Pagina 3 van 3

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 20:25
door dateq

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik ga morgen inderdaad even bellen naar de dealer.

Ik heb trouwens het partnummer opgezocht in Dialogys (82 00 251 569). Als ik daarop zoek op internet kom ik veelal tandwielen tegen met een spie.
Begin nu echt te twijfelen dat er wel een spie in zit....

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 20:44
door mechanic
Als je dialogys tot jd beschikking hebt,heb je elk geval alle nodige info voor de riemwissel.
De 2.0 16v turbo heeft dat spietje vaak,de gewon 2.0 16v niet.
Bij de turbo met spie zet je dus de beide nokkenassen los om de d-riem te spannen. (Heeft geen vvt poulie)
Bij de non-turbo zonder spie hoort het krukastandwiel vrij te draaien over de krukas.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 03 mei 2018 20:46
door dateq
Ok, helder.

Morgen bellen met de dealer dan maar.
Thanks voor alle advies weer :)

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 09:25
door dateq
Zojuist de dealer gebeld. Volgens de persoon aan de telefoon moet ik "geweld" gebruiken en dan het tandwiel vervangen.
Er is geen tandwiel trekker volgens hem voor deze auto.

Klonk meer als onwelwillend, dan behulpzaam

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 12:16
door dateq
Update: Riem zit er op...

Vandaag is er een monteur langsgekomen die nogal een rauwdouwer is. Volgens hem was de nummer 1 zuiger, de zuiger die het dichtst bij de nokkenasversteller zit. Gelukkig heb ik hem om kunnen praten door te laten zien dat de TDC pin niet paste als die zuiger op de hoogste positie stond.
Ik zei al rauwdouwer, hij heeft namelijk ook de sensor bovenop het plastic inlaatspruitstuk kapot gemaakt.
Nu eerst naar de sloop daarvoor. De auto geeft zich nog niet gewonnen.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 12:43
door Renault47
de nr. 1 zuiger zit aan de kant van het vliegiel/versnellingsbak

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 12:52
door dateq
Ja, dat weet ik, jij en elke monteur, behalve deze

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 16:08
door mechanic
Die sensor kan je wellicht nog wel lijmen. Gaat de motor wel goed rond?

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 16:12
door dateq
Ik heb twee sensoren op de sloop gehaald voor 5 euro, dus dat was de moeite niet. De originele sensor was op drie plaatsen afgebroken, dus lijmen was niet echt een optie. Wilde ook niet het risico lopen dat door de warmte de lijm op zou lossen en er een stuk in het spruitstuk gezogen zou worden.

De motor draait netjes rond. Ga zo voor de laatste keer alles nalopen en dan alles monteren. Ik moet sowieso de krukas poulie bout vervangen want die rauwdouwer heeft de oude herbruikt. Ik zag het te laat

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 16:15
door mechanic
Dat is een rekbout inderdaad,hopelijk gaat ie nog los.
Makkelijkst is om eerst alle riem kappen te monteren,daarna de krukaspoulie.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 19:57
door dateq
Nou.. Daar gaan we dan...

- De multiriempoulie er weer afgehaald, ging verbazingwekkend makkelijk, maar het kan ook zijn omdat ik inmiddels gewend ben om ontzettend veel kracht te zetten :D Daarna de nieuwe bout gemonteerd met 40 NM en daarna 110 graden doorgetrokken.
- Multiriem geplaatst
- Alles vastgezet
- Koelvloeistof toegevoegd
- Gestart en....


VROEM!!!!!! :dance:

Straks een stukje rijden en het peil van de koelvloeistof in de gaten houden. Als de motor echt warm is weet ik pas of het allemaal gewerkt heeft.
Duimen maar..

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 20:01
door mechanic
Eindelijk,goed bezig.
Het koelsysteem dient ontlucht te worden,1 bout van thermostaathuis is een ontluchtingsnippel.
Reservoir vullen,nippel eruit,als daar een mooie stroom kvs uitkomt is het systeem ontlucht. Vullen tot iets boven maximum,dop op reservoir en laten draaien tot kachel goed warm is en de koelvin aan is geslagen.
Airco uit tijdens deze handeling!

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 20:39
door dateq
Nou dat goed bezig, nee dus... :(

Eerst kwam ik erachter dat ik vergeten was de doppen van de nokkenas te plaatsen.. Gelukkig had de auto nog niet veel gedraaid, dus de olie troep viel gelukkig mee.

Vervolgens ben ik, vóór dat ik jouw berichtje had gelezen, een stukje gaan rijden. Gelukkig was ik niet ver weg (de straat uit) en heb gelijk rechtsomkeert gemaakt.

Stom stom stom dat van die koelvloeistof. Had ik moeten weten.. Een gesloten systeem, dus ontluchten!

Weet je toevallig welke de nippel is?

Ik laat nu eerst de auto afkoelen en ga dan ontluchten

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 20:45
door dateq
Even een foto voor de zekerheid

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 20:57
door mechanic
De doppen horen vlak aan te liggen met de cilinderkop.

