Pagina 3 van 3
Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic
Geplaatst: 19 feb 2016 09:51
door Nivve
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
@Fivari:
Die Range Remaining is zover ik weet standaard de laatste 200km (en een of ander algoritme erbovenop?) en alleen de ritgeschiedenis resetten zorgt ervoor dat ik snel op een nieuwe waarde zit. Maar tijdens een lange rit wil ik de geschiedenis niet per se resetten maar wel zien wat er met mijn range gebeurt als ik niet 110 maar 95 ga rijden.
Mijn wishlist heb ik ook gemaakt met Jan met de Pet in het achterhoofd. Die wil gewoon "Accu is koud, ZOE laadt pas over een paar minuten met volle snelheid" ipv alleen een "01:45" melding als ie in de winter bij FastNed staat.
Het gaat me dan ook vooral om dat ik per se de kaart moet pakken, wat ik onhandig vind. Noem me lui (dat ben ik namelijk ook), maar ik wil gewoon de ventilatie kunnen aanzetten zonder de kaart van de achterbank te pakken. Dat kan ook met de navigatie, dus waarom de ventilatie niet.
Maar ik ga wel toegeven dat ik het van de r-link store niet wist, al zie ik dat het nog steeds handmatig op de sd kaart zetten is (dus niet a la tesla direct in de auto). Ook moet ik dan idd blij zijn met mijn luxe ruitenwissers

.
Ben het er mee eens dat kruipen en stratknop voornamelijk op voorkeur gebaseerd waren.
@ BB-one: De Tjoep Tjoep kan idd op die manier ontweken worden. Maar het automatisch sluiten is erg prettig, ik vraag me dan af waarom ik het harde geluid niet gewoon kan uitzetten/zachter zetten. Dus vind het toch echt een verbeterpunt.
Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic
Geplaatst: 19 feb 2016 10:21
door zoe2goe
Interessante gedachte over een betere laadvoorspelling. Zou be-CanZE-baar moeten zijn. Willen jullie daar eens over meedenken? Mijn eerste gedachten zijn:
- moet in grafiekvorm, want de app weet niet hoeveel je nodig hebt om op besteming te komen. Horizontaal de range, verticaal de tijd om te laden, eventueel nog kleurgebruik om aan te geven waar de auto minder zal gaan innemen dan de paal toestaat.
- een andere optie is dat je de te halen afstand ingeeft en dat de app aangeeft hoe lang dat bij benadering gaat duren, dus gewoon cijfertjes.
Een temperatuur-ontwikkeling-voorspelling is een essentieel onderdeel van het algoritme. Dat is minder eenvoudig dan het lijkt. Het is afhankelijk van het daadwerkeijke laadvermogen (dus minimum van wat de paal wil leveren en wat de batterij kan hebben, en ook een beetje van de buitentemperatuur. Leuke uitdaging!
Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic
Geplaatst: 19 feb 2016 14:52
door BB-One
@nivve: Even afgezien van de discussie of iets handig/nuttig is (zoveel mensen zoveel wensen). De ventilatie als je staat te laden kun je gewoon aanzetten door te drukken op de knop "laadplanner" Rechter knop in de draaiknop voor de blaassnelheid (weet even niet hoe ik die anders zou moeten noemen) Druk erop en de ventilatie gaat blazen.
Wat betreft de rangevoorspelling/overige informatie: Wat ik niet snap is dat we 3 "soorten" dashboardschermen hebben waar je uit kan kiezen. Waarom niet gekozen voor
- een scherm met alleen de basic info, snelheid en lamp aan/uit en cruise control aan/uit.
- een scherm met de huidige informatie (oftewel iets meer)
- een scherm met 'nerd' informatie; oftewel hoeveel % lading, wat is het saldo bereik als ik mijn bestemming heb bereikt etc.
Ik mis namelijk bijvoorbeeld erg een percentage informatie. Ik wil niet altijd weten hoeveel ik nog geschat kan rijden (wat overigens erg goed geschat wordt!) maar ik wil weten hoeveel procent ik nog over heb (of hoeveel kW is ook goed). Daarnaast mis ik ook (als er dan toch een bereik gemeld moet worden) het resterend bereik nadat je je bestemming hebt bereikt. Nu zit ik heel vaak continu te rekenen, kijken naar de R-link "nog 35 km te rijden" Kijken naar mijn dashboard, "rijbereik nog 33 km" effe rekenen

.. "shit 2 km te kort"

