Om alles even in de juiste proporties terug te zetten , het volgende.
Tekst RDW; Als is vastgesteld dat het voertuig aan de Europese regelgeving voldoet en als het productieproces is beoordeeld en akkoord bevonden is, wordt type goedkeuring gegeven.
De letterlijke tekst , op de Euro NCAP site, is het volgende; Een auto die geen sterren haalt, is per definitie NIET ONVEILIG!
Alleen een auto met 1 of meer sterren, is veiliger.
Overigens, ook op de site te lezen, niet iedere auto wordt getest.
En als laatste, als je een nieuwe auto wil gaan kopen, lees je in.
Maar wees ervan overtuigd, dat er anno 2021, geen onveilige nieuwe auto’s verkocht worden.
Natuurlijk zijn er verschillen, maar dat is een kwestie van lezen.
Re: Crashtest
Geplaatst: 13 dec 2021 13:23
door Pepone
Gisteren kregen wij een appje van onze dochter "jullie komen toch nog wel eerste kerstdag"?
Zij had de berichten over onze Zoe ook gelezen.
Het doet schijnbaar toch wel wat met mensen.
Groet, Ron.
Re: Crashtest
Geplaatst: 13 dec 2021 17:38
door Andere Peter
Als ik het hier niet had gelezen wist ik niet van die test af
De aller beste veiligheid is de rechtervoet en niet alleen die van u.
Re: Crashtest
Geplaatst: 13 dec 2021 21:38
door zoe2goe
Ik zou het niet doen Ron, veel te link.
Re: Crashtest
Geplaatst: 13 dec 2021 22:47
door Pepone
Ach, ik rij privé en professioneel al meer jaren zonder die sterren dan met, en het is altijd nog goed gegaan.
En je wilt je kleinkind toch ook weer een keer zien.
Groet, Ron.
Re: Crashtest
Geplaatst: 13 dec 2021 22:54
door maestro12
Vroeger hadden we alleen, zonne- en sateliet-(wielen) niks geen sterren.
Re: Crashtest
Geplaatst: 14 dec 2021 08:27
door Injector1
Even aanvullen, er zaten ook nog wielen, onder de auto..
Prettige Feestdagen allemaal.
Gr. Injector.
Re: Crashtest
Geplaatst: 15 dec 2021 18:03
door 4f4hogehoed
Beetje off-topic, maar na het zien van dit filmpje voel ik mij wel weer veilig in de Zoe
Re: Crashtest
Geplaatst: 15 dec 2021 18:12
door zoe2goe
Ho ho ho, dat is volgens mij een Volkswagen. Hoe durf je! Dat zijn de beste auto's die er zijn, wist je dat niet? En hartstikke veilig.
Was getekend,
Het petje
Re: Crashtest
Geplaatst: 17 dec 2021 19:25
door Gliset
Eh... Dat is anders een zeker voor die tijd veilige auto. Zo hoog dat ie over vermeend veiliger auto's heen schiet.
Folksam (Zweedse verzekeringsmaatschappij) heeft het ooit getest, na een ongeval met uitzonderlijke gevolgen (slecht voor de bestuurder van de Volvo, de T3 (Vanagon) bestuurder min of meer zonder kleerscheuren... Zie oa hier).
Dus ja, voel me in beide auto's redelijk safe
Re: Crashtest
Geplaatst: 22 dec 2021 17:20
door barreman
Ik zit te overwegen om mijn dealer officieel aansprakelijk te stellen voor het leveren van een auto met verborgen gebreken.
Zijn er al meer mensen die helemaal klaar zijn met Renault en de flutpraatjes ?
Dit kreeg ik van de dealer :
Onderstaand de verklaring van Renault Nederland:
Renault reageert tegenover AutoWeek als volgt op het nieuws. "De Renault Zoe is bovenal een veilige auto die voldoet aan alle wettelijke veiligheidsnormen. De normen evolueren voortdurend en worden steeds strenger, zowel op het gebied van veiligheid als verbruik (enz). Derhalve verbetert Renault zijn modellen voortdurend om te voldoen aan de regelgeving in alle markten waar ze worden verkocht. De Renault Zoe werd in 2013 gelanceerd en kreeg destijds vijf sterren volgens het EuroNCAP-protocol. Het EuroNCAP-protocol heeft sinds 2013 vijf wijzigingen ondergaan. Met dezelfde uitrusting kan een model bij elke protocolwijziging tot twee sterren verliezen."
