Pagina 2 van 2
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 14 okt 2024 15:54
door Rkleinsmit
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Zo, het nieuwe ingangsfilter zit erin.
Nu geeft de auto de melding "Accu laden niet mogelijk".
Als ik de ODB2 uitlees, dan krijg ik foutcode DTC043196: "EVC blokkeert de lading van de tractíebatterij."
Ik heb helaas geen idee hoe ik de EVC kan resetten.
Dat wordt zoeken...
(Alle andere foutmeldingen heb ik succesvol gewist. Het BCB geeft geen foutmelding meer. Hoera!)
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 15 okt 2024 22:33
door hfgoosterhuis1965
Hoi vandaag Zoe weer terrug van de Renault Garage nu blijkt deze in Veenendaal bij verschillende laadpalen gewoon te kunnen laden. Conclusie de laadpalen in de gemeente Rhenen niet door waarschijnlijk verkeerde weerstand.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 16 okt 2024 10:54
door hfgoosterhuis1965
Hoi vandaag Zoe weer terrug van de Renault Garage, nu blijkt deze in Veenendaal bij verschillende laadpalen gewoon te kunnen laden. Conclusie de laadpalen in de gemeente Rhenen kunnen door waarschijnlijk verkeerde weerstand de Renault Zoë niet laden.
Leverancier TotalEnegies Utrecht gebeld.
Zijn sturen monteur langs om te kijken.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 16 okt 2024 12:25
door Pepone
Heb ik ook meegemaakt in Amstelveen bij mijn dochter in de straat, 3 laadpalen.
De weerstand naar aarde was te hoog, mag voor de Zoe maximaal 150 Ohm zijn.
Na contact met de palenboer is dat opgelost.
Groet, Ron.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 25 nov 2024 10:55
door LokG
Beste Jos,
Hoe is dit verder verlopen? Wij hebben een vergelijkbaar probleem.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 25 nov 2024 22:23
door Jos Willems
Hallo LokG,
Zoals ik schreef op 26 oktober 2023 heeft mijn reparatie er voor gezorgd dat de Zoë nog steeds probleemloos laadt.
Renault Nederland gaf niet thuis en zij zijn ons in geen enkel opzicht tegemoet gekomen.
We rijden nog iedere dag met plezier in deze auto.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 23 jan 2025 16:11
door rf2
Rkleinsmit schreef: 15 jul 2024 12:41
Edit: inmiddels het originele onderdeel besteld bij de Renault onderdelenlijn. Kosten €175.
Naam: AC capacitor module.
Nummer: B25652A2307J300
Daarmee heb ik 3x100uF en eenvoudige bevestiging (oude capacitator eruit, nieuwe erin en klaar). Ik ben benieuwd of dit het probleem oplost. Als het goed is weet ik dat later deze week
Beste RKleinsmit, Ik ben nieuw op dit forum volg deze zoe oplossingen.
wat is de Reneault Onderdelen lijn? heb je daar een linkje naar?
Wat dit een nieuw onderdeel
Dank je wel.
Groetjes
Cok
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 24 jan 2025 13:20
door Rkleinsmit
Bij Renault Bochane in Almere kun je in ieder geval onderdelen bestellen.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 24 jan 2025 13:32
door aarthodo
Er is een nationale onderdelen lijn, waar je je vraag kunt uitzetten bij alle slopers in Nederland. De website geeft tot op foto niveau wat ze hebben. Daarna kun je halen en kijken en testen, of laten opsturen. Prijzen zijn meestal de helft van de dealer prijzen
En het is duurzamer!
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 24 jan 2025 13:34
door Rkleinsmit
Voor onderdelen van het battery charging block zou ik dat niet doen. Bij de Zoe is dat vaak een reden waarom de auto weggedaan is. En ze zijn aan slijtage onderhevig.
Ik heb echt het liefste nieuw.
Ik moet wel zeggen dat ik de dealerkosten voor onderzoek en reparatie belachelijk hoog vind.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 27 mar 2025 22:50
door MacManiac78
Door de laadpaal op "alleen op zonnestroom laden" te zetten werd er minder dan 10A aan de ZOE aangeboden en heb ik nu de RED LIGHT OF DEATH. (Zoals iemand het eerder omschreef.)
Eerder kon ik de storing "Laden niet mogelijk" met de OBD2 module en CANZE resetten, maar nu kent de BCB een enorme waslijst aan storingen die ik niet resetten kan. Overtemp, signal high... Ik vrees dus dat de BCB 'vastgelast' staat.
Ik had de dealer al gesproken en deze verteld mij doodleuk dat het gehele blok vervangen moet worden, terwijl ik op allerlei fora en op Youtube zie dat de losse onderdelen gewoon te koop zijn.
Dit betreft een Q90 van 2017 met een lease accu.
Wie heeft het door de Stealer laten herstellen? Heeft die Dealer (een) onderde(el)len vervangen, of alles in één geheel vervangen, 'omdat hun systeem aangeeft dat dit zo moet.'
Zijn er mensen met andere ervaringen bij andere bedrijven dit wel gericht herstel kunnen (willen) uitvoeren?
Of..... kent dit forum mensen die het wel zouden aandurven om de boel te vervangen? (Ik weet het, het is een brutale vraag, maar ruim 7000,- euro voor herstel uitgeven terwijl het voor veel minder kan.....
Wie kan mij iemand aanbevelen?
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 28 mar 2025 08:39
door aarthodo
Misschien even dit onderwerp lezen?
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 28 mar 2025 09:03
door MacManiac78
Ik heb DTS te Lopik gevonden! Thanks!
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 28 mar 2025 09:30
door aarthodo
Top! Laat je nog horen hoe en wat? Dan hebben we weer een goede reparateur erbij.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 28 mar 2025 12:46
door MacManiac78
Lijstje meteen maar even aanvullen dan?
https://www.demultimeter.nl/Renault-Zo% ... r-opladen/ --> Doet het niet meer, omdat hij veel discussie had met mensen die hem gingen vertellen dat ze voor die prijs een andere ZOE konden kopen.
https://www.autodiagnose-eric.nl/nieuws ... d-niet-op-
Mij is verteld dat de storing vaker voorkomt en hier een software update voor beschikbaar is.
Stap 1 diagnose
Stap 2 software update
Stap 3 is openen en componenten vervangen
De Stealer doet stap 1 en '4' gehele unit vervangen, waarom? Slecht wat bouten losdraaien en kabels losmaken, bouten weer vastzetten en kabels weer terugplaatsen --> KLAAR! Tijdswinst EN ze eisen de defecte BCB op als zijnde statiegeld die gerepareerd wordt en opnieuw verkocht wordt.
2x winst dus.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 28 mar 2025 13:10
door Pepone
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 31 mar 2025 15:47
door MacManiac78
Misschien een rare vraag, maar wie kan mij helpen aan de onderdeelnummers die in de BCB module zitten?
En misschien specifieker voor de Q90 Mei 2017. Oude motor (nieuwere accu 41kw)
Je hebt
een printplaatmodule
een relais module
een capacitormodule
een filtermodule
Dat allemaal in de BCB
Bij mij zou de relaismodule defect zijn, slopers werken alleen met onderdeelnummers.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 01 apr 2025 09:09
door MacManiac78
Rkleinsmit schreef: 12 okt 2024 09:28
Rkleinsmit schreef: 24 sep 2024 20:57
Het probleem was helaas niet opgelost met het vervangen van de condensatorbank. Regeneratief remmen werkte er wel beter door

