Pagina 25 van 26

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 15 mar 2022 23:53
door GRAPHX

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik las onder andere het volgende artikel:
https://www.oosterberg.nl/aardlektype-b ... 0gebruiken.

Tevens ook op andere sites wordt aangegeven aardlek Type B te gebruiken voor laadpalen.

Nu hebben we een:

Hager ADM425G - B25 Aardlekautomaat 4 Polig (30mA)
ADM425G Hager - B25 Aardlek automaat 4 Polig - Haco 25 Ampère / B-karakteristiek. 6 kA, 30 mA & klasse A

Als krachtgroep. Deze heeft dus een klasse A aardlek van 30mA. Zou het schelen als ik een 30mA Type B Aardlekautomaat er in zet? (Uiteraard B25)

Toegevoegd in 24 minuten 13 secondes:
Jammer altijd dat je dergelijke artikelen niet eerder vindt:
https://www.laadkabeldiscounter.nl/serv ... chakelaar/

Ik schat ik dat de Aardlekautomaat met een type A aardlek beveiliging de boosdoener is. Blijkbaar is er ook geen 3-fase aardlek automaat met een aardlek detectie type B. Zal een losse aardlekschakelaar type B worden met een installatie groep B25a.

Hopelijk lossen we het daarmee op.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 16 mar 2022 07:45
door Pepone
En dat moet je dan zelf uitvogelen.
Dat zou Zappi toch ook moeten weten?
Áls dit de oplossing is.

Groet, Ron.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 16 mar 2022 07:57
door GRAPHX
Als dit inderdaad de oplossing is, vind ik dat Renault Nederland dit moet weten en de laadpaal installateur. Bij aanschaf van de auto zou dit meegegeven moeten worden. En bij installatie van de laadpaal zou dat ook genoemd moeten worden. In beide gevallen was dat dus niet zo.

De Zappi zelf heeft al een soort Type B Aardlek beveiliging intern zitten, deze vliegt er ook niet uit. Echter de NEN 1010 (geloof ik) schrijft voor dat een groep in de meterkast ook nog beveiligd moet zijn met 30mA aardlek (dus geen 300mA of hoger). Dat is de aardlek die er in mijn meterkast uitvliegt.

Nadeel is dat een type B aardlek apart geïnstalleerd moet worden en zo'n €600,- tot €700,- kost. Tevens moet ik dan ook mijn aardlek automaat vervangen door een reguliere installatiegroep. Ik ga nog even wat rondvragen wat ik exact nodig heb en of dit mijn probleem oplost.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 16 mar 2022 09:57
door zoe2goe
300 mA is helemaal niet nodig, duizenden mensen laden hun ZOE op via een huis tuin en keuken aardlek 30 mA (en vaak ook type A. Guilty!) en een B type hoeft echt geen 700 euro te kosten. Ik meen dat Doepke een "instapmodel" heeft voor net iets over de 200. Nog serieus geld maar goed.

Ik heb geen verstand van de NEN normen, maar het lijkt me dat "binnen" een installatie, dus zonder aftakkingen naar aansluitpunten, een aardlekschakelaar bij de hoofdschakelaar niet verplicht is, mits deze wel verderop in het circuit (dus bij de Zappi) zit. Kan ik lelijk naast zitten.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 03 apr 2022 19:01
door GRAPHX
Nou, na lang testen en uitzoeken tot de volgende conclusie gekomen:

B25a aardlekautomaat met Type A aardlekdetectie (standaard oplossing in woningen) vervangen door een losse B25A krachtgroep en een aardlekschakelaar Type B (detecteert zowel wisselstroom als gelijkstroom lekstromen) en het probleem met de afslaande groepen is opgelost.

Binnen CanZE als de Zappi is overigens verder niets vreemds te zien als aanleiding voor het eruit springen van de Type A aardlekschakelaar. Ook het electrisch koken of het opwekken van energie via de zonnepanelen heeft daar niet direct iets mee te maken. De Type A springt er gewoon met regelmaat uit ( laatste keer 4x tijdens het opladen) Met de Type B is dat volkomen opgelost en kunnen we gewoon doorladen.

