Pagina 15 van 21

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 22 jun 2017 08:34
door Niek_

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

E-mission schreef:Ja, die site ook gekeken maar die geeft geen goede info over iOS en ook geen bruikbare info over dongles (achterhaald in ieder geval). Alleen op ons forum zie ik een werkende, link voor bestellen en ervaring van iemand met iOS met een werkende dongle. De op de site genoemde dongles kan ik nergens vinden.
Ik heb zelf onderstaande dongle bij bol.com besteld en al een paar maanden in gebruik icm een iPhone en CanZE. Werkt goed en snel in huis. Wellicht een idee?
https://www.bol.com/nl/p/obd2-mini-elm3 ... 065711380/

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 25 jun 2017 23:32
door E-mission
Ik heb de dongle van bol.com besteld (maar dan direct bij de winkel die daar vermeld staat, mmobiel.nl , scheelde weer twee euro ofzo). Werkt goed, al lijkt de app vrij instabiel. Af en toe dongle er uit en er in, app opnieuw opstarten en dan werkt het weer.

Kennelijk is mijn batterij capaciteit nu 83% bij 80.000 km.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 29 jun 2017 20:11
door GertjanVB
Er zouden Zoe's rondrijden met een bug in de software, waardoor onterecht een te laag SoH wordt gerapporteerd. Die ZOE's geven na een update een hoger SoH, maar dit geld dus niet perse voor iedere ZOE.

Als er verder geen probleem is, is een update op verzoek van de klant voor rekening van de klant. De dealer kan de kosten dan niet verhalen De dealer zal in dat geval vooraf de kosten (moeten) aangeven. Met dit verhaal blijkt echter pas achteraf of de foute software aanwezig was en wie de kosten zou moeten dragen. Vooraf schappelijke kosten overeenkomen en "kosten ongelijk" afspreken of mee laten lopen bij een onderhoud.

Blijkbaar is men niet zeker over welke softwareversies dit betreft, anders zou het toch vooraf duidelijk moeten zijn.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 03 jul 2017 09:12
door AlexZoe
Mijn dongle van eBay (http://www.ebay.nl/itm/KONNWEI-KW902-WI ... 2749.l2649) voor IOS is eindelijk binnen.

De gegevens van mijn 2013 Q210 zonder software updates:(Geen problemen met laden op welke snelheid dan ook trouwens)

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 03 jul 2017 09:53
door PieterZoe
Het verhaal van Gertjan wordt gestaafd door mijn recente ervaring bij de Renault dealer (Nieuwendijk, Aalsmeer): Als er geen problemen zijn, dan wordt in principe de software niet geupdate. Een update op verzoek van de klant is dan ook op kosten van de klant.
Ik ben daarover de discussie aangegaan op grond van de ervaringen van formumleden die na de software-update wel degelijk een vooruitgang hebben ervaren. Ergo, ik heb dan wellistwaar nu geen probleem, maar een potentiele verbetering van de SOH (van 85% naar 98%) betekent in retrospectief dat ik met de 85% dus wel een probleem heb. Die redenering werd geaccpeteerd en de software-upgrade is gedaan zonder kosten

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 04 jul 2017 18:28
door jdgh72
Ik vind het een rare opstelling. Waarom zouden er updates zijn als het geen problemen oplost?
Het lijkt mij in het voordeel van alle partijen om zoveel mogelijk de laatste updates te plaatsen van de diverse firmware. Het maakt de communicatie over gebruikservaring met de klant makkelijker. Bij een gemeld probleem kun je vast de fase overslaan van eerst maar eens updaten om te kijken of dat het probleem oplost.
Verder krijgt Renault eenduidiger feedback over het functioneren van de software als iedereen zoveel mogelijk met dezelfde versie rond rijdt.

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 05 jul 2017 13:41
door AlexZoe
jdgh72 schreef:Ik vind het een rare opstelling. Waarom zouden er updates zijn als het geen problemen oplost?
Het lijkt mij in het voordeel van alle partijen om zoveel mogelijk de laatste updates te plaatsen van de diverse firmware. Het maakt de communicatie over gebruikservaring met de klant makkelijker. Bij een gemeld probleem kun je vast de fase overslaan van eerst maar eens updaten om te kijken of dat het probleem oplost.
Verder krijgt Renault eenduidiger feedback over het functioneren van de software als iedereen zoveel mogelijk met dezelfde versie rond rijdt.

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

Eens, Renault denkt daar dus inderdaad anders over (helaas).

