Pagina 18 van 21
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 12 feb 2019 07:23
door Stamp
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
BBEL schreef:
Omdat ik daar niet echt blij van werd heb ik de KONNWEI-dongle besteld en CanZE geïnstalleerd.
Kijk op je CanZE onder firmware en kontroleer of je BMS versie 0854.
Hou ook rekening dat met het koude weer je accu slechter presteer.
Mijn Zoe Q210 uit 2015 heeft een gezondheid van 92% maar een bereik van ongeveer 100km.
Ik rij niet harder dan 114km/u omdat dan het verbruik sterk omhoog gaat en dus het bereik afneemt.
Gemiddeld verbruik staat op 18.8
Succes
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 13 feb 2019 09:30
door aip
Zo, weer zo'n zes maanden en 10k km verder (ruim 79k totaal). SOH staat in CanZE nu op 81%. Heb het deze winter ook wel gemerkt, wat vaker dan vorig jaar de Fastned van dichtbij bekeken.Ben benieuwd of ik de volgende winter nog haal boven de 75%.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 13 feb 2019 10:57
door zoe2goe
Ik vind 81% voor 79k heel erg laag. Heb je wel de laatste LBC update (ook Canze, firmware, LBC), soft: 0854?
Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 13 feb 2019 13:11
door Stamp
aip schreef:Zo, weer zo'n zes maanden en 10k km verder (ruim 79k totaal). SOH staat in CanZE nu op 81%. Heb het deze winter ook wel gemerkt, wat vaker dan vorig jaar de Fastned van dichtbij bekeken.Ben benieuwd of ik de volgende winter nog haal boven de 75%.
Anders kom je in aanmerking voor een nieuwe accu
Stond overigens bij een laadpaal met de CanZe aangesloten.
Deze laadpaal zou 11kw moeten zijn.
Kan het kloppen dat CanZe 8.4kw aangeef (3x230Vx12A=8.4kw).
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 13 feb 2019 13:28
door zoe2goe
Je bedoelt denk ik: kan het kloppen dat ergens stond dat de paal 11 kW is, maar het niet is? Ja dat kan!

Chargemap to the rescue zou ik zeggen. Ik geef daar zelf altijd mutaties, onnauwkeurige lokaties en dit soort gedoe aan.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 13 feb 2019 17:58
door aip
zoe2goe schreef:Ik vind 81% voor 79k heel erg laag. Heb je wel de laatste LBC update (ook Canze, firmware, LBC), soft: 0854?
Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Nope, die LBC update heb ik denk ik nog niet gehad. Komt bij de volgende beurt dan denk ik wel (als ze t gratisch doen, anders wacht ik SOH<75% af). Overigens heb ik er zelf weinig last van hoor, mijn woon-werk-vv is zo'n 55km. Met de boodschapjes enzo erbij red ik het iedere dag makkelijk. Alleen wanneer ik andere afspraken heb wisselen mijn vrouw en ik van auto, ga ik met de XC60, zij met de Zoe. En dan is 112km woon-werk-vv voor haar in de winter net wat krap. Dus eigenlijk had ik moeten zeggen: Zoe heeft deze winter Fastned wat vaker gezien. Ik maar zelden
Voor wat betref 11kW laden: onze L24 laadpaal is ook 11kW, maar volgens CanZe haalt die maar net 9kW. Dus dat daar wat verschil tussen zit ben ik wel gewend....
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 13 feb 2019 18:03
door zoe2goe
Als dat DC vermogen is klopt dat prima, want dat is na verliezen en aftrek van imaginair vermogen (te ingewikkeld voor nu). Maar als linksboven in het charging scherm 9 staat, staat je 11 kW lader, nou ja, niet op 11 kW.

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 14 feb 2019 11:24
door Riesbak
zoe2goe schreef:Overigens: als je die geïnstalleerd krijgt schiet je SOH naar 98% en het duurt minstens een jaar voordat deze is ingeleerd. De mijne staat nu (2013 ZOE, 2017-09 update geïnstalleerd, 95k) op 95%
Huh? Hoe zit dat? Dus de terugloop van 98% SOH een jaar geleden (en bijna 30.00 kilometer later) naar 90% SOH is iets vaags softwarematig? Ben benieuwd wat Renault Frankrijk vindt van de SOH van de accu, als ik er er maandag aan denk (kan maandag mijn nieuwe SD card ophalen, huidige geeft errors, bij de dealer) vraag ik of ze dan uit kunnen printen.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 14 feb 2019 17:35
door zoe2goe
Ik bedoel: ik heb letterlijk iedereen 98% na de laatste firmware update horen meldden. Dat kan natuurlijk niet echt kloppen. De LBC heeft tijd nodig om de SOH te bepalen, en dat is extra lastig omdat er geen sprake is van prachtige, voorgedefinieerde laad- en ontlaad-cycli. Uiteindelijk is het een benadering want het ding kan niet in de chemie van de batterij kijken. Mijn stelling is dat het heel lang duurt voor de SOH wort bijgewerkt.
