Pagina 2 van 2
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 29 mei 2018 13:57
door PieterZoe
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Ik begrijp de zorgen over vermelding van KW's in de app zoals TNM ook niet, want:
- vrijwel alle publieke oplaadpunten zijn 3fasen en dus tenminste 11kw. In toenemende mate worden er ook 22kw laadpunten aangelegd, zoals bijvoorbeeld veel van de Ecotap-punten. Ik ben echt nog nooit een 3.7kw of 7.4kw-laadpunt in de openbare ruimte tegen gekomen en ik ben volledig afhankelijk van publiek laden dus heb er al veel gezien.
- het idee van destination charging is dat je iets op de bestemming te doen hebt (zakelijk afspraak, winkelen, iets lunchen etc). Met 11kw zit je als Zoe-rijder dan zoiezo goed: in een uurtje tijd heb je de batterij van half vol weer naar vol. Duurt je afspraak een uur en loop je een kwartiertje heen en terug naar je bestemming dan heb je altijd genoeg tijd om weer met genoeg batterijlading naar huis te kunnen.
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 29 mei 2018 15:29
door Gliset
PieterZoe schreef: Ik ben echt nog nooit een 3.7kw of 7.4kw-laadpunt in de openbare ruimte tegen gekomen en ik ben volledig afhankelijk van publiek laden dus heb er al veel gezien.
Letterlijk mijn allereerste laadervaring... De AH in Steenwijk heeft als leuke service een laadpaal geplaatst die helaas zo weinig levert. Die ene keer dat ik m gebruikt heb was tijdens een testritje (m'n ouders de nieuwe Zoe laten ervaren) en om het laden/de laadpas een keer te proberen. Duidelijk een paal om over te slaan
Over laadvermogen: in de RWS Zoe zou ik dat inderdaad ook graag zien, juist om te schatten hoe lang ik moet laden om mijn (meestal) lange rit uit te kunnen zitten. (en nee, nog geen app, maar weet ook niet of het verstandig is om die in een leenauto te gebruiken...)
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 08 jun 2018 19:19
door Stamp
Gister de Zoe Q210 uit 2015 opgehaald. Was naar huis een afstand van 150km dus moest onderweg opladen. Met de newmotion pas in de stad en bij Allego ging het goed. De app van fastned werkt ook eenvoudig.
Wat rijd ze heerlijk. Gewoon 130km/u waar het mag. Stukje binnendoor dus met de eco stand aan, file ook relax.
Thuis werkte omalader met verlengsnoer ook goed, de stoppen vlogen er niet uit. Duurde wel 10uur maar ging om het idee. Op de hoek van de straat staat ook een laadpaal dus in 2uur vol. Met laden op mn werk ook geen probleem. Duurde voor een halve lading 4uur dus denk 3.7kw. Maar dat is een probleem voor mn baas, ben toch altijd eerste.
Alleen de radio deed het niet, wel de muziek via de USB stick. Helemaal niet aan gedacht om zoiets eenvoudigst te checken.
Op mn werk bij 100% lading de boordcomputer gereset volgens instructie boekje. Ze gaf een bereik aan van 105km. Beetje laag 105/130=80%.
Vandaag naar Renault dealer in Delft geweest voor de radio. De R-link krijg een update en laat ook gelijk naar de batterij kijken. Krijg een Renault Twizy mee, ook leuk.
Thuis gaf ze een bereik van 83km aan en had 35km gereden. Dus 83+35=118km dus 90%. Dat geef de burger weer moed. De rit was binnendoor, file, snelweg (100km/h). Verbruik was 14.8kwh/100km. Niet verkeerd dacht ik zo.
Kortom een hele positieve ervaring
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 08 jun 2018 19:34
door Riesbak
Heb je bij 100% de deur opengehouden, je rem + elektronen pedaal ingedrukt toen de reset gedaan, waarna als laatste de GOM reset? Ik heb het net ff gedaan, mijn Q210 uit 2015 staat dan op 204 km range. Voor de BMS update was het 155.