Helaas stopt de Zoë zelf wel met laden als de batterij ergens tussen de 80-90% vol zit. Na het opnieuw starten van het laden gaat de Zoë weer verder. Geen warnings op de Zoë of de Zappi. Tot zover kunnen we daar mee leven. Beter dan de aardlek schakelaar die er telkens uitslaat.

p.s. we kunnen dus ook niet met de 220V Granny lader laden, dan gaat de aardlek schakelaar er ook uit.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 13 dec 2022 21:50
door Jan_Willem
Hallo mede ZOE rijders.

ik ben een tevreden ZOE rijder, al sinds ruim een jaar. Ik heb een ZOE Q90 uit 2019 en rij er veel mee. Echter op mijn laatste trip op 11dec j.l ha ik laad problemen. Het geval is dat ik aan de snel laders van van zowel fastnet als van Allegro niet "snel" kon laden. Ik heb over mijn trip van Maastricht naar Harderwijk 6!! uur gedaan. Ik heb helaas geen plaatjes van de laadsnelheden of zo. Maar na veel koffie een soep en nog wat lopen en na 2 uur terug komen biij de auto en er is nog geen 30% bij aan een 50Kwh lader kan toch niet ok zijn. Affijn na verschillende lange stops ben ik dus thuis gekomen. Bij de laatste "gefrustreerde" oplaad stop in Arnhem (Allegro 22Kwh) vloog de stroom er ineens in en was ik weer aan het laden als vanouds.

Het was op die datum al koud (0c) en ik weet dat temp invloed heeft op laden maar dit was natuurlijk extreem. Ik had al dik een half uur gereden toen ik bij de eerste keer laden kwam. Dan had de accu toch al redelijk op temp moeten zijn.

Inmiddels doet de Zoe het weer als vanouds en dus goed, maar ik maak me wel zorgen. Ik was nu op weg naar huis en hoe vervelend ook, dan ok. Andersom naar het wewrk wil of afspraak wil je dit natuurlijk niet. Wat kan dit geweest zijn. Hebben meer mensen dit gehad. Dus de auto laad wqel, maar heel heel heel langzaam.

Dank je wel voor eventuele reacties.

Met groet

Jan Willem

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 14 dec 2022 07:55
door ffonz
Beste Jan Willem,
Dit is helaas heel normaal. In de winter is het een hele kunst om snel te laden. Er zijn 2 factoren waar je nog een beetje invloed op hebt: de SoC en de accu temperatuur. Rijd daarom de accu zo leeg mogelijk (±10% of minder als je durft) en probeer de accu warmer te krijgen (bv eco stand uit en de Zoe flink op zijn staart trappen). Ik rij geen lange afstanden en ben al blij als ik bij 10% met 20kW kan laden. Want de accu wordt ook weer warmer door de hogere laadstromen waardoor je snel kunt blijven laden bij een hogere SoC. Met de CanZE tool kan je goed de temperatuur van de batterij zien en ook het maximale laadvermogen. Ga ook snelladen aan het einde van je rit ipv aan het begin als de accu koud is. Maar bij buiten temperaturen onder de 10°C wordt het snelladen al gauw lastig.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 14 dec 2022 13:53
door Jan_Willem
Beste ffonz,

Dank je wel voor je reactie en duidelijk verhaal. Je uitleg klinkt plausiebel en geeft voor nu in ieder geval rust. Want ik was echt bang dat er iets met de accu zou zijn. Vanavond mag ik weer een 250km gaan rijden dus ik ga het mee maken. Leeg rijden durf ik wel, ben wel eens tot 2% gegaan met een irritante warning piep hahaha.
De CanZE heb ik besteld nadat ik het voorbij zag komen in het forum (verleng snoertje ook zodat het stekker bakje gewoon dicht kan :).

Nogmaals dank en alvast fijne feestdagen.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 23 jan 2023 13:24
door ffonz
Afgelopen weekend een uur gereden voordat ik ging laden. De accu temperatuur was na dit uur gestegen van rond het vriespunt tot +6°C. Vervolgens kon ik nog maar met ±12kW laden. Conclusie: Het laten stijgen van de accu temperatuur door te rijden valt dus toch wel tegen. Het loont denk ik meer de accu zo leeg mogelijk te rijden (<10%) dan de Zoe "op zijn staart te trappen" (zoals ik hiervoor schreef). Met laadvermogens van zo'n 20kW wordt de accu sneller warm.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 23 jan 2023 14:53
door Pepone
De verschillende jaargangen Zoe’s hebben zo hun eigen issues.

