Pagina 3 van 4
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 04 mei 2016 13:59
door Jsj
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
dat dacht ik al, ik wil er ook nog wel een kaku mini bij in proppen maar ik heb zo'n akelig klein kastje gekocht in mijn drang om het compact te houden dat ik daar nu een beetje spijt van begin te krijgen haha
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 04 mei 2016 16:57
door zoe2goe
Ik heb code voor een ATtiny85 geschreven (8 pins DIL processortje) waarmee een Kaku-alike (Eurodomest) ontvanger wordt nagebootst. Dus als je heel krap in ruimte zit en je wilt het via een handzendertje knutselen is dat een optie. Het enige wat je naast de chip nodig hebt is een drukknopje voor leer-modus een een fatsoenlijk 433 MH ontvanger printje (bv een RXB8).
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 04 mei 2016 17:02
door zoe2goe
Als je OpenEVSE echt remote wilt aansturen (met RAPI) kun je denk ik beter een ESP8266 overwegen. Die zijn tegenwoordig zelfs gewoon met de Arduino IDE te programmeren, en je hebt je hele WiFi zooitje al onder het piepkleine motorkapje.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 08 mei 2016 13:27
door Jsj
mmm, dat klinkt wel interessant en is met behulp van Google vast wel in elkaar te draaien maar daar komt de factor tijd en zin weer bij kijken.
Ik denk dat ik er gewoon eerste een kaku in ga schroeven. Voor nu goed genoeg en het geheel slimmer kan altijd nog. Het is nog geen 2020

Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 08 mei 2016 13:40
door RudyH
een vraagje, als jullie met openEVSE de auto laden op 3 fase 16amp. Met hoeveel kw laad je auto dan?
Op CanZE zie ik dat de auto niet verder gaat dan 8.1kw.
Ben benieuwd naar jullie data.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 08 mei 2016 14:10
door Jsj
Klopt, is me ook opgevallen.
Die van mij staat nu op 3x18A en dan trek ik rond de 11400-11700 watt
Volgens CANZE dan 10.8kW
Op 3x16A is het een stuk minder inderdaad. 9kW

Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 08 mei 2016 14:28
door RudyH
Oké dan komt dat overeen met mijn data. Ik laadt ook vaak op 3x 18amp en zit dan op 12.000 watt. Laatste tijd merk ik wel dat de auto gewoon weg niet wil laden tot 100% en steeds stopt met laden. Verder dan 95% komt ie niet. Met een 1 fase lader geen problemen.
Aarde heb ik door laten meten en is geen probleem meer. Binnenkort krijg ik een 2de openEVSE bordje binnen en ga ik kijken of het een hardware matig dingetje is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 08 mei 2016 14:37
door Jsj
Hij laadt wel door tot 100 procent en slaat dan af, maar dat laatste stukje duurt wel enorm lang.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 08 mei 2016 15:35
door zoe2goe
Het lang duren tot 100% heeft niks met de lader (OpenEVSE) te maken; de auto bepaalt. De Zoe balanceert de cellen tijdens het laatste stuk opladen, vandaar dat dat wel eens lang kan duren. Vaak neemt dat "lang duren" af als de batterij een paar keer helemaal tot 100% hebt laten laden.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 08 mei 2016 21:45
door RudyH
Zojuist mijn oma lader bij 96% er aan gehangen en even bij gehouden. Ook deze slaat diverse keren uit. De Renault wacht even en start dan weer het laden opnieuw. Ik denk dat ik binnenkort toch maar even langs de dealer ga.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 08 mei 2016 21:54
door RudyH
Ook heb ik zojuist de stap gemaakt voor het begin van een slimmelader. Onderdelen besteld (WiFi kit en programmer kabel) voor nog geen €18,- op aliexpress. Mocht ik het allen werkend krijgen zal ik een winkellijstje neerzetten.
Wordt vervolgt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 09 mei 2016 13:52
door Jsj
Ik volg de ontwikkelingen met grote interesse !
Succes
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 09 mei 2016 14:16
door fivari
De wifi-kit van Open EVSE werkt. De al geïmplementeerde monitoring is handig en vrij gemakkelijk op te zetten.
Om er een echte smart charger van te maken, moet de software toch grondig herschreven worden. Ik zie het mezelf op dit ogenblik niet doen.
