Harm, ik had deze overwegingen geschreven (off-line, voor mezelf)
naar aanleiding van de post van zoe2goe hierboven
Geneve, met wat nieuws.
In de commentaren veel huilie over geen CCS.
Na lang aarzelen heb ik mijn overwegingen toch maar (hier) 'in de groep gegooid'.
Als je denkt dat het de moeite waard is om er een nieuw onderwerp van te maken dan vind ik dat best.
En anders leest iedereen er maar omheen.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 19 mar 2018 09:41
door Jopie66
Ik rij een R90. Ik maak relatief veel langere ritten. Ik heb bewust gekozen voor de R90 vanwege de hogere efficiëntie bij het laden op lagere vermogens. De mogelijkheid van CCS heeft dan een enorme meerwaarde voor mij. Anders dan bij Luc. Ik sla de R110 dus even over.
Vind het een beetje stilletjes rond de R110. Op de site van Renault Nederland kan men alleen een R90 kiezen. Is er wat met de levering aan de hand?
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 26 jul 2018 21:27
door Stamp
Wat is er aan de hand met de nieuwe Renault Zoe??
De verkoop cijfers van de elektrische auto's zijn binnen en Renault Zoe loopt zwaar achter
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 26 jul 2018 21:54
door GertjanVB
Duurt allemaal wat langer
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 27 jul 2018 08:35
door Jopie66
Wat duurt er langer? De ontwikkeling van het model? De levering van al ontwikkelde model? Tell me more
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 27 jul 2018 16:47
door GertjanVB
Het probleem zit ‘m in de beschikbaarheid van de batterij vermoed ik. Algemeen schaarste heerst op dat gebied. Daarnaast wordt de thuismarkt eerst bediend, vervolgens wat bedrijven die een groot aantal ineens afnemen. Daarna komen wij.
Iemand al eentje besteld en levertijd van de daler mogen vernemen?
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 08 aug 2018 22:12
door GertjanVB
In juli zijn de eerste R110’s geproduceerd. De eerste bij mijn dealer komt in wk40. Als je hem nu besteld, komt ie nog net in december.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 15 aug 2018 15:51
door Benedictus
Ik heb helemaal nog geen rij impressie van deze nieuwe versie gezien. De pers heeft blijkbaar ook nog geen R110 gekregen om te testen.
Productie problemen? Model 3 all over again?
Zouden ze willen bij Renault.. Van Model 3 zijn in juli meer dan 14.000 afgeleverd.
Zal misschien een kwestie van accu aanvoer zijn inderdaad. LG Chem heeft de nieuwe Europese fabriek volgens mij ook nog niet op volle toeren draaien.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 16 aug 2018 08:54
door GertjanVB
Ik zou de ZOE niet willen vergelijken met een Model3, de ZOE wordt al vanaf 2012 geproduceerd. Dat ze de motor van de nieuwe ZOE er nu alvast inschuiven zal niet leiden tot grote problemen, maar als er nog dingetjes aangepast of verbeterd moeten worden, moeten ze dat vooral doen.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 16 aug 2018 19:23
door Stamp
Ben benieuwd naar de Renault Zoe 2.
Volgens een Frans site auto-moto (handig Google vertalen) kom deze in 2019 uit. Als ik het goed begrijp is zij met autosalon Frankfurt 20 sep 2018 te zien.
Een bereik van 600 NEDC met snellader. Dat beloofd wat.
Ben benieuwd of het ook een facelift krijg of gebaseerd op het bestaande model
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 16 aug 2018 19:29
door Benedictus
Zal dan misschien veel techniek met de komende 60 kWh LEAF gaan delen. Die zal begin 2019 toch hopelijk ook wel komen Ik ben heel benieuwd. Die 60 kWh accu en sneller laadtijden maakt elektrisch rijden voor een heel brede groep autorijders veel laagdrempeliger en daarmee een aantrekkelijk alternatief.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 16 aug 2018 22:52
door GertjanVB
Het is een complete revamp, de oude Zoe zal niet op de oude lijken vermoed ik.
