Pagina 18 van 19

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 06 feb 2018 23:07
door MartijnEV

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

This is a w e s o m e !!

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 07 feb 2018 08:36
door Smartrix-Zoe
Gaan we dit gezamenlijk doen binnenkort onder het genot van een hapje en een drankje!!!

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 07 feb 2018 12:27
door PieterZoe
Super-indrukwekkend! : )
Echt heel gaaf

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 07 feb 2018 13:55
door fivari
Ik heb in elk geval zo'n usb-obd kabel via Aliexpress besteld die ik dan even ombouw. Nog even wachten op de levering.
Fijn ook dat de oude R-Link toegankelijk blijft zodat je niet altijd de telefoon nodig hebt voor de navigatie of andere informatie. Vooral voor korte ritten is dat handig.
Ik heb de indruk dat Jan-Bart Spang wel in Ierland woont, maar eigenlijk Nederlander is. Zou hij niet beter lid worden van dit forum?

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 07 feb 2018 14:21
door Riesbak
Jan-Bart Spang is inderdaad Nederlander die ook perfect Iers spreekt :mrgreen: . Geeft ook vlot een reactie als je op een Youtube filmpje reageert. Ik zal de forumlink aan hem sturen, lijkt me dat hij het forum wel kent. Wordt vervolgt!

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 08 feb 2018 11:41
door Riesbak
Hij kent zeker het forum, kreeg dit antwoord: "zeker maar aangezien ik niet in Nederland woont kom ik er niet veel. Zit wel veel op Facebook in de Renault Zoe Owners Club"

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 14 feb 2018 09:47
door fivari
Hoewel het kabeltje in bestelling is, heb ik het geduld er niet voor gehad te wachten. Blijkbaar heb je helemaal geen aparte kabel nodig.
Ik heb de bluetooth dongle gebruikt en vier verbindingen gemaakt met de OBD van de auto, zoals hier beschreven.
De verbindingen zijn:
pen dongle ==> pen obd auto
16==> 16
5 ==> 5
6 ==> 13
14==> 12

Als je de auto dan opstart kan je de dongle aan de laptop toevoegen als bluetooth device.
Met ddt4all en de juiste databank, in detail hier beschreven. Als de dongle correct verbonden is met de laptop, geeft ddt4all een bluetooth communicatie mogelijkheid.
De rest wordt prima beschreven in de Youtubefilm van Jan-Bart.
Voor België is er nog een bijkomend probleem. Om een mij onbekende reden is Android Auto (nog) niet in België via Play te verkrijgen. Dat programma heb ik met een apk-bestand moeten installeren.
De klassiekers werken prima: google maps, Waze, Spotify, Play music, de stembesturing en de belfunctie.
Ik heb zelfs nog een bijkomende mogelijkheid gecreeerd: het bekijken van Youtube filmpjes op het RLink scherm. Daarvoor moet je deze App toevoegen: Carstream, ook weer via apk-bestand.
Ook dat werkt prima. Voor tijdens de laadsessies, zeker of tijdens een monsterfile, misschien toch maar niet.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 20 feb 2018 19:45
door Pjedr
En dan nog letten op de communicatiesnelheid van je konwei.
Die moet je lager zetten als het niet goed werkt.
Ik heb het kunnen doen met een Windows Laptop en een autowolf OBDII (die met CanZE niet eens werkt).

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 05 mar 2018 21:35
door Dave_de_W
Ik heb de kabel binnen van de link uit de pdf, later deze week solderen....

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 25 mei 2018 19:28
door Mastah
Ik heb een Y-kabel aangepast voor de ODB2 dongle en succesvol Android Auto weten te activeren op de Zoe.
Als er forumleden zijn die graag ook de mod willen in (de omgeving van Den Haag) stuur me dan een PM!

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 25 mei 2018 20:29
door Smartrix-Zoe
Weet iemand of het ook voor Apple gaat werken?