Dus ook ik volg met belangstelling de ontwikkelingen.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 09 mei 2016 14:24
door zoe2goe
Als je in staat bent "RAPI" te babbelen (dat is het besturings protocol van OpenEVSE) over telnet, dan kan een simpel ESP8266 printje van een paar euro met "transparant bridge" firmware alles.
https://github.com/jeelabs/esp-link.
Voor de logica om te bepalen hoe je moet laden kun je kijken of je met rules in Domoticz wat kan, anders zou je eens kunnen kijken naar EDL
http://www.eb-systeme.de/?page_id=1382
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 09 mei 2016 15:07
door RudyH
Hallo Zoe2Goe,
Je had me idd al een keer gewezen op de RAPI protocol en daar ben ik idd in gedoken en zodoende een ESP8366 printje besteld en is onderweg. Voor de logica ben ik nog zoekende. Zal waarschijnlijker een script vanuit Domoticz worden aangeroepen.
Maar elke input is welkom. Ik zal de vorderingen en uitkomsten uiteraard delen.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 26 mei 2016 20:13
door RudyH
Gezien ik nog steeds op een paar onderdelen uit China en Amerika wacht ben ik maar aan iets anders begonnen. Ik was benieuwd hoe de Smart EVSE module werkte en heb er maar eentje besteld. Hoor graag of er meer mensen gebruik maken van deze module.
Wordt vervolgt.
.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 27 mei 2016 13:15
door fivari
Ik dacht dat deze module niet toelaat om de stroom gemakkelijk aan te passen, misschien wel eenmalig instellen. Of met een variabele weerstad, dus een multicontact draaischakelaar met verschillende weerstanden. Je kan natuurlijk eenmalig de stroom op bv. 16A instellen. Maar in combinatie met de Zoe, die niet toelaat om in het voertuig de laadstroom te beperken, zal er dan altijd aan 16A geladen worden.
Voor een mobiel laadstation vind ik de oplossing daarom minder geschikt. Een schuko aan 16A: niet onmogelijk, maar toch ... en als je dan eens 32A ter beschikking zou hebben, dan ware het jammer om die niet te kunnen gebruiken.
Denk ik... niet echt zeker.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 27 mei 2016 14:41
door RudyH
Dat wil ik juist uitzoeken. Als extra heb je een module die de 3 fase meet en daarop de laadsnelheid bepaald.
Daarnaast kijkt deze module naar de weerstand in de kabel waarop hij kan zien hoeveel vermogen er benodigd is.
Ik ga de mogelijkheden eens bekijken.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 27 mei 2016 17:41
door zoe2goe
De kabel-dikte-weerstand op PP is inderdaad een mooie "truc", die je in potentie zelfs aan de auto-kant zou kunnen toepassen, immers, de auto moet het maximum aan zijn neus respecteren (door niet meer dan die waarde af te nemen), maar de lader ook aan die zijde (door het pilot signaal niet boven die waarde uit te laten komen). Kortom, dat is 100% zeker werkbaar te maken, zij het met wat minder resolutie dan een "echte" regeling.
Minder zeker is of je dat ook dynamisch op deze manier kunt doen, maar dat is volgens mij niet zo relevant voor dit project en al helemaal niet voor een mobiele lader dunkt mij zo.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 04 okt 2016 20:56
door fivari
Opnieuw "een doorbraak": de fivari-charger is nu ook SMART te verkrijgen. Niet op basis van Open EVSE, want die biedt de mogelijkheid nog niet aan, maar wel op basis van Smart EVSE.
Werkt fijn. Je stelt de maximale stroom Imains in die de thuisinstallatie kan hebben. dus voor een 3x25A is dat 25A en voor een 1x40A is dat 40A.
Dan ook wat het laadstation kan leveren: Imax. Dat mag 32A zijn. Ik stelde 25A in.
Rond de inkomende geleiders klip je dan de stroommetertje die via de sensorbox de informatie doorgeven aan de smart EVSE.
Die gaat na welke stroom nog overblijft om de auto te laden.
Ik bouwde een proefinstallatie met Imains=25A en Imax=25A. Op dezelfde leiding sloot ik ook een elektrische kookplaat aan.
Het resultaat zie je
hier: de laadstroom wordt keurig bijgesteld, zowel omlaag als omhoog zodat de totale stroom steeds onder de 25A blijft. Je kan zelfs een stroom instellen waaronder het laden gestopt moet worden.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 04 okt 2016 22:00
door HarmOtten
Cool!