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 09 jul 2017 10:34
door E-mission
Kunnen wij de versie van betreffende software / firmware ergens via CanZE aflezen? Want van 85 naar 98% is wel een heul groot verschil.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 09 jul 2017 22:06
door HarmOtten
Bij mij was het [Program number] (ookwel [Soft] in CanZE genoemd) voor de update: 0651. De LBC was bij mij al eens ge-update vanwege een ander probleem.
Version info - LBC 1 20150918_.JPG
Na de update van de LBC is deze nu: 0854.
Version info - LBC 1 20170706.png
Bij mijn ZOE is de SOH door deze update van 80 ook naar 98% gegaan!
Charging info_.PNG
Tijdens mijn vakantie, waar ik (en een gedeelte door Gertjan :wink: tijdens de Wave Trophy 2017) bijna 4400km heb gereden, zakte de SOH in stapjes van 85 naar 80%, en dat begon ik inmiddels toch wel te merken in de range.

De garage zou formeel +/- €150 kunnen vragen om een software update uit te voeren waarbij de boel spanningsloos gemaakt moet worden, maar met het verhaal van Pieter, en de garage het update-moment te laten bepalen, is bij mij ook de update kosteloos uitgevoerd.
Direct na de update, en opladen van de batterij tot 100%, stond de range zelfs even op 210km! Maar deze corrigeerde zich na een paar ritten tot 163km, wat aardig overeenkomt met wat ik zou verwachten bij 98% SOH en mijn rij-stijl. Dus het lijkt er op dat mijn ZOE daadwerkelijk weer +/-18% meer range heeft dan daar voor :D.

Dit betekent dat bij het doorgeven van de [SOH / km-stand / datum] nu ook de Software versie van de LBC van belang is! Anders zeggen de waarden namelijk niks.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 10 jul 2017 12:03
door E-mission
Die van mij staat inderdaad op 650, al iets ouder zelfs dus. Afbeelding

Ik vind dit een garantie item eigenlijk, je mag gerust verwachten dat je meer batterij capaciteit hebt bij 80K km, zeker als die instant naar 98% kan met een simpele update.

Tijd denk ik voor contact met Renault NL, kan ik meteen het probleem aankaarten dat ik geen werkende activatie code voor de ZE services heb terwijl er wel voor betaald is. Tomtom live traffic is de laatste dagen ook niet meer aan, uberhaupt geen traffic info.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 10 jul 2017 12:45
door fivari
Bij mij staat er:
Diagversion: 15
Supplier: AEO
Soft 0751
Version: 0000

Geen wonder dat ik na een gevraagde softupdate van mijn garagist volgend mailtje kreeg:
De her-programmatie is gedaan maar enkel de PEB kon andere software laden , de andere waren al voorzien van de nieuwste versie voor deze hardware versie. De soft die ik kon installeren hoorde niet bij deze hardware versie, vermoedelijk omdat alles al eens vernieuwd geweest is 2 jaar geleden.

Ik heb dan ook geen verandering in SOH noch een wijziging in het bereik kunnen vaststellen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 13 jul 2017 21:43
door Casss
Vandaag heeft onze Zoe de 4 software update's gehad. Gisteren nog een batterijgezondheid van 84% en 17,8 kWh beschikbare energie (bij 99%lading)
Vandaag 98% batterijgezondheid en 22,6 kWh :D beschikbare energie bij 100% lading.
(van 99% naar 100% gaat nu heel snel , dat duurde voor de update heel lang)
Nog niet veel gereden, ga nog meemaken hoeveel het in range scheelt... :think:

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 13 jul 2017 23:20
door HarmOtten
Interessant om te zien dat tot nu toe iedere ZOE na de "SOH-update" een SOH heeft van 98%.
Casss schreef:Vandaag heeft onze Zoe de 4 software update's gehad.
Welke software updates zijn er bij jou ZOE nog meer geïnstalleerd?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 14 jul 2017 00:10
door Casss
Neem aan dat het dezelfde 4 updates waren als bij @Smartrix-Zoe (hij had er ook 4). Ook bij mij na reset 153 km. presies gelijk...
LBC en LBC2 waren 650 en zijn nu 854

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 20 jul 2017 12:38
door aip
Naar updates, firmware etc. nog niet gekeken, maar voor de statistieken wel met de net ontvangen dongle naar de SOH gekeken. Bij 49.500km staat die op 89%.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 20 jul 2017 20:49
door OlafH
Hier ook een SOH update: Al een week of 2 terug naar 86%. Ik schat bij 102.000 km.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 19 aug 2017 12:09
door BartKers
Hier na de LBC update van 90% naar 98%!
Ik kon voor de update zo'n 20.6kWh laden en nu 22.6kWh. Een rit van ruim 150km die ik vaak maak (en soms wel en soms niet met bijladen haal) ga ik nu veel vaker in één keer redden. Zoveel capaciteit nog nooit gehad, ik had namelijk de Zoe 2e hands gekocht met 93% SOH. Ik ben erg blij :clap:

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 20 aug 2017 11:37
door NielsTn
Hier bij 80.000km gaf Canze aan de SOH van 90%. Dit is nog op een Zoe (2014) waar de bewuste firmware/software update nog niet geinstalleerd is

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 20 aug 2017 13:10
door MartijnEV
22kWh batterij vrijdag vlak voor de swap 97% bij 86529 km.
Nieuwe 41kWh batterij kort na aflevering 103% na 6 km (testrit monteur).

