Pagina 12 van 21
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 14 apr 2017 12:40
door Nivve
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Kan ik binnenkort bij iemand langs met CanZE?
Bij mij doet hij het al een tijdje niet meer, en ik wil het binnenkort weer eens meten (zit nu tegen de 80k km aan).
(edit: liefst nog ergens in de randstad. Ik kom vanuit Alphen a/d Rijn ongeveer)
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 14 apr 2017 13:29
door jdgh72
@Nivve; Canze werkt het best als je geen bluetooth verbinding hebt met R-link is mijn ervaring.
Voor de statistiek de gezondheid van onze batterij Zoe (11-04-'17);
kilometerstand: 69552
Bouwjaar: 2014, aanschaf 08-2014
Batterijgezondheid: 85%
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 02 mei 2017 20:41
door Sordone
Vandaag mijn Q210 met 55.000 km naar de Bochane dealer gebracht voor een BMS en de 3 fase lage stroom update. Resultaat: mijn SOH ging van 78% naar 98% (!). Ben er zo blij mee

, vond het al zo vreemd dat de batterij zo slecht leek terwijl anderen geen degradatie zagen. Ik werd via RZOC getipt voor de BMS update. Twijfel je ook, bezoek je ZE dealer voor een BMS check.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 02 mei 2017 21:00
door RudyH
Dat is inderdaad een verbetering. Merk je het ook in de kilometers.
Ik zit q210 met 43072 auto km's op 104%. (Gereviseerde Accu km's 40210km. )
Ik ben van 85% naar 104% gegaan. Zeker merkbaar in actieradius. (Andere accu)
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 02 mei 2017 21:07
door Sordone
Het is nog te kort geleden maar ik schat dat het zeker 25 km extra range scheelt.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 03 mei 2017 21:10
door OlafH
Dus door een software update kan er meer range uit de accu gehaald worden?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 03 mei 2017 21:30
door Sordone
De oude software "denkt" dat de batterij in capaciteit is achteruit gegaan, in mijn geval gaf hij maar 17kwh vrij. Door een hercalibratie van de ZE dealer en de BMS update moet dit nu langer +- 22kwh blijven.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 07 mei 2017 15:36
door Casss
Onze Zoe uit 2013 geeft nu een batterijgezondheid van 81% (106/131).
Zou een BMS update voor verbetering zorgen ?
De auto is ouder dan 3 jaar, weet iemand wat de kosten zijn van een dergelijke update?
Kan de BMS update gewoon worden aangevraagd, of moet eerst sprake zijn van een "accuprobleem"?
Weet iemand toevallig of Renault dealer regio Rotterdam al ervaring heeft met een dergelijke update?
Alvast bedank voor je reactie!
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 07 mei 2017 21:25
door Smartrix-Zoe
Komende dinsdag gaat mijn zoe naar de garage voor een nieuwe draagarm. Ik ga ze vragen om ook naar die BMS te kijken. Ik heb maar 17.7 kw beschikbaar bij een gezondheid van 84%. Als bovenstaand verhaal klopt dan moet er toch ruim 4 kw bij komen en dat scheelt best wat qua bereik.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 08 mei 2017 07:55
door Smartrix-Zoe
Net ook even de software versie gecheckt van de controller. Deze is bij mij 650 en volgens die man uit duitsland is hij van 651 naar 852 voor de lbc en voor de lbc2 van 651 naar 853. Ik ga straks mijn dealer maar even bellen zodat ze zich kunnen voorbereiden. Als dit dus waar is snap ik niet waarom dit niet via een terugroepactie wordt gefixt. Dit is dus al een hele tijd het probleem met het afgenomen bereik. Ik heb dus veel te vaak geladen de afgelopen twee jaar onderweg. Twee jaar geleden was er namelijk een opvallende daling van het bereik. Veel tijd verloren dus al die tijd.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 08 mei 2017 11:31
door Sordone
De hint dat de BMS software niet goed is is het feit dat het lang (uur of uren) duurt om van 99% naar 100% lading te gaan. Wat mij nu met de nieuwe software opvalt is dat de eindtijd die de ZE app aangeeft ook ongeveer de eindtijd van de laden gereed melding (sms of email) is. Ervoor zat hier een ruime vertraging in de gereedmelding. Mogelijk heb je hier iets aan om te kijken of je dit herkent.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 08 mei 2017 11:40
door Smartrix-Zoe
Dat balanceren duurt bij mij ook eindeloos. van 99 naar 100 duurt vaak langer dan een uur.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 08 mei 2017 12:13
door cosmiccarbon
Exact wat bij mij een half jaar geleden opgelost is - na ongeveer een jaar zoeken

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 08 mei 2017 12:53
door Sordone
@smartrix. Ik denk dat je de BMS update wel kan gebruiken en zou zeker bij de ZE dealer langs gaan.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 08 mei 2017 12:58
door Smartrix-Zoe
Ze zijn het al aan het voorbereiden en ze gaan er morgen mee aan de slag. Ik ben benieuwd!
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 08 mei 2017 14:39
door Jsj
Smartrix-Zoe schreef:Dat balanceren duurt bij mij ook eindeloos. van 99 naar 100 duurt vaak langer dan een uur.
Bij mij soms wel 3 tot 4 uur,
Opvallend is ook dat als de auto net naar 99 springt en je dan de lader uitzet en de auto laat "slapen"' je vervolgens een lading hebt van 85 % als je dan weer in de auto stapt.
Ik zal er ook eens achteraan !
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 08 mei 2017 14:40
door Jsj
Sordone schreef:De oude software "denkt" dat de batterij in capaciteit is achteruit gegaan, in mijn geval gaf hij maar 17kwh vrij. Door een hercalibratie van de ZE dealer en de BMS update moet dit nu langer +- 22kwh blijven.