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 25 mei 2018 23:56
door Mastah
Smartrix-Zoe schreef:Weet iemand of het ook voor Apple gaat werken?
Voor Apple Carplay werkt dit niet, hoewel je deze wel 'aan' kan zetten in de configuratie, zit er geen ondersteuning in Rlink1

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 25 sep 2018 09:36
door kuzcotopia
Dave_de_W schreef:Ik heb de kabel binnen van de link uit de pdf, later deze week solderen....
Hoorde dat jij iemand had geholpen met het activeren van Android Auto.
Zou je dat bij mij ook kunnen doen? (had je al een paar privéberichten gestuurd, maar die zie je blijkbaar niet :) )

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 20 okt 2018 14:36
door Dave_de_W
Mijn Zoe is verkocht, ik heb de gemodificeerde kabel te koop tbv DDT (oa unlocken android auto). PB een bod bij interesse!
20181020_144104.jpg

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 22 dec 2018 14:57
door VanGieterveen
Hallo techneuten, na een lange tijd weer eens CanZe aangesloten en tijdens het laden aan de Renault snurklader.
Hierbij waren de waarden van de load balancering allen op 255 op 2 na.
1 gaf 239 en 1 slechts 127. Moet ik me hier zorgen over maken?

De App zelf is beduidend beter geworden, compliment aan de ontwikkelaars.
fullsizeoutput_2f9.jpeg
Lees hem later nog eens uit wanneer batterij "vol" is.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 22 dec 2018 17:02
door zoe2goe
Dit is de iOS versie waar ik weinig van weet. Die balancing waardes moeten eigenlijk hexadecimaal worden weergegeven
255 -> FF -> allemaal 1-tjes
127 -> 7F -> één nulletje (de eerste)
239 -> EF -> één nulletje (de vierde)
Twee cellen die anders worden gebalanceerd. Niks om je druk over te maken volgens mij.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 22 dec 2018 17:38
door VanGieterveen
Dank je Jeroen, dus is niet een module 'gezondheids'waarde.
Beter om. :thumb:

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 23 dec 2018 18:08
door ffonz
Ik heb in mijn auto een ODBII-dongle van mijn verzekeraar (ANWB veilig rijden). Weet iemand of ik met een Y-kabel ook CanZE tegelijk kan gebruiken?
PS ik heb een Q90.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 25 dec 2018 12:31
door sybrenromer
Ja, dat kan. De ANWB dongle gebruikt de aansluiting alleen voor stroom dus die 2 zitten elkaar niet in de weg.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 10 feb 2019 16:29
door zoe2goe
Er speelt zich enige discussie af over de huidige multi-language functionaliteit van CanZE. Ik maintain zelf de Nederlandse bestanden. Het is nogal een pain-in-the-behind en er zijn serieuze discussies om multi-language totaal te laten vervallen, c.q. alleen die talen er in te houden waarvoor zich degelijke eigenaren meldden. Wat vinden jullie? Heeft NL toegevoegde waarde, gegeven het werk wat daar toch in gaat en dus altijd ten koste gaat van tijd te besteden aan functionaliteit / bug fixing / verbetering / etc?

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 10 feb 2019 18:10
door VanGieterveen
Een NL versie is mooi, maar voor mij zou een EN of DE versie het ook doen.
FR wordt iets moeilijker hoewel de iconen etc. vaak voor zich zelf spreken.
Hoop dat je er iets mee kan.
Gr. Tony

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 11 feb 2019 07:20
door NielsO
EN versie is prima!

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 11 feb 2019 16:07
door Riesbak
Gaat mij om de app, in het Nederlands is een bonus, een English only versie heb ik 0 probleem mee.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 11 feb 2019 18:53
door Mastah
Voor mij hetzelfde, Engels is geen probleem. Nederlands is een leuke bonus maar zou niet ten koste moeten gaan van de ontwikkeling.
De bonus is vooral om meer mensen, die mogelijk niet zo goed Engels spreken, wel de mogelijkheid te geven de app te gebruiken. Maar dan zou er eigenlijk ook meer 'algemene documentatie' beter in het Nederlands beschikbaar moeten zijn...

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 17 feb 2019 13:41
door zoe2goe
Thanks voor de terugkoppeling. :-)

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 19 feb 2019 21:58
door 0111 Mtbiker
Weet iemand of je de snelheidsbegrenzing (van 139km/u) eraf kan halen met ddt4all? Of zeg ik nu iets heel raars?

