Pagina 2 van 2

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 19 mei 2017 08:15
door rgr

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik had laatst ook iets vergelijkbaars. 12 Volt accu was plat en die zit er nu 12 maanden in. Was tot 4 volt gezakt. De auto had 3 dagen binnen gestaan daarvoor. Wat mij betreft is die 12 volt accu ook een bron van problemen en ik ga zeker op zoek naar een zwaardere variant die in dat kleine hokje past. Stel ik had een nood situatie gehad?

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 19 mei 2017 09:00
door RudyH
Bij mij zijn de 12 volt en de 22kw accu vervangen uit eindelijk vervangen.

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 19 mei 2017 10:12
door fivari
Ik begrijp niet dat ze geen "ever-lasting" lithium-ion batterij hebben voorzien. Dat leeglopen is toch echt wel een vervelende zaak omdat het de auto meteen immobiliseert. Je zou ook actieve bewaking verwachten zodat de 12V meteen wordt bijgeladen van zodra de spanning onder een bepaalde waarde zakt.

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 19 mei 2017 10:17
door Jsj
RudyH schreef:Kleine update. Inmiddels is de auto na nog een keer afgesleept (11april) te zijn 2 weken bij de garage geweest. De melding/klacht is via Renault NL gelopen en samen met de dealer is het probleem op gepakt. De laadunit inclusief kabels en de accu zijn destijds vervangen. Ik rij nu een maand met de gerepareerde auto en heb ik nog problemen ervaren met laden of stil staan.

De auto is nu voorzien van een geheel nieuwe aandrijflijn gezien de motor paar maanden daarvoor ook al vervangen is samen met de warmtepomp en stekker unit in de neus.

Heb zeer goede hoop om nog vele veilige kilometers te kunnen rijden met de Zoë.
Noem het een maar een kleine update... Je nu bijna een compleet nieuwe Zoe :thumb:

Ik hoop dat je nu definitief van de problemen af bent !

Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 19 mei 2017 11:40
door RudyH
fivari schreef:Ik begrijp niet dat ze geen "ever-lasting" lithium-ion batterij hebben voorzien. Dat leeglopen is toch echt wel een vervelende zaak omdat het de auto meteen immobiliseert. Je zou ook actieve bewaking verwachten zodat de 12V meteen wordt bijgeladen van zodra de spanning onder een bepaalde waarde zakt.
Dat zal allemaal wel met de kosten te maken hebben. Het idee van Renault is om een betaalbare elektrische auto op de markt te zetten.
Dat is ze aardig gelukt en ben blij dat ik er 1 rij.

Was ie duurder in aanschaf geweest dan had ik waarschijnlijk een dure diesel (gebruik) gereden.

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 19 mei 2017 12:59
door zoe2goe
Andere redenen (terecht of niet) zijn:
- bestaande systemen uit een gigantische, bestaande toeleveranciers-industrie;
- absoluut niet willen vrijgeven van de tractiebatterij zonder extern geverifieerd signaal (I know, dat is nog steeds te implementeren met een bijna lege batterij);
- afwijkende boord-spanning (Lood: 11.5 - 14.2, LiPo: 9.0 - 12.6 of 12.0 - 16.8), uiteraard gerelateerd aan het eerste punt (ook te omzeilen, maar duur).

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 29 dec 2017 23:55
door HarmOtten
20171229 elektr. systeem controleren !_.jpg
Ja, daar was ie weer, die enge melding. Maar na de ZOE even 10 minuten op slot doen, ook weer weg :think:

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 13 apr 2018 20:05
door andre0123
bij mij is de 12 v accu vervangen bij de eerste beurt op15000km en 1jaar
ik heb geen foutmelding gezien maar volgens de dealer was ze te zwak
wel garantie

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 13 apr 2018 21:07
door HarmOtten
Bij de 1e onderhoudsbeurt al? Ik neem aan dat dat onder garantie viel. Ik doe al bijna 5 jaar met de eerste 12V accu.

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 19 apr 2020 19:43
door joselly
Blijkbaar zijn de meeste posts toch al wat ouder, maar dat geeft niet. Ik had deze week ook het probleem dat ik de melding kreeg Elektrisch System Controleren. Bij de dealer hebben ze de 12 V accu vervangen. Blijkbaar behoorlijk wat inflatie sinds de laatste post in 2017, ik moest € 202,-- aftikken voor een nieuwe accu. Wat mij echter zeer bevreemde was de melding van de garage dat ook de software naar de 4 onboard computers opnieuw erin gezet moest worden wat mij een extra € 400,-- zou kosten. Daar ik verder geen enkel probleem met de auto had en ik niet kon geloven dat een slechte accu voor dusdanige problemen kon zorgen dat de computers opnieuw geladen moesten worden, heb ik de dealer dan ook duidelijk verteld dat ik dit niet wilde. Even later belden ze terug met de melding dat hun dan voor deze kosten zouden opdraaien. Op zich een leuk gebaar maar ik heb tot nog toe nergens kunnen lezen, ook geen enkele reden gevonden waarom een slechte accu voor deze problemen kan zorgen. Heeft iemand hier al eens mee te maken gehad? en wat is de reden dat de software opnieuw ingelezen moet worden? Dit soort ervaringen zorgt er wel voor dat mijn vertrouwen in een dealer heel snel verdwijnt.

