Pagina 2 van 7
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 17 jan 2025 15:01
door Cramnnam
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Net bij de dealer geweest, die verwees mij om contact op te nemen met de Renault klantenrelatie.
Daar werd ik heel snel door teruggebeld, waarna een zeer onprettig gesprek volgde.
Kwam er min of meer op neer dat de coulance door de dealer geregeld wordt en dat de klantenservice alleen ondersteund. Kortom geen enkele mogelijkheid to verlaging van het reparatiebedrag.
Ben nu contacten aan het leggen met revisiebedrijven.
Hopelijk kom ik dan op een lager bedrag uit en wellicht wordt dan een eventuele productiefout duidelijk aangetoond. Daar kunnen we dan later wellicht weer verder mee.(de rechtsbijstand dus)
Zal jullie op de hoogte houden hoe het verloop verder is.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 17 jan 2025 15:16
door Bokkoman
Van de 15000 euro moet ik nog 3100 betalen.
Uiteraard wil ik niets betalen. Maar ik denk wanneer we met ze allen die hetzelfde probleem hebben, het uitvallen van de versnellingsbak, best een zaak er van kunnen maken.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 17 jan 2025 15:57
door i2paq
Meteen je rechtsbijstand er op.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 17 jan 2025 16:06
door Bokkoman
Als ik die had.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 17 jan 2025 16:28
door Cramnnam
Via ARAG.nl kan je het wel melden en kunnen ze je advies geven.
Zal waarschijnlijk wel geld kosten maar ik verwacht geen €15.000
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 17 jan 2025 17:39
door i2paq
Bokkoman schreef: 17 jan 2025 16:06
Als ik die had.
Tja...... Das niet zo slim.
Meteen afsluiten, voor de toekomst.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 17 jan 2025 18:28
door haelewyn
Rechtsbijstand 200 euro voor een jaar hier,voor een polis die dat dekt. Dat spaar ik al 20 jaar uit. Niet zo stom om er geen te hebben. Ik heb het nog nooit nodig gehad.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 18 jan 2025 12:06
door i2paq
Dat betaal ik per lange na niet.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 17 feb 2025 16:52
door JordyV_
Hoe is dit afgelopen? Ik heb momenteel hetzelfde probleem met mijn Clio hybrid (2021) en wacht nog op reactie van Renault NL... ben even benieuwd
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 17 feb 2025 17:01
door Bokkoman
Ik heb mij neergelegd met 80% korting.
Het had meer kunnen zijn, maar dat gunde de Garage/Dealer mij niet.
50% komt van Renault NL, de 30% was coulance van de garage waar ze goedkeuring van Renault NL moeten krijgen, maar dit had dus meer kunnen zijn.
De consultant van Renault had zelfs gevraagd aan de garage of ze niet meer korting wilde geven, maar dat wilde de garage niet.
Email van Renault NL:
In aansluiting op ons telefoongesprek bevestigen wij dat het volgende met is besproken:
Onlangs is gebleken dat de versnellingsbak van uw auto vervangen moest worden. Aangezien de garantietermijn inmiddels is verstreken komt deze vervanging niet in aanmerking voor garantie en dus komen de kosten voor deze vervanging voor uw rekening. De fabrikant kent desondanks een vergoeding aan deze vervanging toe van 50%.
De dealer die de reparatie heeft uitgevoerd heeft een aanvullende vergoeding (coulance) toegekend aan deze vervanging van 30%. Dit in overeenstemming met het coulancebeleid van Renault Nederland waarin de hoogte van coulance die dealers bij Renault Nederland kunnen claimen als zij coulance toekennen aan een reparatie.
Gezien de hoogte van het reparatiebedrag moest de dealer toestemming krijgen voor het toepassen van de 30% coulance. Deze toestemming is destijds verleend en in het overleg daarover is de dealer de mogelijkheid geboden een hogere vergoeding, onder voorwaarden van participatie door de dealer, toe te kennen. De dealer heeft destijds aangegeven hier geen noodzaak voor te zien en heeft dus uiteindelijk 80% vergoeding aan de vervanging van de versnellingsbak toegekend.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 18 feb 2025 12:13
door DrDoom
Onze Captur PHEV E-tech (2021) heeft ook een lekkage in de versnellingsbak.
Op enig moment kwam de melding in een rood vlak "controleer automatische transmissie" na de melding gelijk gestopt en de dealer gebeld.
Afgesleept naar de garage, vandaag de offerte gekregen: Reparatie lekkage, schoonmaken transmissie en bijvullen transmissieolie , € 440,-.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 18 feb 2025 17:56
door Simkaptein
Even een update van mijn captur e-tech plug-in, 2021 met ruim 95.000 op de teler over de olielekkage. De lekkage zou vorige week gerepareerd worden waarbij ook na een tweede onderzoek de elektromotor ook vervangen moest worden omdat alleen schoon maken niet mogelijk was, kosten €5450,-. Deze kosten worden tot €5000,- vergoed door de autotrust garantie en dus €450,- zelf betalen.