.
Ik ben dus nu bezig met het vervangen van het kapotte onderdeel van het ingangsfilter.
Daar zitten losse printplaten in.
Die moeten toch afzonderlijk te krijgen zijn?
Blijkt dat de printplaten niet los te krijgen zijn, maar de relais wel. Die dus besteld. Bleek helaas niet het probleem te zijn.
Maandag haal ik een nieuw ingangsfilter bij Renault Almere.
Bij mij schijnt het relais juist defect te zijn, zou je met mij willen delen wat dat relais je gekost heeft? Ik weet namelijk niet zo goed of deze ZOE de kosten nog wel waard is.
Toegevoegd in 3 uren 6 minuten 50 secondes:
Misschien even goed om te noemen. De 296G93751R (Inverter module) kent twee types. (Bouwjaar afhankelijk) De ene kost 917 (ex btw) de andere kost 1085,- (ex btw).
Dit zijn wel even andere prijzen dan mij verteld was. (We hebben het nu natuurlijk wel ex uit- en inbouw.) Maar dan nog kom ik met mijn rijke fantasie nog niet aan 7000,- (denk ik)
Renault Almere Bochane staat veel meer in de meewerkstand heb ik het idee.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 04 apr 2025 19:52
door MacManiac78
Ik heb middels DDT4ALL de BCB storingen gereset. Daarmee laadde de ZOE ineens weer wel op 1 Phase maar nog niet op 3. Daarna ben ik ALLE modules meerdere keren langsgegaan en ALLE storingen herhaald gewist. Enkele bleven terugkomen..... auto een half uur uit en laten rusten, daarna WEER alle DTC in ALLE modules gereset... VOILA!
Zoe laadt weer op 3 phases!!
Toegevoegd in :
Ik heb middels DDT4ALL de BCB storingen gereset. Daarmee laadde de ZOE ineens weer wel op 1 Phase maar nog niet op 3. Daarna ben ik ALLE modules meerdere keren langsgegaan en ALLE storingen herhaald gewist. Enkele bleven terugkomen..... auto een half uur uit en laten rusten, daarna WEER alle DTC in ALLE modules gereset... VOILA!
Zoe laadt weer op 3 phases!!
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 14 apr 2025 15:07
door aarthodo
Klasse! En bedankt voor het melden.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 22 apr 2025 08:24
door Auto
Hallo Rkleinsmit
Ik heb een Renault Zoe uit 2020. Er was een storing in het relais van de tractiebatterij omdat er water in het accupakket liep. Daarom heb ik het relais en de zekering vervangen. De auto kan nu wel starten en rijden, maar er verschijnt een foutmelding DTC043196 dat de auto niet kan opladen. Kunt u mij daarmee helpen?
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 12 jun 2025 13:19
door zoemen
Hier hadden we ook een laadprobleem met de Zoe. Ik heb de BCB open gemaakt en de condensatorbank (296H37896R) vervangen voor een goede gebruikte. Hij laad nu weer normaal op 3 fasen. Ik heb nog een goede gelijkrichter module (296H50058R) liggen mocht deze bij iemand defect zijn.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 28 jul 2025 21:06
door Jaim0n
Hallo allemaal,
Een week geleden heb ik een Zoë Q210 gekocht. Defect (laad niet, laadpalen geven een error en met de granny lader gaan de stoppen eruit) maar het leek me een leuke project auto

