Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Plaats reactie

Topic author
Wytze
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 jun 2016 23:23
Actief als: particulier

Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door Wytze »

Beste ZOE rijders,
Al een tijdje lees ik regelmatig jullie berichten.
Als echte petrolhead ben ik namelijk toch geraakt door de nieuwe technieken van met name de ZOE van Renault. Een wagen die in mijn beleving een mooi alternatief bied voor een kleine middenklasser. 4 personen, en redelijke kofferruimte. En ziet er leuk uit.
Nu ben ik al even op zoek naar info die ik kan gebruiken bij aanschaf van een ZOE, een gebruikte wel te verstaan.
Met name ben ik op zoek naar de ZOE specifieke problemen. Dus niet de remmen of schokdempers etc. En de accuhuur discussie heb ik ook al gevoerd met mezelf.
Juist de problemen die ik al lezende hier ben tegen gekomen. Software problemen, motoren die gewisseld worden en de TCU die ik vaak defect tegen kom, laadproblemen, problemen met informatie uit servers in Portugal.

Mijn vraag is:
Is er al een lijst gemaakt van veel voorkomende problemen, de herkenning van die problemen en de oplossing daarbij?
Ook de relatie met kilometerstanden zijn daarbij van belang. Een ZOE met 100000 km ben ik nog niet tegen gekomen. 70000 is wel de max geloof ik. En ik denk dat juist deze techniek gewoon ook 2 A 3 ton zou moeten kunnen rijden zonder grote reparaties.
Ik begrijp dat Renault maar 3 jaar garantie geeft. Dat is voor een innoverend product natuurlijk niet zo veel.
En de onderdelen zijn natuurlijk niet op elke hoek van de straat te koop zoals voor de benzine auto's wel het geval is.
Je moet naar meneer Renault als er iets stuk is.

Kortom.
Waar let ik op bij aankoop van een ZOE ?
Zie ze in Frankrijk veel particulier te koop staan. Vanaf 7000€ vraagprijs. Dat is een beetje mijn doel. Er een uit Frankrijk ophalen.
Ben heel benieuwd naar de reacties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door kaleido 1 »

Mijn buurman heeft een 2013 uit frankrijk gehaald , maar ook daarmee de laadproblemen , blijft niet laden , na het openen van 1 van de deuren gaat hij weer verder , nog geen oplossing voor gevonden bij de dealer.
Verder probleemloos.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door zoe2goe »

Garantie op de EV aandrijflijn (batterij, motor, inverter, lader) is 5 jaar. Je mag er van uitgaan dat echte serieuze ellende-dingen in die tijd wel boven water zijn (mening van mij ;-) )

Deuren openen om laden te hervatten is een specifiek probleem tussen lader en auto. Het ligt een beetje aan de combinatie zeg maar. Als de auto doorgaat met laden als de auto geopend wordt, heeft de lader de laadsessie beëindigd (i.t.t. "in de wacht"). Hetzelfde gebeurt als je de laadkabel in de auto steekt en vervolgens een minuut of 5 wacht. Het karretje valt in slaap en wordt niet meer wakker daar alleen aansluiten van de andere kant op de lader.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door VanAssen »

@Wytze, naast wat je al hebt opgezocht, geanalyseerd en verder nog bent weten te komen op de forum.
We rijden onze Zoe Life sinds oktober 2013 en zijn geen andere problemen tegengekomen.
Kan het karretje alleen maar aan bevelen.
Denk dat de voordelen t.o.v. een fossiele bak voor zichzelf spreken als je geen echt lange afstanden rijdt.
Afhankelijk van de laad infrastructuur die lokaal tot je beschikking hebt zal je vaker de Zoe nemen dan ..... :wink:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door Nivve »

- Vervangen van de motor tbh aandrijfgeluid (te testen door voor-en achteruit te rijden. Kwam bij mij alleen bij vooruit rijden voor).
- Vervangen van grendelmotor (motortje om de laadkabel te vergrendelen)
- Vervangen embleem omdat blauw afbladdert (EV-specifiek voor nu, maar misschien niet wat je bedoelt :roll: )

Dat waren bij mij de dingen die vervangen moesten worden. Alleen de motor viel in de garantie jammer genoeg. Zoe is uit 2013 overigens.
In de winter begint de vering te kraken bij drempels (een of andere stang?) en de carrosserie begint ook aardig kreunende geluidjes te vertonen, vooral bij het schuin oprijden van een drempel. Daarnaast begint ook de handrem aardig geluid te maken (zelfs van buitenaf goed te horen).
Beetje franse kwaliteit is de mijne wel denk ik zo (neem even aan dat het niet normaal is voor een 3 jaar oude auto). Nog steeds nul spijt overigens, rijdt naast de geluiden fantastisch en de chameleon-lader is onmisbaar ondertussen :wink:

Overigens is het misschien wel een idee voor een sticky met al die punten. Het staat inderdaad allemaal wel ergens, maar niet bij elkaar.
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Wytze
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 jun 2016 23:23
Actief als: particulier

Re: Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door Wytze »

Dank zo ver voor de reacties!
5 jaar garantie op aandrijflijn is beter als ik dacht. Dat geeft wel wat meer vertrouwen.