Ik volg ook onder andere een forum in het onverenigd koninkrijk en ook daar zakken de SOH getallen maar heel langzaam, ook als de auto intensief wordt gebruikt.
En voordat iemand anders het zegt: Jaaahaa, dit is een sterk staaltje batterygate! Ahem.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 15 feb 2019 01:52
door Knarf93
Dat geloof ik wel, mijne ging van 98% vrij rap naar de 95%.. Maar goed, ik reed m laatst bijna leeg, en nu zit ie weer op 97%

Gekke Fransoos
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 15 feb 2019 13:01
door Stamp
De batterijgezondheid van mijn Zoe (Q210 2015 met LBC 0854) lig tussen de 95% en de 97%. Best netjes dacht ik zo.
Weet niet of de buitentemperatuur hier invloed op heeft. Het was rond de 5grC.
In de zomer even extra op letten.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 24 feb 2019 10:30
door bbos
Klopt het dat de referentiewaarde voor een nieuwe accu 41/22*131 dus 244km is?
In dat geval ben ik best tevreden. na een reset staat ie op 242km, dus 99%. De accu is ongeveer 10 maanden geleden vervangen, en sindsdien is er 35000 km gereden (sinds de upgrade wordt ie veel meer gebruikt)
De oude accu had na 110.000 km en 4,5 jaar nog iets van 81% over. Ik laad vrijwel altijd op 11kw en denk er verder niet over na (dus altijd tot 100%). Dat is niet gewijzigd sinds de upgrade. Voornaamste verschil is denk ik dat de nieuwe accu minder deep cycles doormaakt (want hij is groter). Aan de andere kant wordt de auto nu ook voor meer lange ritten gebruikt, dus het verschil is niet zo heel groot.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 24 feb 2019 12:00
door zoe2goe
Voor zover ik weet is er geen betrouwbare reset <> range <> SOH methode voor de 41 kWh batterij. CanZE to the rescue (SSP: Shameless Self Plug)
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 27 feb 2019 20:28
door bbos
Ah, bedankt. Tot mijn schaamte moet ik zeggen dat ik Canze al zolang niet gebruikt had dat het niet meer op mijn telefoon stond. Supertool!
Het is ietsje minder: 96%. Toch nog steeds niet gek na 35000 km. De Zoe kan het nu weer wat rustiger aan gaan doen. We hebben twee auto's en de regel: alles wat makkelijk electrisch kan doe je electrisch. Na de accu upgrade bleek dat vrijwel alles te zijn

Nu is de andere auto vervangen door een e-niro en rijden we dus alleen nog maar electrisch.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 03 mar 2019 09:31
door nartz
Ik heb gemeten bij mijn Zoë van 2013 met 104.000 op de teller en kom nu op 72 procent uit. Lijkt me dat ik een keer terug moet om te checken of niet? Rij wel vaak genoeg nog 120 km met een lading overigens. Maar rij volgens mij ook wel aardig zuinig. 15,6 kw per 100 km over heel jaar....
Wat denken jullie? Nog een keer checken binnenkort en dan naar garage?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 03 mar 2019 11:07
door zoe2goe
Je ZOE heeft 99% een firmware update nodig. Als je het zelf wilt checken moet je CanZE en een dongeltje hebben.
Als je naar de garage gaat, gebruik dan de volgende twee zinnen: "De range staat belachelijk laag" en "De lader staat vaak heel lang op 99%".
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 03 mar 2019 11:32
door AdvanderMeer
Wel oppassen dat ze je niet laten betalen voor de software update.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 12 mar 2019 21:42
door Ser
Ik moest ook iets van 400 euro betalen voor update software, dus ben eerst maar weer naar huis gegaan. Misschien heb ik iets op het forum gemist maar hoort dit niet bij de accu en de lease daarvan ? Dus niet betalen? Hoe krijg je dat er door bij de dealer ?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 12 mar 2019 21:48
door nartz
Ja, dat vraag ik me ook af. Ik probeer nu al meerdere keren rci te bellen maar krijg ze niet te pakken. Ook mailen schiet niet op....hoe is dat bij jullie?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 12 mar 2019 23:17
door GertjanVB
BMS-update op mijn verzoek laten uitvoeren. Tijdens de vakantie afgelopen week onze ZOE Zen laten logeren bij de dealer. Van 79% nu naar 98%. Er staat nu 133km op de teller bij 90% (identicatief cijfer). €88,00 in rekening gebracht door dealer. Kan ik mee leven.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 13 mar 2019 21:34
door AdvanderMeer
GertjanVB schreef:BMS-update op mijn verzoek laten uitvoeren. Tijdens de vakantie afgelopen week onze ZOE Zen laten logeren bij de dealer. Van 79% nu naar 98%. Er staat nu 133km op de teller bij 90% (identicatief cijfer). €88,00 in rekening gebracht door dealer. Kan ik mee leven.