In geval van 3 fasen, moet je dan om elke fase een metertje aanbrengen? Heb je daar een fotootje van?
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 04 okt 2016 22:24
door zoe2goe
Dat is wat de Lolo versie 2 laadpaal doet hier, i.c.m. een sluwe meter. Mooie aanvulling fivari! Is RAPI nog wel beschikbaar?
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 04 okt 2016 23:04
door fivari
HarmOtten schreef:Cool!
In geval van 3 fasen, moet je dan om elke fase een metertje aanbrengen? Heb je daar een fotootje van?
Dan heb je er inderdaad drie nodig. En de SMart EVSE brengt dan de grootste stroom in rekening bij het bepalen van de maximale laadstroom. Bij een enkelfasige aansluiting is 1 voldoende ook al heb je twee geleiders aangezien in- en uitgaande stroomsterkte gelijk zijn.
zoe2goe schreef:Dat is wat de Lolo versie 2 laadpaal doet hier, i.c.m. een sluwe meter. Mooie aanvulling fivari! Is RAPI nog wel beschikbaar?
Het is niet echt een aanvulling, want deze versie is minder geschikt als mobiele lader. Wanneer je de Smart EVSE zonder de stroommeting wil gebruiken, moet je hem ook opnieuw instellen. Dus open maken, verbinding met de stroommeting losmaken, anders instellen enz...
Ik spreek nu van de
Fivari-MOBILE en de
Fivari-SMART. Die laatste heeft ook wat installatiewerk ter plaatse nodig omdat de stroommeters in de zekeringkast rond de geleiders moeten geklipt worden.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 05 okt 2016 12:48
door MartijnEV
Fivari: fantastisch!! Ik zou graag jouw oplossing willen toepassen op mijn (3-fase) EV-Box.
Kan dat?
Er ligt al een UTP kabel tussen mijn meterkast en de EV-Box om signalen van de current sensors te transporteren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 05 okt 2016 13:10
door fivari
Hallo Martijn,
toepassen op de EV-box?
niet zonder meer. De smart EVSE wijzigt het pilot-signaal, dat is het signaal waarmee de auto verneemt hoeveel stroom er mag getrokken worden. Het is dus echt wel een beperking opgelegd door het laadstation aan de auto. Niet een beperking opgelegd aan het laadstation. Ik weet niet of het verschil duidelijk is. Het is dus geen voorschakelsysteem dat je ergens in het elektrisch circuit plaatst, maar een laadstation dat meet en weet hoeveel stroom er in de installatie wordt gevraagd en daaraan de eigen laadstroom aanpast.
In die zin is het niet "compatibel" met andere laadstations, maar eerder een vervanger van een "dom" laadstation.
Wat wel zou kunnen is dat de elektronica in de EV-Box gebypassed wordt en dat de aansturing wordt overgenomen door de Smart EVSE. Maar ik ken het binnenwerk van een EV-box niet, weet niet of er plaats is voor zo'n bypass.
Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 05 okt 2016 13:25
door MartijnEV
Ja dat bedoel ik: de controller (van Last Mile Solutions) in de EV-Box vervangen door de Smart EVSE controller.
Ben benieuwd of dat kan, zou fantastisch zijn!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 05 okt 2016 13:49
door fivari
bezorg mij eventueel een fotootje van het binnenwerk. Het moet kunnen, maar het zou kunnen dat de nu ingebouwde controller een printplaat is en dat er geen plaats is voor een DIN-module zoals de Smart EVSE.
De meetsignalen/voeding via de UTP-kabel zou moeten kunnen.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 05 okt 2016 17:22
door zoe2goe
Martijn, ik zou dan toch overwegen om de EV te koop te zetten. En net kastje met een DIN rail erin, ben je toch wat flexibeler, een stuk kleiner, en in geld maakt het hoogstwaarschijnlijk niks uit.
Als je doel is de huisaansluiting maximaal te kunnen benutten om zo snel mogelijk te laden is het super. Als je doel is om te gaan PV matchen om minimaal terug te leveren, volgens mij niet, maar wellicht kan Fivari daar wat meer over zeggen, want in theorie maakt het natuurlijk niet uit of je de auto terugregelt naar de maximale aansluitstroom, of de auto opregelt naar geen teruglevering. Het toverwoorgje is "in theorie"

Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 05 okt 2016 22:00
door MartijnEV
Ha een EV-Box ís een net kastje met een DIN-railtje erin! Ik ga wel even studeren op de handigste optie.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 05 okt 2016 22:02
door MartijnEV
Hi Fivari, ik zal je een foto van het binnenwerk sturen. Alles is DIN-rail gebaseerd, met de bekende DIN-rail componenten erop, zelfs de charge controller is DIN-rail mounted. Ik heb een sterk vermoeden dat het gewoon kan. Ben benieuwd!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 06 okt 2016 08:38
door fivari
Het kan altijd, desnoods met een kleine box naast de EV, maar het moet esthetisch en praktisch aanvaardbaar blijven.