400 praktische km’s zou mooi zijn, meer als genoeg. Ik las ergens dat de R110 al ca. 500 plus had gehaald met superzuinig rijden.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 17 aug 2018 21:19
door MartijnEV
Frankfurt zou leuk zijn, maar die is dit jaar niet; ik denk dat het de Autosalon van Parijs, de Mondial de l’Auto - vanaf 4 oktober 2018 - zal zijn.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 20 aug 2018 20:12
door GertjanVB
564km uit 1 batterijlading;
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 21 aug 2018 09:49
door PieterZoe
Interessant. Met auto-translate de ondertitels gelezen. De buitentemperatuur van 38 graden wordt als succesfactor aangemerkt. Nu heb ik zelf bij die warme dagen ook al eens 380km op 40kwh gehaald, maar het blijft toch een opmerkelijk gegeven dat de BMS zulke hogere temperaturen accepteert zonder (veel) te gaan koelen.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 15 sep 2018 13:03
door daf55
Heeft 1 van jullie al eens de nieuwe R110 mogen rijden?
Ik heb nu de meeste dealers al wel eens bezocht in de ruime omgeving van Zwolle, de afgelopen tijd, om die nieuwe eens te bekijken en wellicht te rijden. Maar bijna nergens staat er uberhaubt een nieuwe Zoe in de showroom! Ik zou graag ook eens een Bose versie in het echt willen zien.
Ben oprecht serieus aan het kijken om die van ons in te ruilen op een 40 model (intens/limited/bose editie), maar het wordt niet erg enthousiast verkocht in de winkels van Renault. Zijn ze er een beetje klaar mee of?
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 16 sep 2018 12:43
door Luc Weide
Renault wil toch dat er geen enkele verwarring kan ontstaan over zoiets?
De hele industrie doet niets anders dan verwarring zaaien.
Renault stimuleert met de Zoë het opladen via AC.
(En met 30.000+ openbare oplaadpalen in Nederland vind ik dat heel fijn).
Maar Shell, Esso, etc. zien met dat opladen via AC (in de bewoonde wereld) hun verdienmodel vervliegen.
En die propageren dus DC (langs de snelweg).
De hele auto-industrie beweert dat HUN (toekomstige) modellen ook AC kunnen laden.
Bijvoorbeeld: Mercedes-Benz met hun (op 5 september 2018 gelanceerde) EQC model kan 7,6 kW AC laden.
Maar zij (en alle anderen) zeggen er NIET bij, dat dat met maar 1-fase gebeurt.
En dat je dus een 22 kW oplaadpaal nodig hebt om met 7,6 kW te kunnen laden.
Zie: https://zerauto.nl/mercedes-benz-eqc-komt-medio-2019/
Ik ben benieuwd waar dat heen gaat in de toekomst.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 16 sep 2018 13:03
door Benedictus
Gelukkig geeft Audi bij de Etron aan dat die standaard 11 kW 3 fase aan boord heeft en dat die een upgrade naar 22 kW 3 fase kan krijgen tegen bijbetaling (naast standaard 150 kW CCS!).
Met toekomstige grote accu's is dat ook echt noodzakelijk voor snel thuis of op het werk laden.
Het probleem is dat de VS geen 3 fasen gebruikt. Die nieuwe wereldauto's zoals ook de Kona benutten helaas maar 1 fase. Ik vond het erg teleurstellend dat die Jaguar en Mercedes dat ook hadden. Van een Europese luxe fabrikant mag je toch meer verwachten. Ik neem aan dat Mercedes dat in het productiemodel nog aanpast. Want in tegenstelling tot de Audi, duurt het nog even voor die Mercedes in productie gaat.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 16 sep 2018 16:30
door zoe2goe
Jongelui Lijkt me toch belangrijk om
a) dit draadje bij de R110 te houden
b) wat onduidelijkheden over laden uit de weg te ruimen (zei hij arrogant).
