Velgmaat Espace type III
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 30 jul 2022 19:59
Velgmaat Espace type III
Het is zover: deze week de eigenaar geworden van een mooie Espace the Race, type III, bouwjaar 2001 met slechts 88.000 kilometers op de teller (ik hoop dat dat geldt voor de hele auto, maar er zit een NAP-rapport bij, en gezien de staat van de auto zit dat wel goed).
Deze versie (The Race) is standaard geleverd op 16 inch originele Estoril-velgen. Die zitten dus ook onder mijn exemplaar. Nu kom ik in aanmerking voor een set winterbanden (ja, dat is raar nu, maar ik heb een prijs gewonnen, vandaar) en zoek een stel stalen velgen.
Die kan ik wel krijgen (via onderdelenlijn.nl), maar ik krijg 15 inch aangeboden en de aanbieder zei dat het mogelijk niet past onder een Espace die met standaard 16 inch is geleverd, vanwege de diameter van de remschijven.
Kan iemand mij vertellen hoe dit verhaal zit? Hoe kom ik erachter dat ik wel of niet met 15 inch velgen kan gaan rijden?
Deze versie (The Race) is standaard geleverd op 16 inch originele Estoril-velgen. Die zitten dus ook onder mijn exemplaar. Nu kom ik in aanmerking voor een set winterbanden (ja, dat is raar nu, maar ik heb een prijs gewonnen, vandaar) en zoek een stel stalen velgen.
Die kan ik wel krijgen (via onderdelenlijn.nl), maar ik krijg 15 inch aangeboden en de aanbieder zei dat het mogelijk niet past onder een Espace die met standaard 16 inch is geleverd, vanwege de diameter van de remschijven.
Kan iemand mij vertellen hoe dit verhaal zit? Hoe kom ik erachter dat ik wel of niet met 15 inch velgen kan gaan rijden?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
De Espace III kan in alle uitvoeringen en motoriseringen op 15" staal gezet worden.
Antonio.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
...maar het is niet mogelijk om zomaar 15" LM-velgen van een Laguna of Safrane over te zetten ondanks dat de steek overeenkomt.
Proficiat trouwens CHK ! Estorils zijn idd erg fraai.
Fotootje ?
Proficiat trouwens CHK ! Estorils zijn idd erg fraai.
Fotootje ?
Grand Espace III'99, 2.0-16V, G3
Hide post links |
-
dit is 'em geworden!

ik begrijp dus eigenljk dat ik beter 16 inch stalen velgen kan zoeken voor een setje winterbanden?

ik begrijp dus eigenljk dat ik beter 16 inch stalen velgen kan zoeken voor een setje winterbanden?
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
Ik vind een apart setje stalen velgen in ieder geval veel minder rompslomp dan steeds alleen de banden te laten wisselen (verwijzend naar je topic op autoweek).
Op marktplaats.nl zijn ze 15" makkelijk te vinden, courante maat banden ook.
Mooie Espace in een mooie kleur !
Op marktplaats.nl zijn ze 15" makkelijk te vinden, courante maat banden ook.
Mooie Espace in een mooie kleur !

Grand Espace III'99, 2.0-16V, G3
Hide post links |
-
Ja, een apart setje velgen voor winterbanden is veel minder gedoe. Ook beter voor de banden zelf, want elk halfjaar de banden van de velg afhalen en weer opleggen is natuurlijk niet bevorderlijk voor de levensduur van de band zelf.
Als ik kies voor een apart setje velgen met winterbanden, kan ik die dan zelf ieder halfjaar wisselen, zonder te laten balanceren, of moet dat dan ook nog gebeuren?
Ik heb nu 16 inch. 15 inch is beter te krijgen dan 16 inch en de banden zijn wat goedkoper, maar ik zou proberen kunnen krijgen met de diameter van de schijfremmen. Wie heeft daar verstand van?
Als ik kies voor een apart setje velgen met winterbanden, kan ik die dan zelf ieder halfjaar wisselen, zonder te laten balanceren, of moet dat dan ook nog gebeuren?
Ik heb nu 16 inch. 15 inch is beter te krijgen dan 16 inch en de banden zijn wat goedkoper, maar ik zou proberen kunnen krijgen met de diameter van de schijfremmen. Wie heeft daar verstand van?
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
- Contacteer:
Joh, rij ff langs de eerste de beste bandenboer en vraag of ze ff een 15" velgje willen passen. Is voor die gasten echt 5 minuten werk....
Mon voiture: 2017 Grand Scenic
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Als je eenmaal je banden hebt laten monteren en balanceren op de velg die je kiest (15/16") dan hoef je dat niet iedere keer weer te balanceren!!CeeHaaKaa schreef:Als ik kies voor een apart setje velgen met winterbanden, kan ik die dan zelf ieder halfjaar wisselen, zonder te laten balanceren, of moet dat dan ook nog gebeuren?
En als je dan zelf met de krik aan de gang gaat, kost het wisselen je ook nog eens niks

Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Dat is correct.Grand Pierre schreef:...maar het is niet mogelijk om zomaar 15" LM-velgen van een Laguna of Safrane over te zetten ondanks dat de steek overeenkomt.
Dit omdat de lichtmetalen velg aan de binnenkant een stuk dikker is als een stalen velg.
Met stalen velgen zijn er geen problemen met aanlopen.
16" lichtmetaal van een Laguna II kunnen trouwens ook goed op een Espace III en staat ook heel netjes.
Antonio.
Renault, a way of life!
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
passen op elk type 3 ???
Dat de 15 inch op ieder type 3 passen is niet helemaal waar.
Ik kon vorig jaar een prima setje winterbanden kopen op 15 inch stalen velgen, omdat de eigenaar een Grand Espace had gekocht en ze daar nu niet op de achterkant pasten. Misschien schijfremmen die groter zijn dan voorzijde?
Hij moest overstappen op minimaal 16 inch, heel vervelend voor hem. Ik had een prima setje voor 125 euro incl wieldoppen van renault en wielbouten.
Ik kon vorig jaar een prima setje winterbanden kopen op 15 inch stalen velgen, omdat de eigenaar een Grand Espace had gekocht en ze daar nu niet op de achterkant pasten. Misschien schijfremmen die groter zijn dan voorzijde?
Hij moest overstappen op minimaal 16 inch, heel vervelend voor hem. Ik had een prima setje voor 125 euro incl wieldoppen van renault en wielbouten.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 22 sep 2010 18:55
Ik heb er op dit moment 18 inch van een Espace IV onder zitten met 225/40 banden.
Net zo comfortabel maar wel erg mooi.
Net zo comfortabel maar wel erg mooi.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 27 mar 2025 07:46
-
- lid
- Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07
Schitterende velgen Espace2001!! Heb er lang naar gezocht maar nog steeds niet kunnen vinden. Zou je de auto na augustus verkopen zonder deze velgen hoor ik graag van je 

Hide post links |
-
- Lid
De velgen worden nu te koop aangeboden.
Zie link:
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/r ... 225-40zr40
Zie link:
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/r ... 225-40zr40
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Hide post links |
-
- Lid
-
- Lid