Het eerste bericht is van 2015.

Zet anders even in een onderschrift het type en bouwjaar, dan weten we allemaal waar het over gaat.

Groet, Ron.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 23 jan 2023 17:02
door ffonz
Gedaan. :D

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 23 jan 2023 17:14
door Pepone
:thumb:

Groet, Ron.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 01 feb 2023 15:16
door ffonz
Correctie: Het op de staart trappen heeft toch nut. Vandaag vlot op de snelweg opgetrokken en ook vlot regeneratief geremd. En in het ritje van zo'n 10 minuten is de temperatuur gestegen van 5°C naar 9°C. Bij 10% genoeg om met 22kW te laden en te blijven laden. :D Bij 5°C had ik wsl snel terug gevallen naar 14kW of nog lager omdat de batterij minder snel warm wordt.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 15 mar 2023 10:37
door GVeen
Goedemorgen,

Hier sinds kort een R135 uit 2020 op de oprit. Laden bij publieke palen gaat prima, zowel AC als DC.
Omdat het toch handig leek om een laadpaal aan huis te hebben is die gisteren geplaatst.

Betreft een Alfen Single S line incl. load balancing via de P1 poort van de meter.

De Zoe probeert drie keer het laden te starten maar na elke poging een rode neus. Uiteindelijk een constant rode neus en de melding "AC laden niet mogelijk". Heb E-Flux gebeld die geeft aan niets vreemds te zien aan hun kant, laden word gestart en door de auto direct gestopt. De installateur gebeld, die doen nu navraag bij de monteur die hier geweest is en neemt weer contact op.

Iemand van jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Of dat er specifieke instellingen zijn die ik na kan lopen in de ACE Service Installer?

Edit: Misschien nog goed om te vermelden, een maand terug ook eens getest om thuis te laden met een granny charger. Dit lukte ook niet en kreeg dezelfde melding. Ging er van uit dat dit aan de granny charger lag aangezien dit er een van een Audi E-tron was. Begin nu wel aan een aardingsprobleem te denken.

paal_zoe.jpg
paal_meterkast.png
paal_alamat.jpg

Bedankt alvast voor het meedenken :)

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 15 mar 2023 14:09
door Riesbak
Onze Zoe's zijn heel er precies wat betreft aarding (gelukkig), je hebt geen tester nodig als je een Zoe in de buurt hebt. Vaak is het laadpunt de "schuldige" maar helaas wordt onterecht vaak gewezen naar onze Zoe's dat die niet goed zouden zijn. Heb je de CanZE app en een dongle? Dan kan je de aardweerstand meten.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 15 mar 2023 14:35
door GVeen
De dongle is onderweg, goed om te weten dat met de CanZE app de aardweerstand te zien is.

Hier in het dorp staan een tweetal Zoe's van Mywheels, zal er binnenkort één reserveren om daarmee te testen.
Vanmiddag nog wel het laadpunt getest met een E-tron, dat werkte perfect met 11kw.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 15 mar 2023 15:05
door Pepone
Hier dezelfde lader aan de muur met dezelfde configuratie.
Die werkt in ieder geval altijd prima samen met de Zoe.

Groet, Ron.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 15 mar 2023 18:07
door GVeen
De installateur is vanmiddag langs geweest en heeft een aantal instellingen geprobeerd en nog getest met een speciale tester. De laadpaal werkt naar behoren, het ligt hoogstwaarschijnlijk aan de aardingsweerstand van de huisinstallatie :(

Zojuist nog even een Zoe R110 van Mywheels geprobeerd en die gaf dezelfde melding: "AC laden niet mogelijk". Ook de bijbehorende rode neus.

Nu even afwachten wanneer de aardingsweerstand gemeten kan worden. Wellicht is de OBD2 dongle er al eerder, dan kan ik het zelf nakijken.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 15 mar 2023 19:12
door Pepone
Hier gaat er in de meterkast een koperen aardleiding van een 5mm dik de grond in.
Daar zitten alle aardstrippen op.