Verder stelt Renault zich juist op het standpunt dat het de veiligheidssystemen juist verder heeft aangescherpt sinds de introductie van de allereerste Zoe. "De huidige Zoeonderging in 2017 evoluties om de passieve veiligheidsuitrusting aan te passen aan reële accidentologie. Daarbij werd de auto uitgerust met de meest geavanceerde rijhulpsystemen zoals automatisch noodremsysteem met voetganger- en fietserdetectie, rijstrookwaarschuwing en -assistent met behulp van een radar en camera", concludeert Renault in de verklaring.
Mocht u echter niet verder willen met uw Renault Zoe, op basis van deze laatste testuitslagen, dan willen wij ten alle tijden een commerciële oplossing bieden in de vorm van aanschaf van een ander model auto met inruil van uw Renault Zoe. Voor ons als Renaultdealer is en blijft de Renault Zoe namelijk een onverminderd aantrekkelijke auto om te mogen leveren, zowel nieuw als occasion.
Re: Crashtest
Geplaatst: 22 dec 2021 17:29
door 4f4hogehoed
Haha, laat me raden voor wie die oplossing dan het meest commercieel uitpakt, maar misschien ben ik te voorbarig
Re: Crashtest
Geplaatst: 22 dec 2021 18:36
door Injector1
Het verhaal van Renault , is niet correct.
Het automatische noodremsysteem, zit NIET standaard op een Renault Zoë.
Het zit op een Renault Zoë Rivièra, staat niet meer op de Renault site.
En het automatische noodremsysteem, zit volgens de Renault site, wel op de Zoë Intens.
Ik heb navraag gedaan bij de dealer, of het systeem achteraf ingebouwd kan worden, maar dat is niet het geval.
Re: Crashtest
Geplaatst: 22 dec 2021 18:50
door Pepone
Ik was ook nogal geschrokken, maar na enige tijd het te laten indalen:
Het probleem zit hem in dit geval in de zij- airbags begrijp ik.
De zij- airbags voorin zijn wel als optie te verkrijgen op de Zoe.
In de manual wordt er ook over gesproken.
Ik kan mijzelf alleen kwalijk nemen dat ik dit niet gecontroleerd heb bij aankoop.
Dan is de keuze aan de klant wat je ervoor wilt uitgeven denk ik.
Bij de geteste Zoe zaten ze er in ieder geval niet in.
Wat er niet inzit kan ook geen "verborgen gebreken" hebben, dus dat lijkt mij bij een rechter geen hout te snijden.
Daarbij is de auto in deze versie RDW goedgekeurd, dus mag gewoon geleverd worden.
Ik denk dat met alle veiligheids opties de Zoe wel door de test was gekomen.
Groet, Ron.
Re: Crashtest
Geplaatst: 08 jan 2022 15:42
door Tomaso
Hoi injector,
Ben even benieuwd waar je onderstaande hebt gezien op de Renault site.
"En het automatische noodremsysteem, zit volgens de Renault site, wel op de Zoë Intens."
Groet Tomaso
Toegevoegd in 15 minuten 48 secondes:
Ben even benieuwd of Pepone en andere nog een reactie van Renault op hun schrijven gekregen hebben !?
Groet Tomaso
Re: Crashtest
Geplaatst: 08 jan 2022 16:14
door Injector1
Hallo Tomaso,
Ik heb gekeken op de site van Renault Nederland.
Als je dan bij het model Intens kijkt, dan zie je , dat het noodremsysteem er op zit.
Het kan zijn , dat het er op zit, sinds modeljaar 2021.
Groet Injector1
Re: Crashtest
Geplaatst: 08 jan 2022 16:41
door barreman
In 2020 waren de zij-airbags standaard. Maar wel alleen voor je bovenbeen/heup. Terwijl de standaard zijairbags in de 2015 versie de hele rugleuning gebruikten om zo ook de arm/romp en het hoofd te beschermen.
Ik vind dat nog steeds schandalig. Ben er nog niet uit wát ik er aan doe.
Re: Crashtest
Geplaatst: 08 jan 2022 16:43
door Pepone
Nee, niets meer van gehoord.
Volgens mij is er nog wél een officiële reactie van Renault geweest in de media?