Ik rij bijna nooit 130 ermee (ondanks dat het ongelofelijk lekker en stabiel rijd), tuf lekker stil en relaxed 104 km p/u op de snelweg. Ik gebruik nooit de eco stand, ik wil bij een rotonde of kruising snel wegrijden, niet als een slak, en vooral een airco of verwarming die op volle kracht werkt ipv de spaarstand.

Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 08 jun 2018 20:30
door OlafH
Gliset schreef:PieterZoe schreef: Ik ben echt nog nooit een 3.7kw of 7.4kw-laadpunt in de openbare ruimte tegen gekomen en ik ben volledig afhankelijk van publiek laden dus heb er al veel gezien.
Letterlijk mijn allereerste laadervaring... De AH in Steenwijk heeft als leuke service een laadpaal geplaatst die helaas zo weinig levert. Die ene keer dat ik m gebruikt heb was tijdens een testritje (m'n ouders de nieuwe Zoe laten ervaren) en om het laden/de laadpas een keer te proberen. Duidelijk een paal om over te slaan
Over laadvermogen: in de RWS Zoe zou ik dat inderdaad ook graag zien, juist om te schatten hoe lang ik moet laden om mijn (meestal) lange rit uit te kunnen zitten. (en nee, nog geen app, maar weet ook niet of het verstandig is om die in een leenauto te gebruiken...)
In de grote steden bijna alleen maar 8 kW. 11 kW is juist behoorlijk zeldzaam, ik kom nog vaker vreemde vermogens als 14 kW tegen.
Verstuurd vanaf mijn VFD 900 met Tapatalk
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 08 jun 2018 23:55
door Stamp
Riesbak schreef:Heb je bij 100% de deur opengehouden, je rem + elektronen pedaal ingedrukt toen de reset gedaan, waarna als laatste de GOM reset? Ik heb het net ff gedaan, mijn Q210 uit 2015 staat dan op 204 km range. Voor de BMS update was het 155.
Volgens het instructie boekje blz 1.66 moet je 100% geladen zijn, dan op het rechter pookje van ruitenwisser druken. Hij zou dan ongeveer 130km moeten aangeven.
De truuk met deur open en beide pendalen intrappen kende ik niet. Wat bedoel je met GOM resetten? Is dat op de R-link het groene blaadje? 204km vind ik heel veel omdat in het boekje 130km staat. 155km is ook al veel. Begreep dat je een BMS update niet zo snel kreeg of je moet laadproblemen hebben.
Over 2weken heb ik een afspraak bij de dealer. Is het dan wel verstandig om de reset truuk uit te voeren of kan ik beter even wachten. Begreep dat je hiermee de fabrieks instelling reset.
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 09 jun 2018 00:16
door zoe2goe
De truc met de pedalen moet je ook niet doen. Je "verliest" dan nog meer informatie en wat de GOM dan aangeeft heeft zover bekend geen strakke relatie met de SOH. Er zijn lieden die om de haverklap die "truc" doen en het enige gevolg is een onbetrouwbaarder GOM.
"Jouw" manier geeft 131km = 100% SOH (maar alleen voor de 22 kWh modellen!)
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 09 jun 2018 10:13
door Stamp
Begreep dat als je de accu helemaal leeg zou rijden. Dus op het dashboard staat 0km dat je toch nog een aantal km kan rijden. In een autotest doen ze vaak de bereik test. De fabrikant heeft dus een veiligheid marge ingesteld.
Als je de reset truuk doet, haal je dan eigenlijk de veiligheid marge eruit dus dan sta je echt stil als het dashboard 0km aan geeft. En verander er eigenlijk niks aan de capaciteit van de accu (SOH blijft hetzelfde)??
