Pagina 3 van 7
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 27 feb 2025 21:09
door haelewyn
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
De eerste bestuurder heeft toen op 2 jaar tijd 17000 km gedaan. De auto heeft daarna meerdere maanden niet gereden.
Zelf doe ik (toevallig) ook rond de 8000 km per jaar.
Alles prima. Ik verbruik momenteel rond 1.7 liter benzine op 100 km.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 28 feb 2025 09:58
door jumpjack
ASX2023 schreef: 27 feb 2025 20:02
Zo, dat is wel heel snel bij 17.000 km.
Waarschijnlijk is dit geen lekke o-ring geweest maar de foutcode DTC 16D861 (tractieverles)
Bij deze melding wordt de versnellingsbak vervangen!
Je rijd inderdaad weinig kilometers.
De DTC-fout 16D861 (=totaal verlies van tractie) is het gevolg van het falen van de O-ring: de versnellingsbakolie komt in de elektromotor terecht en verbrandt deze!
Het lijkt erop dat de volgorde van fouten is:
1) fout: controleer het anti-vervuilingssysteem
2) fout: oververhitting van de motor
3) totaal verlies van tractie
Als je de auto naar de monteur brengt zodra je fout 1 of 2 leest, heb je misschien nog tijd om de motor te redden: de Renault-procedure zegt dat je de temperatuursensor van de elektromotor moet verwijderen en controleren of er olie uit het gat komt waar de sensor zat; als er olie uit komt, betekent dit dat de o-ring kapot is en dat er olie in de motor is terechtgekomen; als je tijdig hebt ingegrepen kan het voldoende zijn om de elektromotor te wassen, maar als deze al doorgebrand is moet deze vervangen worden.
Renault zegt dat de motor tussen de 16.000 en 18.000 euro kost, en dat ze 12.000-16.000 euro betalen; in werkelijkheid vragen ze u om 4.000-6.000 euro te betalen (als de garantie is verlopen).
LET OP: het is heel belangrijk dat degene die de reparatie met vervanging van de motor buiten de garantie ontvangt, de oude defecte motor terugkrijgt, omdat we deze moeten laten analyseren en verifiëren wat het probleem is: waarom zou de versnellingsbakolie in vredesnaam in de elektromotor terechtkomen? Moderne, borstelloze motoren zijn waterdicht, er gaat niets in of uit. Blijkbaar is er niet alleen sprake van een fabricagefout in de O-ringpakking, maar ook in de elektromotor.
Een ander heel belangrijk ding is om de schriftelijke documentatie die we van Renault hebben ontvangen te delen op sociale netwerken en forums, waarin Renault aanbiedt 60% van de kosten te betalen als teken van beleefdheid.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 28 feb 2025 12:02
door ASX2023
jumpjack,
Bedankt voor de deskundige uitleg.
Toch blijf ik met de vraag zitten wanneer Renault zelf deze constructie fout (o-ring) heeft ondekt en wanneer zij een modificatie zijn gaan toepassen in de productie om het probleem hiermee op te lossen!
Zeker terwijl dit probleem toch al even bekend was.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 03 mar 2025 09:38
door jumpjack
De vraag is niet 'Wanneer hebben ze corrigerende maatregelen in de productie doorgevoerd?', maar 'HEBBEN ze überhaupt corrigerende maatregelen doorgevoerd?
Added in 3 minutes 1 second:
De tweede vraag is: waarom zou er smeerolie in een elektrische motor terechtkomen? Moderne elektrische motoren zijn verzegeld, omdat ze geen borstels hebben, dus hoe kan er smeerolie binnendringen? Daarom is het zeer belangrijk dat mensen bij wie de motor wordt vervangen, de oude motor terug laten geven om deze te analyseren.
Bij het analyseren van het patent (dat volgens mij verschillende fouten bevat, zowel in de tekst als in sommige figuren), lijkt het mij dat de belangrijkste elektrische motor, in blauw aan de linkerkant, niet voorzien is van een deksel, omdat deze van de versnellingsbak gescheiden zou worden door de behuizing van de versnellingsbak zelf; in dit geval, als de pakking breekt, komt de olie die uit de versnellingsbak lekt in de elektrische motor terecht.
Maar op de foto's van vervangende motoren die online te vinden zijn, lijkt de motor wel een eigen deksel te hebben. Zou dit de aangebrachte wijziging kunnen zijn? Misschien had de elektrische motor in het begin geen eigen deksel, terwijl ze later, wanneer ze de pakking vervangen, ook een nieuwe motor plaatsen die voorzien is van een deksel?