We hadden het als eens eerder hier op het forum over het ontbreken van de noodrem voor voetgangers terwijl deze wel in de folder stond. Maakt voor de crantest natuurlijk niets uit maar in bovenstaand artikel zegt renault dat het komt van af levering maart 2022. Rare jongens die Fransen
Re: Crashtest
Geplaatst: 11 jan 2022 00:41
door FamilieRenault
Beste forumleden goedenavond. Ik ben nieuw hier.
Op 10 december jl. heb ik door middel van een webformulier bij de klantenservice van Renault Nederland mijn verbijstering geuit. Dit over het feit dat de Zoe R135 Zen die wij in 2020 aanschaften onlangs nul sterren kreeg bij de NCAP crashtest. Ik kreeg een automatische bevestiging dat mijn bericht in goede orde was ontvangen en dat ik binnen enkele dagen bericht kon verwachten. Ik kreeg vooralsnog geen enkele reactie. Bij meerdere rappels die ik, bij gebreke van een e-mail adres, weer door middel van het webformulier stuurde, kreeg ik een error 500.
Ik heb mijn bericht nu op 7 januari jl. via de chat aan Renault Nederland gestuurd. De chatter reageerde in ieder geval wel en leek enige empathie te tonen. Hij beloofde mijn bericht door te sluizen naar iemand die per e-mail zal reageren. Ik ben benieuwd.
Mijn pa reed Renault, wij rijden Renault en mijn zoon doet dat ook weer. Mijn schoonfamilie trouwens ook. In de straat worden we al gekscherend de familie Renault genoemd. Vandaar mijn alias.
Bij Renault denk ik aan een merk dat veiligheid hoog in het vaandel heeft. Alle moderne Renaults waarin wij reden hadden soms vier maar meestal vijf NCAP sterren. Mede op grond van dit gegeven schaften wij halverwege 2020 een Zoe aan. Buiten dat, de Zoe uit 2013 kreeg door NCAP gewoon vijf sterren toegekend.
Nu kan het zijn dat de eisen van de test in de tussentijd zijn verzwaard, maar andere gerenommeerde merken scoorden recent wel vier of vijf sterren. Sterker nog, met enige trots maakt Renault Nederland op de website kenbaar dat de Arkana in 2021 5 NCAP sterren kreeg.
Ze kunnen het dus wel, daar ben ik van overtuigd. Maar het geeft toch een wrang gevoel dat onze Zoe, voorwaar geen goedkoop karretje, het met nul sterren moet doen. Gelukkig ben ik niet op mijn werk want de opmerkingen van de petrolheads (haha dat woord zal in de toekomst enigszins in onbruik raken) bij het koffiezetapparaat zouden niet van de lucht zijn. Wat hebben we indertijd gelachen om de Landwind.
Dat de kooiconstructie zonder meer wel veilig zal zijn lijkt mij duidelijk. Waarom iemand bij Renault bedenkt om de airbag, die het hoofd dient te beschermen, (die in het oude type wel zat) weg te laten, vind ik nog steeds onbegrijpelijk. Ik begrijp dat het hier maar zou gaan om een investering van € 2,00 tot € 3,00 per auto die men heeft bespaard. Dus wat lette hen? Ik had die airbag als optie kunnen kiezen. Zo diep heb ik de catalogus niet uitgespit, eerlijk is eerlijk, maar ik ben gewoon uitgegaan van het geloof in het merk (wat suf) dat de veiligheid hoog in het vaandel heeft.
Dat Renault in een reactie stelt dat de Zoe aan alle wettelijke veiligheidsnormen (RDW goedkeuring) voldoet, vind ik een dooddoener want dat lijkt mij niet meer dan logisch. Hoewel NCAP stelt dat ook een auto met nul sterren veilig kan zijn, geven die nul sterren mij toch geen goed gevoel. Het geeft me toch een beetje een bekocht gevoel, hoe je het ook wendt of keert.
Wel mooi dat men vanaf 2022 de noodremassistent standaard in alle nieuwe Zoe’s gaat inbouwen, daarmee feitelijk toegevend dat men eerder de plank heeft misgeslagen en achter de feiten heeft aangelopen. Maar daar hebben wij als FamilieRenault niets aan. Dit zal denk ik sowieso mijn laatste nieuwe auto zijn die ik heb aangeschaft.