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 09 jun 2018 10:15
door Riesbak
Zoe2goe's verhaal klopt helemaal, mijn gemiddelde range (met 98% snelwegverkeer) is inderdaad ruwweg 130-135 kilometer. Mijn GOM is nu even een paar weken van slag en dan weer spot on.
Gisteren na die reset gaf de GOM het totaal onwerkelijke getal van 204 kilometer aan. Voordat ik de straat uit was 198, na ff een stukje snelweg 178, en zo klettert die range naar beneden. Ik weet nu wel hoever ik kom nu, ik laad de auto hier op het werk in Veenendaal iedere dag vol (goedkoper dan op straat, ik betaal hier het huishoud tarief stroom), rij dan naar huis in Nieuwegein, laad niet op en kom de volgende dag in Veenendaal aan met ruim 50 kilometer reserve. Maar neemt niet weg dat het wel leuk is om die surrealistische range even te zien op de GOM.
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 10 jun 2018 12:38
door Stamp
Ik wacht dan nog maar effe af met de reset "truc". Als het toch geen goede relatie geeft met de SOH van de accu, schiet je er weinig mee op
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 11 jun 2018 23:36
door Stamp
Vandaag op mn werk 100% geladen en een normale reset gegeven. Het bereik was 110km.
130/110=85% slecht. 15/3= 5% per jaar.
Naar huis binnen door gereden met eco-stand aan en de onderweg nog even de banden op 2.8bar gezet. Thuis aangekomen gaf ze een verbruik van 13.8kwh/100km aan. Niet slecht dacht ik zo.
Ze gaf thuis een bereik van 97km aan en de afstand was 25km. 97+25=122km
122/130=94%. Wordt al beter of mag je zo niet rekenen.
Blijkbaar houd zoe met het bepalen van het bereik rekening met je rijgedrag. Ook als de batterij 100% geladen is.
De accu heeft een capaciteit van 22kwh met een bereik van 130km. Dus het gemiddelde verbruik is dan 22/130=0.167kwh/km
22/110=0.2kwh/km. Misschien had de vorige eigenaar een gemiddeld gebruik van 0.2kwh/km.
Woensdag een retourtje van 150km. Op het eindpunt kan ik niet laden dus moet ergens onderweg. Kijken hoe dat bevalt
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 12 jun 2018 13:41
door HarmOtten
@Stamp,
Voor bepaling van de batterijgezondheid SOH (State of health), zie:
http://www.renaultforum.nl/forum/batter ... 20004.html
De range van de ZOE wordt bepaald door de GOM (Guess-o-meter), en deze houdt rekening met de laatste paar ritten. Door het resetten van de boordcomputer wordt de GOM ook gereset.
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 16 jun 2018 00:00
door Stamp
Ten eerste de benzine motor is een mooi stukje techniek. Men moet ook niet vergeten dat daar meer dan 100jr ontwikkeling in zit. Met de elektrische auto zijn ze net mee begonnen afgezien dat ze rond 1900 er ook waren maar nooit is doogebroken.
Als je 10lt benzine naast een accu zet dan wordt pas goed duidelijk hoe gigantisch veel energie in benzine zit. Maarja, we ontkomen er niet aan . De benzine motor heeft zijn tijd gehad. Mijn vorige auto was een Nissan Note uit 2015.
De Renault Zoe Q210 is voor mij een hele leuke auto om de overstap te wagen. En je moet een beetje gek zijn. Woon-werk is 15km en in het weekend soms 100km (retour dus 200km). Op de hoek van de straat staat een laadpaal en kan bij m' n werk laden. Een 2e hands van 3jr is voor mij ook betaalbaar.
Heb voor de snellader (43kw) gekozen om weer snel op de rit te zijn.