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 20 aug 2017 14:23
door RudyH
Top Martijn. Je bent de eerste.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 20 aug 2017 15:09
door landfort
27 jan 2016 93% bij 11300km
06 mrt 2016 93% bij 14500km
23 apr 2016 91% bij 19000km
18 jul 2016 91% bij 25300km
3 sept 2016 92% bij 30030km
21 nov 2016 91% bij 35750km
een tijdje niet gemeten...
20 aug 2017 85% bij 45167km (is 85% ook ongeveer 25km bereik verlies??)

Dat verklaart ook wel meer deze post

Mijn woonwerkverkeer is 37,5 km enkele reis waarvan 31 km snelweg (en 6,5 km 80km-weg en stadsverkeer is dus ongeveer begin en einde 3km geen snelweg). Nu ging ik donderdagochtend vol van de laadpaal op pad:

Heen: 134km prognose bij aankomst 94km (ochtend zwakke tegenwind ongeveer 14 graden C)
Terug: 104km prognose bij aankomst 74km (middag redelijk meewind ongeveer 21 graden C)
Heen: 78km prognose bij aankomst 47km (ochtend zwakke tegenwind ongeveer 14 graden C)
Terug: 55km prognose bij aankomst 22km (middag stevige meewind ongeveer 20 graden C)
Totaal gereden 150km resteert 22km (dus minimaal 172 tegen 134 oorspronkelijke prognose)
Alles in de ECO stand gereden

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 20 aug 2017 20:35
door E-mission
83K km, nu 81%. Binnenkort bij Bochane Almere voor TCU recall, ook gevraagd naar LCB update.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 23 aug 2017 22:31
door jdgh72
Batterijgezondheid is omhoog gekropen zonder software update; Lbc(/2) zit nog op versie AE0/0650

In juni was het nog 85% (bij 75891 km)
Nu; 88% (bij 80816 km)

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 24 aug 2017 20:52
door OlafH
Het gaat nu snel de verkeerde kant op bij mij. 84% bij 106.185 km. 3 weken stil gestaan, dat helpt wellicht ook niet mee. Binnenkort maar weer eens tot 0,1% SOC leegrijden.

Verstuurd vanaf mijn VFD 900 met Tapatalk

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 02 sep 2017 14:52
door Casss
Na de software updates (waaronder LBC) ging de batterijgezondheid naar 98% en was bij reset het bereik 153 km.
Nu bijna twee maanden later is de gezondheid gedaald naar 93% en bij volledige laadbeurd (100%) na reset 145 km. Vraag mij af of hiervoor een verklaring is.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 02 sep 2017 15:36
door HarmOtten
Bij mij vergelijkbare data. 6-JUL-2017 ging met de firmware update de SOH van 85 naar 98%. En op 30-AUG-2017 was deze al weer gezakt naar 95%. Hoe de SOH daadwerkelijk bepaald wordt blijft gissen.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 02 sep 2017 23:17
door AdvanderMeer
Dames en heren,

Ook bij mij loopt de SOH terug (85% bij 93k) en gaat het balanceren steeds langer duren. Ik heb bij VKV Rotterdam naar de BMS update gevraagd en daar willen ze geld voor rekenen omdat ik buiten de garantie ben. Ik ben van mening dat dit bij de elektrische aandrijving hoort en dus nog onder de garantie zou moeten vallen. Wat denken jullie/wat is jullie ervaring?

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 02 sep 2017 23:27
door zoe2goe
Toevallig vandaag in de garantiebepalingen gekeken. Geen twijfel over mogelijk dat alle componenten in het HV deel tot de 5 jaars drive train garantie behoren (aangenomen dat de ZOE vóór 1 oktober 2016 is geleverd, daarna gelden andere voorwaarden).

Daarbuiten hebben alle dealers een document waarin precies deze combinatie van problemen staat met als oplossing de software-update. Ik zou dus zeggen dat er niet al te veel discussie hoeft te zijn DAT er iets mis is.