Ik besef wel dat ik met b) helemaal a) te niet doe, maar ja...........
a) het valt wel mee met dat verwarring zaaien vind ik. Snelladen wordt DC met CCS, dat is zo klaar als een klontje. AC en ChaDeMo gaan (in Europa) verdwijnen ***** voor snelladen ***** Dat zou echt niemand moeten boeien, want niemand heeft een snellader thuis. Jammer dat we "over" moeten maar such is life.
b) alle EV's zullen een AC langzaam-laad optie houden.
c) veel auto's gebruiken inderdaad voor langzaamladen een éénfase lader. Om daar 7 kWh mee te laden heb je een 32A systeem nodig. Het is een misvatting dat je daarvoor een 22 kW driefaselader nodig hebt, dat is gewoon niet waar. Wat wel waar is dat in NL niet zo veel 32A éénfase laders staan, noch dat het gemakkelijk is die thuis te installeren omdat de meeste huisaansluitingen of 1x 40A zijn (dus te doen, maar dan heb je niets meer over voor het huis) of 3 x 25, en dan kom je dus niet verder dan zeg 5 kW op één fase.
d) Renault doet dat echt heel goed. Elke ZOE kan op drie fasen tot minstens 22 kW laden en op één fase tot 7kW, ook de nieuwe CCS versie. Het lijkt of iedereen ineens het licht heeft gezien met bv de Kona, maar dat is (naast keurige CCS voor snelladen) een éénfase laadsysteem tot maximaal 7 kW, en zie c) dat gaat in NL niet lekker werken voor thuis. Bedenk dat thuisladen een zéér groot deel van het algemene laadgedrag is, en dat geldt uiteraard niet voor elk individu.
e) Vaak vergeten: Voor een bedrijf / flink kantoor is het peanuts om een 22 kW AC lader neer te zetten. Dat kost nauwelijks meer dan een thuislader. De aansluitcapaciteit is er al en de lader stelt niks voor. Hier is de ZOE dus echt in het voordeel: andere EV's hebben het niet c.q. moet je voor bijdokken (Tesla, Audi zoals Benedictus al aangeeft). Maar dat wil niet zeggen dat Renault ook maar een hint geeft dat ze 22 kW "snelladen" vinden. Dat vinden ze zeer nadrukkelijk niet.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 16 sep 2018 16:47
door GertjanVB
Kan het niet beter verwoorden...
Wil vooral pleiten voor meer 22kWh laders, maar dat lijkt aan dovemansoren gericht. De 22 kWh(kW) laders die we in elk Frans dorp tegenkwamen geven aan dat het niet onmogelijk is en ze maken het leven zoveel makkelijker, zonder dat snelladen nodig is.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 16 sep 2018 22:53
door zoe2goe
GertjanVB dat komt door de prijsstelling van netwerkaansluitingen. Als ik mij niet vergis zijn die prijspunten opgelegd door de toezichthouder.
3x25A: EUR 195 ex BTW per jaar.
3x35A: EUR 731 ex BTW per jaar.
Ik denk daar sarcastisch achter "Ja, want dat is zakelijk gebruik en dan maakt de prijs niet uit". Het heeft in ieder geval geen enkele relatie met die 10A meer. Voor compleetheid 3x63A: EUR 1386
Edit: voor een aanbieder van een publieke paal (dus niet privé aan een bestaand gebouw of zo) betekent het ook dat de keuze tussen een driefase 11 kW (3x16A) met nog 3x9A speelruimte, of een éénfase 7 kW (1x40A voor dezelfde 195), met overigens ook nog 1x8A speelruimte snel gemaakt is. En dat betekent dan slechts 3.7 kW voor de eenfase-lader-auto's op die publieke punten. Je mag hopen dat
- iedereen die een EV koopt zich echt goed informeert (vergeet het maar);
- de aanbieders proberen de volle 3x25A (18 kW) van die netaansluiting aan te bieden, dan komen die eenfase eigenaren nog ergens (6 kW) op publieke langzaamladers.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 17 sep 2018 05:37
door Luc Weide
En dus zou elk (weg)restaurant voor weinig geld een 22 kW oplaadpaal kunnen aanbieden.
Net als Van der Valk.
In samenwerking met de ANWB.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 17 sep 2018 10:16
door zoe2goe
Absoluut. Met de ANWB? Bwaaaahahahhahah!!