Van de week was mijn eerst rit van ongeveer 80km (retour 160). Kan op bestemming niet laden dus zal onderweg bij fastned moeten laden. Eerst stuk op de snelweg (100km/u) ging goed. Ze rijd lekker, stabiel, en trek vlot op. Verbruik valt ook wel mee 17kwh/100km. Later mocht je harder, 130km/u. Ook dan blijf ze heerlijk rijden, je merk er niks van. Alleen het verbruik neemt sterk toe 23kw
Even laden bij fastned met de app gaat eenvoudig. Omdat ik een kwartiertje toch nix te doen had, gelijk de auto een beetje gewassen. Onderweg regende het een beestje dus de ruitenwisser in de "auto" stand en kleine druppel. Maar dat werkte niet goed. Zag bijna niks weer.
Op bijna de eindbestemming nog effe geladen bij allego bij een hotel. Dat gaat ging ook goed. Nu deed de ruitenwisser het wel, vreemd.
Op plaats van bestemming effe mijn auto laten zien en bij een openbare laadpaal even demonstreren hoe het laden werkt. Ze deed het even maar toen kreeg ze een rode neus. Een herstart lukte niet. Sta je dan. Nouja, de accu was nog vol genoeg.
Savonds terug naar huis. Toch nog even proberen bij die laadpaal en gelukkig deed ze het weer. Op naar huis, locatie van fastned ingesteld en de snelweg op. Toch effe 130km/u omdat het kan en heerlijk rijden is. Het bereik loop dan natuurlijk sneller terug wat de navigatie aangeef. Effe laden tot 80%. Thuis uitgerekend, ze laad netjes 43kw/u.
De airco moet ik nog leren. Had hem op 20gr staan en op auto. Inmiddels was het buiten afgekoeld maar vond toch dat ze koude lucht bleef blazen.
Mijn reis hervat en je mocht inmiddels nog maar 100km/u. Over de hele rit toch een gemiddelde van 18.5kwh/100km. Vind het toch netjes omdat ik stukken 130km/u heb gereden.
De volgende dag op mn werk weer proberen met laden bij een lolo. (Inderdaad maar 3.7kw/u). Paar keer de stekker eruit, motor aan en uit, eco stand aan en uit. En toen pakte ze wel. Rustig blijven.
Ondanks wat kleine dingetjes en soms problemen met laden vind ik de Renault Zoe Q210 een heerlijke leuke auto. Voor een betaalbare prijs kan ik toch kennismaken met elektrische rijden
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 16 jun 2018 01:07
door HarmOtten
Fijn dat je over het algemeen positief bent!
Stamp schreef:Thuis uitgerekend, ze laad netjes 43kw/u.
Ik denk dat je bedoeld: "ze laad netjes met een vermogen van 43
kW".
Idem 3.7kw/u --> 3,7
kW.
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 16 jun 2018 12:54
door Stamp
HarmOtten schreef:Fijn dat je over het algemeen positief bent!
Stamp schreef:Thuis uitgerekend, ze laad netjes 43kw/u.
Ik denk dat je bedoeld: "ze laad netjes met een vermogen van 43
kW".
Idem 3.7kw/u --> 3,7
kW.
Ja klopt, je heb gelijk
Zie dat je een batterij upgrade heb gehad. Hoe bevalt dat, een grotere accu? Geef je dat meer vrijheid. Was de investering het waard
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 16 jun 2018 13:29
door zoe2goe
Als je 100km/h reed en het verbruik was 17 kWh / 100 km, dan was het vermogen dus gemiddeld 17 kW (dat klopt wel ongeveer). Als je vervolgens 130 gaat rijden (30% meer) en je verbruik stijgt met 6 kW (35%), dan mag je toch bepaalt niet mopperen. Per 100 kilometer scheelt het dan maar 0.7 kW. Neemt sterk toenemen van het verbruik is m.i. geen juiste conclusie. Wel van het vermogen natuurlijk.