"o nee gaat wel goed laatste 10 kilometer is een 60 km/u weg. etc etc.
En wat ik echt niet begrijp is dat de Canze informatie gewoon niet standaard op je R-link is te toveren.
Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic
Geplaatst: 19 feb 2016 15:03
door zoe2goe
Dat laatste kan ik wel iets over zeggen. Die opmerking moet je in twee vragen opknippen.
- is het mogelijk een R-Link "CanZE" applicatie te maken? Dit is een regelmatig terugkerend thema, en heb ik hier beantwoord
https://github.com/fesch/CanZE/issues/144
- kan Renault dat maken? Natuurlijk kunnen ze dat, maar voor zover ik het kan nagaan vereist dat een ingreep in de dashboard computer om de benodigde informatie door te geven aan de Multimedia Canbus (R-Link zit niet op de "hoofd" CANbus), en dan uiteraard een applicatie op R-Link zelf. Ik heb de indruk dat er niet veel meer in R-Link geïnvesteerd wordt; de kritiek is algemeen bekend. Wat ik daarmee zeggen wil: kunnen, zeker. Ik zou er niet veel om willen verwedden dat het ook gebeurt.
ps: je weet toch wel dat je met CanZE die rekensom niet hoeft te maken? Als je in het Driving scherm de distance to destination aanraakt kun je die ingeven en werkt CanZE dat daarna continue bij, inclusief available range at destination.
Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic
Geplaatst: 19 feb 2016 16:14
door Nivve
@BB-one: bedankt voor de tip, geen idee dat ie dan aansprong!

Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic
Geplaatst: 20 feb 2016 15:00
door HarmOtten
Een aantal wensen in dit draadje horen eigenlijk op de
CanZE wishlist thuis. Maar, goed dat ze in ieder geval gemeld worden.
Naast een grotere batterij, een DC aansluiting naast de bestaande AC oplaadmogelijkheid, achterbank in delen neerklapbaar, een goed werkende data verbinding voor de ZE-App (bug), een goed werkend R-Link systeem, heb ik de volgende wensen:
Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic
Geplaatst: 20 feb 2016 20:02
door zoe2goe
Dat laatste ga ik voor mijn lader implementeren, immers, het is niet alleen voor de berg handig, maar ook voor de volgende zomerse PV-dag
Maar andersom zou ook mooi zijn: dat je met een druk op de knop de 5% reserve aan de bovenkant kan volladen. De bedoeling is dan natuurlijk wel dat je daarna meteen gaat rijden.
Eens over kruipen en regeneratie-torsie.
Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic
Geplaatst: 22 feb 2016 20:15
door erijder
Grotere batterij, ccs/combo stekker zijn wat mij betreft een must op een nieuw model.
Verder zou ik batterij conditionering zoals de bmw i3 heeft, dus batterij in geisoleerd en geconditioneerde ruimte, handig vinden, 's winters en zomers vergelijkbaar bereik ipv 50% verschil of meer.
Verder een werkende r-link achtig systeem, zonder continue glitches en problemen + werkende app.
Ik zou ook een wat luxure uitrusting op prijs stellen, vind het nu wel erg plastic-fantastic.
Aan zaken als instelbare regeneratie frictie hecht ik niet, ik wen er wel aan wat de instelling ook is.
Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic
Geplaatst: 03 mar 2016 09:05
door OlafH
Mijn belangrijkste wens is betere geluidsisolatie, zodat je ook boven de 100 km/h de radio nog hoort en kunt bellen met bluetooth.
Re: De grote Zoe 'WISHLIST' topic
Geplaatst: 09 mar 2016 19:09
door zoe2goe
Ik heb dit vandaag min of meer noodgedwongen getest. Klein aanrijding gehad twee weken terug, en ze is nu bij de schadeherstel. Kreeg een Hyundai i30 mee. 24.000 Euro, wel een vergelijkbaar bakkie zou ik zeggen. Vandaag naar Amsterdam op en neer. Op zich rijdt het allemaal wel OK, maar drie dingen vielen mij (negatief) op, naast het hebben van een uitlaat.
- Reflectie van de ventilatiegaten in de voorruit. Zo zie je maar, met een zwart topdeel van het dashboard. De vlak liggende voorruiten van tegenwoordig doen dat. Ik denk dat het bij de Zoe een soort meme is geworden. Ik zeg eerlijk dat het met de ombouw in de Zoe wel wat beter is geworden, maar ik vind het een stuk lelijker dan het was, dus een medaille met twee kanten.
- Het geluid. Ik ben het dus niet met je eens Olaf: Uiteraard is banden- en windgeruis vergelijkbaar in deze prijsklasses. Het motorgeluid is ook niet hard of zo, maar 100 in de zes heeft 2400 omw/min en die brom verpest echt Radio 4, alle laag is weg. En ik moet zeggen dat dat in de Zoe echt niet het geval is.
- het interieur. Ik prijs de Zoe dat ze veel bedienorganen "tactile" hebben gehouden (i.t.t. bijvoorbeeld het grote voorbeeld Tesla, waar je het schuifdak met een slider op het scherm moet bedienen, veel succes daarmee). De i30 is echter totaal doorgeschoten. Alleen al op het stuur zitten ten minste 16 toetsen. Als ik de hele cockpit ga tellen kom ik vast boven de 50 uit. Wat een chaos.
Jullie horen het al. Ik was al blij, ben nu weer blijer, en de wishlist, ach, wel leuk. Er moet iets te wensen blijven. Ik ben geen auto-man, het kan me allemaal niet zo boeien, maar ik zal blij zijn als ik morgen gebeld wordt dat ze naar huis mag
