Pagina 2 van 2
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Geplaatst: 28 nov 2010 16:43
door BramvT
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
En ook vandaag startte hij prima, het waren dus echt de verkeerde gloeibougies die ze erin hadden gezet...probleem is dus echt opgelost.
Die *oude* gloeibougies gooi ik wel bij de betreffende firma op de balie (met de originele Renault-doosjes erbij).....of ik maar even kan vangen

Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Geplaatst: 04 dec 2010 11:21
door mechanic
Het is van belang het juiste aanhaalmoment te hanteren. Meestal door te vast aandraaien dat het niet meer los gaat. Ze hoeven ook niet zo vast, meen tussen de 15-20Nm.
Dan is het losweken van de gloeiers met een mix van automaatolie/wd40 vaak een oplossing.
Als de verkeerde gloeiers idd 5mm korter waren, was de kans natuurlijk aanwezig dat deze niet in de gehele kamer verwarmde uiteraard..
Goed dat het nu eindelijk is opgelost!

Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Geplaatst: 04 dec 2010 19:08
door BramvT
mechanic schreef:Als de verkeerde gloeiers idd 5mm korter waren, was de kans natuurlijk aanwezig dat deze niet in de gehele kamer verwarmde uiteraard..
De originele van Renault (die er NU dus inzitten) zijn ongeveer 5 mm korter....de verkeerde gloeiers waren dus 5mm te lang
Misschien was ik hierboven niet duidelijk genoeg

Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Geplaatst: 10 jan 2011 13:19
door BramvT
Een update, ruim een maand later en na flink wat vorst te hebben gehad in December :
de nieuwe originele gloeiers waren inderdaad de oplossing voor het startprobleem van mijn Kangoo...voor degenen met een 1.9 DTI motor (die naar ik meen ook in andere types Renault zitten) dus een tip :
LET OP dat je deze gloeistiften bij de dealer koopt en niet bij zaken als Brezan e.d.....de kans is groot dat je niet de juiste krijgt en dus startproblemen blijft houden en dat is zonde van het geld, ik kon de oude niet meer teruggeven omdat ze inmiddels natuurlijk verkleurd waren.
Schijnt ook te maken te hebben met enkele wijzigingen rond 2001 met die type motor.
De dealer vraagt middels je kenteken (en motornummer ?) de juiste stiften op.
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Geplaatst: 11 jan 2011 21:12
door mechanic
Natuurlijk is het niet altijd nodig om deze stiften bij de dealer te kopen, het is echter wel van belang de nieuwe goed met de oude te vergelijken alvorens deze te monteren.
Origineel Renault zijn meestal ook imitatie delen met een wiebertje erop.
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Geplaatst: 13 sep 2011 21:37
door BramvT
Het gedonder met starten is weer begonnen.
De laatste paar dagen toch echt 4 seconden (koud) starten voordat hij met aardig wat rookontwikkeling aanslaat (de rest van de dag is het 1 tik en hij slaat meteen aan)....ik heb vorig jaar het brandstofleidingen-stelsel laten vernieuwen (ivm het evt terugzakken van de diesel), nieuwe censor, 4 originele gloeibougies....dynamo is nu net nieuw, accu is nog in prima staat.
Ook van de zomer was het niet echt meteen aanslaan, maar omdat de temperaturen hoger liggen, heeft een diesel natuurlijk wat minder moeite met starten.
Wat kan het nog meer zijn

Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Geplaatst: 14 sep 2011 17:27
door mechanic
Wellicht weer een gloeibougie kapot? Even doormeten en voor garantie teruggaan.
Re: Voorgloeien Kangoo 1.9 DTI
Geplaatst: 29 dec 2011 23:30
door BramvT
Even een update : het starten van de Kangoo IS en Blijft een probleem.....ze hebben er bij Renault deze week een nieuwe BDP censor opgezet, maar dat helpt niks !
Zodra de motor eenmaal loopt, is het verder een prima auto.
Het enige zou nog de druk in de brandstofpomp kunnen zijn, maar ik help hem wel met koudstart door eerst even het rubber pompballetje in te knijpen zodat die goed hard is.
Een monteur gaf ook nog als tip om de verstuivers te laten testen....weet iemand in een straal van pakweg 30 km rond Haarlem een goed adres die niet te duur is ?