Deze BMS update had in garantietijd (5 jaar/100'000 km) niet betaald hoeven worden, hoewel mijn dealer dit wel geprobeerd heeft. Ik heb het via Renault Nederland gespeeld en toen werd er niets in rekening gebracht. €88,= voor het aansluiten en loskoppelen van de laptop vindt ik een pittig bedrag.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 13 mar 2019 22:22
door zoe2goe
En dat (aansluiten loskoppelen van een laptop) is het dan ook niet. Het vereist het (hoog)spanningsvrij maken van de auto, wat een tamelijk omvangrijk klusje is. Mijn totaalbedrag in 2017 (BCB en LBC 106 euro ex BTW).
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 30 mar 2019 07:01
door nartz
nartz schreef:Ik heb gemeten bij mijn Zoë van 2013 met 104.000 op de teller en kom nu op 72 procent uit. Lijkt me dat ik een keer terug moet om te checken of niet? Rij wel vaak genoeg nog 120 km met een lading overigens. Maar rij volgens mij ook wel aardig zuinig. 15,6 kw per 100 km over heel jaar....
Wat denken jullie? Nog een keer checken binnenkort en dan naar garage?
Naar garage geweest voor bms update en batterij blijkt nog op 98% te zitten. Km te rijden na 1 dag later: 140!

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 01 mei 2019 18:29
door NielsTn
Vandaag gemeten met CanZe: 93% SOH na 141.000km.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 mei 2019 19:38
door OlafH
91% bij 193.000 km. Accu's zullen lang meegaan.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 mei 2019 20:34
door GertjanVB
Binnenkort een feestje!
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 09 jun 2019 22:00
door birdibird
Wat een hoge percentages allemaal.
CanZe geeft bij mij 88% aan bij ~42000 km.
LBC 0854
Q210 eind December 2014
Is dat dan niet erg laag?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 09 jun 2019 23:19
door HarmOtten
Dat is relatief laag. Dan heb je waarschijnlijk de BMS-update nog niet gehad die de SoH op een nieuwe manier bepaalt. Daarmee begint ie weer vanaf 98% SoH te tellen. Zie een aantal berichten terug meer hierover.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 09 jun 2019 23:22
door birdibird
LBC 0854 geeft toch aan dat ik wel de BMS-update heb?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 10 jun 2019 10:05
door GertjanVB
Na de BMS-update zit ik van 98% weer op 91% (de 22kW).
Het is mij wel duidelijk dat helemaal vol laden en ver leeg rijden “dodelijk” is. Dat is wel wat we thuis doen, vooral met de 22kW. Bij de 41kW gebeurd dat minder, maar het is met de hulpmiddelen die Renault biedt (geen) nagenoeg niet te voorkomen, (ze laden ‘s nachts en ‘s morgens weer 100% vol) Het zou leuk zijn van OlafH te horen wat zijn SoH en zijn laadpraktijk is. Ik vermoed veel laden op bestemming (niet helemaal leeg en bijtijds de stekker er weer uit)
Tesla heeft sowieso een veel groter accupakket waardoor nagenoeg leegrijden onnodig is of gewoon niet vaak voorkomt, maar de Max laadgrens is eenvoudig met een schuifje in te stellen. Wanneer je te vaak met te hoge SoC oplaad wordt fijntjes opgemerkt dat dit niet goed is voor de batterij en stelt lagere laadniveau’s voor. Desondanks mag je instellen wat je wenst. Renault geeft een laadplanner-optie die je moet aanschaffen en dan nog is het een gruwel van gebruiksvriendelijkheid.
“Men” zegt dat er boven de 100% vulling nog reservecapaciteit zit zodat nooit echt 100% wordt volgeladen, maar ik vermoed dat de BMS update niets anders doet dan daarvan wat vrijgeven om contractuele vervanging bij 75% te voorkomen of uit te stellen. Het gaat alleen maar zorgen voor snellere aftakeling. Dus rigoureus je laadmanieren aanpassen of juist niet en zo snel mogelijk je batterij naar de 75% jagen en vervanging afdwingen (bij leasen). Je moet je niet direct voorstellen dat de hele batterij wordt vervangen. Weer vergelijkend met Tesla, nu in het voordeel kan Renault; hiervan kunnen makkelijker delen vervangen worden door de modulaire opbouw van de batterij, het zwakke onderdeel wordt geïdentificeerd en vervangen. Ik meen dat de vele “penlights” bij Tesla met een koelpasta verkleefd zijn en dat het bij vervanging alles of niets is (correct me of I’m wrong).