Maar er is een wettelijke garantie van 1 jaar op een deugdelijk apparaat en heb contact gehad met mijn rechtbijstand verzekering en die zegt we sturen een voorbeeldbrief die U zelf moet invullen om de €450,- van de verkoper vergoed te krijgen en verder helpen wij U NIET !!!!!! omdat U een tweede hands auto heeft gekocht zonder Bovag garantie (wel autotrust garantie tot €5000,- maar dat is net iets anders) en dat staat in onze voorwaarden, sorry. Dat is toch hopeloos, heb ik daar een rechtsbijstandverzekering voor????.
Maar er is nog niets gerepareerd want de reparatie datum is verzet omdat de elektromotor, wegens veel vraag, nog niet geleverd kan worden. Echt een rampen auto. Wordt vervolgd.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 20 feb 2025 17:05
door DrDoom
DrDoom schreef: 18 feb 2025 12:13
Onze Captur PHEV E-tech (2021) heeft ook een lekkage in de versnellingsbak.
Op enig moment kwam de melding in een rood vlak "controleer automatische transmissie" na de melding gelijk gestopt en de dealer gebeld.
Afgesleept naar de garage, vandaag de offerte gekregen: Reparatie lekkage, schoonmaken transmissie en bijvullen transmissieolie , € 440,-.
Zojuist gebeld door de garage.
Versnellingsbak moet vervangen worden.
Gelukkig kon men mij wel melden dat de hele vervanging onder garantie valt.
Inclusief arbeidsloon!
Prima opgelost door Renault en Van Mossel.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 21 feb 2025 14:18
door i2paq
Onze auto gaat binnenkort voor controle.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 21 feb 2025 16:30
door JordyV_
De versnellingsbak en elektromotor van mijn Clio E-Tech (2021) moeten worden vervangen. Volgens de dealer zou dit een dure reparatie zijn.
Vandaag te horen gekregen dat de volledige reparatie wordt vergoed door Renault, gelukkig...
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 22 feb 2025 16:03
door ASX2023
Is het bij iemand bekend of heeft iemand de ervaring als de foutcode DTC 0A9098 'OVERVERHITTE ELEKTROMOTOR ' (dus het bekende olie lek) in het display komt te staan de motor afslaat of kun je hiermee nog een stukje doorrijden?
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 22 feb 2025 21:20
door DrDoom
@ASX2023
Bij ons kwam de melding in een rood vlak "controleer automatische transmissie".
We reden op de linker rijbaan van de rondweg en konden gelukkig meteen naar de rechter rijbaan en de wagen bij een zijstraat parkeren.
De wagen hield wel erg in en wilde moeizaam vooruit.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 22 feb 2025 23:22
door DrDoom
Dit vond ik op een DACIA forum.
De DACIA Duster 3 lijkt voorlopig veilig voor problemen, maar als de melding "elektromotor oververhitting" verschijnt en vergezeld gaat van de
DTC 0A9098-foutcode, moet de werkplaats de temperatuursensor verwijderen. Als er olie wordt aangetroffen, is de oplossing het vervangen van de
O-ring van de holle as en het reinigen van de elektromotor.
Voor ernstigere gevallen, waarbij het voertuig tractie verliest bij het starten en DTC 16D861 aanwezig is, is de technische oplossing het volledig vervangen van de versnellingsbak.
Het probleem treft alle modellen uitgerust met het 1.6 E-Tech systeem, zowel hybride (140/145 pk) als plug-in hybride (160 pk), geproduceerd tussen 2020 en 19 januari 2024, dus theoretisch ook enkele modellen van de DACIA Duster 3. Gelukkig lijkt het Dacia Jogger-model er geen last van te hebben.
In plaats van een terugroepactie te lanceren, koos Renault voor een curatieve aanpak, waarbij elke klacht werd behandeld zodra de betrokken voertuigen in de werkplaatsen van het netwerk arriveerden. Reparaties zijn gedekt voor voertuigen die minder dan 7 jaar oud zijn en minder dan 150.000 km hebben gereden.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 23 feb 2025 12:14
door i2paq
Dat staat ook in de 3e post van dit topic

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 23 feb 2025 13:20
door ASX2023
DrDoom, bedankt voor het delen van deze vervelende ervaring.
Ben benieuwd of er nog meerdere forum leden dergelijke ervaring hebben met bv 'elektromotor oververhitting' of DCT 0A9098.
En na hoeveel kilometers.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 25 feb 2025 06:58
door Beepbeep
Ik heb ook de elektromotor oververhitting fout gehad en daarna de melding om de luchtverontreiniging te checken. Ik heb de garage gebeld en ze zeiden dat ik gewoon door kon rijden als het geen blijvende fout was, dat er dan gewoon een sensor verkeerd zou zitten (dit hebben ze me 2-3 keer gezegd "we kunnen u niet helpen als het geen actieve foutmelding is"). Gisteren weer gebeurd en nu wel naar de garage gebracht want . Nu ik dit lees, snap ik niet dat ze dat hebben kunnen zeggen. Hoop dan ook geen 15k rekening te krijgen.... dat had lager kunnen zijn als ik al eerder geholpen was.
