Zelf wassen of wasstraat

De beste manieren om je auto te poetsen en te wassen, of zelfs te detailen.
Gebruikersavatar

Topic author
Albert310
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:03
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door Albert310 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

@Coelacanth, wat betreft insecten op de voorzijde van de auto; ik laat dit dus voorweken in de foam. Daarna gaat het er vrij makkelijk af met wassen.Een andere methode die ik ooit zag en verbazingwekkend goed werkte was een spons met daarover een nylonkous gespannen. De lak was nat en door de nylonkous er over heen en weer te halen ging het er heel snel af.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Albert310
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:03
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door Albert310 »

Ik gebruik geen spons maar een wasmit. De spons neemt namelijk het vuil niet echt op maar laat het op de spons zitten. Was je zandkorrels dan veeg je ze over de lak en dus maak je krassen.
Wasmit
Wasmit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

marcelca
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 jan 2017 19:28
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door marcelca »

Albert310 schreef:De Golf gaat al dus enige tijd mee. Met zorg regelmatig(!) op de hand gewassen en op tijd in de wax. Ik gebruik daarvoor Black Hole. Daarnaast na elke wasbeurt ook even met Quick Detailer de kalkaanslag en zeepresten wegnemen. Het resultaat mag er volgens mij zijn.

Gisteren de Kadjar voor het eerst helemaal nagelopen en in White Diamond gezet. Na twee maanden en drie wasbeurten weer eens de glans te laten opleven.
Ik zie hier iets staan wat denk ik niet klopt wat je geschreven hebt, vermoed dat je het wel weet maar anders bedoelt.....

op de hand gewassen ( prima ) en op tijd in de wax, hiervoor gebruik je black hole, als dit black hole van poorboys is en je gebruikt het als wax dan werkt het niet

black hole is een glansmiddel ( glaze ) om donkere kleuren diepere kleur te geven en eventuele swirls of kleine krassen op te vullen, deze moet je daarna wel beschermen met een wax, black hole spoelt namelijk gewoon van je auto af

ik heb het ook altijd gebruikt, wassen, kleien, evt polijsten,poorboys black hole glaze, poorboys natty blue wax ( in deze volgorde )




trouwens, ik was de auto altijd met de hand met 2 emmer methode, gebruikmakend van washmitt, aparte voor de lak, aparte voor de vieze delen en aparte voor de velgen

Heb net mijn auto ingeruild en eerste wat ik hoorde van de verkoper, kan zien dat het een liefhebbersauto is ( en zag dit ook terug in de inruilprijs )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



guy janssens
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 jul 2013 05:21
Actief als: particulier
Locatie: Kieldrecht ( Beveren ) Belgie

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door guy janssens »

Ben zeer grote fan van zelf wassen, sinds enige tijd niet meer mogelijk wegens heupprobleem, hoop na de nodige operaties dit terug zelf te kunnen doen, wat een rampzalig resultaat van de wasstraat. Blinkt wel en van ver is ie mooi maar wasstraat vergeet veel stukken. De auto is ook sneller terug vuil doordat je er direkt mee terug op de weg moet, hij is nog een beetje vochtig en dan blijft het stof direkt kleven. Ik kijk al uit naar de dag dat ik hem terug zelf kan afwassen.
Gebruik mcguire washmit en shampoo, wax en clay
Clio I 1,4i 80pk( 1995 - 1998 ) , Megane I 1,9d( 1998 - 2002 ) , Laguna II 1,9dci 108pk ( 2002 -2007 ), foutje Mondeo IV 1,8tdci 125pk ( 2007 - 2013 ), Megane III 1,5dci 110pk edc( 2013 - 2016 ), Talisman I 1,6t benzine 200pk( 2016 - 2018 ), Audi S6 avant 2018-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door mechanic »

Na de auto ruim een jaar niet gewassen te hebben,deed de wasstraat wonderen.
Kleine krasjes/swirls op een 98er maakt ook niet uit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



robinbeckers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2017 13:09
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door robinbeckers »

Ik was mijn auto zeg 1x per maand in de wasstraat, misschien zelfs 2x ligt puur aan het weer en dan heb ik het over het algemeen over de 'koudere maanden'. In de maanden waar het wat warmer is zeker 1x per maand wasstraat.. maar wel 2x zelf met de hand.

Nu heb ik het altijd met 1 emmer, 1 spons enz. enz. gedaan dus niets speciaals. Ik ben de laatste tijd wat aan het rond neuzen op internet en deze forum(s) wat ik nou allemaal zou moeten aanschaffen voor het wat 'betere' werk. Ik ben namelijk zelf ook iemand die heel graag zijn auto erg schoon en netjes houd.

Alleen is er zoveel te krijgen waardoor ik bijna niet meer weet wat ik nu wel of niet nodig heb.. op dit moment kom ik zelf op dit uit:

Voor het normale wassen + drogen:
1x http://meguiars.nl/winkel/ultimate-wash-wax
1x http://meguiars.nl/winkel/microfiber-wash-mitt
1x http://meguiars.nl/winkel/water-magnet-drying-towel
2x https://www.carclean.nl/product/Grit_Gu ... ral_101154
2x https://www.carclean.nl/product/Grit_Gu ... ACK_100040
2x https://www.carclean.nl/product/Grit_Gu ... ack_103624

Voor de velgen:
1x https://www.carclean.nl/product/Carclea ... 710_102032

Als extraatje/reserve voor bijvoorbeeld vieze plekken e.d.:
1x https://www.carclean.nl/product/Auto_Fi ... DWM_103783

Wellicht mis ik nog iets voor de velgen speciaal? Daarbij hebben jullie wellicht tips voor wat buiten het normale wassen nog meer makkelijk zelf gedaan kan worden waardoor de auto als nieuw eruit kan gaan zien, interieur en exterieur?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



guy janssens
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 jul 2013 05:21
Actief als: particulier
Locatie: Kieldrecht ( Beveren ) Belgie

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door guy janssens »

Met dat spul voor de velgen moet je heel hard opletten. De velgen doe ik enkel bij wissel van zomer naar winter. Het velgenreinigerprodukt moet goed afgespoeld worden. Dit lukt niet goed genoeg wanneer de velgen onder de auto staan.
2 emmers gebruiken om auto af te wassen, 1 met shampo, 1 met proper water. Washmit in de shampo ( eerst zien dat auto nat is natuurlijk ) auto wassen ( stukje en niet met de vuile onderkant beginnen ), washmit spoelen in de emmer met proper water, terug shampo en dan terug wassen. Niet in volle zon afwassen, gewassen delen afspoelen liefst met regenwater dat laat geen kalksporen achter. Dan met opnamedoek droog maken. Het waxen en clayen doe ik max 2 keer per jaar. Waxen van insectgevoelige delen doe ik meer. Vooraleer je begint met waxen zien dat de auto voldoende droog is. Binnenkant gebruik ik geen speciale producten, de eerste jaren is dit niet nodig als je een nieuwe auto koopt. Succes
Clio I 1,4i 80pk( 1995 - 1998 ) , Megane I 1,9d( 1998 - 2002 ) , Laguna II 1,9dci 108pk ( 2002 -2007 ), foutje Mondeo IV 1,8tdci 125pk ( 2007 - 2013 ), Megane III 1,5dci 110pk edc( 2013 - 2016 ), Talisman I 1,6t benzine 200pk( 2016 - 2018 ), Audi S6 avant 2018-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Albert310
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:03
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door Albert310 »

Alles is toch een kwestie van persoonlijke voorkeur. Wat betreft het wassen gebruik ik standaard twee emmers. Een met schoon sop en een met water. Bij het wassen met de wasmit steeds goed uitspoelen in schoon water voordat je weer met de wasmit in het sop gaat. Is de auto erg vuil dan halverwege een nieuw emmertje schoon water.
Ik gebruik ook warm water omdat daarmee het sop actiever wordt. Verder poets ik de auto altijd na met verdunde (1:2) Spray and Wipe van Poorboys. Dus eerst drogen met de towel, dan met een plantenspuitje (je weet wel die je ook tegen de kat gebruikt) Spray and Wipe opspuiten. Goed uitwrijven met een zachte doek. Het laat de kalkresten van het water verdwijnen en geeft een mooie glans.
Je vraag over de velgen. Kijk eens naar Mothers Mag and Aluminum polish. Ik zweer er bij en heb het ook al een aantal keren uitgeleend om velgen en uitlaten weer in oude glorie te herstellen. Zelf gebruik ik het spul nog altijd voor de verchroomde uitlaten van mijn GTI. Bijkomend voordeel is dat het gelijk ook een waxlaag achterlaat. Het is wel even flink poetsen maar het resultaat maakt steeds weer alles goed. Succes!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Albert310
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:03
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door Albert310 »

Enne, vergeet niet om, voordat je de wasmit gebruikt, de auto eerst goed van zandresten te ontdoen. Ik spuit de auto dus eerst af met een niet al te harde straal water. Je voorkomt dan dat je met de wasmit zandkorrels in de lak wrijft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

marcelca
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 jan 2017 19:28
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door marcelca »

als je het echt goed wil doen zou je er aan kunnen denken om eens per jaar de auto een keer te kleien, dit klinkt moeilijker als dat het is, als je je auto gewassen heb denk je dat die schoon is maar doe maar is een dun boterhamzakje om je hand en ga met je vingers over je lak, glijd je er soepel overheen is het niet nodig maar ga er vanuit dat je van alles voelt, dit kan je weg halen met kleien..

Als je gaat kleien gebruik dat een milde klei zodat je geen last krijg van marring, als je namelijk marring hebt moet je ook polijsten, ik gebruik klei van poorboys en polijst nooit , je zal je verbazen hoeveel vuil er van je lak komt met kleien, hoe je dit precies moet doen kan je makkelijk vinden op het forum van carclean, gebruik bij het kleien ook een glijmiddel, bijvoorbeeld spray en wipe van poorboys.

Als je de auto gekleid hebt ben je wel verplicht een in de wax te zetten want met kleien verwijder je ook oude wax, een redelijk makkelijke en goede wax is natty blue van poorboys ( wel heel dun opbrengen, beste 2 x, 1 x dik levert je een hoop werk op )

deze extra stappen is natuurlijk meer werk en hoef je natuurlijk niet elke keer te doen, ik doe dit 1 a 2 x per jaar ( in wax zetten zo wie zo 2 x )

voor interieur gebruik ik natural look, ook van poorboys, je ziet dat ik fan ben van poorboys, ik vind het makkelijk te verwerken, en is niet al te duur

dus voor dit:

klei: https://www.carclean.nl/product/Poorboy ... 200_101124

spray en wipe ( mag je verdunnen 1:1, ook in groot verpakking te krijgen ) https://www.carclean.nl/product/Poorboy ... W16_100902

wax: ( ook in grote verpakking te krijgen maar werkt zeer zuinig ) https://www.carclean.nl/product/Poorboy ... B16_101862

applicator ( om wax op te brengen ) https://www.carclean.nl/product/Monello ... HPB_101164

microdoek om uit te poetsen, kan je natuurlijk ook andere doek voor nemen maar neem geen oud t-shirt of zoiets dergelijks: https://www.carclean.nl/product/Microfi ... M_1_103103

en iets van een doek om je spray en wipe af te nemen als je aan het kleien bent, voor de natural look interieur kan je een pluisvrije doek nemen of een dunne applicator


weet niet waar je vandaan komt, mocht je in de buurt van Almere wonen wil ik je best wel laten zien hoe het werkt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renos
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door Renos »

Sorry dat ik het zeg, maar er staan toch enkele absurde zaken bij, vind ik.
Het ergste van al is een semi doorzichtige emmer om te zien hoe vuil je water is ... :lol: :roll:
Gaat dat niet wat tè ver ?
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

marcelca
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 jan 2017 19:28
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door marcelca »

Ik gebruik geen doorzichtige emmer maar gebruik het 2 emmer systeem waardoor het niet echt nodig is

Maar vind de gedachtegang niet raar

Leess is wat rond op het carclean forum dan weet je wat car detailing inhoud

Voor een hoop mensen te veel, voor andere een hobby

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door larsdijkstra 16v »

Renos schreef:Sorry dat ik het zeg, maar er staan toch enkele absurde zaken bij, vind ik.
Het ergste van al is een semi doorzichtige emmer om te zien hoe vuil je water is ... :lol: :roll:
Gaat dat niet wat tè ver ?
Joh laat de mensen lekker doen wat ze willen...
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door Hans C »

Daar heb je gelijk in

Voor de velgen gebruik ik gewoon bruine zeep ('groene in NL), vanavond aanbrengen, morgen als nieuw na een hoge druk spuitbehandeling. soms is een keer nawassen met gewoon dreft oid.
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renos
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door Renos »

larsdijkstra 16v schreef:
Renos schreef:Sorry dat ik het zeg, maar er staan toch enkele absurde zaken bij, vind ik.
Het ergste van al is een semi doorzichtige emmer om te zien hoe vuil je water is ... :lol: :roll:
Gaat dat niet wat tè ver ?
Joh laat de mensen lekker doen wat ze willen...
Zeker, het verkeer op de weg kan er alleen maar mooier van worden.
Laat mij daar ook mijn mening over hebben ... :roll:
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Coelacanth
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 apr 2016 01:55
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door Coelacanth »

guy janssens schreef:Met dat spul voor de velgen moet je heel hard opletten. [...]
Je hebt inderdaad van die velgenreiniger sprays onder de 3 Eur. Vaak agressief, met blijvende uitbijtvlekken.

Ondanks lease-auto, toch altijd heel netjes op iedere auto. Vaak gedacht "vlak voor inlevering lease-auto even zo'n product proberen". Maar is toch m'n eer te na, om dan in te leveren met aangetaste velgen. Ja, braafste jongetje van de klas. OK OK ... :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TheSarge
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 241
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:42
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door TheSarge »

Velgen reinigen met Dusty van de Wibra. Kost weinig en doet prima werk. Is eigenlijk gewoon een vetoplosser

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door larsdijkstra 16v »

TheSarge schreef:Velgen reinigen met Dusty van de Wibra. Kost weinig en doet prima werk. Is eigenlijk gewoon een vetoplosser

Dasty is inderdaad topspul! De zwarte fles is nog wat beter, de gele volstaat vaak al
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door nikk »

Kan de vrouw gelijk de velgen meepakken als ze de keuken aan het doen in :->

https://wibra.eu/nl/assortiment/?filter_merk=dasty
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door larsdijkstra 16v »

nikk schreef:Kan de vrouw gelijk de velgen meepakken als ze de keuken aan het doen in :->

https://wibra.eu/nl/assortiment/?filter_merk=dasty
:lol: :mrgreen:
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renos
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Zelf wassen of wasstraat

Bericht door Renos »

Ik ben zeker geen enthousiast autoreiniger en neem vrede met een goede carwash, gevolgd door een nacontrole en dito bijwerking. Velgen zijn natuurlijk niet altijd perfect en om die te optimaliseren gebruik ik de goedkope velgenreiniger van Action.
Met dit produkt heb ik nog nooit abnormale vlekken gekregen en je hoeft even in te spuiten en na enkele minuten overvloedig afspoelen met water en opdrogen. Het effect mag er zijn, vind ik.

Afbeelding

Voor de zwarte kunststof delen van o.a. de bumpers, gebruik ik eveneens een produkt uit Action - alweer niet duur - met een geweldig effect wanneer de kunststof de neiging heeft dof te worden. Even inspuiten bij droge toestand, even opwrijven met zachte doek en klaar is kees. Het resultaat is prima.

Afbeelding
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht