Pagina 2 van 3

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 02 mei 2018 19:18
door dateq

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Hoi Mechanic,

Sorry, ik dacht dat het vastzetten was om de nokkenas weer op tijd te zetten. Het is ook al weer 2 dagen geleden dat ik je gesproken hebt en er is een hoop gebeurd in de tussentijd. Heb vandaag noodgedwongen een pauze moeten nemen. Enerzijds vanwege het bestelde setje, anderzijds omdat de gezondheid het af laat weten.

Ik hou je op de hoogte!
mechanic schreef:Dat is wat ik telefonisch ook uitlegde.
Monteren,bout vastzetten en proberen de poulie te verdraaien. Eigenlijk altijd lukt dat niet,en is het dus in orde.
Daarna bout weer losser en de riem monteren,looprol monteren,riem spannen en nokkenastandwiel vastzetten.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 02 mei 2018 19:22
door mechanic
Vervelend is de situatie zeker,en nu de gezondheid ook nog erbij. Eea hangt toch niet samen zeker?
Succes met de klus,en sterkte met je gezondheid.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 02 mei 2018 19:35
door dateq
3 dagen regen (ook al had ik een parasol neergezet) en wind gaan je (niet) in de koude kleren zitten. Ben geestelijk ook wel aardig afgemat met alle tegenslagen.

Toch nog snel 1 dingetje en dan hou ik op :)

In de Haynes manual staat een aanhaalmoment van 20 Nm voor de krukaspoulie en daarna zonder de de blokkeerstift, maar mét een schroevendraaier de bout doordraaien tot 115 graden.... Ik ben blij dat ik jou gesproken heb, anders had ik schroevendraaier stukjes mogen vissen :)

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 02 mei 2018 20:21
door mechanic
Dan zit haynes er inderdaad naast!

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 12:18
door dateq
Ondanks de nokkenasblokkeerder komt het uitlaattandwiel niet los. Sterker nog, de nokkenaslineaal is nu al twee keer verbogen.

Het krukastandwiel is ook niet los te krijgen. Daar sta je dan.. :(

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 13:38
door mechanic
Dat is toch het gereedschap wat ervoor is,met de slagmoersleutel etc icm deze tool ook niet?
Evt met een trekker het krulastandwiel demonteren.
Het zit niet mee zeg.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 13:42
door dateq
Ik ben nu onderweg om een trekker te halen.

Als dit zo doorgaat haal ik een jerrycan erbij en gaat de fik erin.

Ben het zo ontzettend zat zeg.

Bij kracht zetten op het linker nokkenas tandwiel zie ik het tandwiel van de blokkeer plaat zelfs draaien

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 13:50
door mechanic
Normaal zitten deze inderdaad goed vast,heb de indruk dat heg bij deze wat extremer is.
Hopelijk lukt het verder.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 13:54
door dateq
Wat is overigens het aanhaalmoment van de nokkenasversteller? 100nm?

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 14:04
door mechanic
Naar mijn weten inderdaad 100nm.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 14:55
door dateq
Tandwiel trekker nergens te krijgen, zelf iets gemaakt maar ook daar niet mee los te krijgen....

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 15:08
door mechanic
Wat niet gaat gaat niet,heel stevig ziet het er overigens niet uit.
Dan maar gewoon de riem monteren. Het hoort niet,en is niet de beste manier maargoed.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 15:11
door dateq
Ik kom alleen een halve tand te kort op het achterste nokkenas tandwiel. Kan hem we draaien, maar dan staat die niet op tijd

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 15:12
door mechanic
Hou de vvt poulie los tot na het spannen van de riem,dat scheelt vast.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 15:21
door dateq
Dat haalt niets uit. De VvT is al los, het gaat om die andere

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 15:23
door dateq
Ik kom namelijk een half tandje tekort tussen het krukastandwiel en de achterste nokkenas. Wel vreemd aangezien die niet verdraaid zijn en de riem er wel opzat

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 15:26
door mechanic
Er moet iets verdraaid zijn tijdens het proberen te demonteren,of de boel stond al niet correct op tijd.
Ook om deze reden hoort normaliter het krukastandwiel vrij te draaien.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 15:40
door dateq
Dit is ook zo raar... Moet dat Renault logo niet naar boven staan?

Toch is dit de enige manier om de lineaal goed op de motor te zetten

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 15:55
door dateq
Ik zit er zo doorheen op het ogenblik.... :cry2:

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 15:58
door mechanic
Van de week was er een monteur/kennis bij je,kun je die niet charteren?

