Ja, inderdaad. Nogmaals, het voordeel van de 5 jaar 0% bijtelling is hiermee zo goed als weg.
Catalogusprijs €25.000 zal een bijtelling van €1000 betekenen. Met een 42% belastingschijf ben je dus netto €420 kwijt per jaar.
Catalogusprijs €36.419 zal resulteren in €985 btw forfait. waar met €25.000 €675 zou zijn. Per jaar dus een dikke €300 netto kosten meer.
Verschil is dan maar €120
Gevolgen:
- Extra kosten na 5 jaar: €1550
- Voor welke restwaarde gaat hij dan de boeken in?
- Ik heb niet de keuze gehad om de accu toe kopen, als ik hem had kunnen kopen in 2013 dan had ik de aanschaf ervan ook nog in de KIA+MIA en VAMIL kunnen gebruiken. Aangezien de accu lease is, kan dit dus niet.
Dit kan inderdaad niet. Lijkt wel of de belastingdienst met de natte vinger heeft zitten werken of wat ik meer vermoed, dat ze juist na een "onderonsje" met Renault dit hebben geregeld. Immers, indien er dus met €36.419 gerekend zou worden voor Zoë's tenaamgesteld in 2014, zou de bijtelling €1456,76 worden ipv €1000. Dus 50% meer! Daar gaat het goede gevoel voor weinig bijtelling Kan je net zo goed een nep EV nemen, een plug-in met 7% bijtelling.
Zoals aangegeven, ik heb 3 Zoë's ZEN. Als er meerdere collectief hiertegen in willen gaan, dan denk ik dat we even de hoofden bij elkaar moeten steken. Ik zal igg de fiscalist (Accountants zijn toch met finale cijfers 2013 bezig) dit laten bekijken. De kosten hiervan zullen denk ik niet opwegen voor mij tegen de baten, maar dan heeft de rest er igg wat aan