Pagina 11 van 21

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 07 feb 2017 23:18
door Sordone

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

@harm voor de accu statistieken, bij 37000km 80%, nu bij 48500m 78%.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 08 feb 2017 11:40
door Smartrix-Zoe
bij 78500km is gezondheid op 84% bij een graad of 3.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 08 feb 2017 18:16
door cosmiccarbon
99% bij 33000 kilometer in de vrieskou.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 10 feb 2017 11:16
door Yongshi
Bij mij is het 87% (115km) op 5000 kilometer
Waarschijnlijk bij het verhuurbedrijf in Zuid-Frankrijk niet goed verzorgd :(

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 11 feb 2017 16:42
door Sordone
Ik zag een update van Henrik Møller Jørgensen in CANZE: "Ok. My experience is that SOH suffers from that treatment" (ging over het drainen van de batterij richting 0-1%)
Nu ben ik benieuwd, zit hier een waarheid in ? Dus rijden de rijders met een lange hoge SOH (o.a Harm, OlafH, Ad vd Meer) zelden in het oranje en rode bereik? En rijden de rijders met een kortere lage SOH (moi en ik meen cosmiccarbon) vaker in het oranje en rode bereik van de accu ? En kwam er een soort van SOH dip na een rit met een diepe accu ontlading. Ik ben van mening dat het BMS "schade" zou moeten "beschermen". Door de batterij lease maakt het me niet zo uit maar indien accu koop actueel zou worden is het wel interessant om te weten.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 11 feb 2017 18:18
door zoe2goe
Ik weet niet of het waar is maar Henrik is niet gek. Overigens is hij een Fluence ZE rijder. Andere batterij, andere chemie, ander BMS.

Het BMS doet precies dat (je batterij beschermen). Waar precies het omslagpunt (if any, dat wil ik wel benadrukken) ligt tussen wellicht enig deukje accepteren in de SOH danwel net iets vaker met een sleepwagen te moeten worden opgehaald, zal denk ik buitengewoon diep over zijn nagedacht!

Ik denk dat ik in mijn ruime drie jaar ZOE een keer of 10, 15 in het oranje heb gereden en een paar keer in het rood (onwetenschappelijk beroep op de grijze cellen!!). Geen idee hoe zich dat tot jouw batterij verhoudt, maar om eerlijk te zijn vermoed ik een gammele cel. Geven de celspanningen geen hint?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 11 feb 2017 19:08
door OlafH
Ik rij een keer of 2 per week de auto helemaal leeg, dus bij mij heeft het zeker geen negatief effect. Afgelopen vrijdag zelfs weer een zweetmoment gehad en op de laatste elektronen uitgerold naar mijn Fastned bestemming.
Dat was overigens een vervelende ervaring. Want vanaf het moment dat ik "beperkte prestaties" in beeld kreeg begon de snelheid onmiddelijk af te nemen. Ik denk dat ik de 2 kilometer niet gehaald heb.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 11 feb 2017 20:40
door Sordone
De beperkte prestaties melding heb ik nog nooit gehad. Wel al ca. 8 keer rood in twee jaar. Bij de celspanningen zie ik tot nu toe geen "foute" cellen met een SOH van 78%. Mogelijk is het dan een Fluence "eigenschap" en heb ik maandag cellen. :lol:

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 11 feb 2017 21:23
door OlafH
Zeker 1 x per maand heb ik beperkte prestaties. Omdat ik zoveel rijd wil ik het aantal laadbeurten tot een minimum beperken en kien ik de stops nauwkeurig uit rekening houdend met wind, temperatuur en snelheid. Soms moet ik de laatste kilometers slipstreamen om het te halen. Tot nu toe 1 x afgesleept in dik 80.000 km

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 11 feb 2017 21:46
door zoe2goe
@Sordonne: wat ik van dit type cellen weet zijn spanningsafwijkingen met name zichtbaar als de SOC 25% of lager is. Verder zou je eens in charging tech kunnen kijken. Daar zit nu balancing in en als de batterij iedere keer als je op 99% zit heel lang bezig is om te balancen (allen ongelijk aan 00 is balancen) dan is dat ook een "hint". Hoe dan ook ga je een nieuwe batterij binnen de 5 jaar krijgen!

