Pagina 14 van 19
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 21 apr 2016 10:08
door zoe2goe
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
https://github.com/fesch/CanZE/issues graag.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 21 apr 2016 10:35
door PieterZoe
PlayStore is een Google service. Deze veronderstelt dat de devices een recente versie van Android hebben (maximaal X versies onder de huidige versie). Oude tablets/smartphones hebben een processor die niet overweg kan met de instructieset in recente Androidversies. Ik denk bijv dat jullie beperkt zijn tot Android V4.x en dus niet meer geupgrade worden naar 5.x of verder.
In dat geval zullen bepaalde Apps niet langer via Play geupdate kunnen worden. Daar kan de App-developer niets aan doen. je kunt wel blijven updaten via een door de App-developer becshikbaargestelde bronlokatie (zoals Harm al aangaf).
Let wel: Android is open source maar Google Play niet! Daarom kan Play elke eis stellen aan App developers die ze wil. En zij (Google) heeft er veel belang bij om users te pushen naar nieuwe Android versies omdat de advertentiemogeliijkheden daar veel groter zijn = business model van Google
Wellicht kan de App developer iets in de code aanpassen zodat het nog wel via Play geupdate kan worden (verzoek idd via Github) maar ga er maar vanuit dat deze situatie niet lang vol te houden is
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 04 jun 2016 19:04
door MartijnEV
Kijk nou! Met de Smoov app bij een Allego snellader hoef je CANZE er niet meer bij te pakken om het laadvermogen te zien!
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 05 jun 2016 01:47
door PieterZoe
Mooi!
Sent from my SM-N910F using Tapatalk
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 16 jul 2016 10:31
door Ad van der Meer
Ik heb de CAN-ZE maar weer eens ingeplugd en daarbij viel mij het onderstaande op. Is er een cel/module naar de knoppen?
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 16 jul 2016 11:03
door GertjanVB
Dat kun je zien in het overzicht van alle cellen, mits je batterij voldoende leeg is (even terug lezen voor minimaal percentage). Een falende module kleurt dan rood.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 16 jul 2016 13:57
door zoe2goe
Yup. De blauwe en groene lijn zijn de historische maxima - minima. Daar is dus kennelijk een keer een nul ingeslopen. Oplossing is simpel: Clear Cached Data knop op het settings scherm.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 17 jul 2016 16:09
door Ad van der Meer
Reset did the trick! Bedankt voor de tip.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 07 aug 2016 20:58
door GertjanVB
Roland van der Put wil laadgrafieken verzamelen en wil data van de ZOE. Kan Zoe2goe daar kets in betekenen?
Dit zijn de grafiekjes van de BMWi3 met nieuwe batterij van de hand van Roland
image.png
image.png
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 07 aug 2016 21:04
door zoe2goe
Sure. PB alsjeblieft.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 27 aug 2016 20:01
door GertjanVB
Hoe vergaat het de CanZE iOS App gebruikers?
Ik zie wel steeds meer functionaliteit maar de betrouwbaarheid is om te huilen. Als ik 3 minuten dat ding aan de gang kan houden dan is dat veel. Vaak lukt het opstarten niet. Geef Frederique met enige regelmaat mijn bevindingen en hij is nu weer druk met updates, maar niet echt succesvol. Zou de WiFi dongle (Chinese Knock-off zoals Harm heeft) de oorzaak kunnen zijn en heeft ietsje meer investeren in zoiets als
dit zin?
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 27 aug 2016 20:34
door RudyH
Al is de WiFi dongle nog zo brak dan moet je dit opvangen in je code.
Een betere dongle zou na mijn weten niet het verschil moeten maken in het crashen van de app.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 27 aug 2016 20:36
door GertjanVB
En dat crashen doet ie je bij jou ook?
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 27 aug 2016 20:38
door RudyH
Regelmatig crasht de app of start niet op.
Diverse poging gedaan om van thuis naar werk de app aan te houden, halverwege de rit stopt de app ermee of krijgt gewoon geen data meer door en moet je de app opnieuw opstarten.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 27 aug 2016 20:41
door GertjanVB
OK, identieke verschijnselen dus....
