Pagina 3 van 5
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 12 jul 2010 08:47
door Renier
Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Niet als het gaat om motor onderdelen

Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 14 jul 2010 09:27
door Renier
Zo, ik heb nu ook "dagrij verlichting"
Was inderdaad simpel met de CLIP in te stellen, wat kan het leven toch mooi zijn
Motor aan = Verlichting aan
Motor uit = Verlichting uit
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 14 jul 2010 09:29
door WillemS
En als je je dimlicht aandoet gaan ze dan ook uit ?
Dat is nl. vereist. SUC6
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 14 jul 2010 09:34
door Renier
Het gaat hier om het dimlicht wat automatisch aangaat bij starten motor
Dit wordt in het systeem "dagrij verlichting" genoemd. In Scandinavie begreep ik verplichte instelling dat ze automatisch aangaan bij starten.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 14 jul 2010 09:40
door WillemS
Dus je hebt geen extra dagrijlichten laten monteren, maar rijd gewoon overdag met je dimlicht?
Bij een huurauto geen probleem, maar prive ?
Lampen branden dus altijd en dat is bij Xenon toch een begrotelijke grap.
De grap van de led-dagrijlichten is dat ze miniem stroom verbruiken en dat alleen die lampen branden(dus niet je kenteken/achterlampen) en dat ze zo'n 100.000 uur meegaan.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 14 jul 2010 10:13
door Renier
Ik rij
altijd met de verlichting aan, enige is dat ik nu het knopje niet meer hoef om te draaien
Vind het gewoon veiliger. Met normale "dagrijverlichting" zijn de achterlichten uit.
Als het overdag opeens flink donker wordt in een stortbui dan ben ik trouwens ook blij met m'n xenon, daar kan geen LED tegenop
En raar maar waar, de automatische inschakeling kan me op termijn een hoop geld besparen
Waarom? Omdat in de lichthendel op het uiteinde ook de knop vd spraakherkenning van het Carminat systeem zit.
En door het draaien aan de hendel om de verlichting aan te zetten gaat de bekabeling van deze knop onherroeplijk defect
Ik ben nu al aan m'n 3e hendel toe en nu geen garantie mee

Dus hopelijk houdt hij het zo langer vol.
Rijden met verlichting aan kost misschien iets meer brandstof, maar met xenon is dat wel minder dan met halogeen (35 ipv 55 Watt). Maar dat interesseert me toch niet echt. Als ik zuinig had willen rijden had ik geen automaat moeten kiezen, airco niet moeten gebruiken, etc, etc
Ik vervang de xenon lampen in de Laguna gewoon zelf, dat is gelukkig in deze auto prima te doen en ze kostten als je ze slim koopt (origineel Osram) ook niet heel veel meer dan halogeen lampen.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 14 jul 2010 10:46
door Chicco
Ik had het de 1e keer ook al begrepen Renier

Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 14 jul 2010 10:50
door Renier
Oeps, da's het probleem van werken met een laptop op schoot, heb het dubbele bericht verwijderd
Thanks

Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 14 jul 2010 12:34
door fgrooten
Goed geregeld Renier, ben blij om te horen dat het dus kan.
Mag de dealert bij mijn volgende bezoek ook even voor me instellen dus.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 20 jul 2010 19:51
door Stephan
Zag vandaag toevallig ter hoogte van Boxmeer een espace IV rijden met dagriijverlichting gemonteerd onder de koplampen.Zag er best wel aardig uit.Misschien iemand van dit forum die ik gezien heb??
Stephan
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 24 jul 2010 22:20
door Espace2001
Mijn Espace III heeft dagrijverlichting aan en uit te zetten via een afstandsbediening.
Dagrijverlichting.jpg
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 24 jul 2010 23:41
door wesley015
Ja als je er van hou dan is het mooi.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 25 jul 2010 09:33
door Renier
Zelfs de stadsbussen hier rijden er nu mee rond

Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 25 jul 2010 09:36
door fgrooten
Hmm, bij de Espace III is er inderdaad een mooie plaats voor dit soort verlichting.
Bij de IV heb ik nog geen geschikte plek gevonden.
Ennuh, tja, af en toe voel ik me inderdaad net een buschauffeur als alle stoelen weer eens bezet zijn, hahaha.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 31 jul 2010 21:16
door Pleiades
Chicco schreef:Dus de achterlichten
MOETEN zelfs tegelijkertijd branden met de dagrijlichten

Oh ja? Waarom staan bij mijn Laguna Coupé de achterlichten dan uit als dagrij aanstaat? Net als bij alle andere Renaults..
Maareh, ik probeer nog een koplamp van een Espace IV te scoren (voor niets of heel goedkoop) om te kijken of ik hem open krijg of mn hand erin kan steken ofzo. Weet iemand iets? Met barst in het glas ofzo, maakt mij niet uit.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 01 aug 2010 15:35
door Chicco
Northwestern schreef:Chicco schreef:Dus de achterlichten
MOETEN zelfs tegelijkertijd branden met de dagrijlichten

Oh ja? Waarom staan bij mijn Laguna Coupé de achterlichten dan uit als dagrij aanstaat? Net als bij alle andere Renaults..
Als jij het weet, dan weet ik het ook

Is inderdaad ook zo dat bij de nieuwe Mercedes, Audi etc. met dagrijverlichting alleen de dagrijverlichting zelf brand.....
Echter volgens de richtlijnen MOETEN de achterlichten ook branden.........
Lees hier -->
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 28:NL:HTML onder punt 6.19.7

Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 01 aug 2010 16:26
door Pleiades
Je kan ze niet zelf ontsteken. Ze gaan automatisch aan als je de verlichting uitschakeld. Waarschijnlijk is dit voor wanneer je het achteraf inbouwd met een schakelaar, dat wanneer je die schakelaar inschakeld de achterlichten ook gaan branden.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 01 aug 2010 19:39
door Chicco
Nou, de richtlijnen gelden voor ALLE voertuigen en deze zouden moeten werken zoals het in de richtlijnen staat vermeld. Zou het zo zijn zoals jij aangeeft Northwestern, dan zou dit dus in de richtlijnen vermeld moeten staan.
Zo zie je dus dat fabrikanten met de dagrijverlichting doen wat ze zelf willen en zich niet altijd aan de richtlijnen houden......
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 11 aug 2010 22:57
door lagunaphIII
Chicco schreef:lagunaphIII schreef:Dagrijverlichting is iets heel anders. Dat mag dus niet in een bestaande mistlichtbehuizing worden gemonteerd, ook niet als je de hele "binnenkant" vervangt door bv LED. En bij dagrijverlichting branden nooit de achterlichten.
De dagrijverlichting mag dan wel weer geplaatst worden in de bestaande mistlichtbehuizing indien uiteraard ook het glas gewijzigd wordt in een RL-glas. Als je inderdaad alleen de binnenkant aanpast zit je namelijk nog met een glas met de B of F er op......
En het samen branden van de dagrijverlichting tezamen met de achterlichten........
Dan kijk maar eens bij de richtlijnen onder punt 6.19.7 -->
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 28:NL:HTML
Hier staat namelijk letterlijk:
6.19.7 Functionele elektrische schakeling:
De dagrijlichten moeten zodanig zijn aangesloten dat zij niet kunnen worden ontstoken tenzij de achterlichten tegelijkertijd worden ontstoken. De dagrijlichten moeten automatisch worden gedoofd wanneer de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven.
Dus de achterlichten
MOETEN zelfs tegelijkertijd branden met de dagrijlichten