Ik wacht een reactie van Renault Nederland af. Het lijkt mij wel zo netjes om te reageren. Wat mij betreft ook spontaan naar alle Renaultrijders die recent een nieuwe Zoe aanschaften.
Mvg, Jos
Re: Crashtest
Geplaatst: 12 jan 2022 11:19
door FamilieRenault
Ik kreeg vanmorgen een officiële ontvangstbevestiging van Renault Nederland met welgemeende excuses voor de late reactie. Ik kan binnen vijf werkdagen een officiële reactie verwachten. Ik ben benieuwd.
Mvg, Jos
Re: Crashtest
Geplaatst: 13 jan 2022 12:21
door Elektriek
Beste mensen,
Ook ik heb twee keer het formulier met mijn vragen en opmerkingen ingevuld, maar tot nu toe nog steeds geen reactie gehad van Renault. Het getuigt toch niet bepaald van fatsoen als ze totaal niet reageren. Al was het een bevestiging dat ze het bericht hebben ontvangen en later hierop een antwoord zullen formuleren. Hun prullenbak zal wel hartstikke vol zitten! Absoluut weer geen goede beurt van Renault. Schande! Groet, Elektriek
Re: Crashtest
Geplaatst: 13 jan 2022 12:31
door FamilieRenault
Hallo Elektriek,
Zie mijn posts van 12/1 en 11/1. Ik kreeg uiteindelijk een ontvangstbevestiging toen ik mijn (lange) bericht per chat verstuurde. Ik heb nu de belofte gekregen dat ik binnen 5, nu 4 werkdagen, een reactie zal ontvangen.
Mvg. Jos
Re: Crashtest
Geplaatst: 18 jan 2022 13:49
door FamilieRenault
Goedemiddag,
Hierbij de reactie van Renault:
Geachte heer Van Duijne,
Hierbij willen wij u hartelijk danken voor uw bericht. Uiteraard hebben wij begrip voor uw reactie ten aanzien van de gepubliceerde NCAP resultaten van de test op de Renault ZOE. Om misverstanden te voorkomen, heeft de Renault organisatie gereageerd op de publicatie met een officieel statement. Dit luidt als volgt:
Statement
Renault erkent de resultaten die zijn verkregen na de EuroNCAP-tests volgens het meest recente protocol dat in 2020 werd geïmplementeerd.
De Renault ZOE is bovenal een veilige auto die voldoet aan alle wettelijke veiligheidsnormen. De normen evolueren voortdurend en worden steeds strenger, zowel op het gebied van veiligheid als verbruik (enz). Derhalve verbetert Renault zijn modellen voortdurend om te voldoen aan de regelgeving in alle markten waar ze worden verkocht.
De Renault ZOE werd in 2013 gelanceerd en kreeg destijds vijf sterren volgens het EuroNCAP-protocol. Het EuroNCAP-protocol heeft sinds 2013, vijf wijzigingen ondergaan. Met dezelfde uitrusting kan een model bij elke protocolwijziging tot twee sterren verliezen.
De huidige ZOE onderging in 2017 evoluties om de passieve veiligheidsuitrusting aan te passen aan reële accidentologie. Daarbij werd de auto uitgerust met de meest geavanceerde rijhulpsystemen zoals automatisch noodremsysteem met voetganger- en fietser detectie, rijstrookwaarschuwing en assistent met behulp van een radar en camera.
Vanaf 01.03.2022 evolueert de ZOE en zal dan op elk uitrustingsniveau standaard uitgerust zijn met het Advanced Emergency Braking-systeem (AEBS).
Verbeteringen aan de Renault Zoe op het gebied van veiligheid
In 2017 werd besloten om de huidige Renault ZOE verder te evolueren, waarbij de passieve veiligheidsuitrusting werd verbeterd voor werkelijke ongevallenpreventie. De auto werd ook geüpdatet met geavanceerde ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) die worden aangestuurd door een radar en een camera, zoals Advanced Emergency Braking met detectie van voetgangers en fietsers, Lane Departure Alert en Lane Keeping Assist.
Bij de ontwikkeling van de vernieuwde Renault ZOE – de Z.E. 50 – is gebruik gemaakt van data van het Laboratory of Accidentology, Biomechanics and Human Behaviour (LAB), dat Renault samen met Stellantis exploiteert. Het LAB verzamelt en analyseert telemetriegegevens van alle genetwerkte voertuigen.