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 24 mei 2020 23:50
door zoe2goe
Totale nonsens. En 202 is ook veel te duur. Ik geeft toe, doe-het-zelf klusje (van 15 minuten) mag je niet vergelijken met de dealer, maar twee weken terug de accu vervangen van de dooie-dino auto met precies dezelfe als ik vorig jaar in de ZOE heb gezet: 67 euro, bezorgd en al. Varta c22 bij accudienst.nl

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 02 sep 2021 13:32
door aarthodo
Om de 12 v batterij in conditie te houden. Het lijkt alsof deze niet wordt bijgeladen als de auto in de slaapmodus staat. Met name als de auto een week of langer niet gebruikt wordt is de oplossing om zo nu en dan even de bestuurders deur te openen, dan wordt alles opgestart en de 12 v accu bijgeladen. Toen ik dit ging doen heb ik nooit meer een melding gehad en dezelfde accu gehouden.

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 16 dec 2022 09:47
door Faiz
HarmOtten schreef: 29 dec 2017 23:55 20171229 elektr. systeem controleren !_.jpgJa, daar was ie weer, die enge melding. Maar na de ZOE even 10 minuten op slot doen, ook weer weg :think:
Vanmorgen hebben wij deze ook gehad op onze 4 jaar jonge ZOE (R110). 2 weken geleden nog voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt en apk geweest (waar bij het maken van de afspraak is gemeld dat de accu aan vervanging toe is en vervangen zou worden, hebben ze natuurlijk niet gedaan :fp: , wel 425 piek afgetikt). 12V accu was doorgemeten en gaf nog 13,8V aan… Maar dat zegt niet zoveel als je de ampère niet meet volgens mij :roll:
Enfin, net maar de dealer gebeld, kan langskomen om de auto uit te laten lezen. Dan zullen we waarschijnlijk nog een andere afspraak moeten maken om de accu te laten vervangen.. Ja ja, mensen 3x laten langskomen voor iets wat vooraf in 1x gefixt had kunnen worden.. geen wonder dat het zo druk is bij het maken van afspraken. :fp:

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 16 dec 2022 10:04
door Sordone
Ik krijg af en toe ook deze melding vaak aan het eind van een lange laadsessie op sommige laadpalen bij lagere temperaturen. Mijn 12v accu (via Renault service) is 2 jaar oud en zou dus goed moeten zijn. Door de Zoe af te sluiten en 2-3 minuten buiten te wachten gaat de melding en oranje sleutel weg. Ik heb de laatste firmware in mijn Zoe voor zover ik weet. Ik beschouw het als een eigenaardigheid in de software waar mee te leven is. Maar ik zal kijken of ik met Canze de boordspanning op die momenten kan uitlezen.

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 16 dec 2022 12:55
door Faiz
Gelukkig had mijn vrouw nog wat ruimte in haar drukke planning. Ruim een uurtje bij de dealer gezeten. Gelukkig zag de monteur de melding ook, maar verdween kort daarop. Ze konden de foutmelding ook niet meer terugvinden in het systeem. Ze waren wel erg vriendelijk om alles inclusief R-Link te resetten (R-Link blijft een “apart” ding, druk me dan nog positief uit, als je je abonnement verlengt). Even afwachten of dit de langdurige oplossing is. Mijn vrouw kreeg nog wel te horen dat de 12V accu een vervangperiode van 5 jaar heeft, in plaats van wat ze bij de dealer eerder vermeldde (3 jaar).
We gaan het zien.

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 16 dec 2022 14:31
door Sordone
Officieel is de vervangingsperiode van de 12 volt accu drie jaar. Kijk maar in de My Renault app onder het tabje Autoplanning. Elke 3 jaar staat ie op de rol. Het kan best zijn dat de accu het 5 jaar uithoudt of niet met de nodige problemen.

Re: Elektrisch systeem controleren...

Geplaatst: 24 jul 2024 17:25
door tankslapper
Na deze bekende melding heb ik de 12v accu van mijn Zoe R240 vandaag voor een Varta C22 vervangen.
Deze had in in april 2019 voor het laatst vervangen dus ik had goede hoop dat dit de oorzaak van de melding zou zijn.
Helaas na vervanging nog steeds dezelfde melding.

Zijn er nog andere checks die ik kan doen of eventueel de Zoe resetten? De deur op slot met de sleutel en 10 minuten wachten heb ik al geprobeerd. Ook de -pool een uurtje los gehad. Zijn er nog andere mogelijkheden om de computer te resetten?