en ruiten bleven schoon.

Daarna een kort ritje, ook geen condens.....

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 19 jan 2015 14:06
door de mon
Als het een rubber vloermat is en die lijkt droog, licht die eens even op.
Onderaan zit dikke mousse ,diepste punt is aan gaspedaal. Is de mousse droog ?

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 19 jan 2015 21:00
door DHL
Als er echt druppels aan de ruiten hangen dan is er meestal wel een lek. Condens kan zich altijd vormen, wat normaal is. Alleen uw adem kan de ruiten doen bedampen als 't heel koud is. Je zal overal in de auto eens moeten voelen of alles droog is.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 28 jan 2015 17:45
door nlv06925
Ik heb nu na 7 maanden 18000 op de teller maar dit nog niet 1 maal meegemaakt.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 29 jan 2015 12:33
door DHL
Een auto die stilstaat gedurende een langere tijd zal zelfs zonder enig lek, beginnen bedampen langs de binnenkant. Dit is perfekt uit te leggen door de temperatuursverschillen die ontstaan buiten en binnen de auto. Als het afkoelt is de lucht inde wagen warmer en zal het vocht condenseren op de koudere (minder isolerende) ruiten. Een heel normaal verschijnsel. Laat die auto maanden aan een stuk stilstaan, krijg je zelfs schimmel in het voertuig. (had vroeger 150 auto's op een parking te koop staan en werd dikwijls genoeg gecomfronteerd met dat probleem, als de zon scheen alle wagens open zetten was de oplossing).
Dus iemand die korte afstanden doet waarbij het interieur in de wintermaanden geen tijd krijgt om uit te drogen (vocht door je adem, door je natte kleren en schoenen) zal altijd condenseren. Met de airco aan zal de condens sneller verdwijnen omdat airco niet alleen koelt maar ook ontvochtigt. (zie je duidelijk aan de plas water onder je auto in de zomermaanden omdat bij heet weer de luchtvochtigheid dikwijls erg hoog is).
Het is gewoon een natuurlijk verschijnsel... In mijn xenonlampen heb ik ook condens bij verandering van temperatuur. Vermits dit een open systeem is (vroeger waren koplampen hermetisch dicht, nu door de grootte van de koplampen kan dit niet meer) is het normaal dat wanneer de buitentemperatuur zakt, je condens krijgt op de glazen. Dit trekt altijd weer weg. Gewone lichten hebben hier minder last van omdat die veel heter worden. Na googlen las ik dat er velen zijn die een zakje silicakorrels in hun koplampen leggen. Ga ik ook proberen, ze liggen klaar...

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 29 jan 2015 12:33
door DHL
Een auto die stilstaat gedurende een langere tijd zal zelfs zonder enig lek, beginnen bedampen langs de binnenkant. Dit is perfekt uit te leggen door de temperatuursverschillen die ontstaan buiten en binnen de auto. Als het afkoelt is de lucht inde wagen warmer en zal het vocht condenseren op de koudere (minder isolerende) ruiten. Een heel normaal verschijnsel. Laat die auto maanden aan een stuk stilstaan, krijg je zelfs schimmel in het voertuig. (had vroeger 150 auto's op een parking te koop staan en werd dikwijls genoeg gecomfronteerd met dat probleem, als de zon scheen alle wagens open zetten was de oplossing).
Dus iemand die korte afstanden doet waarbij het interieur in de wintermaanden geen tijd krijgt om uit te drogen (vocht door je adem, door je natte kleren en schoenen) zal altijd condenseren. Met de airco aan zal de condens sneller verdwijnen omdat airco niet alleen koelt maar ook ontvochtigt. (zie je duidelijk aan de plas water onder je auto in de zomermaanden omdat bij heet weer de luchtvochtigheid dikwijls erg hoog is).
Het is gewoon een natuurlijk verschijnsel... In mijn xenonlampen heb ik ook condens bij verandering van temperatuur. Vermits dit een open systeem is (vroeger waren koplampen hermetisch dicht, nu door de grootte van de koplampen kan dit niet meer) is het normaal dat wanneer de buitentemperatuur zakt, je condens krijgt op de glazen. Dit trekt altijd weer weg. Gewone lichten hebben hier minder last van omdat die veel heter worden. Na googlen las ik dat er velen zijn die een zakje silicakorrels in hun koplampen leggen. Ga ik ook proberen, ze liggen klaar...

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 05 feb 2015 08:19
door Axel57
Lijkt wel een kwaal van moderne auto's.

Vanmorgen onze ander auto (Fiat Punto 2004) netjes gekrapt en nergens last van, ben ik de straat nog niet uit zit ik achter een buurman met zijn nieuwe Peugeot 2008 (ca 2 weken oud) die stapvoets rijdt omdat zijn voorruit helemaal beslagen is en de airco net zoals bij onze Renault erg veel moeite lijkt te hebben met zijn ramen schoon te krijgen.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 05 feb 2015 09:46
door Huite
:lol:

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 05 feb 2015 19:49
door Axel57
Zou het ook een reactie kunnen zijn op het gebruik van ruitontdooier?

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 12:13
door Verwijderd 20688
De airco werkt niet meer bij temperaturen lager dan ongeveer 6 graden celsius.
Een koelkast of diepvriezer in een onverwarmde ruimte werkt dan ook niet meer (goed).

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 13:52
door Axel57
Als het goed is wel met de helder zicht stand? Had er bij onze Megane in ieder geval veel minder problemen mee.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 14:14
door captur1947
Ik heb er geen last van, rij meer korte dan lange afstanden en staat altijd buiten. Heb de airco op 21 graden staan en eco stand uit.
Wil bij het wegrijden wel iets aanslaan, maar de extra aanjager aan en alles is weg.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 14:19
door Axel57
Bij de Captur kun je volgens mij de airco niet echt aanzetten. Alleen op auto?

Hij staat bij ons altijd op auto zo rond 20gr. Maar smorgens is de voorruit toch vaak beslagen en dat is lastig schoon te krijgen ook met de helder zicht stand.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 14:39
door captur1947
Hij staat ook op auto, maar als hij iets beslaat dan even de extra voorruit aanjager aan.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 14:42
door Axel57
Zelfs dan krijgt hij het zeer moeizaam weg, denk toch dat het met de ruitenontdooier te maken heeft.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 14:54
door captur1947
Die gebruik ik ook, ik denk dat het bij jou cappie ergens anders aan ligt. Ik zou het anders ook niet weten.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 15:41
door Axel57
Zal misschien aan het Zeeuwse klimaat liggen. :lol: Mijn buurman met zijn 2008 had er ook erg veel last van.

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 16:05
door captur1947
Hij is toch niet aangespoeld uit de Schelde :lol:

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 16:16
door Axel57
Vanaf Zeebrugge met de juiste stroom zou het zomaar kunnen....

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 16:22
door captur1947
:lol:

Re: Natte Voorruit

Geplaatst: 06 feb 2015 17:52
door Verwijderd 20688
@Axel57:
inderdaad, je kunt de airco niet echt 'aan'-zetten, je kunt de airco wel bewust 'uit'-zetten.
Als je het systeem op 'auto' hebt staan, beslist het systeem wanneer de airco in- of uitgeschakeld wordt.