In de figuur rechts heb ik de extra omslag in het geel getekend
motore-tappo.jpg
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 03 mar 2025 09:42
door haelewyn
Er werd mij eens gezegd en getoond op een tekening dat de motor en de versnellingsbak in kwestie 1 unit vormen. Ze zijn een geheel en staan dus niet tot elkaar als 2 losse onderdelen.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 03 mar 2025 09:53
door jumpjack
Ik heb mijn bericht bewerkt
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 03 mar 2025 09:56
door DrDoom
jumpjack schreef: 28 feb 2025 09:58
ASX2023 schreef: 27 feb 2025 20:02
Zo, dat is wel heel snel bij 17.000 km.
Waarschijnlijk is dit geen lekke o-ring geweest maar de foutcode DTC 16D861 (tractieverles)
Bij deze melding wordt de versnellingsbak vervangen!
Je rijd inderdaad weinig kilometers.
Renault zegt dat de motor tussen de 16.000 en 18.000 euro kost, en dat ze 12.000-16.000 euro betalen; in werkelijkheid vragen ze u om 4.000-6.000 euro te betalen (als de garantie is verlopen).
LET OP: het is heel belangrijk dat degene die de reparatie met vervanging van de motor buiten de garantie ontvangt, de oude defecte motor terugkrijgt, omdat we deze moeten laten analyseren en verifiëren wat het probleem is: waarom zou de versnellingsbakolie in vredesnaam in de elektromotor terechtkomen? Moderne, borstelloze motoren zijn waterdicht, er gaat niets in of uit. Blijkbaar is er niet alleen sprake van een fabricagefout in de O-ringpakking, maar ook in de elektromotor.
Een ander heel belangrijk ding is om de schriftelijke documentatie die we van Renault hebben ontvangen te delen op sociale netwerken en forums, waarin Renault aanbiedt 60% van de kosten te betalen als teken van beleefdheid.
Renault heeft mij niks gevraagd.
De garage waar onze wagen naar toe is gebracht sprak eerst over een olielek in de transmissie welke gerepareerd zou worden.
Deze reparatie en reiniging zou €. 440,- kosten.
Een dag later heeft de garage gemeld dat de complete transmissie en elektromotor vervangen moest worden.
Alles binnen garantie via Renault. Onze Captur is uit 2021 en heeft 70000 km op de klok.
De wagen staat inmiddels al meer dan 2 weken bij de garage, verwachting is dat hij eind deze week (week 10) gerepareerd is.
Ik denk niet dat ik de kapotte onderdelen zomaar mee krijg.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 06 mar 2025 07:14
door DrDoom
Gisteren (05-03-2025) konden we de auto weer ophalen.
We hebben meteen de B-beurt (RN17) en 1e APK laten uitvoeren en nieuwe bougies + bobines en een set banden laten monteren.
De vervanging van de motor en transmissie is geheel binnen garantie gedaan.
In totaal zijn we de auto 16 dagen kwijt geweest.
Al die tijd hebben we een vervangende Clio ter beschikking gehad.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 06 mar 2025 08:40
door Sjaak H
Gelukkig schijnt Renault toch zijn verantwoordelijkheid te pakken, en toe te geven dat het een productiefout is die garantie verdient.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 06 mar 2025 09:25
door haelewyn
Bobines preventief vervangen ? Was er een speciale aanleiding toe ?
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 06 mar 2025 10:32
door Bartjoosse
Goede morgen,
Ik heb een Renault Megane PHEV E-tech en heb sinds 2 weken ook een hoop problemen wat lijkt op bovenstaand verhaal.
Na alles gelezen te hebben toch wel beetje van geschrokken...
Auto is van maart 2021 en heeft nu zo'n 80.000KM gelopen.
Zo'n 2 weken geleden begon het met een melding dat de electro motor oververhit was.
Auto had geen vermogen meer, dus kon niet anders dan aan de kant van de weg stoppen. Gelukkig kon ik redelijk veilig langs de weg staan.
Na paar minuten veranderde de melding naar "Controleer lucht verontreiniging".
Auto startte gewoon en ik kon doorrijden naar mijn werk.
In de pauze even naar de plaatselijke renault dealer gereden, maar die had er geen tijd voor. Stonden nog 12 auto's op diagnose te wachten... Kon wel voorzichtig doorrijden omdat de melding geel was.
Ondertussen ook maar even de eigen dealer gebeld. Daar mocht ik de volgende ochtend gelijk langskomen om de auto uit te laten lezen.
Echter waren de volgende ochtend voordat ik naar de dealer ging alle meldingen verdwenen van het dashboard.