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 29 aug 2016 19:28
door GertjanVB
@zoe2goe: had je hier een aandeel in of eigen interpretatie van Roland
image.jpeg
image.png
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 29 aug 2016 19:58
door MartijnEV
In elk geval komt de grafiek niet overeen met de werkelijkheid in mijn ervaring. Mijn Zoe laadt op volle 43 kW vermogen door tot minstens 80 à 85%. Het is jammer dat het gepubliceerde plaatje de Zoe onterecht in negatief vergelijk met andere EV's zet. Snelladen is juist bij de Zoe een zeer praktische eigenschap.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 29 aug 2016 20:03
door zoe2goe
Ik had een aandeel in de correctie.
Op AC laden weet de paal de SOC niet, dus waar de andere grafieken echte metingen uit de ABB zuilen zijn, is de ZOE grafiek op basis van een model.
Roland heeft nu 25 graden als battery pack temperatuur gekozen voor een "nominale buitentemperatuur" van 20 graden, zeg ik maar even zo. Volgens mij is het nog steeds een tikkie mager en mijn model is ook maar een model. Met andere algoritmes kwamen andere grafieken naar voren. Ik heb veel meer data nodig om de factoren in het model beter te maken.
Ik zeg ook heel eerlijk, ik gebruik het batterij model voor de laad-voorspelling module en dat komt niet zo krap.
Iets anders is dat in mijn ogen de poging om met een nominale temperatuur te werken onbegonnen werk is. Hier lees je "oei oei oei, die ZOE", maar wij weten dat dat niet klopt. Als het een paar graden warmer (pack temperatuur) is dondert een Leaf in elkaar. Als het echt koud wordt doen wij het weer beroerder. Nuance is lastig en ondergewaardeerd in deze wereld.
@Martijn: Ik stel voor om voortaan in de fora naast mijn "Shameless Self Plug" (als het over CanZE gaat) de term "ZOE Fairy Tale (tm)" te hanteren

Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 29 aug 2016 20:06
door zoe2goe
Ik zou eventueel een Google Spreadheet model kunnen openstellen voor een paar gewilligen. Ik laad zo weinig buiten de deur dat het voor mij nauwelijks mogelijk is zelf fatsoenlijke data te verzamelen. Let me know.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 29 aug 2016 20:31
door MartijnEV
Het zou buitengewoon jammer zijn als in de interne vergaderingen binnen Fastned dit grafiekje bepalend zou gaan worden over het toekomstige aanbod van AC43kW... Gelukkig ken ik veel mensen van Fastned om hierover een gesprekje aan te knopen.
Ik werk graag mee aan het verzamelen van de juiste data. Maar waarom kan de ABB lader niet zo'n grafiekje voor de Zoe uitspugen zoals die dat kennelijk wel kan voor de Leaf en i3?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 29 aug 2016 20:42
door HarmOtten
Vanuit mijn gemeten data kom ik tot de volgende grafiek:
Renault Zoe - Max Charge Power at differt battery temperatures.png
De lijn van 25°C daalt net iets eerder dan die van de Nissan Leaf 30kWh. Bij die van 30°C ligt het knikpunt gelijk met de Leaf.
Let op!: Deze grafiek is niet realistisch voor een laadsessie. Ik heb namelijk de punten van gelijke temperatuur met elkaar verbonden. In werkelijkheid zal de temperatuur van de batterij tijdens het (snel)laden toenemen, waardoor het knikpunt naar rechts verschuift. Afhankelijk van de omstandigheden kan de batterijtemperatuur makkelijk 5°C of meer toenemen.
@MartijnEV, Dat grafiekje kan de ABB lader niet maken, omdat deze de SOC van de Zoe niet kan uitlezen.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 30 aug 2016 19:25
door GertjanVB
Contact gehad met Frederic over mijn brakke iOS CanZE. Zijn antwoord:
It is recommend to use a v1.5 ELM.
I see that You are using a v2.1 ELM.
In logs I don't see any communication between CanZE and the device.
Some ELM dongle send extra characters witch I have to treat in communication functions.
If you agree, You can send your ELM dongle via mail
I will test your dongle in debug mode to try to find what's wrong.
I will sent it back to you one or two weeks after.
Dat gaan we dan maar eens doen.....
Alleen geen iOS op de ZOE-lunch dan, of is er een andere deelnemer met iOS CanZE?
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 01 sep 2016 08:32
door Nivve
Ik zou het wellicht wel even kunnen regelen met de iPhone van mijn broer. Maar zelf gebruik ik de android versie.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 01 sep 2016 13:32
door fivari
Ik gebruik ook de android versie. Maar die moet zich toch ook regelmatig herpakken en loopt ook geregeld vast. Dat was zo met mijn HTC en nu ook met mijn Samsung, toch twee high end toestellen.
