Pagina 2 van 4
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 08 sep 2015 09:46
door mechanic
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Altijd alles in 1x vervangen.
Zorg dat het krukastandwiel vrij kan draaien over de krukas,en dat deze tegen de blokkeerpin aanstaat als je de riem monteert.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 08 sep 2015 09:59
door zuinigrijder
het krukastandwiel wordt dus geklemd met de krukaspoelie.Dus eerst x aantal Nm en dan hoekverdraaing?
Het is een 65PK 02/2002 ,weten jullie dan of het nokkenaspoelie verstelbaar is(3 boutjes) ,en of de krukas een spiebaan heeft?
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 08 sep 2015 10:06
door mechanic
Wordt zoals je zegt geklemd. Dit is nog een motor zonder de verstelbare nokkenaspoulie.
Krukasbout op 110nm en 90graden vastzetten. Deze bout ook vervangen! Dat is Erg vast,en lukt vaak maar net.
Op de riem staan merktekens die overeen komen met de poulies.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 08 sep 2015 10:09
door zuinigrijder
ok bedankt!
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 08 sep 2015 10:14
door mechanic
Ook pas de krukaspoulie losdraaien als de motor op tijd staat. Het tandwiel zit vaak vastgeroest op de krukas,dus met een trekker dan loshalen. Kan verder weinig mis gaan. Mocht je nog vragen hebben stuur gerust een pb.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 08 sep 2015 10:18
door zuinigrijder
ok.
maar het krukastandwiel zelf wordt niet vervangen hé
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 08 sep 2015 10:20
door mechanic
Nee is niet nodig. Ooit is 1x gehad dat dit tandwiel zo vast zat dat deze met een hamer en beitel los moest en het tandwiel sneuvelde. Maar dat is zeer uitzonderlijk.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 08 sep 2015 10:22
door zuinigrijder
ok.
Distriset heb ik al (237€ ipv 104€ online !!!) ,blokkeerpinnen komen vrijdag binnen.
Nog dit:
-welke maat heeft die torxbout bij het vliegwiel
- moet er locktite (blauw?) aan de krukasbout?Heb ik trouwens niet in voorraad.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 09 sep 2015 14:18
door zuinigrijder
Hier een mooie goeie tutorial gevonden ; ook op youtube te vinden .
http://lamecaniquepourtous.eklablog.com ... a105653098
Ik heb geen luchtsleutel , dus om de krukasbout los te draaien blokkeerpinnen eruit en dan het vliegwiel blokkeren.
Om hem weer vast te draaien kan het blijkbaar wel enkel met de 2 pinnen.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 09 sep 2015 17:27
door mechanic
Pas op dat je schroevendraaier niet breekt! Doet flink zeer als je eraf schiet.
Vastzetten inderdaad met beide pinnen erin.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 09 sep 2015 18:50
door zuinigrijder
Ok goeie tip:-)
gebruik ik ergens locktite?
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 09 sep 2015 20:38
door mechanic
Ik betwijfel of je de krukas zo los krijgt 110nm +90gr is veel om handmatig te doen losdraaien. Maar ik ben gewend met perslucht te werken.
Nee,nergens loctite aan doen.
Wellicht aan de waterpomp boutjes wat vloeibare pakking.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 10 sep 2015 06:17
door zuinigrijder
Zal mss eens 2dehands luchtsleutel op de kop tikken , is wel handig om te hebben .
Maar ik heb begrepen dat de goedkopere (300Nm) te licht zijn.
Beter een sterkere 2dehandse.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 10 sep 2015 12:07
door zuinigrijder
Laatste vraagje : betreft vastzetten waterpomp.
Kan dit gewoon op gevoel , of is het echt wel beter om de 11Nm te handhaven?
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 10 sep 2015 13:30
door mechanic
Op gevoel,1nm is zo weinig. Draai ze gewoon goed vast.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 10 sep 2015 14:13
door zuinigrijder
ok
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 12 sep 2015 11:29
door zuinigrijder
hallo,
deze namiddag de riem vervangen.
Heb de bout nog eens bekeken;ik hen geen schuifmaat,maar volgens mijn rolmeter zou die 12MM zijn.
Het is een 1.5dci 65PK,en op verpakking van de bout staat:
Z80000 - 7907-11063
Volgens die tutorial moet hij dan op 60Nm en 100°
Correct?
gr
Kurt
Avatar gebruiker
zuinigrijder
lid
lid
Berichten: 131
Geregistreerd: 20 Apr 2012 18:27
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 12 sep 2015 11:38
door mechanic
Je pb staat uit.