O ja?
Al eens een Audi gezien met brandende achterlichten, terwijl de dagrijverlichting brandt?
Nee dus.
En dat is een af fabriek systeem, geen doe-het-zelf Opel Calibra broddelwerkje.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 11 aug 2010 23:03
door Pleiades
Nee maar geheel nieuwe units mag wel.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 12 aug 2010 22:30
door Chicco
lagunaphIII schreef:
O ja?
Al eens een Audi gezien met brandende achterlichten, terwijl de dagrijverlichting brandt?
Nee dus.
En dat is een af fabriek systeem, geen doe-het-zelf Opel Calibra broddelwerkje.
Ja.
Maar zoals ik reeds schreef:"Zo zie je dus dat fabrikanten met de dagrijverlichting doen wat ze zelf willen en zich niet altijd aan de richtlijnen houden......".
En het is zelfs zo dat (in ieder geval bij Audi) de dagrijverlichting op het moment, aan de zijde waar het knipperlicht gebruikt wordt, minder fel gaat branden. En... dat staat ook niet in de richtlijnen

Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 15 aug 2010 20:13
door Geert S
Zag op vakantie bij onze Oosterburen een IV phase 1 met een strip leds in de plastic kap waar de mistlamp ook in zit. Bij de phase 1 kan je dan veel dichter bij de buitenkant van de bumper komen dan bij de phase 2 van de Duitser die al eerder voorbij kwam. maar mooier zou zijn als de verlichting op de buitenste rand van de kap zou komen maar dan moet je een buigbare strip hebben. Bestaat zoiets.
BTW let wel goed op als je de strips plaats dat ze beide precies hetzelfde zijn afgesteld. Zag laatst en Passat rijden waarbij er een recht naar voren scheen en de ander een fractie naar beneden. Dan lijkt het net alsof er eentje maar half werkt en da's dan weer een beetje Sjonnie look.
Groet'n
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 11 dec 2010 21:07
door Hochi-Rocku
Zie dat de Espace IV modeljaar 2011 standaard word geleverd met dagrijverlichting.
Zullen de aansluitingen van deze koplampen hetzelfde zijn als de oudere types IV?
Uploaded with
ImageShack.us
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 11 dec 2010 21:19
door Renier
Dat heeft Steve onlangs gedaan
Ziet er super uit
viewtopic.php?f=230&t=7997#p41676
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 12 dec 2010 08:16
door Hochi-Rocku
Op de foto,s te zien heeft Steve niet de koplampen van modeljaar 2011,maar van de Espace IV phase 2 en ipv een gewone stadslicht lampje vervangen voor LED dan krijg je idd hetzelfde effect.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 12 dec 2010 10:18
door Renier
Is er dan recentelijk weer een update vd koplampen geweest?
Want Steve heeft het over de lampen van modeljaar 2010

Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 12 dec 2010 11:30
door fgrooten
Als je de foto van Hochi-Rocku hierboven bekijkt zie je dat daar 4 Led's in zitten (ala Audi) en in de foto die jij laat zien zit er maar één (is volgens mij gewoon een PhII-lamp waarbij een ledje is geplaatst).
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 12 dec 2010 11:33
door Renier
Zie het nu ja, heeft ook wel wat die "matte" strip, maar zou zelf denk ik ook de laatste versie willen hebben
Dan moet het 2011 model dus waarschijnlijk ook gewoon passen

Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 12 dec 2010 17:06
door WillemS
Bij het laatste model gaat de dagrijverlichting uit wanneer je de dimlichten aanzet(voorschrift). Deze schakeling maakt dat de bedrading anders is.
SUC6
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 12 dec 2010 19:50
door fgrooten
Tja, lijkt mij een kwestie van even een relais'tje er tussen solderen. Of nog beter, even een beetje electronica bij elkaar zoeken.
Typisch trouwens, want bij Audi en Mercedes blijft de ledverlichting gewoon branden als je dimlicht voert. Sterker nog, ik vind het effect bij Audi, bij het knipperlicht dimt de ledverlichting, juist zo gaaf.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 12 jan 2011 21:17
door jeroentune
update :
ik ben nu eenmaal gek op verlichting en heb intussen al het een en ander verbouwd , maar tijdens deze winter ben ik nog niet tevreden .. tot nu toe heb ik :
led verlichting in het stadslicht
xenon in het dim licht
xenon look in het groot licht
Led in het mistlicht .
ik rijdt overdag met het stadslicht en mistlicht aan .. mijn mist lampen dienen dan als dagrij verlichting .. de stadslichten geven totaal geen licht , dus dat is bijzaak ..
s avonds gaat het mistlicht uit en gaat de xenon aan .. erg fraai licht , vooral ver weg .. maar links en rechts verlichting vind ik minder goed .
mijn idee : ik ga de stadslicht units open maken zodar ik daar iets meer licht in kan stoppen .. de w5w units worden in de led versie snel heet en gaan kapot ik heb een volgende oplossing .. : ik heb een print gesoldeerd met 5 stuks 10 mm leds met 0.7 W per led . dit wordt aangestuurd door een led driver . ik ga deze hele unit in het stadslicht plaatsen zodat het stadslicht mijn " dagrij verlichting " wordt .
het dimlicht blijft ongewijzigd .
in de mistlampen ga ik ook xenon zetten met de zelfde kleur als het dimlicht ..
dan moet het goed komen toch ? ik zal wat foto.s plaatsen wanneer het stadslicht er in zit . .
Jeroen
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 12 jan 2011 22:10
door fgrooten
Ambitieus plan, maar wel leuk!
Wat doet een led-driver? Is dat om melding op het dashboard te voorkomen? Een voorschakelweerstand zou dan toch ook werken? Als het vermogen maar gelijk is aan een w5w-lampje...
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 14 jan 2011 11:03
door jeroentune
ha Ferry ,
Een LED driver is een stukje electronica die zorgt voor een rimpelloze en constante spanning voor de LED's . de auto geeft nogal een variabele spanning en dat vinden leds niet fijn . bovendien zorgen een voorschakel weerstand vaak voor veel warmte , plaats je die vlak bij de LED's dan gaan die sneller stuk .. ik heb een printje gemaakt van ong 3.5 bij 3.5 cm daar zitten 5 high power leds op . ik heb het gat van het stadslicht vergroot met een dremel en daar met montage kit de print met LED.s in geplakt .
er komt nu een enorme hoeveelheid licht uit het stadslicht .. het wordt een beetje verzacht door het melkglas wat in het stadslicht zit en dat geeft een dufuus licht .verder heel opvallend . jammer dat de koplamp niet lekker open kan ..anders wat het echt een speel terrein van licht geweest !
nu het mistlicht nog !
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 14 jan 2011 11:54
door RichTrip
En wat ga je met de APK dan doen?
Kan me zo voorstellen dat dat een afkeurpunt is i.v.m. de hoeveelheid licht in relatie tot een standaard stadslichtje (5W).
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 14 jan 2011 12:44
door WillemS
Ja ook lampen dienen een E-keur te hebben.
Vandaar ook dat de meeste verkoop-site's erbij zeggen "interieurverlichting"
Als het niet te hinderlijk is zal je niet vaak een probleem hebben bij APK, maar ieder jaar wordt er een speciaal onderwerp bij de APK naar voren gehaald. Wordt dat verlichting(ze zijn echt niet gek bij de RDW) dan gaan ze wellicht letten op E-keur op de lampvoet.
SUC6
p.s. Vooral in Belgie kunnen ze moeilijk doen, met dagrijlichten enzo.
Re: Dagrijverlichting Espace IV
Geplaatst: 15 jan 2011 13:20
door jeroentune
zo de boel zit er in !
het stadslicht is feller dan normaal ,maar nooit zo fel als de add on dagverlichting die je kan kopen bij halfords ofzo .. de leds zitten achter het plastic glaasje , dat glaasje zorgt er voor dat de boel difuus wordt en dus krijg je een mooi hard wit licht , maar geen mistlampen ofzo !
over mistlampen gesproken .. daar zit nu een setje xenon in , 6000k geen sjonnie blauew meuk , gewoon netjes wit . komt een boel licht vanaf ook al zit er een kleine reflector in . vanavond nog eens proberen ! ik heb per ongeluk een extra setje besteld .. mocht iemand er intresse in hebben , xenon H11 6000K voor 50 pop !
Jeroen