Maar ik vind het niet zo erg, want op zich al fantastisch knap gedaan. Voor het gebruik tijdens het rijden, geeft het wat ongemak, voor het raadplegen tijdens een laadbeurt maakt het niets uit.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 19 okt 2016 21:31
door zoe2goe
Zometeen komt de volgende versie van CanZE online. Mag ik jullie vragen eens te kijken naar de "Charger Prediction", zit in het "Technical" menu. Ik denk dat ik de meeste suffigheden er wel uit heb gepoetst. Hij is een tikkie pessimistisch, dus als het goed en je houdt de tijd aan tot de gewenst range, zul je, tenzij je aan een gekke load balanced lader staat, zeker die lading hebben. Terugkoppeling gewaardeerd!
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 19 okt 2016 23:08
door RudyH
Ik gebruik zowel android als ios, laatste is idd brak en nog zeker sterk in ontwikkeling.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 19 okt 2016 23:26
door GertjanVB
Over iOS versie: ik had mijn dongle voor onderzoek naar Frederic gestuurd. De dongle is inmiddels retour en werkt volgens Frederic prima. Toch blijven de taken vrijwel direct afgesloten worden, ondanks dat de WiFi instellingen conform de eisen zijn ingesteld. Daarom uitgebreid getest en met de debugging optie aan, data vergaard en naar Frederic opgestuurd. In eerste instantie continu taakbeeindigingen, maar na een herstart van de app ruim een kwartier goed gepresteerd.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 19 okt 2016 23:39
door RudyH
Zal morgen eens kijken als ik weer een uur naar het werk moet rijden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 20 okt 2016 23:33
door RudyH
Vandaag met de iOS variant naar het werk gereden. Helaas hield de app niet lang stand. Na een paar minuten onderstaand melding en sloten alle schermen automatisch weer na een paar seconden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 21 okt 2016 00:29
door zoe2goe
Ik neem aan dat je e.e.a. met Frederic steeds opneemt. Niet om het af te schuiven, maar Bob en yours truly hebben niets met CanZE voor iOS te maken. Frederic probeert een iOS "cloon" te maken op basis van de (volledig open source) bron van CanZE voor Android welke op github staat. We juichen het natuurlijk wel toe.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 21 okt 2016 06:27
door RudyH
Klein foutje van mijn kant met het testen. Ik had de verkeerde auto geselecteerd. Fluence ipv de Zoë. Vandaag op nieuw een test. Alle logs gaan naar Frédéric.
Ik juich het zeker toe de ontwikkeling van een CanZE iOS app maar waar ik me wel aan stoor is dat het niet volledig open source gebouwd wordt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 21 okt 2016 10:09
door RudyH
Helaas zelfde fout meldingen vandaag met de instelling ingesteld op de Zoë.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 21 okt 2016 10:37
door zoe2goe
waar ik me wel aan stoor is dat het niet volledig open source gebouwd wordt.
Dat delen wij dan met elkaar.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 23 okt 2016 19:07
door zoe2goe
Ik heb in de ontwikkelversie van CanZE inmiddels support voor een 41 kW batterij ingebouwd en dus ook de auto-types Q90 en R90 toegevoegd. Dit is dus nog niet gereleased. E.e.a. in veronderstelling dat "alles hetzelfde is behalve de batterij".
Als er forumleden zijn die inmiddels een Q/R90 in bestelling hebben zou ik daar graag kort na levering even mee willen "spelen" om te kijken of de programmatuur ook daadwerkelijk werkt. Dank!
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 15 nov 2016 07:01
door Niek_
Yes, hier een 41kW versie in bestelling. Levering week 5/6 en wat mij betreft zeker te gebruiken om even te 'spelen'. Erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden, heb echter zelf wel een iPhone dus ook erg nieuwsgierig naar de ontwikkelingen op het gebied van iOS. Zijn hier nog updates over? Anders wellicht toch op zoek naar een el-cheapo Android device.
Re: On-board diagnostics
Geplaatst: 15 nov 2016 09:54
door zoe2goe
Super Niek_. Ik heb daar geen nieuws over, de ontwikkeling van de iOS versie is echt een separaat traject. De ontwikkelaar gebruikt wel "onze" source code maar verder is er weinig contact. Het mooie van Open Source.