Dat de huidige controller ookeen DIN-rail mounted unit is, doet het beste verhopen.
zoe2goe schreef:
Als je doel is de huisaansluiting maximaal te kunnen benutten om zo snel mogelijk te laden is het super. Als je doel is om te gaan PV matchen om minimaal terug te leveren, volgens mij niet, maar wellicht kan Fivari daar wat meer over zeggen, want in theorie maakt het natuurlijk niet uit of je de auto terugregelt naar de maximale aansluitstroom, of de auto opregelt naar geen teruglevering. Het toverwoorgje is "in theorie"

Daarvoor zou de software moeten herschreven worden. Maar ook dat is in theorie mogelijk. Als je de stroommeters rond de geleiders die van de omvormer van de PV-isntallatie komt klipt en inderdaad de omgekeerde redenering volgt, is dat mogelijk. Dus pas laden als er voldoende stroom vloeit en voor zover mogelijk niet meer dan de stroom die vloeit. Moet kunnen, maar ik laat met plezier de eer aan iemand anders.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 06 mar 2017 10:30
door fivari
De eigen Fivari draait overuren:
het voorbije weekend aan zee. De Stad Brugge heeft sinds ruim anderhalf jaar alle publieke laadpalen in eigen beheer uitgeschakeld, met een flauwe drogreden als verklaring. Ze staan er nu als een bewijs van onwil van de stad om elektrische wagens te promoten. Dus parkeerde ik de wagen maar bij het appartement zodat de Zoe kon worden opgeladen aan een gewoon stopcontact: 16A1f
En nu heeft de dochter de Zoe mee op een samenleefweek bij de Scouts. Daar heeft men een rode stekker geïnstalleerd, met een bijhorende doorvoeropening in de gevel, waar ook de Mennekesstekker door gaat, om de tent van energie te voorzien bij festiviteiten. De Zoe wordt er nu aan 22 kW opgeladen: 22A3f. Zij is nu de ecologisch verantwoorde taxi-chauffeur van dienst om iedereen rond te rijden.
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 06 mar 2017 12:11
door zoe2goe
Geweldig fivari!
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 17 mar 2017 21:57
door Wytze
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 02 sep 2018 21:52
door Z.E.Paulus
Sinds kort beschik ik over een garagebox. Heel blij mee, maar er was geen elektra aanwezig in die garage, dus heb ik een nieuwe aansluiting (3x25A) aangevraagd bij mijn netwerkbeheerder (Liander)
Als laadpunt wilde ik graag een mobiel laadpunt, die middels een aantal verloopkabels op elk beschikbaar stopkontakt kan worden aangesloten...
Op die manier kan ik ook onderweg of op één van mijn bestemmingen waar geen laadpaal voorhanden is, maar wel een andersoortig stopkontakt aanwezig is, mijn Zoe opladen...
Ik heb, na alle beschikbare varianten uitgebreid te hebben vergeleken, gekozen voor een Go-eCharger Mobile 22kW... (
https://shop.go-e.co/charger-mobile )
Dit mobiele laadpunt werkt echt kinderlijk eenvoudig, het is letterlijk een "plug en charge" apparaat en doet precies wat ie moet doen.
Volgens mij is dit laadpunt redelijk vergelijkbaar met de hier veel besproken Fivari-lader, maar verbeter mij alsjeblieft als ik het mis heb...
In de garage heb ik een rode Cee driefasige aansluiting laten aanleggen (3x16A), dus dat wordt straks redelijk snel opladen...
Re: Mobiele 3 Fasen oplader
Geplaatst: 02 sep 2018 22:34
door HarmOtten
Als de 3x25A stroomaansluiting in je garage toch vrijwel alleen gebruikt wordt voor de auto, had je dan niet beter een CEE RED 32A stopcontact kunnen monteren? Want dan kan je die aansluiting tot de volle 25A benutten (17kW!).