Pagina 3 van 21
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 05 mar 2016 17:08
door OlafH
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Voor mij kun je het volgende noteren:
30.000 km: 97% (november 2015)
35.000 km: 95% (19-1-2016)
40.000 km: 94% (4-3-2016)
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 05 mar 2016 17:28
door Z.E.Paulus
Op dit moment gaf mijn boordcomputer, na het volledig opladen van de accu en een reset van de boordcomputer, een actieradius aan van 128 km... Daarmee zou mijn accu gezondheid rond de 97% moeten liggen...

Met een kilometerstand van bijna 64.000 km...
Uiteraard had ik deze informatie liever uit de gegevens gehaald van Canze, maar mijn Konnwei KW902 was helaas defect geleverd, doet dus helemaal niets!!!

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 05 mar 2016 21:33
door renault15.17
Als ik nu na volladen de boordcomputer reset, komt er 105 km range te staan. Wil dat dan zeggen dat ik nu op 79% zit?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 05 mar 2016 21:43
door OlafH
Volgens de theorie wel. CanZE kan natuurlijk get beste uitsluitsel geven.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 mar 2016 09:47
door landfort
Als je met CanZe kijkt maakt het dan nog uit of de accu koud is? Is meten direct na het laden nodig?
Jeroen bedankt voor je snelle antwoord

in dat geval:
27 jan 93% bij 11300km
6 mrt 93% bij 14500km
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 mar 2016 09:51
door zoe2goe
Nee, dat is niet nodig
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 mar 2016 22:31
door PieterZoe
Harm, ik zit volgens CanZe op een SOH van 86% bij km 34k. Daar ben ik ook niet zo blij mee. Het is lastig om een patroon te vinden in het verloop van SOH. Het lijkt eerder met het aantal ritten te maken te hebben (en dus leeftijd) dan aantal kms
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 mar 2016 22:50
door GertjanVB
Daar heb je een goeie. Wij maken ook relatief veel kleine ritjes en onze SoH is al tijden 89%
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 mar 2016 23:45
door HarmOtten
De levensduur van Lithium-Ion batterijen is afhankelijk van een aantal factoren:
- Temperatuur
- Hoe lang de batterij onder/boven een bepaald SOC% is
- Het aantal cycli
- De snelheid van op- en ontladen
- Combinaties van bovenstaande punten
Voor de levensduur is het goed als de batterij wordt bewaard bij lage temperaturen, en het liefst niet helemaal opgeladen, maar ook zeker niet helemaal ontladen. Ergens in het midden dus. Ik heb wel eens gelezen dat rond de 30 tot 40% het beste is. Maar om in de winter snel te kunnen opladen, wil je juist dat de batterij zo warm mogelijk is.
In de zomer wordt door Renault ook geadviseerd om de auto niet in de volle zon te parkeren, vooral als deze helemaal opgeladen is.
Let wel, het bruikbare deel van de batterij is maar een gedeelte van de werkelijke capaciteit. Van de 26kWh wordt bij de Q210 maar 22kWh daadwerkelijk gebruikt. Om de stress van de batterij te beperken, kun je deze dus niet helemaal leeg rijden, en ook niet helemaal opladen.
Ook was er in de begintijd van de Zoe sprake dat je extra moest betalen als je met 43kW ging opladen. Dit hebben ze gelukkig snel laten varen. En ik denk ook dat het snelladen minder bijdraagt aan de degradatie dan andere factoren. Ik denk zelfs dat het aantal cycli er minder toe doet, dan de 1e twee punten. De meeste tijd zullen de Zoe's volledig opgeladen ergens geparkeerd staan. En hoe hoger te temperatuur daarbij, hoe sneller de degradatie. Dit zou in veel gevallen betekenen dat het aantal gereden km's minder bijdraagt aan de degradatie dan de leeftijd van de batterij. Daarom heb ik ook een 2e grafiek gemaakt die de degradatie over de tijd laat zien.
Battery degradation 8.png
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 mar 2016 23:57
door zoe2goe
Voor mij NOG een reden om nog slimmer (tot een bepaalde SOC) te willen laden. Als er ooit en koop optie komt van mijn HUIDIGE batterij wil ik die zo lekker mogelijk hebben.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 07 mar 2016 12:38
door werikw
De koop optie komt er niet.Ik denk dat het gewoon wachten is op een externe partij die accu's maakt.Dan lever je de accu gewoon in bij Renault en zet je de andere er weer onder.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 07 mar 2016 12:43
door OlafH
Goed timen wanneer je bij de 70% komt, zodat als je batterij vervangen wordt je meteen een nieuwe versie met meer kilowattjes hebt...
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 14 mar 2016 21:46
door OlafH
Hier nog een input van de leen-Zoe: 13.688 km 94% (volgens CanZe).
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 14 mar 2016 23:20
door zoe2goe
@OlafH: bij mijn beste weten is het breekpunt 75%, maar ik laat me graag corrigeren.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 14 mar 2016 23:42
door OlafH
wist het niet zeker meer, het zal wel 75% dan.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 15 mar 2016 08:18
door OlafH
OlafH schreef:Hier nog een input van de leen-Zoe: 13.688 km 94% (volgens CanZe).
Datum tenaamstelling is trouwens 2 januari 2015
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 27 mar 2016 18:14
door fivari
Weer een procentje eraf. Dat geeft nu:
17000 km 101%
25000 km 100%
26986 km 97%
28165 km 96%
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 27 mar 2016 22:54
door krisv5
R240, net een week oud, met nu 980km op de teller. Batterijgezondheid 106%? Kan dit? Gemeten met CanZE.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 27 mar 2016 22:55
door zoe2goe
Ja hoor. Gewoon boven de norm. Lucky!
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 28 mar 2016 11:31
door Nivve
@krisv5: Kan idd prima. Mijn Zoe zit op 102, gewoon geluk gehad denk ik.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 28 mar 2016 13:10
door HarmOtten
@krisv5,
Wat is je actieradius/batterijgezondheid bij je R240 als je meet volgens
deze methode?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 28 mar 2016 14:14
door krisv5
@Harm
net getest volgens jou opgegeven methode en dan kom ik aan 144/131=1,099. Dus bijna 110%?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 apr 2016 00:00
door 0111 Mtbiker
Mijn Zoe (van de baas) gaf vorige week bij 4 graden 127 km aan. Hij is van 2015 en er staan inmiddels ruim 5000 km op.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 apr 2016 00:02
door GertjanVB
@Mtbiker: even met de formule of CanZE % battery health bepalen of aflezen
Nu zelf even na 50.000 km een stapje naar beneden gedaan: 88%
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 06 apr 2016 20:50
door 0111 Mtbiker
Can ZE% ? Als ik het deel kom ik op 97%
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 13 apr 2016 20:18
door OlafH
Heb een procentje gemist ergens... nu op 92%:
30.000 km: 97% (november 2015)
35.000 km: 95% (19-1-2016)
40.000 km: 94% (4-3-2016)
46.000 km: 92% (13-4-2016)
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 13 apr 2016 23:01
door HarmOtten
Laatste updates verwerkt in de grafieken:
Battery degradation 9.png
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 13 apr 2016 23:07
door OlafH
Er is nog weinig koek van te bakken. Er zouden eigenlijk meer variabelen moeten worden bijgehouden, maar dat is ondoenlijk. Een leuke logger in CanZE met acculading als functie in de tijd bijvoorbeeld...
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 23 apr 2016 07:36
door Ad van der Meer
Gert Jan was zo vriendelijk om mij gisteravond te introduceren in de wondere wereld van CANze en we hebben gelijk mijn resterende accucapaciteit gemeten en die is 92% bij 82'000 km.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 23 apr 2016 14:04
door HarmOtten
Ad, interessant om te zien dat jouw lijn minder stijl loopt. Hoe laadt je meestal je Zoe op? Staat je Zoe altijd buiten, zowel in de zon als in de vrieskoude?
Battery degradation 10.png
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 23 apr 2016 14:16
door GertjanVB
Ik vind de grafiek over de tijd wel apart: 4 parallelle trends van een wat flauwer lopende lijn en twee sterk dalende lijnen. Vergelijkbare trends in tijd, maar verschillend in kilometrage. Heeft tijd impact op de batterij; "bederft" de batterij?
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 23 apr 2016 14:45
door OlafH
Ik maak het nog vreemder. Nieuwe meting: 23-4-2016 / 47.577 km / 93%
Er is dus een procent health bijgekomen bij mij!
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 23 apr 2016 15:01
door landfort
27 jan 93% bij 11300km
06 mrt 93% bij 14500km
23 apr 91% bij 19000km

Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 23 apr 2016 15:10
door HarmOtten
Dat heb je goed gezien Gertjan. Ik denk dat tijd een grote rol speelt in de degradatie, en daarom heb ik ook die 2e grafiek gemaakt.
Zover mijn kennis over Lithium-ion batterijen klopt, kun je ze het beste niet lange tijd bij 100% SOC of bijna leeg, bij relatief hoge temperaturen bewaren. Aangezien de meeste Zoe's vaak opgeladen ergens geparkeerd staan, ook in de zomer, degraderen de batterijen dan ook. Het is niet voor niets dat Renault de werkelijke SOC beperkt tussen +/- 7 en 95%. Dit levert een aanzienlijke langere levensduur op.
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 23 apr 2016 20:22
door Ad van der Meer
@Harm
Mijn auto staat altijd buiten en laadt thuis met 11 kW. In het overzicht van Fastned zie ik dat ik dit jaar 220 kWh bij hen geladen heb, plus nog wat TNM voor 1 april.
In de rechtse grafiek mis ik mijn eerste datapuntje van augustus 2014, 30'000 km 97%
Re: Batterij gezondheid meten
Geplaatst: 23 apr 2016 20:28
door zoe2goe
Harm slaat de spijker op zijn kop. De beste bewaar-conditie voor deze batterijen is 40% SOC. Hoewel het bot gezegd niet mijn probleem is, ben ik mij langzaamaan aan het aanwennen dat als ik zeker weet dat ik morgen maar weinig zal rijden, de auto niet oplaadt.