Wat zijn nu de symptomen die kennelijk leiden tot vervanging van de motor? Zijn het geluiden, vermogensverlies, zuipt ie je batterij snel leeg, stinkt ie, is er uitval, zijn er signalen in het display? Daar ben ik wel heel erg in geïnteresseerd. Ik wil immers bij het bezichtigen een eventueel motorprobleem kunnen herkennen. Edit; nu draadje aandrijfgeluiden aan het lezen. Geeft al veel antwoorden op deze vraag.

En wat zijn de symptomen die wijzen op TCU problemen? Is dat zichtbaar in het display? En is er in het menu een optie die juist de foutmeldingen geven? Kan je de taal makkelijk wijzigen? Mijn (technische) frans is immers niet echt geweldig.

In welke maanden of vanaf welke serienummers zijn er echte verbeteringen aan de ZOE aangebracht? Er zijn, meen ik, op een bepaald moment andere motoren gebruikt. Vanaf wanneer was dat precies?

Kraakjes bij vering en interieur zie ik niet als een probleem. Ik sleutel al mijn hele leven aan volvo's dus die simpele mechanische probleempjes los ik vast wel op als ik em op de brug zet. Zal dat uiteraard delen dan.

Ik heb mijn hele leven nog maar zelden een auto naar de garage gebracht voor onderhoud of reparatie. Alles heb ik zelf gedaan, inclusief enkele body of restauraties. Dat gedrag zal ik misschien wel een beetje aan moeten passen met een ZOE. Maar liever niet natuurlijk. Maar de prijzen voor de beurtjes zijn niet echt schokkend te noemen. En Nieuwegein is redelijk in de buurt.
Ik begrijp dat er met dit vrij nieuwe product met name berijders zijn die gewend zijn aan de gang naar de dealer bij elk klein probleempje. Maar er komt een tijd dat ook de ZOE een echt gebruikte auto zal zijn die niet meer bij de dealer in onderhoud zal zijn. Al is de accuhuur natuurlijk ook in dat opzicht een bindertje.
Met dit aankoopdraadje hoop ik info te verzamelen die mij, en mogelijk ook anderen die een gebruikt exemplaar in de toekomst gaan aanschaffen, helpen bij het vermijden de overname van problemen van de vorige eigenaar.
Hoop met deze verduidelijking nog meer reacties los te krijgen over de gepasseerde problemen en de details van die problemen.

De vraag is niet of ik er een koop maar wanneer, en welke het dan gaat worden.
Laatst stond er een 2015 model met 20000 km voor net geen 10 mille. Dat is natuurlijk meer als de 7000 voor een 2013 model maar mogelijk met alle verbeteringen toch een betere keus.
Ik weet dat er binnenkort een 300 km ZOE model uit de fabriek komt rollen. Dat zal de restwaarde, en dus aankoopprijs voor mij, van de oudere modellen zeker gaan beïnvloeden. Mogelijk wacht ik daar nog op.
Ik heb geen haast. Mijn Volvo blijft echt nog wel even rijden. En die gaat ook niet weg trouwens. Eerder zal de panda er uit gaan.
En laden van de ZOE kan ik op mijn eigen oprit. Dat is dus geen enkel probleem.
Het is een nieuwe weg in mobiliteit. Ik wil die weg graag inslaan en mee beleven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door zoe2goe »

Motor-lager: heeft een beperkt deel van de Q210 last van gehad. Niet druk over maken, komt ZEKER in de eerste 5 jaar boven water. Symptoom: akelig schurend geluid waarvan je denkt: dit is niet OK. Geen invloed op prestaties.

BCB: shit happens. Ga vóór de aankoop ten minste een keer snel-laden met een behoorlijk lege accu en niet te koude temperatuur. Symptoom: niet meer laden

Stabilisatiestang: vervangen. De rubbers en de stang zijn één heb ik begrepen. Lijkt me voor jou geen probleem. Symptoom: kraken.

