Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Hier 2.8 bar, puur voor de range inderdaad. Met de zomerbanden had ik 2.9 of 3 bar.
Wilde misschien hoger, maar ik ben bang dat ik dan de winter-eigenschappen praktisch ongedaan maak door ze te hard op te pompen. Maar goed, ik heb er dna ook weinig verstand van
Bijomend vraagje: Is het overigens het handigst om de banden na een lange rit op te pompen (als ze warmer zijn) of juist als ze nog koud zijn?
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Als ze koud zijn. Bandendruk wordt altijd aangegeven voor koude omstandigheid. Zou je het na een lange rit meten dan zou je ten onrechte te weinig lucht in de band pompen of er zelfs uit laten lopen
Als je Zoe is uitgerust met bandenspanning sensoren, en je hebt op je winterbanden geen sensoren, dan blijft er een melding op de display zichtbaar en daaronder die felle steeksleutel.
Kun je die melding niet wissen door +/- 10 seconden een van de knopjes van de boordcomputer (aan het uiteinde van de ruitenwisserhandel) ingedrukt te houden?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Idd,de melding krijg je alleen maar weg door sensoren te plaatsen,
Ik vind het maar geldklopperij,bij de dealer kosten ze 56,- incl btw p/s
Als je even googled zie je ze voor 30,-p/s
Art no. 407000435R
Ik heb met mn winterbanden dus met felle oranje melding gereden.
Je kunt natuurlijk een stukje zwart isolatieband over het lampje plakken, maar het zit er natuurlijk niet voor niks. Aan de andere kant vind ik dat het 's-nachts onverantwoord is met dat ding in je bakkes te rijden.
Rijden met banden zonder sensoren (op auto's die de feature hebben) laat ik maar even in het midden. Een probleem is voor zover ik heb begrepen dat je de ventielen door de dealer moet laten inlezen en dat komt komt dan nog eens bovenop de prijs. En of dat een klusje is waar elke dealer op zit te wachten is ook nog eens de vraag.
Als iemand de exacte procedure weet (lees, is er naast gerommel met de auto via de diagnosestekker ook nog een stukje hardware nodig om de ventielen te activeren; bij sommige TPMS systemen moet dat), laat het even weten. Ook als er in mijn buurt een "friendly dealer" is die toestaat dat we even het CANbus verkeer aftappen tijdens de procedure, ben ik wel bereid dat te doen en te kijken of we dat in CanZE kunnen proppen.
Disclaimer: ik heb een 2013 auto, dus zonder TPMS en kan dus helemaal niks nada testen. Het wordt dus wel een lastig klusje dat te testen en te debuggen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Dat is inderdaad wat mij er ook van weerhoud, had prima die TPMS sensoren erbij kunnen bestellen, was geloof ik 25 euro per stuk. Maar het staat mij enorm tegen dat ik vervolgens 2x per jaar bij de dealer mag gaan aftikken om ze in te laten leren terwijl ik de wissel al zelf uitvoer.
Dit weekend hebben vandalen mijn auto uitgekozen, beide achterbanden lek gestoken in de wang.
Heb er als voorlopige oplossing bij de bandenboer een plug laten insteken.
Om ineens van het probleem winterbanden vanaf te zijn denk ik eraan om er Michelin CrossClimate + 195/55 R16 91H banden op te laten leggen (enkel op de achterste as dus), is eigenlijk een zomerband met eigenschappen van een winterband.
Voordeel: Geen bandenwissels meer, slechts één set velgen, geen gedoe met TPMS sensoren.
Graag reacties, opmerkingen...
Het is een oplossing. Als je voor maximale veiligheid gaat dan kun je beter gaan voor zomerbanden wanneer die het beste werken en winterbanden idem dito. Is in het NL klimaat vaak nog best lastig uitkienen. Op 2 assen verschillende banden maakt voor het weggedrag in principe niks uit.
Persoonlijk probeer ik altijd voor de winterbanden van de best presterende banden (zeg top 5 a 7) die te pakken met de laagste rolweerstand. Maar ook dat lukt niet altijd (beschikbaarheid of simpelweg te groot prijsverschil). Ik heb meestal een aparte set velgen met winterbanden en die gaan er pas eind november onder (temperatuur stelselmatig < 5 a 10 graden) en gaan er dan meestal half maart weer onderuit. Periode waarin winterbanden goed presteren is in NL maar een maand of 3, maximaal 4.
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.
Wanneer het slecht weer is en je zou uit moeten wijken heb je te maken met verschillende gripniveaus op de assen. Dit kan een onvoorspelbaar gedrag veroorzaken bij bijvoorbeeld uitwijken. Met sneeuw zal de auto ook veel meer onderstuurd zijn omdat de voorwielen veel minder grip hebben en de achterbanden netjes volgen omdat deze dan beter presteren dan een zomerband.
Ik zou dan gewoon voor 4 cross climates gaan.
Ben zelf een voorstander van een setje zomer en winter banden.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
@Thomas84: Verschil in grip zal er altijd zijn, ook als ik er terug Michelin Energy EV zou opleggen, enkel en alleen al door het het verschil van groefdiepte. Is de bedoeling om de voorste verder op te rijden en daarna ook te vervangen door de CrossClimate.
Zeker nog een dikke 5mm (10.000 KM), Het is nu ook wel zo dat wij hier, zowel in B als in NL nooit echt veel op volle sneeuw moeten rijden, meestal is het een smurie van sneeuw of modder, en daar kunnen de CrossClimates+ wel zeer goed mee overweg.
Winterbanden halen hun voordelen eerder uit de zachtere rubber variant dan de groefdiepte. Maar de temperaturen in de winter in NL geven nauwelijks voordeel voor winterbanden. Los van het feit dat ik me de laatste keer sneeuw niet meer kan herinneren, hoogstens een paar dagen per jaar.
Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
E-mission schreef: Los van het feit dat ik me de laatste keer sneeuw niet meer kan herinneren, hoogstens een paar dagen per jaar.
Klopt, als je dan de auto kunt laten staan is dat prima, ik rij dan 'gewoon' door op winterbanden en heb sinds 2008 nog nooit een afspraak af hoeven te zeggen vanwege weersomstandigheden. Uiteindelijk is een aparte winterset dan ook voor mij als zelfstandig ondernemer niet alleen handig maar economisch ook slim.
En iedere keer wanneer het sneeuwt hoop ik stilletjes dat diegenen die ervoor kiezen om geen winterbanden aan te schaffen de weg niet op gaan want die houden me de boel dan een partij op zeg
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.
Die ene dag wat sneeuwprut heeft voor mijn Zoe nooit problemen opgeleverd. De temperaturen zijn tenslotte zodanig dat winterbanden nauwelijks verschil uitmaken, dus laten staan hoeft niet. Dat zijn enkel de dagen dat ik vaak de motorfiets niet meer neem.
Sent from my iPhone using Tapatalk
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Is er al iemand die winterbanden heeft aangeschaft voor de nieuwe Zoë ZE40 (model 2017)? Ik ben aan het overwegen dit te doen maar kan nog altijd geen antwoord vinden op de vraag of een bezoek aan de dealer vereist is voor het inleren van de TPMS sensoren. Bij het nieuwe model zou dit niet meer nodig zijn. Heeft hier al iemand ervaring mee?
Ik heb wel winterbanden voor de ZE40, maar zonder sensoren.
Begreep namelijk dat je langs de dealer moest voor het inleren. Mocht je tot een andere conclusie komen dan hoor ik het graag!
Die dealers weten de prijzen wel te hanteren,idd zoals Jsj hierboven als voorbeeld geeft,
of deze; http://www.online-velgen.nl/velgen/6771 ... -gunmetal/
gewoon ff goochelen,ik heb ze via MP zonder sensoren gescoord,eigenlijk om de Tech Runs zoutvrij te houden.
Heb een compleet andere ervaring met de dealer (AutoHaag Zeeuw Delft/Delfgauw): haalde sensoren op (laat set door Euromaster monteren) en vroeg terloops of ze nog wat interessants hebben liggen qua LM velgen.
Nou....compleet nieuwe set originele lichtmetalen Clio velgen voor € 250,-- inclusief BTW. Gauw achterin gegooid (hielpen ze ook nog mee ).
Schijnt dat wel meer dealers bij nieuwe auto's optievelgen (die dan voordeliger zijn) mee bestellen en zo weer voordelig door kunnen zetten naar klanten), deed mijn Citroën dealer in het verleden ook. <edit: even gecheckt: betreft de velg die nu op de limited versie van de Clio geleverd wordt. Lees: auto komt gewoon op standaardvelgen binnen + LM velgen in een doos. Vervolgens afhankelijk van wensen van de klant blijft zo'n set dan 'over'>
Ik zou dus gewoon letterlijk vragen bij je dealer of ze nog een aanbiedingsset hebben liggen of gewoon "set goedkope velgen".
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.
Bedankt voor alle reacties, ik zal eerst nog eens kijken of de dealer toch bv geen clio velgen meer heeft liggen in promo en anders een bij alternatieve leveranciers kijken. Ik was vooral bezorgd om die sensoren problemen die in dit forum werden aangehaald.
Maar:
- veiligheid verhogend (heb 2 keer meegemaakt dat ik eerder signaal kreeg dan ik het door had, zonder sensoren tweemaal in hogesnelheidsbocht pas doorgekregen dat band lek was, dat wil je niet meemaken)
- dat lichtje op het dashboard als er geen sensoren gemonteerd zijn is om gek van te worden, zeker in het donker (brandt errug fel #understatement)
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.
Hallo, Weet iemand misschien als of bij de Zoe andere wielbouten nodig zijn bij overstap van originele Zoe Alu velgen naar staal of kunnen dezelfde gebruikt worden ?
In principe zijn er voor staal en lichtmetalen velgen verschillende bouten nodig. Bij lichtmetalen velgen moet de kracht gelijkmatiger over het gat verdeeld worden om breken te voorkomen, bouten voor lichtmetalen velgen lopen daarom ook taps toe onder de boutkop. Deze bouten "zou" je wel kunnen gebruiken voor staal, maar andersom zeker niet. 16 bouten kosten je ook de kop niet hoor.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
Bij mijn vorige auto had ik een set winterbanden compleet met stalen velgen. Deze wisselde ik gewoon op straat. Bij de Renault Zoe zit er niet eens een krik bij dus dat wordt moeilijk.
Een plaksetje vind ik best in Nederland maar als ik op vakantie naar het buitenland gaat, overweeg ik om een thuisbrengentje en een krik aan te schaffen. Een plaksetje werkt bij kleine gaatjes en wil niet afhankelijk zijn van de bergingdienst
Q90 uit 2017 sinds dec 2019
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan
MartijnEV schreef:Van de week toch maar eens een setje wheel covers aangeschaft voor de zwarte stalen 15” winterwielen. Ziet er best aardig uit, toch?
Ziet er netjes uit.
Ik neem geen winterbanden. Ik gok er op dat het in het westen van het land niet zo koud wordt.
Afgelopen winter maar 2 weken sneeuw en te warm (+7grC) voor winterbanden.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Vraagprijs: € 600
Foto's:
Set winterbanden voor talisman, 18 inch intens velgen, uitstekende staat, niets van schade. Profieldiepte banden tussen de 7 en 8 mm. Worden verkocht om dat de talisman vervangen is door een grand scenic.
Binnenkort krijg ik mijn nieuwe Austral en die moet ik natuurlijk op winterbanden laten zetten. Nu heb ik bij de zomerbanden recentelijk bij mijn huidige auto een vervelende ervaring, de nieuwe banden gaven een soort resonantie waardoor het rij...
Hele nette onbeschadigde velgen afkomstig van een Grand Scenic III
Voorzien van winterbanden (5,5 mm profiel) en TPMS sensoren. Inclusief bandenkar met hoes
Te Koop, set winterbanden met velg voor Renault Captur 2017, slechts 3 seizoenen gebruikt, minimale slijtage.
Vraagprijs 300 euro. Bandenmaat, 205/50 R 16H
een set van 4 licht gebruikte winterbanden voor de laatste modellen renault scenic, misschien ook anderen?
de banden hebben nog ruim 8mm profieldiepte, de maten: 195/55 R20 H XL 95H
de vraagprijs is 220euro