Uit data van LAB blijkt dat de Renault ZOE, in Frankrijk tussen 2012 en 2019, minder vaak betrokken was bij een zijdelingse aanrijding vergeleken met andere voertuigen, voornamelijk bij incidenten met andere voertuigen en met kwetsbare weggebruikers. Het LAB registreerde ook geen enkele botsing met een boom of ander vast obstakel, zoals door Euro NCAP gesimuleerd wordt bij de paaltest (zijdelingse aanrijding).
Er zijn wel ongevallen en incidenten geregistreerd met voetgangers, fietsers en andere weggebruikers in de bebouwde kom. Vandaar het besluit om de Renault ZOE uit te rusten met aanvullende assistentiesystemen, zoals Lane Departure Warning, Blind Spot Warning, Traffic Sign Recognition, High Beam Assistant en Emergency Brake Assistant.
Wat is LAB
Het Laboratory of Accidentology, Biomechanics and Human Behaviour werd in 1969 opgericht door Groupe PSA (nu Stellantis) en Renault Group. Het is een laboratorium voor ongevallenanalyse, biomechanica en de studie van menselijk gedrag. Het doel van het LAB is het observeren, analyseren en anticiperen van de verkeersveiligheid om die verder te verbeteren. Het LAB heeft ertoe bijgedragen dat het aantal verkeersdoden in Frankrijk in de afgelopen vijftig jaar met zo’n 80% is gedaald.
Wij zien vanuit Renault Nederland geen aanleiding om op basis van de publicatie van NCAP op enigerlei wijze een financiële compensatie aan te bieden of structurele technische aanpassingen bij het huidige productiemodel te realiseren. Desondanks vertrouwen wij erop dat de inhoud van bovenstaande verklaring voldoende inzicht geeft in het standpunt van Renault, waarbij wij willen benadrukken dat de Renault ZOE voorzien is van een Europese typegoedkeuring en als zodanig aan alle wettelijke (veiligheids)eisen voldoet.
Indien u nog vragen en/ of opmerkingen heeft dan zien wij uw reactie met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet, kind regards,
Matthijs RANDSDORP
CONSULTANT KLANTENSERVICE
Renault Nederland N.V.
Boeingavenue 275, 1119 PD SCHIPHOL-RIJK
Toegevoegd in 11 minuten 53 secondes:
Ps: wat dan ook geen goed gevoel geeft is dat bij onze Renault dealer in Velserbroek hedenmorgen een spiksplinternieuwe Zoe volledig in vlammen is opgegaan. Nou ja, die van ons doet het al anderhalf jaar goed.
Veel emotie hier. Sta me toe een duit in het zakje te doen.
- De Ph1 modellen scoorden uitstekend. De ZE50 is een veiliger auto (zelfde koets, meer faciliteiten) maar scoort slecht. Zandzakken voor de deur!
- Die score wordt, als ik het goed heb begrepen met name ingegeven door a) het ontbreken van automatisch remmen voor overstekend "wild", en b) een crash-scenario wat volgens Renault (zeker, slager-keuren-vlees) in de afgelopen 7 jaar dat de ZOE op de weg is niet is voorgekomen. Ik durf niet meer in de auto te stappen!
- Een uitbrandende auto heeft alles met de crashtest te maken (??). en nog nooit vertoont met benzine auto's natuurlijk, maar hier reden voor de vertrouwenskwestie. Ah, de telegraaf!
Kijk, deze hele kwestie is natuurlijk helemaal niet grappig. Niet voor de kopers, niet voor Renault, en in zekere zin niet voor het overstekende "wild", maar een beetje afkoeling zou denk ik wel op zijn plaats zijn. In mijn ervaring helpt dat ook wel bij het vinden van oplossingen.
Het beste ankerpunt lijkt mij als er in de koop sprake was van die automatische rem en deze er niet op zit. Of dat er gesproken werd over de score (lijkt me niet). Op dat moment is er sprake van jokken en kun je wat.
OK, op naar Amsterdam in mijn super-veilige Q210, het mag weer.
Re: Crashtest
Geplaatst: 19 jan 2022 11:47
door Pleiades
Ik vind het wel interessant dat wanneer er 0 sterren worden toegekend aan de Zoe men heel moeilijk doet.