Ik zou zelf contact opnemen met klantenservice. Het verschil tussen de ene en andere garantie is vaak niet duidelijk; beter als zij het de dealer uitleggen. Ik zou ook nog even uitleggen dat als ze niet willen bewegen je waarschijnlijk over twee maanden met een sub 75% SOH batterij voor de deur staat en iedereen humble pie moet eten.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 09 sep 2017 10:39
door OlafH
AdvanderMeer schreef:Dames en heren,

Ook bij mij loopt de SOH terug (85% bij 93k) en gaat het balanceren steeds langer duren. Ik heb bij VKV Rotterdam naar de BMS update gevraagd en daar willen ze geld voor rekenen omdat ik buiten de garantie ben. Ik ben van mening dat dit bij de elektrische aandrijving hoort en dus nog onder de garantie zou moeten vallen. Wat denken jullie/wat is jullie ervaring?
Deze discussie heb ik ook met dealer gehad (ging over de software update voor het middenspanningsprobleem bij Fastned). In eerste instantie ontving ik een factuur van € 125, deze is na wat heen en weer gemail gecrediteerd.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 14 sep 2017 17:51
door AdvanderMeer
AdvanderMeer schreef:Dames en heren,

Ook bij mij loopt de SOH terug (85% bij 93k) en gaat het balanceren steeds langer duren. Ik heb bij VKV Rotterdam naar de BMS update gevraagd en daar willen ze geld voor rekenen omdat ik buiten de garantie ben. Ik ben van mening dat dit bij de elektrische aandrijving hoort en dus nog onder de garantie zou moeten vallen. Wat denken jullie/wat is jullie ervaring?
Update. Ik heb het probleem bij Renault Nederland neer gelegd en ik heb net een telefoontje van VKV gehad dat de BMS update toch onder de garantie valt. Ze hebben een zetje nodig, maar ...

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 16 sep 2017 13:37
door Casss
AdvanderMeer schreef:Dames en heren,

Ook bij mij loopt de SOH terug (85% bij 93k) en gaat het balanceren steeds langer duren. Ik heb bij VKV Rotterdam naar de BMS update gevraagd en daar willen ze geld voor rekenen omdat ik buiten de garantie ben. Ik ben van mening dat dit bij de elektrische aandrijving hoort en dus nog onder de garantie zou moeten vallen. Wat denken jullie/wat is jullie ervaring?
Valt mij vandaag ook op dat het balanceren (dat het percentage op 99% blijft hangen) weer veel langer duurt dan vlak na de update.
De accugezondheid was na de update van 98% weer naar 93% gedaald binnen ongeveer 1,5 maand.
Ik krijg het idee dat het iets softwarematigs is... kan mij niet voorstellen dat de batterij zelf ineens in zo een korte periode met zoveel procentpunten verslechterd.
Hebben julie een verklaring voor het opnieuw langer balanceren/ verslechteren gezondheid na opdate?
- Onthoudt de software een soort van rijgedrag ?
Je zou bijna denken dat wanneer ze weer een update doen (van de zelfde software) de batterijgezondheid weer naar 98% zal springen? Maar dat zou toch vreemd zijn? :think:

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 22 sep 2017 09:53
door AdvanderMeer
Na de update weer 98% SOH en 143 km actieradius. Balanceren ging een stuk sneller.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 18 okt 2017 11:50
door OlafH
Update, weer een procentje erbij. 85% bij 113.607 km

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 19 okt 2017 20:01
door NielsTn
Bij 85.000km (en de recente R-link software, maar nog zonder accu-update van de dealer) is door CanZE de gezondheid op 91% vastgesteld.

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 27 okt 2017 19:24
door NielsTn
Vandaag de Zoe haar 90.000km beurt gehad, invl de (vooraf gevraagde) LCB update (versie is nu 0854/00)

State of health is gereset van 91% naar nu 98%.
Morgen de test met een rit Gennep-Brühl vv...

Update na Gennep-Bruhl vv:
Heenweg met 2 volwassenen, 2pubers (13 en 14 jaar) heengereden met tempo 95-100, clima aan op 20-21 grd
Helaas gestrand in Keulen bij een 43kW crowdsourced laadpunt. Daar geladen tot ca 70% om snel naar tvpark te gaan. Geplande aankomst was 10.00u, nu ca 10.45u.

Terugweg: idem van het park terug naar het crowdsourced laadpunt, en daar laden tot 99%. Range: 130km waar nog 123km afgelegd moet worden. Tempo 94, eco mode, airco uit, tot nederland geraakt en vanaf de snelweg met verminderde prestaties de N271 naar Gennep gestuurd. Op laatste dampen en totaal 3u reis en laadtijd thuisgekomen. Vanochtend gekeken na vol laden: 123km range...

Re: Batterij gezondheid meten

Geplaatst: 31 okt 2017 19:55
door OlafH
En weer een procent erbij. Nu 86% bij 116.649 km. Vorige winter liep de SOH ook op, heeft het iets met temperatuur te maken? En met welke betrouwbaarheid zegt het werkelijk iets over de accu?