. Nu lees ik dit forum lekker door en wordt ik erg enthousiast van alle berichten.
Nu heb ik de capacitoren doorgemeten en ze zitten allemaal rond de 55uF. Zouden jullie aanraden om de capacitoren te vervangen? Het klinkt meer als de gelijkrichter lijkt me?

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 28 jul 2025 21:18
door zoemen
Heb je tussen de fasen gemeten op de laad stekker in de neus? Als ze alledrie rond die waarde zitten en de stoppen gaan er uit dan vermoed ik inderdaad dat de gelijkrichter het probleem is. Ik heb nog een goede liggen mocht je interesse hebben. Komt uit een Q210.
Is niet heel moeilijk om te vervangen.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 28 jul 2025 21:28
door Jaim0n
Ja tussen L1 - L2 etc. 55uF is nog prima dus?
Ik ga binnenkort maar is de BCB uit elkaar halen, en de gelijkrichter even bekijken.
Echter wacht ik even tot mijn dongle voor de canZE binnen is en even bekijken of ik daar wat kan zien. Klopt het dat je kan zien tot waar de spanning loopt?
Los daarvan maak ik me zorgen dat bijvoorbeeld de airco oid kortsluit en dit veroorzaakt, een nieuwe gelijkrichter inbouwen zou dan zonde zijn want die is dan gelijk kapot toch?
@zoemen bedankt voor de snelle reactie, als ik wat verder ben heb ik zeker interesse in je gelijkrichter!!

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 28 jul 2025 22:14
door zoemen
Een kortsluiting kan je wellicht meten. Er mag geen verbinding zijn tussen een fase en nul op de stekker. Je kan de stekker van de airco losmaken en dan nog eens meten.
Toegevoegd in 15 minuten 3 secondes:
https://youtu.be/EbDBsv3liD4
Wellicht ken je deze al maar zeer interessante video.
Ik heb zelf een kapotte condensatorbank (die blauwe unit) gehad en vervangen voor een gebruikte. Daarna heb ik de 22kWh accu vervangen voor een van 40kWh. Dit was echt verrassend eenvoudig.
Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 29 jul 2025 08:41
door Jaim0n
@zoemen Goeie tip, ga vanavond maar is doormeten!
De Youtube video inderdaad al gezien, daarom durfde ik de koop ook aan.
Mag ik vragen hoeveel je kwijt was voor een 40kw accu en waar je deze vandaan hebt?

Re: Economisch total loss door defecte BCB (Opgelost??)
Geplaatst: 02 aug 2025 23:56
door zoemen
Ik heb 3000 betaald voor een 41kWh accu met een SOH van 90%. (Die stond te koop voor 4000.)
https://www.ateamautomotive.nl/nl/onder ... -/22056939
Ze zijn ook wel te vinden via onderdelenlijn of ebay.
Artikelnummer: 295108557R