Groet Ron.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 15 mar 2023 19:34
door Elektriek
Inderdaad lijkt uw euvel op een aardingsprobleem. Ik heb hetzelfde aan de hand gehad en ook op dit forum besproken (evenals op Tweakers, forum Mobiliteit, waar ook allerlei problemen besproken worden met de Alfen laadpaal) en nadat een nieuwe aardingspin de grond in was geslagen was mijn laadprobleem (met rode neus) voorbij, enkel nog het mooie blauwe lampje!

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 17 mar 2023 08:59
door GVeen
Mag ik vragen wat de Zoe bij jullie aangeeft qua aardweerstand? Heb ik een beetje vergelijkingsmateriaal. Als het goed is komt de dongle hier vandaag binnen, morgen even testen :)

Van de partij die hier de elektra heeft aangelegd bij de nieuwbouw heb ik een meting ontvangen die zij bij oplevering (06-2019) hebben gedaan en toen was de aardweerstand 97 Ohm. Wellicht dat dit in de loop der jaren iets opgelopen is. Ben erg benieuwd naar wat de Zoe meldt.

De installateur van de laadpaal geeft aan ook een meting te willen verrichten en zo nodig een nieuwe aardpen te laten slaan. Niet kosteloos maar goed, het komt de installatie ten goede dus dat neem ik maar voor lief dan.

Ook geven zij als optie de auto met de rode neus bij Bochane uit te laten lezen direct nadat het laden niet lukt. Maar hier zie ik weinig heil in aangezien een andere Zoe ook niet wil laden.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 17 mar 2023 09:27
door zoe2goe
De maximaal door je model toegestane aardweerstand is 150 ohm, voor oudere modellen/software was het 100. In een moderne netaansluiting (TS-N-C) wordt aarde door de netwerkbeheerder binnengebracht en zijn aarde en N in alle verbindingsmoffen met elkaar verbonden. De aardweerstand is dan vrijwel nul. Met modern bedoel ik dan mijn woning van 1979.......

In ouder en mn buitengebied worden nog wel eens aardpennen gebruikt en dat is wat meer zwarte kunst.

97 ohm is voor een TS-N-C netaansluiting veel te hoog, maar niet per se onveilig: bij een kortsluiting naar aarde loopt er dan snel 2A naar aarde weg en dat is zo'n 60 keer hoger dan de trip van een aardlekschakelaar. Aangenomen dat we het over een ouder type aansluiting hebben zou ik overwegen om een extra pen te laten aanbrengen: aardweerstand met een pen fluctueert flink afhankelijk van de vochtigheid van de grond.

Voor de liefhebber het grote boek: https://phasetophase.nl/boek/boek_1_5.html#_5.3

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 17 mar 2023 09:41
door GVeen
Het betreft hier een TT installatie met een aardpen.

Ik had juist begrepen dat aarding via de netwerkbeheerder de oude methode was en dat tegenwoordig elke woning zijn eigen aardpunt krijgt. Maar goed, ik ben een leek op dat gebied :D

De huidige aardpen zit in de kruipruimte, steekt nog +/- 40cm boven de grond uit. Kruipruimte is ook erg droog en bij de meting wellicht nog vochtig geweest vanuit de bouw. Ik ga de meting maar aanvragen en zorgen dat ze gelijk materiaal meenemen om een nieuwe/extra aardpen aan te brengen.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 17 mar 2023 13:57
door Sordone
Indien je toegang hebt tot de aardpin kan je ook flink veel zout ernaast strooien en wat water. Dan wordt de aarding direct veel beter. Ik heb dit een Zoe eigenaar in een filmpje wel eens zien doen en het werkte daar. Maar een betere aardpin is ook goed.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 17 mar 2023 14:54
door zoe2goe
Wat @Sordone zegt helpt zeker, maar het is een tijdelijke oplossing. Wel ideaal om even te testen of dat het probleem is ;-)

Bij de bouw? Nieuwbouw dus? Wat vreemd dat ze daar TT hebben aangelegd. Nou ja, het is wat het is.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 17 mar 2023 22:49
door Andere Peter
Aarde hier in canze is nul, flat van 1960
Dat ieder huis een eigenpen heeft is niet waar, zag vorige week toevallig iemand bezig een pen te slaan naast een nieuw trafo huisje, die nodig is opdat er 2 , 4 hoge flats gebouwd zijn.
Zoals Jeroen al zei, nul en aarde zitten aan elkander denk dat de aardlek schakelaar anders niet zou werken 😝
Je pand is 4 jaar jong gveen, vraag ik me af of je de installateur van toen kan achterhalen en aansprakelijk kan stellen, misschien hebben je buren ook wel problemen....