@JordyV_ vergoedde Renault je reparatie omdat het een bekend probleem is, of omdat je nog binnen de garantie viel?
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 25 feb 2025 10:04
door ASX2023
Beepbeep,
Welk bouwjaar is de auto en hoeveel kilometers staan er op de teller?
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 25 feb 2025 10:39
door JordyV_
@Beebbeep
De fabrieksgarantie van mijn auto is al verlopen, maar omdat het een fabricagefout is vergoed Renault deze reparatie. In eerste instantie wilde Renault NL 40% vergoeden maar dat vond mijn dealer niet voldoende
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 25 feb 2025 11:09
door ASX2023
JordyV,
En wat is het bouwjaar en kilometerstand van jou auto?
Probeer een beetje in beeld te krijgen wanneer dit probleem zich voordoet.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 25 feb 2025 12:37
door JordyV_
Bouwjaar 2021 en kilometerstand 62.000. De elektromotor begon steeds meer te 'fluiten' en de benzinemotor ging ongebruikelijk hogere toeren draaien.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 25 feb 2025 12:41
door Beepbeep
Ik heb er een uit 2022 met +/- 65.000 km op de teller.
Belletje gekregen van de garage; hele elektromotor moet vervangen worden. Vanuit Renault is er 60% korting gegeven (oorspronkelijk iets van 5600 euro) en betaal nu 2241 euro inclusief montage.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 25 feb 2025 13:48
door ASX2023
Ben bang dat 'alle' 1.6 e-tech hybrid motoren aan de beurt komen. Gezien het probleem al vroeg bekend was blijf ik het vreemd vinden dat een modificatie pas in 2024 plaats vond.
Wat de modificatie is blijft ook een raadsel!
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 25 feb 2025 14:09
door Pepone
Renault en ook andere merken zijn niet echt open over modificaties updates en upgrades.
Iets met bedrijfsspionage of zo.
Groet, Ron.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 25 feb 2025 15:00
door jumpjack
Het probleem is bekend, zowel bij Renault als bij eigenaren van Renault-auto's: tot nu toe heb ik in heel Europa 80 gevallen zoals het jouwe geregistreerd; Ik heb ze hier verzameld, samen met veel technische uitleg (u kunt uw taal selecteren in de keuzelijst aan de rechterkant):
https://jumpjack.wordpress.com/2025/02/ ... -000-euro/
Het is erg belangrijk om de berichten die u van Renault ontvangt over de totale kosten en het percentage van de kosten dat door Renault wordt gedekt, te delen, bijvoorbeeld deze in de bijlage.
Heeft u dit soort brieven ontvangen? Deel het!
Nog iets heel belangrijks: als uw motor wordt vervangen, zorg dan dat u de oude motor terugkrijgt, zodat u deze door een technicus kunt analyseren en kunt controleren waarom deze kapot is gegaan: als we kunnen aantonen dat alle elektrische motoren van Renault tot 2020 met een defect worden geproduceerd, zal Renault 100% van de reparatie aan iedereen moeten betalen.
lettera-renault-002.jpg
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 25 feb 2025 20:11
door ASX2023
Als modificatie begrijp ik dat Renault o-ringen (waar het probleem met grote gevolgen mee begint) van een betere kwaliteit is gaan gebruiken, als ik alles lees was dit probleem in 2022 al bekend. Zou dan ook graag willen weten wanneer zij hier mee gestart zijn. Kan mij niet voorstellen dat ze 5 jaar deze o-ringen van de verkeerde kwaliteit blijven monteren!
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 25 feb 2025 20:48
door DrDoom
Ik denk ook niet dat ik de vervangen motor meekrijg

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 26 feb 2025 09:58
door Beepbeep
Ben teruggebeld door de garage en ze gaan het toch 100% vergoeden om de elektromotor te vervangen

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 26 feb 2025 10:07
door ASX2023
Goed nieuws Beepbeep, fijn om te horen.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 27 feb 2025 18:13
door haelewyn
Mijn megane plug in hybride 160 pk is uit begin 2022 en heeft twee jaar later op >17.000 km een nieuwe versnellingsbak en elektrische motor gekregen.
Ik heb dit enkel uit de historie van de auto. Ik was er toen nog geen eigenaar van.
De auto heeft nu nog altijd maar 25000 km.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 27 feb 2025 20:02
door ASX2023
Zo, dat is wel heel snel bij 17.000 km.
Waarschijnlijk is dit geen lekke o-ring geweest maar de foutcode DTC 16D861 (tractieverles)
Bij deze melding wordt de versnellingsbak vervangen!
Je rijd inderdaad weinig kilometers.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 27 feb 2025 21:09
door haelewyn
De eerste bestuurder heeft toen op 2 jaar tijd 17000 km gedaan. De auto heeft daarna meerdere maanden niet gereden.
Zelf doe ik (toevallig) ook rond de 8000 km per jaar.
Alles prima. Ik verbruik momenteel rond 1.7 liter benzine op 100 km.