Bij de m12 geld inderdaad dat aantrekkoppel.
De m14 is de gangbaarste maat waar de eerder genoemde aantrekkoppel voor geld.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 12 sep 2015 11:45
door zuinigrijder
ok thx !
heb pb aangezet
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 12 sep 2015 12:26
door mechanic
Kon je iets afwijkends voelen/horen aan de waterpomp of spanrol?
Ben benieuwd of het opgelost is.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 12 sep 2015 12:37
door zuinigrijder
ik moet nog beginnen:-) eerst gegeten
hopelijk blijft de regen nog wat weg
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 12 sep 2015 20:36
door zuinigrijder
wat tegenslag(vertraging) gehad.Eerst nog met de fiets naar de winkel om een dop nr16.
En dan verkopen ze setjes ,maar daar zit geen 16 bij ... waarom niet?????
Ik wou deze week een slagmoersleutel kopen,maar daar zit dan weer geen nr18 bij!
Heb rustig aan gedaan.
Krukasbout ging goed los met 70cm baar,iemand doen remmen,en iets tussen vliegwiel.
Plastic schutsel dat weg moet om aan waterpomp te kunnen was kl&te :alternator gekanteld maar lukte nog niet goed.
Ik las dat het beter is om de dieselpomptandwiel los te maken,maar ik wist niet hoe.
De waterpomp ,daar zit wat speling op ,maar de spanrol maakt meer lawaai.
Morgenvoormiddag de riem monteren.Hopelijk geen herrie meer!
ECHTER: er is nogal wat koeivloeistof verloren gegaan.
Klopt het dat er gele in moet?
Deze hadden niet bij de doe-het-zelf.
Ik heb hier nog 3 bussen rode staan, G12 ,
Mag ik mengen ,of doe ik regenwater bij de gele?
En nog iets over het ontluchten:
De ontluchtingsschroef aan de oliefilter komt er niet uit.
Hoe ontlucht ik ?
En moet de inkeping naar het groene merkteken staan?
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 12 sep 2015 22:32
door mechanic
Kvs zeker niet mengen,die g12 kan prima.
De ontluchting nippel zit op thermosraathuis is een ventiekdopje. En evt in kachelslang naar schutbord.
Die kap om de waterpomp kun je stukje insnijden,gaat die er zo tussenuit.
Welke inkeping bedoel je?
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 12 sep 2015 22:49
door zuinigrijder
inkeping: in die tutorial staat dat je eerst moest ontluchten aan de buis naast het oliefilter.
Daar zit een soort nippel die je met een platte schroevendraaier kan verdraaien.
Nu heb ik daar zitten aan draaien,en wou em graag terug in de goeie positie zetten.
Dus met de groef waar de schr.draaier haaks op de buis on in de lengte
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 12 sep 2015 22:58
door mechanic
Dat is een nippel,die kun je gewoon vastdraaien
Hoeft niet in lijn te staan. Die breken snel af!
Evt alleen ontluchten met via thermostaathuis,kvs boven max afvullen,goede proefrit maken,en als de kachel heet wordt is het goed. Dan bij koude motor weer kvs peil controleren en klaar.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 13 sep 2015 09:02
door zuinigrijder
Goed,al een geluk dat de nippel niet stuk is , ik vond het al iets zeer broos op zich.
thx
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 14 sep 2015 11:54
door zuinigrijder
Zo , ik raakte even niet op het forum.
Gisteren de klus afgewerkt , ik heb geen bouten over , de auto rijdt terug
HELAAS is het geluid NIET weg.
Vreemd want ik hoorde daarvoor duidelijk gieren/aanlopen van een lager of zo.
Maar nu de hele boel vervangen is hoef ik geen schrik meer te hebben voor het blokkeren van 1 of andere rol ....
Wat me opviel is dat de poelie van de dieselpomp zeer dicht langs het motorblok loopt , maximaal 1mm .
Hoort dit zo ?
Voor de rest nog dit : mijn motor kantelt nogal fel.
De middensteun is goed , maar als ik de motor verduw aan kant distributie dan geeft die steun veel mee.
Gisterenavond heb ik die bout wat vaster gezet , zodat de motor vaster zit.
Er was wel resultaat : nu krijg ik het geluid (soort resonantie) bij lagere toeren .