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 19 feb 2019 22:10
door zoe2goe
Je zegt iets héél raars. ;-) Bij 139 km/h draait de as van de motor al ongeveer 10.000 omw/min. Die begrenzing zit er op omdat de centripetale krachten anders echt te hoog worden. Daaronder tot ongeveer 30 km/h is de aandrijflijn vermogen-gelimiteerd (ongeveer 72 kW gedurende korte tijd, ruim 40 kW continue), ook weer met reden, de boel wordt anders gewoon te warm. Weer daaronder is het torsie-gelimiteerd. Zou toch een beetje jammer zijn als je een as kromtrekt of wat tanden van een kamwiel.

Het in ongetwijfeld met het bekende "in principe" mogelijk om met voldoende moeite parameters van het hele onderliggende systeem of de hele firmware te "chiptunen". Zo'n motor-driver heeft gemiddeld al ver over de 100 parameters. Volgens mij kan het met DDT4All niet; ik ben in de onderliggende XML definities nooit iets tegengekomen wat er naar hint.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 19 feb 2019 23:05
door 0111 Mtbiker
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de motor maximaal 14000 tpm draait.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 20 feb 2019 11:50
door zoe2goe
Ruim 12.000. 139km/u = 39.89 m/s = 2333 m/min = 1334 omw(wiel)/min (uitgaande van een bandomtrek van 1748 mm) = 12440 omw/min (reductie is 9.32). Kern van mijn verhaal is: tamelijk vlot en waarschijnlijk het eindpunt van de specificatie van de motor zelf.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 20 feb 2019 12:26
door Riesbak
0111 Mtbiker schreef:Weet iemand of je de snelheidsbegrenzing (van 139km/u) eraf kan halen met ddt4all? Of zeg ik nu iets heel raars?
Geen idee, maar je komt graag snel en lang bij Fastned? :mrgreen:

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 20 feb 2019 12:44
door 0111 Mtbiker
Nope. Geen range anxiety hier. Batterij is meer dan groot genoeg.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 23 feb 2019 13:48
door zoe2goe
Nieuwe release van CanZE is uit. Ik denk dat veel berijders de drie totalisators op het "Charging history" scherm wel interessant vinden. Het is overigens niet glashelder of het kWh getal inkomend of uitgaand is. Mijn gok is uitgaand, m.a.w., wat er in totaal uit de batterij is verbruikt. Verder de gebruikelijke bug fixes en wat opknapwerk.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 11 apr 2019 15:35
door HarmOtten
iCarsoft i907.jpg
Ik ben ooit dit draadje in het forum begonnen om data uit de OBDII poort te kunnen lezen van de ZOE. Daarbij heb ik toen de [iCarsoft Multi-system Scanner i907 for Renault] gekocht.
Daar ik mijn ZOE inmiddels verkocht heb, heb ik dit prima werkende apparaatje nu te koop.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 11 jun 2019 18:01
door Stamp
0111 Mtbiker schreef:Weet iemand of je de snelheidsbegrenzing (van 139km/u) eraf kan halen met ddt4all? Of zeg ik nu iets heel raars?
Ik zou de maximum snelheid van 90km/u in de eco stand eraf willen hebben. Rij in de stad altijd in de eco stand en vind dat prima. Als ik de snelweg op ga en de eco stand eraf haald, gaat gelijk de airco blazen. Snel optrekken hoef niet. Wat langzamer naar de 114km/u is ook prima. En iedereen weet dat als je harder gaat, je verbruik toeneemt. Je snelheid is eenvoudig te zien. Daarom rij ik doorgaans niet harder dan 114km/u.

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 16 aug 2020 08:10
door ffonz
Ik wilde nu toch eindelijk de Konnwei KW902 bestellen, zie ik dat er ook een KW903 bestaat (Bluetooth 3.0). Misschien is die sneller. Weet iemand of die ook met CanZE werkt?

Re: On-board diagnostics

Geplaatst: 16 aug 2020 09:06
door GertjanVB
Geen idee, maar stel voor de origineel geadviseerde Konwei te bestellen. Luistert allemaal tamelijk nauw. Laatste nieuws op https://canze.fisch.lu/elm327/
Als je een electro knutselaar bent is er een zelfbouw dongle (CanSee) die sneller is. https://canze.fisch.lu/cansee/