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 17 sep 2018 13:17
door PieterZoe
zoe2goe schreef:
Edit: voor een aanbieder van een publieke paal (dus niet privé aan een bestaand gebouw of zo) betekent het ook dat de keuze tussen een driefase 11 kW (3x16A) met nog 3x9A speelruimte, of een éénfase 7 kW (1x40A voor dezelfde 195), met overigens ook nog 1x8A speelruimte snel gemaakt is.
En daar komt nog bij dat de Tesla (en in zekere mate ook de Zoe) nog steeds een van de bekendste en meestgebruikte EV is. En die kan gebruik maken van de 3f 11kw.lader. Dus als uitbater van een restaurant etc kun je met een 3f 11kw-punt de meeste waarde leveren aan de doelgroep van EV-rijders. Hoe vervelend het voor al die Ionic-, iPace en e-Golfrijders etc met 6k 1f-onboard lader ook is om bij zo'n 11kw laadpunt slechts met 3.7kw te kunnen laden, ze zijn in de minderheid.
Ik begrijp uit gesprekken met hardware-leveranciers dat de betaalbare DC-thuislader er aan zit te komen: 10kw DC voor thuis met een prijsniveau van onder de € 2000 (en snel zakkend naar € 1000 zo wordt verwacht). Dat is een redelijk prijsniveau in verhouding tot de aanschafkosten van een iPace en bij €1000 ook tot de Hyundai Kona etc. Deze hardware-ontwikkeling hangt samen met de te verwachte behoefte aan V2X (terugleveren van elektriciteit aan gebouw of grid) waarvoor een positieve business case gaat ontstaan op het moment dat teruglevering van zonneopwek niet meer mogelijk is. Voor een V2X-lader is DC-conversie benodigd.
Het is dus nog maar de vraag wat de beste strategie is: een hoogvermogen AC-DC omvormer in de auto (11 of 22kw voor Zoe, Tesla, e-Tronic, DS3) of in de laadpaal. Marketing-wise is er veel aan gelegen om de aaschafprijs van de auto zo laag mogelijk te houden en kosten te 'verbergen' door ze buiten de auto te plaatsen. Let's see
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 17 sep 2018 17:47
door zoe2goe
Helemaal waar PieterZoe, met één aanvulling: het is eenvoudig mogelijk om de Chameleon dermate te modificeren dat teruglevering mogelijk is. Al helemaal in Renault patenten beschreven.
Mijn persoonlijke voorspelling is dat dit de weg NIET gaat worden, maar inderdaad, Let's see.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 17 sep 2018 19:11
door Stamp
Dit is niet het juiste topic maar we wijken een beetje af.
Ik snap het effe niet, vermogen is toch vermogen?? De aantal fase maak toch niet uit? Of wel.
11kw is toch 11kw? 3x16Ax230V=11kw 1x48Ax230V=11kw. Of zie ik dat verkeerd. (1x48A kom misschien niet voor maar gaat om het voorbeeld)
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 17 sep 2018 19:15
door zoe2goe
Het aantal fasen maakt wel uit. Laadpunten worden in de lijsten gezet met vermogen maar de technische limitering is in stroom PER FASEDRAAD.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 17 sep 2018 19:42
door Stamp
Volgens internet hebben ze in 2016 proeven gedaan met V2G (terug leveren aan het net). In Utrecht hebben ze met 150 Renault Zoe proeven gedaan. Of het standaard Zoe's waren staat er niet bij.
Heb zelf zonnepanelen op mijn dak maar geloof niet zo in V2G. Ten 1e ik ga met mijn auto naar mijn werk dus alleen het avond zonnetje gaat dan in mijn auto.
2e het laden moet dan zeer langzaam gaan anders is je accu al vol voordat het zonnetje onder is.
3e je wil toch niet dat je auto leeg getrokken wordt door de wasmachine of droger
De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 17 sep 2018 20:46
door MartijnEV
Benedictus schreef:Gelukkig geeft Audi bij de Etron aan dat die standaard 11 kW 3 fase aan boord heeft en dat die een upgrade naar 22 kW 3 fase kan krijgen tegen bijbetaling (naast standaard 150 kW CCS!).