Op de snelweg hoor ik dan weer niks meer.
Die steun is blijkbaar een hydrosteun , maar hoe zie ik dat die kapot is ?
En iedereen bedankt voor het meedenken en de technische support !!! Het was een zeer goeie kluservaring.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 14 sep 2015 12:43
door mechanic
Als je de steun los hebt,is deze vaak aan de onderkant gescheurd. Dan zou je deze kunnen vervangen. Dit zou geen bijgeluid kunnen geven,hoogstens wat trillingen.
Nu alles nieuw is,kan daar niks mis meer zijn. Pff,wat is het dan!?
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 14 sep 2015 13:34
door zuinigrijder
idd , heel irritant.
Zal nog wat verder "luisteren"

Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 14 sep 2015 19:52
door zuinigrijder
zojuist de linkse bout van de motorsteun weer wat losser gezet ,maakt zeker wat uit.
Als ik de motor in toeren laat schommelen komt er telkens een zware holle brom in ,net alsof je de dikke buis vooraan de luchtfilterbox eraf haalt.
Buiten hoor je een brom,in de wagen hoor geen brom maar gieren.
Dus in neutraal heeft ie het , en vooral als je hem rustig laat uitlopen IN versnelling (gelijk welke).
Als ik bv 30km/h in 3de rijd , en ik laat 'm zeer rustig eens versnellen ,en dan weer gas los ,dan komt en gaat het lawaai.
Kan het ergens een lager zijn,in de bak bvb?? Of het vliegwiel?
PS dit lawaai is er al een jaar,werd stilaan duidelijker hoorbaar.
Idem voor ander lawaai :als je de auto in 1ste zich gewoon laat voorttrekken hoor je ergens gerammel vooraan.De laatste tijd ook gerammel bij vertrekken in achteruit ,zelfs bij versnellen vanuit lage toeren.
De motor loopt lekker,is net nieuwe olie op,trekt zonder haperen fel door.
Enige punt is schokken als ik traag de brug overrijd.
Mss gaat er bij iemand een lichtje branden....
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 15 sep 2015 10:36
door zuinigrijder
Hey mensen , nog een andere denkpiste ;
Sedert aankoop van de Clio viel me een rolgeluid op.Dit geluid is er zeker niet op verbeterd ,na 40000km .
Rolgeluiden zijn sterk afhankelijk van het soort ondergrond ; strak asfalt is OK , ruwe beton is slecht , en kasseien is een ramp !
De laatste weken is een bocht naar rechts ook "rommelig".
Wiellagers sluit ik uit ,die houden het geen 40000km uit.
Kan het een cardanas zijn?
Dus mijn vraag , hoe kan ik de candans met zekerheid checken ?
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 15 sep 2015 12:46
door mechanic
Rolgeluiden komen meestal van de banden.
Zijn je stabilisatoreindjes niet gebroken?
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 15 sep 2015 12:57
door zuinigrijder
De auto is vorig jaar voor die rolgeluiden in de garage geweest , ze vonden niks.
Ook dit jaar in februari op de autokeuring gevraagd of ze konden vinden dat kapot of los zat , niks te vinden.
Zoals ik schreef ; op kasseien rijden is een hel.Heel de auto vibreert , ook het stuur trilt .
Heb die rubber al eens bekenen , niks op aan te merken.
Kan ze wel eens vervangen want die kosten haast niks.
Maar hoe kan ik de cardans checken?
Al een paar keer gehad als ik vertrek met de wielen scherp naar rechts gedraaid , dan hoor ik tak tak tak tak .
Op den duur hoor je natuurlijk vanalles

Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 15 sep 2015 13:59
door mechanic
De kant waar je het hoort is defect.
Wielen opkrikken en luisteren.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 15 sep 2015 16:45
door WillemS
"knakken" bij wegrijden met grote sturuitslag is meestal een gevolg van slijtage in de buitenste homokineet koppeling.
Blijf je er te lang mee doorrijden dan liggen de kogels een keer op straat.
mvg WillemS
p.s. wel leuk voor de kinderen als het weer knikkertijd is.
Re: clio 1.5dci 65PK 2002 multiriem
Geplaatst: 15 sep 2015 20:12
door zuinigrijder
rechtercardan hoor ik licht taktaktak , geluid komt volgens van aan de kant bak.
bij de linker ook dergelijk geluid maar frequentie is lager en het geluid komt schijnbaar van bij het wiel