Auto uitgelezen, monteur kon de meldingen wel zien en heeft ze gereset. Verder konden ze niets vinden, dus rijd maar door.
Een week later (gister middag) weer problemen. Melding is "Motor afkoelen Tijdelijke Stop" in het rood...
Paar minuten stilgestaan en opeens de melding weer weg. Direct de garage gebeld en ik mocht vanmorgen weer langsrijden.
Dus wederom laten uitlezen, maar ze kunnen geen storing vinden.
Volgende week gaat de auto voor langer onderzoek een dag naar de garage.
Denken jullie dat deze storingen te maken hebben met de meldingen in dit forum? dus kapotte elektromotor/versnelling?
Of zou dit ook wat anders kunnen zijn?
iemand nog tips wat te doen?
Alvast bedankt!
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 06 mar 2025 12:27
door DrDoom
Schijnbaar was er 1 “mindere” bobine.
Het zekere voor het onzekere genomen en alle 4 vervangen.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 06 mar 2025 14:15
door ASX2023
Bartjoosse,
Staat het (kleine) koelvloeistof reservoir van de elektromotor nog op peil?
Als ik jou ervaring zo lees ben ik bang na die eerste melding dat dit ook het lekke o-ring probleem is zeker gezien het bouwjaar en kmstand.
Wat bedoel je met 'er stonden nog 12 auto's op diagnose te wachten' hadden deze dezelfde problemen?
Hopen dat het goed afloopt en ons op de hoogte houdt.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 06 mar 2025 15:03
door Bartjoosse
Hoi ASX2023,
Ja, zo te zien wel (zie foto)
PHOTO-2025-03-06-15-02-08.jpg
Ik zal het volgende week melden bij de garage.
Er stonden nog 12 andere auto op de wachtlijst voor diagnose, ik verwacht niet dat ze allemaal dit probleem hebben...
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 06 mar 2025 15:34
door ASX2023
Ben erg benieuwd naar de afloop.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 13 mar 2025 11:17
door ASX2023
Bartjoosse,
Nog nieuws over het onderzoek van de Megane?
Heb de afgelopen weken nog contact gehad met de ANWB maar deze zijn niet op de hoogte van dit probleem wat uiteindelijk toch over 160.000 Renault 1.6 hybride auto's gaat??
Gr ASX2023
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 13 mar 2025 11:19
door Bartjoosse
staat nu bij de garage... nog even afwachten
Toegevoegd in 1 uur 48 minuten 29 secondes:
Net gebeld door de garage.
Ze gaan een software update doen, daar zou het probleem mee verholpen moeten zijn.
Ik ben benieuwd.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 19 mar 2025 16:29
door Bartjoosse
Inmiddels bijna een week verder.
Na het opnieuw programmeren heb ik tot nog toe geen meldingen meer gehad, dus het lijkt er op dat het probleem toch verholpen is.
Laten we hopen dat het zo blijft.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 19 mar 2025 19:43
door ASX2023
Bartjoosse,
Hoop echt voor jou dat het probleem met de Megane hiermee opgelost is zeker na de ervaring van 6 maart

.
Hopelijk heeft het opnieuw programeren het juiste effect gehad, dit hoor je wel vaker van de de eerste 1.6 hybride.
Hoeveel km heb je inmiddels afgelopen week na de update gereden?
Hoop dat je het forum op de hoogte houdt met de Megane.

Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 19 mar 2025 19:45
door Bartjoosse
Hi,
Ja, ik hoop het ook

Denk dat ik deze week zo'n 400 km heb gereden
Ik kijk het even een paar weken aan en zal dan een reactie plaatsen hoe het gaat.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 15 apr 2025 21:04
door ASX2023
Vandaag nog iemand gesproken met een Clio van '21 met 123k op de teller.
Bij 61k was de versnellingsbak defect (foutmelding elektromotor??)
€3650,- kosten reparatie.
Nog iemand ervaringen?
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 23 apr 2025 12:46
door govert61
Wij hebben ook een olielekkage bij onze e-tech bouwjaar 2021 met 24000 op de teller
Na inspectie van mijn eigen garage blijkt de olie uit de buurt van de elektromotor te komen.
Vandaag is er contact geweest met Renault, we gaan de auto aanbieden voor inspectie.
Wordt vervolgd.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 23 apr 2025 14:13
door ASX2023
govert61,
Ben erg geschrokken bij deze km stand 24k, misschien ook wel de combinatie met het bouwjaar.
Als ik het verhaal zo lees is kans erg groot dat dit toch weer het o-ring probleem is tussen versnellingsbak en elektromotor.