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 16:01
door dateq
Die heeft geen tijd meer deze week en volgende week :(

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 16:11
door mechanic
Dan wordt het lastig.
Heb je met de zelfgemaakte trekker gebruiken een bout in de krukas gestoken waar je tegenaandraaid met het middelste boutje?

Of toch proberen met slagmoersleutel de uitlaatpoulie los te krijgen.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 16:16
door dateq
Beide ideeën heb ik vandaag geprobeerd, helaas... Geen resultaat.

Net iets anders met die blokkeer plaat geprobeerd. Blokkeringstandwiel muur en muur vast gezet, maar weer draait mijn kracht op het nokkenas tandwiel het blokkeertandwiel los.


Ik zet er straks de fik in.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 16:27
door mechanic
Mijn ideën raken ook op,in de werkplaats dit nog niet eerder meegemaakt dat het echt niet los kwam.
Misachien kun je een garagd vragen om ds auto op te halen en de klus af te maken.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 16:54
door dateq
Aangezien ik nu niets anders kan doen, dan toch maar verder met hoe het nu staat. Kan het kwaad of dat het achterste nokkenas tandwiel een tandje te vroeg of te laat staat?

Ik kan er dan in ieder geval mee rijden en volgende week laten verhelpen door een monteur

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 17:14
door mechanic
Heb de auto's vaak gezien die rijdend binnen kwamen en niet correct op tijd stonden. Meestal de vvt poulie die dat veroorzaakte.
Maar ik ga niet zeggen dat het geen kwaad kan.. kans op motorschade is aanwezig.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 17:28
door dateq
Ik zat namelijk aan het volgende te denken...

Ik leg de nieuwe distributieriem erop. Ik zet het achterste tandwiel een half tandje vooruit of achteruit. Ik span de boel, zet de krukas-multiriempoulie erop en draai dan met de klok mee, twee keer 360 graden. Als ik geen klep tegen de zuigers aan hoor komen, niets aan de hand en dan volgende week naar een monteur toe.

Goed idee?

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 17:35
door mechanic
Zolanv je geen klep raakt,zal het inderdaad wel meevallen. Ik laat me er niey over uit of het een goed idee is wel/niet.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 18:47
door dateq
Wagen zit weer in elkaar. Ik ben toch maar niet verder gegaan met die halve tand verschil. Als ik hem alsnog zo zou doen, had ik net zo goed alles kunnen laten zitten en rijdt de auto net zo, of misschien zelfs slechter als daarvoor.

Toch vind ik het nog steeds apart dat de distributie riem aan de linkerkant (dus over het achterste nokkenastandwiel) niet overeenkomt met de tanden. Er is namelijk niets veranderd aan het achterste tandwiel of aan het krukas tandwiel...

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 18:55
door dateq
Ik hoor hier net dat het krukastandwiel loskomt door twee m4 boutjes in de gaatjes te draaien en dat deze dan losklikt? Is dat niet alleen bij een tandwiel met spie?

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 19:16
door mechanic
Dat is bij geen van deze tandwielen het geval. Het is enkel schroefdraad,verder niets.
De spie is enkel dat het tabdwiel niet kan draaien over de krukas,de opmerking van losklikken is dan ook kul.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 19:21
door dateq
Dat dacht ik al...

Zou remmenreiniger of wd-40 helpen?

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 19:46
door mechanic
Je kunt zoiezo wat kruipolie oid tussen het krukastandwiel en de krukas spuiten.
Wat gebeurd er nu als je de zelfgemaakte trekker bediend?

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 19:48
door dateq
De plaat die ik heb gebruikt is niet sterk genoeg. Die wordt naar buiten gebogen door de middelste bout.
Zijn 5 plaatjes van 2 mm dik. Dacht dat het het wel kon hebben, maar helaas

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 19:59
door mechanic
Probeer wat kruipolie oid,en bel bijv een lokale dealer of je hun trekker mag lenen.
Wellicht een gek idee,destijds gebeurde het wel vaker. Zelfs klanten die gereedschap kwamen opmeten om zelf te maken.
Niet geschoten......

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 20:25
door dateq
Ik ga morgen inderdaad even bellen naar de dealer.

Ik heb trouwens het partnummer opgezocht in Dialogys (82 00 251 569). Als ik daarop zoek op internet kom ik veelal tandwielen tegen met een spie.
Begin nu echt te twijfelen dat er wel een spie in zit....