Maar als ik even op de site van EuroNCAP kijk bij andere Renault modellen:
Door een tekort aan halfgeleiders als gevolg van de covidpandemie beschikken de Clio-versies "Zen", "Life", "Série LimitéeLimited", "Business'', "Intens" en "Série Limitée Lutecia' niet over alle veiligheidsfuncties die nodig zijn voor de 5-sterrenbeoordeling van 2019. Deze voertuigen worden in het bijzonder aangeboden zonder radar, die nodig is voor een effectieve autonome noodremming (AEB). Clio-modellen met de aanduidingen "RS Line" en "Initiale Paris" vallen hier niet onder en krijgen de 5-sterrenbeoordeling.
De Renault Clio E-TECH Hybrid is een variant van de Clio. Voor de hybride variant zijn nog enkele extra testen en controles uitgevoerd om zeker te stellen dat de beoordeling van de Clio, die in 2019 is getest, van toepassing is.
Door een tekort aan halfgeleiders als gevolg van de covidpandemie beschikken Captur-voertuigen in de uitvoering "Zen", "Business" en "Intens" niet over alle veiligheidsfuncties die nodig zijn voor de 5-sterrenbeoordeling van 2019. Deze voertuigen worden in het bijzonder aangeboden zonder radar, die nodig is voor een effectieve autonome noodremming (AEB). Captur-voertuigen met de aanduidingen "RS Line" en "Initiale Paris" vallen hier niet onder en krijgen de 5-sterrenbeoordeling.
Wat het dus aannemelijk zou maken dat de Clio en de Captur ook veel "onveiliger" en ongunstiger uit de 2021 test zouden komen. Maarja, die hebben al "5 sterren".
Re: Crashtest
Geplaatst: 19 jan 2022 14:53
door Gliset
Dus feitelijk zegt een nul sterren score bij EuroNCAP tegenwoordig niets anders meer dan: deze auto loopt NIET meer voorop als het gaat om het invoeren van nieuwe veiligheidssystemen. Want je moet natuurlijk ook stellen dat elke verkochte auto voldoet aan de eisen die horen bij de typegoedkeuring.
Ach, naast de Zoë rijd ik jaarlijks duizenden kilometers in onze oude VW T2. Ik wil niet weten hoeveel sterren onder nul deze auto nu zou scoren... Ik rijd er geen meter minder door
Ach, naast de Zoë rijd ik jaarlijks duizenden kilometers in onze oude VW T2. Ik wil niet weten hoeveel sterren onder nul deze auto nu zou scoren... Ik rijd er geen meter minder door
Lastig om te zien wat Renault nu exact gewijzigd heeft aan de nieuwe zoe wat in de euroncap tot de nul sterren score lijdt.
Duidelijk is het verdwijnen van de hoofd airbag uit de zijairbags. En onduidelijk is of deze weer in de nieuw te leveren Zoe zit....
In 2022....zie een van de voorgaande postings waarbij op de Renault site voor de zij airbags een foto is gebruikt van de ph-1 Zoe....met de hoofd airbag !!! Mijn Renault dealer (verkoper) wist het niet en zag het ook niet aan de getoonde afbeelding op de Renault site.
Verder zit het AEBS systeem er ook weer in.... ondanks dat Renault beweerd uit eigen onderzoek gesteund door LAB resultaten dat dit niet zinvol is....en daarom zitten ze toch in de Megane E-tech en de Arkana....uhu Renault dit systeem is volgens eigen zeggen niet zinvol..... !!!
Als laatste zijn de veiligheids gordel nog voor danwel achterin waarin een mogelijk verschil zit wat bijdraagt aan de nul sterren euroncap.
Echter lastig vast te stellen welke (voorgordels of achtergordels) er verschillen 't.o.v. de ph-1 Zoe.
Via extra info via mijn garage met de vraag of de voorgordels aanspanners hebben en kracht begrenzen werdt met enige moeite uit het Renault systeem gehaald dat de voor gordels een oprolmechanisme hebben...dus ja ze hebben dus aanspannen en kracht begrenzing.....
Ik vraag het me af...oprolmechanisme !!!!
Hoe het met de achtergordels zit !!??
Iemand hier die weet of kan achter halen wat precies de verschillen zijn in de voor en achtergordel systemen van de Zoe Ph-1 en Zoe Ph-2 ?