Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Ik heb de Jedlix app al een hele poos (ongebruikt).
Maar mijn accu(tje) is slechts 22 kWh
en ik wil straks het openbare oplaadpunt (11 kW) zo kort mogelijk bezetten.
Volgens mij lopen we het risico twee (of meer) discussies door elkaar te halen:
- opladen "on demand" (van in principe de netwerkbeheerder wel te verstaan);
- V2G, waarbij de autoaccu als buffer wordt gebruikt en ook energie kan terugleveren aan het net.
Ad 1: = Jedlix. Ik ben er van overtuigd dat dit een hoge vlucht gaat nemen. In feite heb ik dat op microschaal voor mezelf al in elkaar geknutseld; mijn lader laadt alleen als er nachtstroom is en ik kan de software later slimmer maken door bijvoorbeeld ruimte in de accu te laten om overdag op PV verder te laden. Kort en goed, met een héél klein beetje investeren in wat slimme software is de hele "Oh Mijn God - het elektriciteitsnetwerk stort in als we allemaal elektrisch gaan rijden", wat sowieso al onzin was, helemaal buiten beeld.
Ad 2: = idee Lombok: je "verkoopt" je overschot PV via de pool van op dat moment niet rijdende accu's, en koopt je tekort deels in, allemaal verslimd door verfijningen als "mijn accu kan tot x% ontladen worden voor dit doel", "ik verkoop die prik alleen aan mezelf", etc etc. De kerngedachte daarbij is dat met het gegeven dat auto's 95% van de tijd toch stil staan je die opslag mooi kunt gebruiken voor een "bijna off grid" wijk. Moet je natuurlijk wel een goede mix van woon en werk hebben in de wijk.
Voor wat het waard is: mijn persoonlijke mening is dat on demand opladen het helemaal is, gemakkelijk te belonen en dus te implementeren, en er daarna weinig probleem overblijft om op te lossen met V2G. Bovendien gaan de ontwikkelingen razendsnel, komt de stroom van oude batterijen (heel langzaam, maar zeer zeker en zeer massief) op gang waarmee stationaire toepassingen goedkoper zijn te bouwen, en is de engineering van V2G ronduit complex. Kortom, ik zie het niet gebeuren.
Is V2G wat voor jou Luc? Zeker niet, want je huidige auto kan het niet. Tegen de tijd dat het (wellicht) een optie wordt, is het landschap volledig anders, inclusief het aantal en type laadpunten.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
V2G is inderdaad een ander verhaal en gaat ook over terugleveren van je auto naar het net toe. De Jedlix app werkt nu alleen nog maar van het net naar de auto toe en is ook daarvoor bedoeld. Het gaat om het smart-chargen van je auto bij voorkeur thuis in de garage, in de app moet je je postcode en huisnummer ingeven. Als ik b.v. 's avonds thuis kom en de auto aan de lader zet dan stel ik de app zo in, dat de auto niet voor de volgende ochtend 8.00 uur vol hoeft te zijn. De app bepaalt dan zelf op welk (goedkoopste) tijdstip de auto geladen wordt wanneer het net het minst belast is. Per keer levert me dat zo'n EUR 1.75 op en wordt keurig op de bankrekening teruggestort!
Zoals gezegd werkt de app voor de Zoe helaas nog niet maar daar wordt wel aan gewerkt is mij verteld door de heren van Jedlix.
In grafiekvorm ziet dat er als volgt uit:
Image-1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes :
EV-pioneer EVerhard schreef:V2G is inderdaad een ander verhaal en gaat ook over terugleveren van je auto naar het net toe. De Jedlix app werkt nu alleen nog maar van het net naar de auto toe en is ook daarvoor bedoeld. Het gaat om het smart-chargen van je auto bij voorkeur thuis in de garage, in de app moet je je postcode en huisnummer ingeven. Als ik b.v. 's avonds thuis kom en de auto aan de lader zet dan stel ik de app zo in, dat de auto niet voor de volgende ochtend 8.00 uur vol hoeft te zijn. De app bepaalt dan zelf op welk (goedkoopste) tijdstip de auto geladen wordt wanneer het net het minst belast is. Per keer levert me dat zo'n EUR 1.75 op en wordt keurig op de bankrekening teruggestort!
Zoals gezegd werkt de app voor de Zoe helaas nog niet maar daar wordt wel aan gewerkt is mij verteld door de heren van Jedlix.
In grafiekvorm ziet dat er als volgt uit:Image-1.jpg
Ik dacht dat Jedlix alleen maar werkte bij openbare palen. Heb ikd at altijd verkeerd gehad?