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 18 mar 2023 13:03
door zoe2goe
Het is niet fout om met een aardpen te werken, maar niet state of the art. De norm maximale aardweerstand is aanzienlijk hoger dan de gemeten 97 ohm, dus ik zou de moeite van aansprakelijkheid niet nemen. Een interessanter route is de lokale netwerkbeheerder eens wat vragen te stellen (zeg maar even de stedins, alianders etc)

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 18 mar 2023 13:53
door GVeen
Maar weer een update van mijn kant:

Zojuist na een ritje de dongle in de auto gestoken, laadpaal aangesloten en met CanZE uitgelezen wat de aardingsweerstand is die de Zoe meet. Tada:
Screenshot_CanZE_20230318-132931_crop.png
230 Ohm, fors te hoog dus :think:

Maandag aanstaande komt er al een nieuwe aardpen in de grond. Het bedrijf wat dit gaat doen gaf aan de weerstand in ieder geval onder de 30 Ohm te gaan brengen. Geeft me wel goede hoop :) Wel bizar dat in nog geen vier jaar die weerstand zo op kan lopen! Zal de buren ook op de hoogte stellen dat zij hier eens naar laten kijken.

De reden dat hier met aardpennen en dus TT gewerkt word is omdat Liander geen aarding aanbied begreep ik.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 18 mar 2023 14:23
door Pepone
Welke dongle gebruik je?

Groet, Ron.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 18 mar 2023 14:35
door GVeen
Heb de Konnwei KW902. Heb me laten leiden door de CanZE website.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 18 mar 2023 18:55
door zoe2goe
Ja, te hoog voor de ZOE.

Wow, Liander. Ik neem aan dat dat hier over gaat https://www.nieuws1010.nl/wp-content/up ... elsels.pdf . Weer wat geleerd. Voor de ZOE is een aarde-nul verbinding een ideale oplossing. De vraag is of Liander dat goed vindt (en of dat je boeit!!). Ik zou het zeker aan de aardpen-installateur voorleggen, nee heb je, ja kun je krijgen en dan ben je er, ook als toch ook die nieuwe pen degenereerd van het gedonder af.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 20 mar 2023 15:07
door GVeen
De nieuwe aardpen is hier vanochtend geplaatst en de Zoe laadt nu naar behoren op :)

lagere_weerstand.png
Weerstand nu 21 Ohm i.p.v. 230

blauwe_neus.jpg
Blauwe neus i.p.v. rood :dance:

De aarde-nul verbinding houd ik even in het achterhoofd mocht de weerstand weer oplopen.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 20 mar 2023 17:32
door Pepone
Mooi dat het weer werkt.

Groet Ron.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 20 mar 2023 20:22
door zoe2goe
Helemaal super

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 21 mar 2023 17:00
door Andere Peter
top dat het werkt en dat je op een forum snel en goed antwoord kreeg :P
het hele huis is weer een stukje veiliger geworden en lekker thuis laden.

Re: Laadprobleem Zoe

Geplaatst: 30 mei 2023 14:53
door MacManiac78
De storing "Laden onmogelijk" komt door een te lage laadspanning.
De ZOE heeft op 3 fase minimaal 14A nodig. Zet je in de Alfen laadpaal die laadspanning (al dan niet door load balancing) te laag en komt dit te vaak voor, dan moet deze storing worden gewist voor je weer laden kan.
Zelf wilde ik de auto ook alleen met zonnestroom laden en de laadspanning dus verlagen zodat het laden binnen de curve past, maar dan heb ik de volgende dag dus deze storing.

Wissen gaat vrij eenvoudig met CanZE. De daarvoor benodigde voorbereidingen staan keurig in de app. Bij Alfen is een toegangscode voor Alfen ACE installer op te vragen, dan kan je zelf alle instellingen aanpassen.
Mocht je willen smart-chargen met een niet meer door Jedlix ondersteunde ZOE willen neem dan even contact met mij op via een PM. Ik heb een alternatief gevonden.