Multiriem spontaan erafgelopen
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 mei 2009
- Laatste bezoek: 23 mei 2024 11:56
Multiriem spontaan erafgelopen
Vanmiddag teruggereden met mijn Espace 2002 2.0 16V en bij het fileparkeren (lees; maximale stuuruitslag) liep opeens de multiriem eraf. Ik merkte dat doordat het stuur niet meer te draaien viel (uitval stuurpomp) en er een accutekentje knipperde en een signaal afging (dynamo niet meer aangedreven).
Heeft iemand anders dit ook gehad?
Vraag 2 Is er een verband tussen maximale stuuruitslag en het aflopen van die riem? Dit klinkt misschien raar, maar ik had al een tijdje het idee dat de auto bij maximale stuuruitslag niet helemaal lekker aangedreven werd.
Ik hoor graag van jullie, groet Gert
Heeft iemand anders dit ook gehad?
Vraag 2 Is er een verband tussen maximale stuuruitslag en het aflopen van die riem? Dit klinkt misschien raar, maar ik had al een tijdje het idee dat de auto bij maximale stuuruitslag niet helemaal lekker aangedreven werd.
Ik hoor graag van jullie, groet Gert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 19 jan 2007
- Laatste bezoek: 16 mei 2015 22:50
- Actief als: particulier
- Locatie: Eindhoven
Dan klinkt het volgens mij alsof je stuurbekrachtigingspomp gaar was ; bij zware belasting protest in de vorm van slecht meedraaiende / blokkerende spanrol, die de riem opvrat...
Grand Espace III'99, 2.0-16V, G3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16749
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Heb je geluk dat de multiriem niet tussen de distributieriem is gekomen.
Nu de riem eraf is kan je goed de aangedreven organen controleren. Controleer ook de staat van de krukaspoulie, normaal dient deze elke distributie wissel vervangen te worden ( afhankelijk van indicenummer motor ), de rubber rand in de poulie wil wel is losraken en speling veroorzaken.
Maar als je al zegt dat de stuurbekrachtiging al slecht was grote kans dat de pomp slecht is. Zit er voldoende olie in het reservoir? Als je de pomp slecht is en je een nieuwe koopt bestel dan ook de poulie die op de pomp zit, die breekt vaak af bij het demonteren.
Nu de riem eraf is kan je goed de aangedreven organen controleren. Controleer ook de staat van de krukaspoulie, normaal dient deze elke distributie wissel vervangen te worden ( afhankelijk van indicenummer motor ), de rubber rand in de poulie wil wel is losraken en speling veroorzaken.
Maar als je al zegt dat de stuurbekrachtiging al slecht was grote kans dat de pomp slecht is. Zit er voldoende olie in het reservoir? Als je de pomp slecht is en je een nieuwe koopt bestel dan ook de poulie die op de pomp zit, die breekt vaak af bij het demonteren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 mei 2009
- Laatste bezoek: 23 mei 2024 11:56
Bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad geluk dat er niet méér dan dat is gebeurd, ik wil er even niet aan denken dat je op de snelweg rijdt en je kunt opeens niet meer sturen. Om van bijkomende schade maar te zwijgen.
Ik had niet zozeer het idee dat bij maximale stuuruitslag de stuurpomp moeilijk deed, maar meer dat dan de wielen niet helemaal meer spoorden. Wegrijden betekent dan dat de voorwielen een beetje 'zoeken'. Zodra je het stuur weer een beetje terugdraaide klopte het weer wel.
Aangezien ik geen schade aan de riem kon vinden (deze is ook pas 50.000 km 'oud') heb ik gisteren geprobeerd deze gewoon weer op te leggen en dat ging op zich prima. Vervolgens de motor gestart, maar dat leverde een hoop gepiep op en de riem rolde er alweer bijna af; het was alsof de ruimte tussen de (ongeveer) middelste rol en de onderliggende poelie (waar de riem weer overheen gaat) te krap was.
Eerlijk gezegd heb ik te weinig tijd en te weinig expertise (stuurpomp vervangen, krukaspoelie
!) om het zelf te repareren, dus ik laat het maar aan de mecaniciëns over.
maar bedankt voor het meedenken.
Ik had niet zozeer het idee dat bij maximale stuuruitslag de stuurpomp moeilijk deed, maar meer dat dan de wielen niet helemaal meer spoorden. Wegrijden betekent dan dat de voorwielen een beetje 'zoeken'. Zodra je het stuur weer een beetje terugdraaide klopte het weer wel.
Aangezien ik geen schade aan de riem kon vinden (deze is ook pas 50.000 km 'oud') heb ik gisteren geprobeerd deze gewoon weer op te leggen en dat ging op zich prima. Vervolgens de motor gestart, maar dat leverde een hoop gepiep op en de riem rolde er alweer bijna af; het was alsof de ruimte tussen de (ongeveer) middelste rol en de onderliggende poelie (waar de riem weer overheen gaat) te krap was.
Eerlijk gezegd heb ik te weinig tijd en te weinig expertise (stuurpomp vervangen, krukaspoelie

maar bedankt voor het meedenken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 mei 2009
- Laatste bezoek: 23 mei 2024 11:56
Net een belletje van de garage gehad, inderdaad stuurpomp. Ik had ze niks anders verteld dan dat de riem eraf gelopen was en dat daar een reden voor moest zijn. Dat hebben ze zelf uitgevonden, of ze hebben op dit forum gekeken natuurlijk 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 198 Weergaves
-
Laatste bericht door RichTrip