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 10 jun 2019 12:04
door zoe2goe
Ik zit met mijn 2013 Q210, 101k op de klok, maar af en toe "leeg" rijden, maar altijd 100% in de nacht op mijn 16A enkelfase lader op 97%. Misschien heb ik (nou ja, RCI) erg veel geluk? Hoe veel staat er op de klok Gertjan?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 10 jun 2019 12:42
door zoe2goe
@birdibird: correct (0854), en m.i. véél te laag (en dan komen er allemaal ingewikkelde mitsen en maren over laad-, rij- en stilstand-grdrag).
@gertjanvb: na nog even nadenken: natuurlijk is onze "sample size" vééĺ te klein, maar is een mogelijke conclusie dat de de ZE40 batterijen (jij hebt volgens mij een upgrade kitje

) aanzienlijk minder robuust zijn dan de oude 2xx model exemplaren?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 10 jun 2019 16:32
door GertjanVB
Het gaat bij mijn cijfermateriaal om de 2013 Q210 22kW Zen die we er vorig jaar bijkochten. Km 76k, die we er niet allemaal zelf op hebben gereden (10k). Deze vertoont wel hetzelfde gedrag als de Q210 die bij 90k een upgrade kreeg naar 41kW, SoC dan de 22 kW liep naar de 80% dacht ik. Inmiddels 130k dus er is 40k met de 41kW batterij gereden. SoC van de 41kW heb ik niet bij de hand (dochter is er weer me op pad) maar zal ergens bij 98% liggen. Er wordt geladen met 1 fase 3,7 kW dat is voor mijn gevoel ook niet jofel. De verzwaring naar 3*25A is aangevraagd waardoor 3-fase 11kW mogelijk moet zijn.
Als de 41kW minder solide lijkt/is, dan kan dat door de hogere temperaturen in de batterij en minder reserve boven de 100% laadgrens (er is meer van de totale batterij capaciteit vrijgegeven)
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 10 jun 2019 17:29
door zoe2goe
Ah thanks. Nou, dan zit ik er dus kennelijk warmpjes bij. Ook in het Engelse forum wordt mijn goede SOH als "sample of one" afgeschilderd. Ik klaag niet.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 10 jun 2019 22:57
door birdibird
Tja, ik rijd hier in de heuvels voornamelijk rond. Gemiddelde snelheid rond de 40 km/h. Gemiddelde afstand op een dag <40 km.
Opladen doe ik op de off-grid lader, meestal laad ik niet tot 100% maar in de 90%.
We laden met tussen de 1,5 en 3,5 kW, afhankelijk van wolken ed, meestal met de Granny, soms met de Tesla Wall Charger. (hier moet ik nog wat puzzelen met een Raspberry pi en een python script voor loadbalancing mbv van gegevens uit de inverter)
Af en toe bij langere afstanden (>75km) aan een 22kW lader, meestal ook niet tot vol. Behalve dan in de laatste maand 2x tot vol bij Renault Granada.
Het enige afwijkende dat ik kan bedenken is dat ons laadsysteem op dit moment wat fluctueert in voltage omdat ik de zoe vaak zonder huisbatterij heb aangesloten: direct PV -> EV. Daardoor fluctueert het Voltage met de lichtopbrengst. Soms gewoon 230V, soms zakt het tot onder de 200V. De granny en zoe hebben geen krimp gegeven, maar gingen gewoon door.
Wat denken jullie?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 10 jun 2019 23:56
door zoe2goe
Hmmm, SOH is ook maar een berekening van een computer uitgevoerd op een beperkt aantal parameters die aan de buitenkant van de batterij meetbaar zijn. Het lijkt me geen volstrekt onredelijke hypothese om te veronderstellen dat die geen (goed) rekening houdt met dergelijke toch wat afwijkende laadcycli, spanningen, etcetera. Misschien niet onverstandig de auto een paar redelijk diepe cycles te geven en op het net opladen, zodat de computer weer "weet" hoeveel capaciteit er daadwerkelijk is. Dat gezegd hebbende, voor zover ik het kan nagaan wordt de SOH maar heel langzaam aangepast. Met andere woorden, als de range redelijk is, niet al te druk over maken. Maar toegegeven, dat is min of meer giswerk.