Ol deze link: https://www.google.nl/search?biw=360&bi ... XLcYE1mGuM: zie je een gelijk thermostaathuis als bij jou auto. Je ziet links 1 boutje zitten met een groene markering,dat is de ontluchtingsnippel/bout.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 21:00
door dateq
Ik ga morgenochtend even kijken. Ik ga eerst uitrusten van de afgelopen dagen. De auto doet het, dus dat zal wel lukken :)

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 21:01
door dateq
Ik zal morgen even een foto maken van de doppen. Voor nu.. Eten, douchen en wellicht vroeg naar bed :D

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 04 mei 2018 21:02
door mechanic
Ter verduidelijking: dat thermostaathuis zit aan de zijkant van de cilinderkop onder de 2 nokkenas doppen. Je zult de zwarte plastic wervelbox weer even los moeten halen.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 05 mei 2018 11:23
door dateq
Vanochtend de koelvloeistof ontlucht. Was niet echt nodig, blijkbaar heeft een overnachting met de dop half open al gewerkt. Bij het opendraaien van het boutje kwam er al meteen een normale stroom op gang.

Eerlijk gezegd schrik ik wel een beetje toen ik vanochtend keek, want het niveau in het expansievat was gezakt, dat bleek dus te komen omdat de luchtbellen al waren gestegen. Ik denk dat het te maken heeft gehad met het afkoelen van de motor. De komende week maar even het KV-peil inde gaten houden voor de zekerheid

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 05 mei 2018 11:27
door mechanic
Als het systeem ontlucht is,zit er meestal toch nog wat lucht in die er niet uitkomt tijdens de procedure.
Daarom het stukje boven maximum vullen,kijk inderdaad komende dagen naar het peil en evt lekkage.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 06 mei 2018 17:25
door dateq
Zojuist terug van een kleine 100 km rijden. De auto is lekker rustig, ik kon zelfs normaal een bestelling plaatsen bij de McDrive zonder de motor uit te hoeven zetten :)

Ik heb zelfs het idee dat de auto zuiniger rijdt, maar dat kan ik ook verkeerd hebben. 1 op 10 bij 105 km/uur is nog steeds wel aan de hoge kant.

1 ding viel mij wel op, bij 3000 toeren hoorde ik een soort zoemend geluid rechtsvoor. Dit was ook bij de vorige distributieriem, dus ik verdenk nu de rollers van de multiriem of misschien wel de aircopomp aangezien de climate control een beetje vreemd deed. Mijn vrouw had het lekker koel bij 20 graden, bij mij kwam er warme lucht uit. Als ik hem daarentegen aan mijn kant op 19,5 zette, dan begon hij weer te koelen.. raar..

Anyways.. Het doel is bereikt.. Een stille motor bij bedrijfstemperatuur, niet meer schudden bij stationair en geen dansende toerenteller meer bij stationair.

Na alle ellende van de afgelopen week, was dit een goede dag :D

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 06 mei 2018 17:47
door mechanic
Ondanks de tegenslagen toch goed gekomen. De multiriem set heeft een gelijke vervangingstermijn als de distributieriem,120.000km/5jaar. Heb je toevallig de rollen gecontroleerd toen alles open lag?
Het zoemen kan vanalles zijn inderdaad,wellicht een laterd zorg.

De verschillende uitstroomtemperaturen kan komen door een mengklep euvel,en misschien is een reset van de kachelkleppen.

Is het zoemen overigens weg als de airco uitstaat? Een te lage vullingsgraad van het ac-systeem kan hier ook aan bijdragen.

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 06 mei 2018 17:56
door dateq
Ik dacht zelf ook dat het zoemen aan de airco zou liggen. Maar met een buitentemperatuur van 27 graden is het niet bij me opgekomen om de airco uit te zetten :)

De multiriem rollers zagen er niet erg best meer uit, net als de multiriem zelf dus dat wordt het volgende projectje. Laten we hopen dat de rollers daarvan makkelijker los gaan :)

Ik denk dat die week zonder accuspanning wel afdoende is geweest voor een reset. Vooralsnog heb ik nog een aantal andere projecten op de verlanglijst staan. De airco en herrie van de ventilatormotor staan nu onderaan.

Volgende projecten:
- Multiriem en rollers
- Aandrijfassen vervangen in verband met tikken
- Uitlijnen
- Schokbrekers achter (en eventueel rubbers van de ophanging)
- Raam passagierszijde
- Airco na laten kijken
- Ventilator kogellagers voorzien van kruipolie/vervangen

Zoals je ziet, genoeg werk :)

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 06 mei 2018 17:56
door dateq
Klopt dat hoge verbruik overigens wel? Ik heb de auto nog niet zo gek lang, dus kan niet vergelijken met "vroegah".

Re: Distributie en VVT Poelie probleem

Geplaatst: 06 mei 2018 18:16
door mechanic
Dat is nog behoorlijk wat werk,ook weer een paar pegels..
Dat verbruik is aan de hoge kant,zolang de 4gasmeting oke is,en er geen foutcodes zijn zal er niets aan de hand zijn.