Wow ik hoop dat dit bij ook zo is...
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 10:48
door Smartrix-Zoe
Zojuist mijn Zoe opgehaald............ Na reset staat er 153km op de teller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ook alle andere software is geupdate en mijn app werkt ook als een bezetene.
Na 15 km terug rijden naar huis had ik nog 140km op de teller.
Ik heb vanavond pas een telefoon met canze ter beschikking dus dan kan ik pas kijken hoeveel kw uur er beschikbaar is.
Eigenlijk schandalig weer dat we dit weer zelf hebben moeten ontdekken. afgelopen jaren dus onnodig bij dure snelladers staan te laden omdat je dacht niet thuis te kunnen komen. ongelofelijk.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 11:47
door Sordone
Helemaal mee eens. Alle (oudere) Zoe's zouden deze BMS update moeten hebben zodat de volledige accu capaciteit benut kan worden. Een terugroepactie lijkt me zinvol vanuit Renault om negatieve accu capaciteit berichten de kop in te drukken.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 14:35
door fivari
Ik probeer me even voor te stellen wat er gebeurt. Een BMS doet strikt genomen twee zaken:
- De batterij beschermen bij het ontladen
- De batterij beschermen bij het laden
Dat eerste is vrij eenvoudig: als de spanning onder een bepaalde waarde komt, dan grijpt de batterij in. In eerste instantie door de stroom te beperken en finaal door de batterij af te schakelen van de motor. Hierbij wordt dan nog rekening gehouden met de temperatuur van de batterij.
Bij het volladen spelen verschillende zaken. In eerste instantie heb je een CC (constant current) fase waarbij een bepaalde stroom wordt toegelaten. Tegen het einde aan wordt het laadvermogen beperkt. Ofwel omwille van ongunstige temperatuur ofwel omdat het laden in de CV (constant voltage) fase is beland.
Een batterij kan maar zijn volle capaciteit benutten als elke cel vol zit en als er geen zwakke cellen tussenzitten. Uit elke cel (reeks cellen) in serie wordt namelijk hetzelfde aantal Ah getrokken. De reeks met de kleinste capaciteit, bepaalt de capaciteit van de totale batterij.
In geavanceerde BMS-systemen wordt er actief gebalanceerd. Dat wil zeggen dat er bij het ontladen energie wordt overgebracht van de sterkere reeksen naar de zwakkere reeksen. Daardoor krijgt de batterij een capaciteit die eerder met de gemiddelde capaciteit van de reeksen overeenkomt, dan met de zwakste reeks. Maar die balanceermogelijkheid moet dan wel hardwarematig voorzien zijn. Is het dat wat er nu gebeurt?
Als ik de individuele spanningen bekijk via CanZe, zie ik erg kleine verschillen, zowel bij het laden als bij het ontladen. Dat wijst op kleine onbalans en kleine capaciteitsverschillen. Nochtans zit ik na 50k km op 83% SOH.
Hier wordt een mogelijk systeem uitgelegd. De hele reeks van die man is trouwens interessant.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 15:04
door Casss
@ Smartrix-Zoe Fantastisch nieuws!
Is de BMS update door Renault Jongerius in Gouda gedaan? Hadden zij daar al ervaring mee?
Weet iemand of VKV Renault Rotterdam Alexander er reeds ervaring mee heeft? Of beter naar een dealer gaan die van de hoed en de rand weet ...

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 15:07
door Smartrix-Zoe
Danny van Renault Gouda heeft het voor het eerst bij mij gedaan. Super goed die Danny.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 15:13
door zoe2goe
Danny: kan ik bevestigen. Is ook mijn "friendly mechanic" en die knaap weet gewoon goed wat hij doet.
@Fivari: een lage SOH is prima mogelijk met een perfect gebalanceerde batterij,maar dat hoef ik jou niet te vertellen

Onder ideale omstandigheden degenereren alle cellen even snel.
Ik weet niet of de LBC een actieve of een passieve balancer is. Het feit dat er aan de bovenkant wordt gebalanceerd, geeft daarover geen uitsluitsel.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 16:02
door OlafH
Ik heb vorige week een BCB update latrn doen, maar geen meter meer bereik helaas.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 16:07
door Smartrix-Zoe
Hoi Olaf,
Het gaat om de lbc
Net ook even de software versie gecheckt van de controller. Deze is bij mij 650 en volgens die man uit duitsland is hij van 651 naar 852 voor de lbc en voor de lbc2 van 651 naar 853
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 17:02
door OlafH
Ha, ik weet niet wát er dan precies is geupdate, maar het ging om het Fastned probleem. De LBC en LBC2 heeft bij mij versie 700.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 17:57
door Smartrix-Zoe
Hierbij een plaatje van canze voor de update en na de update.
van 84% gezondheid naar 98% en een toename van 17.7 kw/uur naar 20.8 kw/uur. 5.1 verschil!!!!!!!!!!!!!
IMG_3606.JPG
IMG_3631.JPG
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 17:58
door Smartrix-Zoe
Je ziet wel dat ik er van ondersteboven ben als je naar de foto's kijkt

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 18:01
door Smartrix-Zoe
Nadeel is nu wel dat ik langer moet laden voordat hij vol is

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 11 mei 2017 18:19
door MartijnEV
Apart: mijn Zoe uit 2013 heeft in LBC1 versie 852 en in LBC2 versie 650. Werkt wel prima.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 12 mei 2017 08:52
door AlexZoe
Wat is overigens de prijsstelling bij jullie dealers?
Gisteren heb ik contact gehad met mijn ZE Dealer en zij geven aan dat het +/- 2 uur duurt om de software update te plaatsen en dat het werkplaatstarief 100 euro per uur is.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 12 mei 2017 08:57
door Smartrix-Zoe
Bij mij was het garantie. Verlengde garantie heb ik.
Het is echt een bug in de firmware.
Zoek eerst even uit wat jouw firmware versies zijn en als ze in de 0650 zitten dan zou ik 200 euro voor 5 kw extra best aardig vinden. Wel is het raar dat het 100 euro moet kosten. Ze hoeven de auto alleen aan de computer te hangen en hij staat 2 uur in verbinding met de computer van renault. Misschien kom je op 100 euro uit omdat het natuurlijk schandalig is dat er geen voldoende energie vrijgegeven wordt.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 12 mei 2017 09:14
door AlexZoe
Smartrix-Zoe schreef:Bij mij was het garantie. Verlengde garantie heb ik.
Het is echt een bug in de firmware.
Zoek eerst even uit wat jouw firmware versies zijn en als ze in de 0650 zitten dan zou ik 200 euro voor 5 kw extra best aardig vinden. Wel is het raar dat het 100 euro moet kosten. Ze hoeven de auto alleen aan de computer te hangen en hij staat 2 uur in verbinding met de computer van renault. Misschien kom je op 100 euro uit omdat het natuurlijk schandalig is dat er geen voldoende energie vrijgegeven wordt.
Dat dat schandalig is om te vragen voor een auto die stilstaat en waar ze een balkje zien vollopen heb ik ze inderdaad ook duidelijk gemaakt.
Ze willen er echter niet aan om hier iets mee te doen. Dus het kan 100 euro kosten, maar ook 300 als het 3 uur zou duren.
De auto moest daarnaast ook 'koud?' zijn en daardoor hebben ze de Zoe de hele dag nodig.
Langzamerhand begint voor mij een beetje de maat vol te geraken over dit soort onenigheden die ik al vaker met de dealer heb gehad, volgens mij verkopen ze liever ICE en is ZE voor mijn dealer een lekker graai potje wat ze erbij doen.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 12 mei 2017 09:16
door Smartrix-Zoe
wat geeft canze bij jouw aan wat betreft firmware versie en aantal te gebruiken Kw/u?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 12 mei 2017 09:24
door AlexZoe
Smartrix-Zoe schreef:wat geeft canze bij jouw aan wat betreft firmware versie en aantal te gebruiken Kw/u?
Ik heb helaas geen CanZe ivm het niet weten welke dongle ik moet nemen voor IOS

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 12 mei 2017 12:41
door Niek_
AlexZoe schreef:Smartrix-Zoe schreef:Bij mij was het garantie. Verlengde garantie heb ik.
Het is echt een bug in de firmware.
Zoek eerst even uit wat jouw firmware versies zijn en als ze in de 0650 zitten dan zou ik 200 euro voor 5 kw extra best aardig vinden. Wel is het raar dat het 100 euro moet kosten. Ze hoeven de auto alleen aan de computer te hangen en hij staat 2 uur in verbinding met de computer van renault. Misschien kom je op 100 euro uit omdat het natuurlijk schandalig is dat er geen voldoende energie vrijgegeven wordt.
Dat dat schandalig is om te vragen voor een auto die stilstaat en waar ze een balkje zien vollopen heb ik ze inderdaad ook duidelijk gemaakt.
Ze willen er echter niet aan om hier iets mee te doen. Dus het kan 100 euro kosten, maar ook 300 als het 3 uur zou duren.
De auto moest daarnaast ook 'koud?' zijn en daardoor hebben ze de Zoe de hele dag nodig.
Langzamerhand begint voor mij een beetje de maat vol te geraken over dit soort onenigheden die ik al vaker met de dealer heb gehad, volgens mij verkopen ze liever ICE en is ZE voor mijn dealer een lekker graai potje wat ze erbij doen.
Geen andere dealer in de buurt?