Met toekomstige grote accu's is dat ook echt noodzakelijk voor snel thuis of op het werk laden.
Het probleem is dat de VS geen 3 fasen gebruikt. Die nieuwe wereldauto's zoals ook de Kona benutten helaas maar 1 fase. Ik vond het erg teleurstellend dat die Jaguar en Mercedes dat ook hadden. Van een Europese luxe fabrikant mag je toch meer verwachten. Ik neem aan dat Mercedes dat in het productiemodel nog aanpast. Want in tegenstelling tot de Audi, duurt het nog even voor die Mercedes in productie gaat.
De Jaguar i-Pace krijgt later in 2019 (modeljaar 2020) ook een driefase AC-lader aan boord.
En over de Volkswagen eGolf (enkele posts terug genoemd) : deze laadt met 2 fasen (dus 2x16A), 7kW, en is daarin uniek. Deze auto profiteert dus van 7kW (ipv 3,7 kW) laden bij 11kW laadpalen.
Volkswagen sjoemelt dan weliswaar, maar dit hebben ze best slim gedaan!
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 17 sep 2018 21:26
door Luc Weide
Ik heb zojuist mijn Zoë van de 11 kW-paal gehaald (na 3 uur opladen) en verplaatst.
Het voordeel van zo'n lullige 1-fase auto is natuurlijk wel
dat je hem de godganse nacht aan een 11 kW-paal kunt laten hangen (zonder ethische problemen).
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 18 sep 2018 00:39
door zoe2goe
Kom op martijnEV Ze gaan dat vast een "multifase" lader noemen. Dat lijkt nergens op. Kan hij 7kW eenfase laden? twee fase pakken van drie is echt een idioot idee (naar mijn mening natuurlijk). Slim? Hooguit sluw
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 18 sep 2018 09:43
door Stamp
Luc Weide schreef:Het voordeel van zo'n lullige 1-fase auto is natuurlijk wel
dat je hem de godganse nacht aan een 11 kW-paal kunt laten hangen (zonder ethische problemen).
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 19 sep 2018 11:14
door MartijnEV
zoe2goe schreef:Kom op martijnEV Ze gaan dat vast een "multifase" lader noemen. Dat lijkt nergens op. Kan hij 7kW eenfase laden? twee fase pakken van drie is echt een idioot idee (naar mijn mening natuurlijk). Slim? Hooguit sluw
Tja bij VW past ‘sluw’ inderdaad beter haha
Maar het js echt 2 fasen uit een 3-fasen aansluiting wat ze met de eGolf doen. N+L1 16A, N+L2 16A, N+L3 0A.
Effectief 7kW maar dat dus ook aan 11kW laadpalen en niet alleen aan 22kW laadpalen.
Ik vind het briljant (okee dan: briljant sluw) van Vau Wee. En ben van mening nogmaals dat veel meer auto’s dat zouden moeten hebben, als het niet met een echte driefase AC lader kan (om welke duistere reden dan ook).
Op mijn zelfgebouwde Volvo 240 Electric heb ik overigens ook al jaren 2x16A (op N+L1 en N+L2) dmv dubbele AC lader aan boord. Heerlijk om op (bijna) elke laadpaal 7kW te kunnen laden. Werkt prima, nooit storingen op laadpalen gehad.
Re: De nieuwe ZOE R110
Geplaatst: 19 sep 2018 11:37
door zoe2goe
Tja, komt gewoon door dat super domme tweefasen syseem wat ze in de Ustated Nights hanteren, wat overigen geen 180 graden draaing maar gewoon twee-van-de-drie op 120 graden is). Ongelofelijk dom (echt!) want daarmee is de vermogensopname ook niet meer continue, en het kost next-to-nothing om het driefasen te maken, zie de patenten (twee mosfets extra en wat draadjes en onstoorspoelen).
Je hoort me wel: ik ben van mening dat geen een auto dat ook nog zou moeten doen