Juist daarom was ik er niet zo'n fan van; openbare palen moeten juist zoveel mogelijk turnover en dus zo snel mogelijk laden.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011
Wat ik vooral raar vind, is dat ze dat regenereren niet goed uitleggen. Het zachter of harder instellen van de regeneratie heeft alleen invloed op de werking van het accelerator-pedaal: bij lage regeneratie rol de auto verder door als je het 'gas' loslaat. Maar zodra je rempedaal intrapt, wordt er alsnog maximaal geregenereerd (neem ik aan! net als bij de Tesla).
Dus je houd inderdaad niet meer of minder energie over wanneer je de regeneratie anders instelt.
Verder is de recensie erg anekdotisch. We zien geen vergelijkingen op dezelfde feature (bijv prijs!). Om nog maar te zwijgen over verkrijgbaarheid: de Ampera E wordt in NL maar heel beperkt beschikbaar gesteld. De levertijd is nu al een jaar
Wel mooi dat er inmiddels al zoveel EV's op de markt zijn!
Via Twitter (geen idee hoe je hier een tweet kunt embedden: link), een taxi bedrijf in Stockholm
Nou begrijp ik waarom ik zo lang op mijn zwarte moet wachten
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.
For a while now the Renault Zoe has been the best selling electric car in Europe, but with more competition coming this year, this great electric supermini needs an upgrade to keep its leading position (......) Below are some things that I expect to see improved or added in Zoe’s new version.
(bold van mij)
Maar wie zal het zeggen. Zou wel grappig zijn, en dus ook krachtiger motor.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Zeer speculatief met vooral wensen van de auteur mbt een nieuwe Zoe. En er dan ook nog eens een foto bij plaatsen van een Clio.
Maar... Gertjan kan ons vast verklappen wat ons dit jaar te wachten staat : )
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.
Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1
Ik vind het wel een goed idee van de VVD mits er ruim voldoende plekken zijn om te laden, zeg 80% van de parkeerplaatsen voorzien van een laadmogelijkheid....
Het taalgebruik vind ik niet erg netjes hierboven maar inderdaad een erg domme opmerking van deze mevrouw, laadplaatsen moeten nooit door ICE auto's bezet worden. Ik wil het liever omdraaien, graag zouden wij als EV rijders en pioniers zien dat het verboden gaat worden dat er op deze plekken wordt geparkeerd door ICE auto's en dat er een een flinke boete volgt. Een laadplaats is namelijk geen parkeerplaats maar een plek om tijdelijk je auto te voorzien van de nodige stroom. Ik kom zelf niet uit het westen maar het lijkt mij erg frustrerend om daar afhankelijk te moeten zijn van een openbare laadplek . Ook 's nachts je auto aan een laadpaal zetten vind ik niet moeten kunnen. Ik mag er niet aan denken om zelf geen laadmogelijkheid te hebben......pfff.
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes :
Als de Q90 uit de productie gaat dan blijft de R90 toch gewoon ?
En als die dan straks een CCS aansluiting krijgt, waarom zou iemand dan nog een Q90 willen ?
Timkesteren schreef:De Q90 zal vanaf 1 Maart niet meer nieuw te bestellen zijn.
GertjanVB schreef:Dan is die CCS aansluiting ook niet meer nodig
Die snap ik even niet...
Elke ZOE die naast Type2 22/43kW AC ook CCS 50kW DC (of nog sneller) kan laden, lijkt mij een ideale combinatie.
Helemaal mooi zou het zijn als de huidige ZOE's ook nog naar CCS ge-upgrade zouden kunnen worden.
Maar laten we even afwachten welke specs de R110 nog meer gaat krijgen.
e-Golf en Ioniq gaan hard deze maand. ZOE op de 4e plaats.
4)
Source: Dutch Road Authority, edited by Netherlands Enterprise Agency (RVO.nl). The numbers shown are the cumulative registrations on balance:
increase due to new registrations and decrease due to export, theft, etc. Corrections of the data with retroactive effect are not taken into account here.
|Passenger car (E-REV, PHEV): full hybrid vehicles excluded |Commercial car ≤ 3.5 tons: Including: BEV, FCHEV and FCEV | Commercial car > 3. 5 tons:
Including: BEV, FCHEV |Bus: Including trolley busses and some hybrid busses |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik heb een Media Nav systeem met Android auto. softwareversie: 1.0.15.3
Het systeem maakt echter geen vingerafdruk om de software bij te werken of kaarten te installeren.
Ik gebruik een usb stick van 32GB die volledig geformatteerd is in FAT32.
Het...