@OlafH: dan zal het wel meevallen met die "schade" :|

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 12 feb 2017 01:32
door PieterZoe
Bijna 4 jaar de Zoe en nog nooit de batterij tot onder de 10% ontladen. SOH 85%

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 12 feb 2017 09:23
door RudyH
PieterZoe, wat is jou km stand?

Mijn Zoe is van 10-2013 en 40.000 km op de teller. SOH 86% en toch wel diverse keren in het rood ontladen. Laatste jaar 1 keer snelgeladen 43kw. dagelijkse laadpatroon: 1fase (3,6kw) thuis en op het werk 11(kw). Zeer veel problemen met laden bij openbare oplaadplekken. (De bekende rode neus) Dagelijks klapt de Zoë er bij mij uit en kan ik veelal niet tot 100% laden. Ook veel last van dagenlang op 99% staan. (balanceren accu)

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 12 feb 2017 09:40
door GertjanVB
Niet OK. Contact met dealer of Renault NL gewenst, lijkt me.
Je gaat binnenkort naar de dealer van Harm begreep ik, dus we gaan het zien...

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 12 feb 2017 12:11
door PieterZoe
Rudy, dat is 45000 km.
Net als Gertjan denk ik dat je snel bij de dealer langs moet gaan want dit klinkt als een combinatie van defecten.

Mijn opmerking over mijn SOH van 85% terwijl ik nooit ontlaadt tot onder de 10% was bedoeld als illustratie dat het voorkomen van diepe ontlading niet automatisch betekent dat je SOH op een hoog niveau blijft.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 13 feb 2017 10:34
door Nivve
Ik heb mijn Zoe ook erg vaak tot 1-3% gereden afgelopen anderhalf jaar. Toch wel 15 keer denk ik zo, als het niet meer is. Voor alsnog (moet nog accurater meten) nog steeds over de 98% SOH.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 16 feb 2017 22:18
door bertuz
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen: mijn Zoe geeft een pingel bij 16 km te gaan, geeft continu pingels bij 5 km te gaan, maar stond bij 0 km te gaan nog niet stil. Hoe ver had ik nog gekunt, of zat ik helemaal op de grens?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 16 feb 2017 22:38
door OlafH
Daar is weinig van te zeggen. Je krijgt voor je stil kont te staan ook nog de melding "beperkte prestaties" in je scherm. Vanaf dat moment heb je echt nog maar 2 tot 10 km te gaan afhankelijk van de temperatuur en je verbruik.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 16 feb 2017 23:15
door Niek_
Joh, en ik maar denken dat ik op het moment dat er streepjes komen te staan ipv kilometers (lijken de laatste 5km's te zijn) echt aan het einde zat. Begrijp nu dat er eerst ook nog een soort melding komt. Toch eens een keertje uitproberen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 25 feb 2017 00:59
door AdvanderMeer
Effe lezen voor diegenen met een lage SOH:

http://www.zoe-club-austria.at/main/wp- ... E-Club.pdf

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 25 feb 2017 07:55
door Sordone
Ik zie een melding over een update voor SOC en niet over SOH. Of lees ik er mobiel overheen ?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 25 feb 2017 09:58
door AdvanderMeer
Die Schlussfolgerung ist, es ist weniger Ladung möglich (in KW und nicht ausgehen von der 100% Anzeige am Display), was auch weniger Reichweite bedeutet hat.
Dies wird mit dem Update jetzt korrigiert. Es empfiehlt sich im Rahmen des Updates, alle Steuergeräte des 400V Stromkreises kontrollieren und auf den neuesten Softwarestand programmieren zu lassen.
Achtung: auch hier gilt, dies ist keine Allround-Lösung für alle ZOEs, sondern muss fahrzeugspezifisch geprüft werden und sollte nur bei nachvollziehbarer Beanstandung zum Einsatz kommen. Ihre ZE-Werkstatt kann Auskunft darüber geben, ob ein Update möglich ist oder nicht."

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 25 feb 2017 18:25
door GerardFidom
Bij de laatste beurt (55.000 km) geeft de meting van de Renault-dealer een celspanning van 3,9 V (met zeer kleine variaties per cel) en 88% batterij-gezondheid. Overigens heb ik ergens gelezen dat het bereik door de boordcomputer berekend wordt op basis van de laatst gereden 200 km!

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 26 feb 2017 17:14
door zoe2goe
84% Weet niet de exacte datum/km maar 15-02 en 58500 is redelijk.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 04 mar 2017 18:28
door VanAssen
Na 2 dagen rondzwerven door NL, km stand 82500 en een SOH van 90% volgens CanZE.
Wordt je toch blij van. :thumb: dat het buiten en dus voor de accu het weer ietsje warmer wordt.
Na laadsessie thuis.
image.png

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 04 mar 2017 18:46
door RudyH
Dat doe je goed, ik haal de 100km net. 16 inch velgen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 04 mar 2017 19:17
door OlafH
Mooi! Ik kom er nog niet aan. Straks met de zomerbandjes wel weer.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 04 mar 2017 19:24
door VanAssen
Ook de Zoe (15 inch en all weather tyres) zelf en toch wel in basis goede accutechniek / sturing die toegepast is door Renault.
Veel geleerd hoe je het maximale eruit kunt halen in de tijd dat je de laadpalen in NL nog moest zoeken.
Zal nog wel een :cry2: laten als deze Zoe wordt ingeruild tegen de Q90 volgende maand.
Hoop dan ook dezelfde rijdiscipline te houden, die je nu nog wel moet hanteren met de 22 kW versie.
Ooit al eens 209 km uit deze gehaald, dus op naar de "400" met de nieuwe.
Zal nog een hele uitdaging worden. :)

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 09 mar 2017 20:03
door hugovdw
Die waarden heb ik nog niet gezien. 115 na nacht thuis laden en SoH van 80%

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 17 mar 2017 14:26
door VanAssen
Vandaag even de CanZE weer ingezet en heb 2 vragen.
Onderaan de scherm wordt een waarde geprojecteerd m.b.t. batterij balanceren.
Wat stellen deze waarden voor? :roll:
Ook wordt de DC Power weergegeven, maar in Ampére? Zou toch kW moeten zijn. :think:
Ios versie 10.2.1

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 17 mar 2017 14:55
door HarmOtten
@VanAssen,
Terechte vragen! Maar ik zou ze in het on-board-diagnostics topic stellen. En ook even aangeven of je iOS of Android en welke versie van CanZE je gebruikt.
Of nog beter: op Github melden: https://github.com/fesch/CanZE/issues :wink:

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 17 mar 2017 16:28
door VanAssen
HarmOtten schreef:@VanAssen,
Terechte vragen! Maar ik zou ze in het on-board-diagnostics topic stellen. En ook even aangeven of je iOS of Android en welke versie van CanZE je gebruikt.
Of nog beter: op Github melden: https://github.com/fesch/CanZE/issues :wink:
Je hebt gelijk, misschien dat het forumbeheer mijn vraag kan verplaatsen naar de gewenste topic.
Heb de gewenste gegevens aangevuld.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 29 mar 2017 16:07
door Niek_
Schaamteloze cross-post, maar deze wil ik jullie niet onthouden :)
Afbeelding
Zegt natuurlijk niets over de echte kilometers, maar dit is wel de 1e keer dat ik na het opladen met een reset van de noordcomputer de 300km op het scherm heb staan.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 31 mar 2017 10:54
door Nivve
Ha, wat goed om deze een keer te zien. En wat een contrast met mijn PR van 162km :mrgreen:
Wat heb je gedaan om dit te halen? Of was de hogere temperatuur genoeg?

Edit: Laat maar. Ik zie net dat het ook al in een ander topic is besproken :roll:

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 05 apr 2017 21:05
door OlafH
Nieuwe melding: 90% bij 91.515 km. Hij heeft een paar dagen gejutterd tussen 90% en 91% maar nu toch definitief besloten op de 90% SOH te blijven.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 09 apr 2017 18:15
door rgr
Ik heb het vandaag eens met CanZe uitgelezen. 102% geeft canze aan. Auto heeft 58.000Km gereden ondertussen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 14 apr 2017 12:40
door Nivve
Kan ik binnenkort bij iemand langs met CanZE?
Bij mij doet hij het al een tijdje niet meer, en ik wil het binnenkort weer eens meten (zit nu tegen de 80k km aan).
(edit: liefst nog ergens in de randstad. Ik kom vanuit Alphen a/d Rijn ongeveer)