Overigens is dit niet mijn ervaring. Boven de 100 km/h stijgt het verbruik (dus per kilometer) ongeveer 1% per km/h dat je sneller rijdt. En dat klopt volgens mij wel weer met je ritbeschrijving van "meestal 100, soms 130 => 18.5 kWh / 100 km".
Rode neus: Als het na een keer opnieuw proberen niet herstelt: afkoppelen, luikje dicht, deuren op slot, 6 minuten wachten. Lost 80% van de problemen op. De "slang" daarvoor is de Regendans™

Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 16 jun 2018 15:21
door Stamp
Het was mijn eerste lange rit. Dus moet het allemaal nog leren

. Zit nog overal naar te kijken en je moet ook nog op het verkeer leten.
Later als ik Zoe goed ken, kan ik beter meten. Maar gewoon uitgaande wat de boordcomputer aangeef. Een CanZe heb ik niet
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 16 jun 2018 16:56
door zoe2goe
Tja, met een knipoog, maar ook met een schouderophaal..... Als je graag wit rekenen / verbruik wilt optimaliseren, en dat probeert zonder CanZE, gaat niet lukken. (Shameless Self Plug).

Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 16 jun 2018 17:16
door HarmOtten
Stamp schreef:Zie dat je een batterij upgrade heb gehad. Hoe bevalt dat, een grotere accu? Geef je dat meer vrijheid. Was de investering het waard?
Ik gebruik de ZOE voor alle soorten ritten, en dus ook vakanties. Voordat ik de batterij-upgrade had laten doen deed ik dat ook, maar nu met grotere batterij is het plannen toch net iets makkelijker doordat je wat flexibeler bent in het kiezen van je oplaadpunten. Dus voor mij was het de investering waard.
Nieuwe elektrische rijders zouden puur moeten kijken waar ze de auto voor gaan gebruiken. Als je niet verder komt dan het "rondje om de kerk", dan zou ik niet in een grotere batterij investeren.
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 16 jun 2018 21:03
door Stamp
HarmOtten schreef:
Ik gebruik de ZOE voor alle soorten ritten, en dus ook vakanties.
Ik ga niet ver met vakantie. Soms een keer met een tentje naar het Gardameer in italie.
Is dat te doen? Ik gebruik nu een newmotion laadpas (want op mn werk hebben ze een lolo laadpaal van newmotion). Werkt deze pas ook in Duitsland en Italië of ook misschien in Frankrijk of Zwitserland?
Of werken ze in andere landen met een andere systeem
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 16 jun 2018 21:12
door Stamp
zoe2goe schreef:Tja, met een knipoog, maar ook met een schouderophaal..... Als je graag wit rekenen / verbruik wilt optimaliseren, en dat probeert zonder CanZE, gaat niet lukken. (Shameless Self Plug).

Dan moet ik maar over een tijdje maar een CanZe donnel aanschaffen. Ze zijn niet zo duur begreep ik. Vind het wel leuk om alles uit te rekenen in via Excel in grafieken weer te geven.
Maar eerst naar de dealer voor een update

Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 16 jun 2018 21:24
door HarmOtten
Stamp schreef:Ik ga niet ver met vakantie. Soms een keer met een tentje naar het Gardameer in italie.
Is dat te doen? Ik gebruik nu een newmotion laadpas (want op mn werk hebben ze een lolo laadpaal van newmotion). Werkt deze pas ook in Duitsland en Italië of ook misschien in Frankrijk of Zwitserland?
Of werken ze in andere landen met een andere systeem
Voor deze vraag verwijs ik graag naar
Opladen in het buitenland
De informatie van een paar jaar terug is inmiddels verouderd, dus check vooral de laatste pagina's.
En wat betreft NewMotion: Deze zijn overgenomen door Shell. Trek zelf je conclusie...
Voor de nieuwste (en goedkopere) pasjes zie:
http://www.laadpastop10.nl/
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 16 jun 2018 21:50
door birdibird
@Stamp:
Ja hoor, dat is te doen. Althans om precies te zijn in Frankrijk en Spanje, Italie heb ik (nog) geen ervaring mee.
Ik ben net 2500 km gereden met de Zoe met kleine batterij. Van Tours, Frankrijk, naar zuid Spanje, onder Granada.
Is prima te doen, maar vanaf Valencia was het meer oppassen omdat de laadpaal-dichtheid kleiner wordt.
Ik kan wel een volledig verslag nog publiceren, welk draadje is daar het geschiktst voor?
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 17 jun 2018 17:07
door GertjanVB
De link van Harm hierboven; laden in het buitenland
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 23 jun 2018 15:39
door Stamp
Even een rekensommetje
Mijn Nissan note reed 6/100km 1 liter benzine kost 1.63
Dus: 0.06x1.63= €0.098/km
De kost en van laden bij een laadpaal lopen nogal uiteen en er zijn ook gratis laadpalen te vinden. Daarnaast ik heb zonnepanelen met een overcapaciteit van 1000kwh. Dat verkoop ik voor €0.09/kwh aan het energie bedrijf.
Renault Zoe rijd ongeveer 16km/kWh daarnaast kost de accuhuur €0.05/km.
Na wat aannames van tarieven heb ik de volgende tabel gemaakt
Thuis 0.16x0.09 + 0.05 = 0.064/km (1.06)
Werk 0.16x0.23 + 0.05 = 0.087/km (1.45)
Openbaar 0.16x0.35 + 0.05 = 0.106/km (1.76)
Snelladen 0.16x0.60 + 0.05 = 0.146/km (2.43)
De waarden tussen haakjes is terug gerekend naar de benzine prijs. Hier zie dat thuis en op het werk goedkoper is dan openbaar. Snelladen is behoorlijk duurder maar misschien bied Maingau uitkomt. Het onderhoud en afschrijving heb ik buiten beschouwing gelaten.
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 07 jun 2019 12:34
door Stamp
Nu ik thuis niet mag laden van de gemeente, is mijn doel met elektrisch rijden niet gehaald.
Tel daarbij de problemen van elektrische rijden en de lage benzine prijs (in vergelijk met vorig jaar) bij op dan is het experiment van elektrische rijden mislukt
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 08 jun 2019 12:00
door HarmOtten
En de kabel onder de stoep door? Of 2½ meter boven de stoep? Nog beter, maak even een apart draadje [Geen eigen oprit, maar toch thuis laden] in dit forum met een duidelijke foto waar iedereen zijn ideeën en oplossingen hierover kan posten.
Terug naar benzine is geen optie

Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 08 jun 2019 19:32
door GertjanVB
Meer info over de beweegredenen van de Gemeente aub. Ooit is een VPA (Verlengd Privaat Aansluitpunt ;
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 202016.pdf) bedacht waaraan gemeentens moeten meewerken. Nu wordt dat meestal opgelost met een Provider die voor een commercieel verbruikstarief een openbare paal voor je deur zet. Maar vragen naar een VPA; is altijd interessant wat het antwoord is.
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 08 jun 2019 21:49
door zoe2goe
Goed document Gertjan!
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 11 jun 2019 13:08
door Stamp
HarmOtten schreef:Terug naar benzine is geen optie

Waarom is dat geen optie? Er zit nog voor 80jaar olie in de grond. Voor kobalt wat nodig is voor batterij is dat 20jaar. Hoewel de samenstelling van de accu kan wijzigen. Daarnaast maak de olieprijs sinds vorig zijn 2e vrije val dus zie de benzineprijs niet zo snel stijgen.
Daar kom bij dat de gemeente zich veel meer zorgen maakt over het struikelen over een laadkabel die over de stoep lig dan dat de uitlaatgassen longkanker zou veroorzaken.
In 2030 worden er geen nieuwe benzine auto's verkocht (als de politiek dit waar kan maken). Dan is er nog tot 2040 2e hands benzine auto te verkrijgen.
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 11 jun 2019 13:12
door Stamp
GertjanVB schreef:Meer info over de beweegredenen van de Gemeente aub. Ooit is een VPA (Verlengd Privaat Aansluitpunt ;
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... 202016.pdf) bedacht waaraan gemeentens moeten meewerken. Nu wordt dat meestal opgelost met een Provider die voor een commercieel verbruikstarief een openbare paal voor je deur zet. Maar vragen naar een VPA; is altijd interessant wat het antwoord is.
Inderdaad een goed document, officieel van het ministerie.
Heb dit ook naar de gemeente gestuurd maar ze doen er niks mee. Ga maar laden aan de openbare laadpaal punt.
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 11 jun 2019 19:52
door GertjanVB
- Het is geen optie vanwege de welbekende reden, niet omdat er nog zat in de grond zit
- Kobalt hebben we binnenkort niet meer nodig, ik meen dat er in de Model3 batterij al minder of geen kobalt in zit
- Batterij grondstoffen zijn goed te recyclen dus is er een grens aan de winning, vooropgesteld dat we autogebruik anders gaan inrichten (delen door maximaal gebruiksaanwijzing beschikbare vervoermiddelen).
- Dat gaat niet vandaag of morgen, maar je mag meedoen om het de goede kant op te duwen.
- Dan helpt ‘t wel als het betaalbaar is; denk vooral op de lange termijn in lage verbruiks- en onderhoudskosten
- Dan zou het helpen al de overheid stimuleert, dat is in jouw geval niet het geval. Eigenlijk is dat in veel gevallen zo. Er is een lijstje van maatregelen waarmee gemeentes punten kunnen verwerven om op de groene lijst van meest groene gemeente te komen. Alle gemeentes scoren maximaal op de acties die geen geld kosten (houd een beurs; regel een stel vrijwilligers, jut een paar vrijwilligers op voor willekeurig welk “groen” evenement). Daar waar kleur bekend moet worden (= wat geld kost) zullen er maar een paar gemeenten overblijven. Ook daar is zendelingenwerk nodig, helaas, of wat extra druk.
Ook bij mij speelt iets dergelijks ik krijg geen openbaar laadpunt voor mijn deur. Nuon is nu met mijn reactie naar de gemeente Oosterhout. Zal ontzettend lang duren en er komt geen antwoord. Daarna, op een nader te bepalen moment, is het rechtstreeks naar de gemeente/wethouder en wellicht het lokale suffertje erbij halen en wat poken op twitter en kijken hoever ik kom.
Jammer dat bij jou de financiële paragraaf zwaar weegt, je wilt nu een oplossing. In welke gemeente speelt dit? Is er op je werk een laadmogelijkheid? Is er een Renault ZE dealer in de buurt (gratis), zit er überhaupt een gratis laadpunt in de buurt (Aldi) Heb je de goede (voordelige) laadpas (laadpastop10:
https://laadpastop10.nl/). Al eens gekeken bij de VER (
https://www.evrijders.nl/) of die zouden kunnen helpen?
Allemaal lapwerk natuurlijk, maar wellicht helpt het.
Re: Overstap naar elektrische rijden
Geplaatst: 13 jun 2019 21:44
door HarmOtten
Dank Gertjan voor de puntsgewijze uitleg.
@Stamp, Ik rij al ruim 6 jaar elektrisch, en ik hoor van veel mensen smoezen om het (nog) niet te doen, en van een paar anderen goede redenen. Ik ken vrijwel niemand die nadat ie elektrisch heeft gereden weer een auto met plofmotor koopt.
Ik vermoed dat je zelf het liefst elektrisch wil rijden. En dan zeg ik: Waar een wil is, is een weg.
Bovendien, auto's met plofmotor raar je over een paar jaar aan de straatstenen niet meer kwijt. Ik zou er mijn geld niet meer in stoppen!