Zijn erg benieuwd hoe dit verder gaat, houd ons op de hoogte.
Succes alvast.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 23 apr 2025 14:53
door govert61
De inspectie is woensdag 30 april
Zodra er een uitslag is laat ik het weten.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 01 mei 2025 10:16
door govert61
Update:
Vandaag reactie van Renault ontvangen;
Het probleem is inderdaad een lekkende o-ring.
Voorstel van Renault is repareren, kosten rond de 400 euro waarvan 60% voor de rekening van Renault is.
Ben hier noodgedwongen mee akkoord gegaan, het is nu anderhalve week wachten op reparatie en rijden we een leenauto.
Wordt vervolgd.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 01 mei 2025 12:08
door ASX2023
govert61,
Bedankt voor de update, zoals gezegd met jouw verhaal moest het wel de o-ring zijn.
Ik denk dat de leeftijd van de auto toch meer invloed heeft gehad op de o-ring dan de lage kmstand.
Als het voor €160,- netjes in orde wordt gemaakt is dit misschien toch redelijk gezien de hoeveelheid werk!
Ben benieuwd naar de afloop.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 03 mei 2025 10:22
door ASX2023
bartjoosse,
Was benieuwd of jij deze Megane al vanaf maart '21 in bezit hebt en deze meldingen pas na 80.000 km hebt gekregen.
Inmiddels alweer wat weken en kilometers verder met de Megane, hopelijk zijn de meldingen verleden tijd.
Vraag blijft natuurlijk wat de aanleiding hiervan was.
Gr ASX2023
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 15 mei 2025 13:13
door ASX2023
govert61 en bartjoosse,
Zijn benieuwd (geïnteresseerd) of er nog nieuwe ontwikkelingen zijn betreft de Renaults.
Gr ASX2023
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 15 mei 2025 19:23
door Sjaak H
Ik heb vandaag mijn Captur PHEV gebracht voor APK een A+B beurt op 86000km en werd vanmorgen gebeld dat ze een kleine lekkage bij de versnellingsbak zagen. Ze gingen de o-ring in de versnellingsbak vervangen en zeiden dat het 100% garantie is vanuit Renault, de reparatie staat ook vermeld op de bon,ik ben blij met zo een dealer.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 15 mei 2025 19:47
door ASX2023
Sjaak H,
Met zo'n 'alerte' dealer mag je inderdaad blij zijn zeker als het ook nog eens onder garantie gerepareerd wordt.
Zo kom je het niet vaak tegen!
Van welk bouwjaar is de PHEV?
Gr ASX2023
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 15 mei 2025 20:01
door govert61
Vandaag hebben wij onze Captur terug gekregen. Ook bij deze is de o-ring vervangen, onze dealer is wel wat minder coulant dan die van Sjaak H
Namelijk 60% voor rekening van Renault en de resterende 40% voor mij, wat neer kwam op 210 euro.
De auto heeft trouwens ook een APK en A+B beurt gehad.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 15 mei 2025 21:17
door Sjaak H
@ ASX2023 De auto is van 2021 het is import uit Italie er stond toen 45 km op de teller,en ik heb hem niet gekocht van een Renault dealer.
Ik ben ook de starter van dit topic en was best wel ongerust en dus heel blij met de probleemloze oplossing van mijn dealer.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 16 mei 2025 09:34
door martijnme
Is deze lekkage aan de buitenkant te zien?
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 16 mei 2025 09:43
door govert61
@sjaak h:
Is de reparatie door een renault garage uitgevoerd?
Toegevoegd in 4 minuten 36 secondes:
@martijnme:
Bij ons wel, lag een plasje olie onder de auto.
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 16 mei 2025 09:49
door ASX2023
Sjaak H,
Begrijp ik goed dat je sinds 2021 de captur hebt?
Bedoel je 45 km of 45K (45.000 km)?
Re: Grote problemen mogelijk met E-tech.
Geplaatst: 16 mei 2025 10:34
door Sjaak H
De reparatie is uitgevoerd door Renaultdealer Kievit in Bergen op Zoom (NB). Ik heb de auto gekocht bij een importeur die meestal duurdere merken importeerde, maar hij had deze ook geïmporteerd, en de kilometerstand was inderdaad 45 km. Alle papieren zaten erbij inclusief de transportnota en de 0 km beurt uitgevoerd door Renault van Mossel. Ik had gisteren nog even een gesprekje met de receptionist en die zei dat ze alle betreffende E-tech motoren die binnenkomen standaard controleren op dit punt. Dus nogmaals respect voor de dealer.