Batterij: huur je dus niet druk over maken. Als je er toch "in" wilt, met CanZE de State Of Health uitlezen (of het je dealer laten doen. Recht op vervanging bij SOH < 75%. Symptoom: minder bereik.

TCU: geen verbinding om met de Aahap de airco an te zetten en zo en geen verkeersinformatie van de betaalde meer up to date versie.

Hope this helps.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door HarmOtten »

Ik heb al 80.000km met mijn Zoe (Q210) gereden, en ik weet dat er iemand is die rond de 90.000km zit. In de 3 jaar dat ik haar heb, zijn alle "kinderziektes", onder garantie netjes opgelost. (Motor, Cameleon lader, TCU, dashboard, vervangen.)

Superfijne auto, en door het groeiende aantal snelladers vind ik het predicaat "stadsauto", Zoe-onwaardig. Ben er zelf al 2x mee naar Zwitserland en 1x naar Noorwegen gereden.

TCU: Vaak kom je daar pas na een tijdje achter als deze hapert. Deze unit zou met maximaal 30 minuten vertraging de laadstatus door moeten geven. Wellicht kun je daar met de dealer een afspraak over maken, dat als die het niet goed blijkt te doen, dat deze nog onder garantie vervangen wordt. (Officieel zit hier 2 jaar garantie op, omdat deze niet bij de aandrijflijn hoort. Maar hier zouden ze met coulance mee om moeten gaan, wacht het is een bekend probleem dat sommige eerdere versies niet goed werken).

Cameleon lader: Even een testritje naar een van deze snelladers, en je weet of er een oude of nieuwe versie in zit.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



12Charge
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 apr 2015 12:08
Actief als: professional

Re: Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door 12Charge »

Ik heb de afgelopen maanden (vanaf april) nu 15.000 km gereden met een (door de dealer) uit Kampen geïmporteerde Zoë Intens. Ook bij de bekende stations laadproblemen gehad, maar die kun je met een half uur (soms minder) wachten omzeilen. Want dan is die foutmelding weer verdwenen. Toevallig vandaag weer n melding gehad bij Fastned Meerkerk (Gorinchem-Utrecht), maar meestal gaat t goed en kan ik 43 kW laden. Wel n punt van aandacht is momenteel de range, bij 95% geladen krijg ik ook niet meer dan 95 km(??) Auto gaat nu naar Etten-Leur 15 augustus om goed te laten doormeten. Tevens software laten updaten, ging niet goed in Nieuwegein bij Stam.

Auto is perfect in gedrag (ook niet alleen n stadsauto) en heb nog weinig problemen gehad, nu de range is de echte eerste. Zeker kopen of wachten op het komende grote 'elektrische' nieuws van Renault.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door zoe2goe »

Wat je zegt over de range is een beetje raar. Er kan natuurlijk iets mis zijn, maar ook rijstijl en weer hebben grote invloed. Er staan op dit forum echt wel veel tips over "hyperdriving". Bezoekje aan de dealer kan geen kwaad.....

Stam heb ik persoonlijk geen goede ervaring mee. Hoewel voor mij "om de hoek", ga ik altijd naar Hans Jongerius in Gouda. Daar voel ik mij klant. Chef werkplaats is een topgozer die weet waar hij het over heeft. Ik weet van tenminste één forumlid met exact dezelfde ervaring.

Ook over Bochane in Almere hoor ik niets dan goeds, en is ook mijn (zeer oppervlakkige) indruk bij twee keer daar opladen en even een praatje maken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



12Charge
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 apr 2015 12:08
Actief als: professional

Re: Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door 12Charge »

Ha zoe2goe, bedankt voor je reactie.

Ik heb nu een afspraak gemaakt in Etten-Leur, maar Hans Jongerius in Gouda? Helpen die ook als 'mijn' dealer in Kampen zelf deze Zoë Intens heeft geïmporteerd? Tot op heden blijkt dat gevoelig te liggen, en hebben de meeste ZE dealers weinig personeel i.v.m. vakanties. Dus ik hoop nu maar dat die metingen op 15 augustus snel duidelijkheid geven en een oplossing. Het is wel frustrerend als je weet dat het anders kan met de range.

Ik rij meestal 'eco' of maximaal 105 en veel binnendoorwegen, zonder airco en rustig optrekken tot max 30 kW, dus daar kan t volgens mij ook niet aan liggen. We wachten t maar af.

Fijn weekeinde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aankooptips voor specifieke ZOE problemen

Bericht door HarmOtten »

@12Charge,
Zijn je banden goed op spanning?
Zijn de wielen goed uitgelijnd?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht