FBW

Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

FBW

Bericht door PieterZoe »

Zomer-"komkommer"-vraagje voor de technici: onze accelaratiepedaal is natuurlijk van het type Fly-by-wire. Intrappen genereert een waarde en de electronica bepaalt wat de motor gaat doen. Dit is overigens bij ICE's ook al een tijdje het geval.
Maar recentelijk hoorde ik eens dat onze rempedaal ook geheel van het type FBW is. Dat zou betekenen dat je feitelijk in een toenemende mechanische weerstand trapt en dat auto op basis van het getal en de veranderingssnelheid (snel of langzaam intrappen) bepaalt in welke mate er geregeneerd wordt en of (en in welke mate) de frictierem wordt ingezet.
Het lijkt me sterk dat de rem 100% FBW is omdat ik me niet kan voorstellen wat het fall back scenario zou moeten zijn bij een failure of stroomuitval (automatisch remmen is niet zonder gevaar!). En ik heb ook het idee dat ik frictieremmen 'voel' als ik hard trap.

Iemand een idee? Kun je de remkracht en computerbeslissingen op dit vlak uitlezen met een van die uitleesaparaatjes waar op het forum mee wordt geëxperimenteerd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Leuke vraag! Zonder harde feiten te hebben:

- vergeet het maar dat er geen mecanische backup zou zijn. Als je trapt zonder enige "power" wed ik dat er gewoon geremd wordt. Niet geprobeerd, maar daar durf ik wel een flesje op te zetten.

- in de datastreams heb ik nog niet een rempedaal-getal gezien, wel "ingedrukt of niet". Dat kan niet waar wezen want er wordt "glijdend" regeneratief naar frictie ingezet, en dat kan toch niet anders dan onder "FBW" lijkt me zo. Ik denk dat dit een kwestie is van nog beter kijken. Ik zie overigens wel "remhoofdcylinderdruk", dus misschien moet ik het daar zoeken.

EDIT: het is zelfs denkbaar dat het hele systeem van de frictieremmen volkomen traditioneel is (bekrachtigt, met een onbekrachtigde backup als je heel diep trapt), maar dat er een stukje vrije pedaalbeweging vóór is gezet die vanaf rust tot het eerste aanspreekpunt de regeneratie van nul tot maximaal aanspreekt, m.a.w., dat de frictieremmen dus NIET onder "FBW" controle staan.

Over uitlezen: Mij lijkt het geweldig om een display-appje te hebben dat het maximale oplaadvermogen laat zien en het actuele regeneratieve vermogen, en het scherm rood kleurt als dat heel dicht bij elkaar komt. Of op andere wijze kleurt als je kunt zien dat de frictierem wordt aangesproken.

Het probleem in bredere zin is eigenlijk de data-analyse: je moet een logger aansluiten, liefst ook nog een i907 erbij, en dan kijken wat sommige parameters doen (en die vervolgens later weer terugvinden in de brij van de log, programmatje voor maken en dan life de i907 met je progje vergelijken). Voor parameters die alleen iets opleveren tijdens het rijden is dat schier onmogelijk c.q. onverantwoord en moet je dat met twee hobbyisten, liefst op een verlaten vliegveldbaan doen. Dit vergt erg veel wil, tijd, motivatie en organisatie.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Aanvulling: Stand van het rempedaal staat wel degelijk in de datastroom. Als ik nou ook nog die cylinderdruk uitvogel (staat op de i907, dus de correlatie met iets in de datastroom moet te maken zijn lijkt me) is je vraag denk ik beantwoord.

Onder de aanname dat die druk correspondeert met frictie-remkracht, wordt dus de kunst die op 0 (of wat er dan ook als rust staat) te houden. Appjes!! Displaytjes!! :wink:
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: FBW

Bericht door OlafH »

Volgens mij is het hele systeem FBW. Ik meen het ergens gelezen te hebben en je merkt het ook met remmen. Als je je auto zacht remmend laat uitrollen, dan zie je dat hij alleen maar regenereert. Harder remmen leidt tot meer regeneratievermogen. Dat betekent dus dat de mechanische remmen niet door pedaaldruk gestuurd kunnen worden, want dan zouden deze automatisch harder (mee)remmen als je harder je rempedaal indrukt. Dat is zeker niet het geval, pas als je zo hard remt dat het regeneratievermogen op pakweg 50kW ligt knijpen de mechanische remmen mee.

Ook als je zacht remmend (houd de druk op het pedaal gelijk) op een stoplicht komt afrijden tot volledige stilstand, merk je pas op het allerlaatste moment dat de mechanische remmen aangrijpen om tot stilstand te komen. Dit gebeurt dus ook onafhankelijk van de pedaaldruk.

Er zal vast wel een fors veiligheidssysteem opzitten om gevaar bij uitval te voorkomen. Ik denk dat zodra het systeem een defect meet, je onmiddellijk niet meer kunt rijden. En ook hydraulisch bekrachtigde systemen zijn niet 100% fail safe, dus ik durf wel te vertrouwen op een FBW. Wellicht dat het systeem FBW is, totdat je de kracht op het pedaal uitoefent die overeenkomt met een noodstop. Dus dat het remsysteem FBW is, totdat je door een soort (mechanische) weerstand heen trapt voordat het hydraulische systeem wordt aangesproken. Dat lijkt me eigenlijk het meest waarschijnlijk.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: FBW

Bericht door OlafH »

Toch nog even nagekeken, Renault noemt het FBW "UBP", Uncoupled Braking Pedal. Volgens de informatie op onderstaande pagina zou het dus inderdaad volledig mechanisch ontkoppeld zijn. Ik heb ook even onder de motorkap gekeken, en er zit wel degelijk een (onbekrachtigde) hoofdremcilinder aan het pedaal vast. Dat ondersteunt mijn idee dat het helemaal FBW is, totdat je met zoveel kracht trapt dat je toch mechanisch de remmen bedient als een fail safe systeem.

http://group.renault.com/en/passion-2/i ... led-pedal/
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Na een beetje experimenteren ben ik toch (eigenwijs) niet helemaal overtuigd. Ik heb de auto eens laten uitrollen in N en als je dan als is het maar een beetje remt begint de frictierem aan te spreken. Als je dan naar D schakelt wordt er meteen fors meer geremd doordat de regeneratie erbij komt.

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat de frictierem dan weer wordt uitgeschakeld tot je "verder trapt". Het klinkt allemaal veel te complex voor zoiets wat zo full proof moet zijn. Het lijkt eerder op een glijdende schaal waarbij de frictierem langzaam in komt (maar niet is "uitgeschakeld" in de lichtere rem-regionen, wat ik eerder suggereerde) en de regeneratie, uiteraard afhankelijk van wat de batterij toestaat, aanzienlijk agressiever.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Proton
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 feb 2015 10:47
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door Proton »

Volgens mij werkt de handrem wel mechanisch, en stopt het regenereren zodra de handrem gebruikt wordt.
Dat gebruik ik om soepel stil te gaan staan (ik vind dat nog best lastig, zonder 'kloenk' tot stilstand komen :)).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: FBW

Bericht door Nivve »

Proton schreef:Volgens mij werkt de handrem wel mechanisch, en stopt het regenereren zodra de handrem gebruikt wordt.
Dat gebruik ik om soepel stil te gaan staan (ik vind dat nog best lastig, zonder 'kloenk' tot stilstand komen :)).
Dat is iets waar ik ook mee aan het spelen ben, ik krijg het soepel stilstaan maar lastig voor elkaar. Ik had het vermoeden dat het vooral komt door de speling die je merkt tussen de regen en de frictierem (er lijkt ruimte tussen te zitten waar er niet veel gebeurd) en vervolgens ook het vanzelf naar voren rijden wanneer je geen 'gas' geeft.
Die combo maakt het lastig, maar ik ga die handrem eens uitproberen :thumb:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door PieterZoe »

Het lastig tot stilstand komen is het gevolg van het feit dat de elektrische motor tractie blijft leveren totdat de wielen niet meer draaien en de rem of handrem is geactiveerd. Handrem of voetrem zou niet uit mogen maken bij het schokkerig tot stilstand komen. Ik merk er zelf ook geen verschil bij. Het minst schokkerig tot stilstand kom je door steeds de rem net niet zover in te trappen dat de auto nog blijft rijden. Als je dat geleidelijk blijft doen kom je heel smooth tot stilstand maar het kost veel elecrrische energie en extra remslijtage dus ik neem het schokjes graag voor lief (de pook vlak voor stilstand naar neutraal brengen is natuurlijk ook een prima oplossing )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

@Pieter: eens. Overigens vind ik persoonlijk dat dit soort van "laten we heel precies een automaat-op-kolen nabootsen, die kruipen ook, dan schrikken de mensen niet zo dat het anders!" een idioot design-principe.

Ik heb van een Tesla rijder begrepen dat ze daar een fikse tijd terug in een softwareupdate update een softwarematige schakelaar voor hebben. Ik zou het oprecht een enorme verbetering vinden als ze dat achterlijke gekruip, wat er echt bewust ingeprogrammeerd moet zijn, uit zouden slopen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: FBW

Bericht door fivari »

Ik vind het kruipen wel handig bij het parkeren. Verder stoort het me ook vooral bij het tot stilstand komen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door BB-One »

Ik vind het kruipen ook erg handig bij file en inderdaad bijvoorbeeld in parkeergarages of woonerven waar veel mensen lopen, of laatst op de camping.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Na wat gerotzooi vandaag (nog steeds in stilstand), heb ik mijn mening bijgesteld.

Vanaf het pedaal loopt volgens mij een olieleiding naar de bekrachtigings/ABS unit. Deze laat de "getrapte" druk altijd door naar de frictieremmen. Er is extra bekrachtiginsdruk achter de hand. Je kunt de oliepomp horen, een beetje schurend motorgeluid als je het rempedaal een keer of drie intrapt. In stilstand is er geen regeneratie en zal het systeem maximaal conservatief remmen. De bekrachtiging wordt duidelijk gebruikt en de druk in de hoofdcylinder loopt zo maar op tot maar liefst dicht bij de 100 bar (zegt de i907). Ankers uit!! Ik kan mij vergissen maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat je onbekrachtigt 100 bar is zo'n systeem trapt, m.a.w., die parameter op de i907 is volgens mij echt de druk op de frictieremmen.

Ik vermoed dat onder het rijden het systeem indien mogelijk bekrachtigen minimaliseert en regeneratie maximaliseert, m.a.w., de frictieremmen remmen altijd de onbekrachtigde remkracht (is niet veel, remt als een vliegdekschip), maximeert uiteraard regeneratie, en vult de rest aan met bekrachtiging.

Verklaart ook wel een beetje de klachten over het allerlaatste stukje met remmen. Niet veel kracht meer nodig, motor remt door de lage snelheid nog een pietsie en dan ach, komt nog net op het laatste moment nog die bekrachtiging er in als de regeneratie het echt opgeeft.

Blijft staan dat bij een gegeven pedaaldruk de remvertraging met regeneratie aanzielijk forser is dan zonder, m.a.w., er wordt echt niet volledig gecompenseerd. Dat zou dan toch software zijn.

De enige manier om e.e.a. te "bewijzen" is volgens mij mijn proefje (vaste pedaaldruk en "vanaf" snelheid, schakelen tussen N en D) te herhalen en dan de bijrijder de druk in de hoofdcylinder te laten bekijken. Die moet in D dan toch flink naar beneden gaan.

Het lijkt er overigens op dat de rembekrachtiging altijd in bedrijf is, ook als de auto uit staat. Ik heb nog niet zo goed uitgezocht of dat ook waar id op zijn allterdiepste "uit", want dat kent een paar niveaus, maar daarvoor zou met de dear op slot, kaart er uit, ongestart een kwartiertje in de auto moeten zitten. Geen zin in ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door PieterZoe »

Interessant. Wat je stelt is dat in de "regeneratiezone' de frictierem onbekrachtigd meedoet. En dat pas bij extra remvraag (sneller of harder intrappen) de bekrachtiging erbij komt. En dus in het allerslechtste geval (electronica en bekrachtiger defect) met voetkracht geremd kan worden.

Klinkt logisch. Behalve dat het moeilijk voor te stellen is dat de ervaren pedaaldruk behoorlijk hoog kan worden terwijl er - bij nog dieper trappen - nog steeds meer regeneratie bijkomt (probeer maar eens bij 70km/u: trappen tot de meter 25kw aangeeft. Dan moet je al redelijk trappen. Dan kun je met flink wat kracht erbij de meter alsnog nog naar 40kw krijgen). Waar komt die voetdruk vandaan? Alleen van de onbekrachtigde frictierem? Dan is doet die meer dan een beetje mee in het remproces!

Als je nu vervolgens de pedaal exact op dezelfde positie houdt, komt de auto uiteindelijk niet tot stilstand. Je zult dan toch nog bij moeten trappen.

OK, de torque bij lage snelheid is meteen hoog. Dus blijkbaar kost het afremmen van het laatste stukje 'kruipen' erg veel kracht
Zonde! Ik ben ook voor een override button op het stuur waarmee je op elk moment de motor uit kunt zetten (geen power, geen regeneratie ). Ook handig bij het coasten vlak voor rotondes etc

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Override is toch de pook? Zo doe ik het tenminste! En omdat de Zoe relatief zwaar is kun je HEEEEEL lang van te voren coasten!

Ik weet niet helemaal zeker of ik wat je schrijft over de pedaaldruk snap. Zonder friciebekrachtiging remt zo'n zware auto op frictie voor geen meter (pun intended!). Moet je eens een beladen oud volkswagenbusje, heeft geen rembekrachtiging, tot stilstand proberen te krijgen. Het zweet staat in je handen en de kramp springt in je been. Vandaar mijn opmerking "vliegdekschip". Ik denk dat het "meedoen" van de onbekrachtigde frictierem wel meevalt, relatief dan.

En ik heb niet het idee dat ik flink moet trappen om het kruipen tegen te gaan. Ik zal dat nog eens proberen; het zit niet zo in mijn "gevoel". Omdat er in stilstand dan ook nog eens nul regeneratie is (uiteraard, ze wil zelfs kruipen) is de bekrachtiging volgens mij ook nog eens actief. Ik zie in ieder geval de redruk parameter hoog, hoor de servopomp, en hoor en de remmen een beetje "kraken".

Er van uitgaande (nog steeds veronderstelling!) dat mijn analyse juist is, is het ook wel een bevestiging van "rustig remmen is beter". Coasten met regeneratie nog beter. Ongeremd coasten NOG beter.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Vandaag maar eens gemeten. Tijdens het remmen, voet zo stil mogelijk houden, met de i907 naar de hoofdcylinderdruk gekeken (laten kijken) terwijl ik tokkelde dussen D (met regeneratie) en N (zonder). De remkracht die je voelt verschilt uiteraard flink.

Geen enkel verschil in de meting. M.i. twee mogelijkheden:

- dat druk-getal representeert de rempedaal-stand. Dan weten we nog niks. Er tegen spreekt dat op de i907 toch echt wordt aangegeven dat dat bar's zijn en als je hard trapt gaat ie zo naar de 100. Dat lijkt me een tikkie stoer voor een servo-signaal, maar onmogelijk is het niet.

- het remsysteem is gewoon volstrekt traditioneel bekrachtigd en wordt niet beïnvloed door de regeneratie. Het regeneratiedeel pakt wel veel sneller in en het is dus in feite "de mens" die vanzelf minder hard trapt en dus minder frictie gebruikt bij gelijkblijvende gewenste vertraging. In dit geval is de beste strategie dus helemaal niet remmen, ook niet een beetje.

Bottom line: we weten het nog niet zeker. Ik neig zelf inmiddels naar de laatste.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Het is denkbaar dat we in de diagnose data friction torque en motor torque hebben gevonden. Nog niet 100% zeker. Als dat uit te lezen is (ga ik komende week ergens proberen), dan kunnen we het hele verhaal van hierboven definitief bewijzen / ontlasten. Als ik ongelijk heb, zal ik in Canze een indicator bouwen die de frictieremkracht aangeeft.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Nou, het heeft even geduurd, maar ik denk dat ik er uit ben.

Onder voorbehoud (vanaf volgende week zondag kunnen jullie zelf aan de slag met verificatie, deze update heeft net de release van vandaag gemist)......

Elektrisch remmen is een som van "coasting" remmen (gas los) en pedaal remmen. De torque van beide zijn wat afhankelijk van de snelheid van het voertuig, met name in de lage snelheids regionen valt die weg. Bedenk dat vermogen (de negatieve kWh in het display) een vermenigvuldiging is van de totale motor torque (kracht) en de snelheid.

De frictieremmen komen in vanaf een bepaald punt in de slag van het pedaal, later dan de motorrrem. Hoeveel later is geen vast punt en dat ga ik deze week een beetje meten. Bij stilstand is het na minder dan 10% van de slag, bij 30 km/h is het ongeveer 25% van de slag. Hoe ver dat punt nog schuift bij hogere snelheden weet ik nog niet.

Als dit verhaal klopt hebben we "allemaal een beetje gelijk". Het klopt niet helemaal met mijn eerdere meting, het zou nameijk betekenen dat als ik 50km/h rij, en een rempedaal slag van 20% maak, de frictie pas onder de 30km/h inkomt. Nou, dat ga ik dus testen, en vanaf volgende week mogen de CanZE rijders zelf aan de slag.

Wat zou het betekenen voor efficiënt rijden? Simpelweg dat niet remmen sowieso zonder nadenken de maximale, maar langzame regeneratie geeft, dat je bij hoge snelheden een beetje kunt bijtrappen, laag niet.

Wellicht in het "driving" scherm een balk inbouwen die kleurt naarmate frictiedruk x snelheid boven een bepaalt, tamelijk laag ingezet punt komt?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: FBW

Bericht door OlafH »

Leuk om te zien dat het meetbaar is, ben benieuwd naar de uitgebreidere test. Het was inderdaad wat ik vermoedde, dat tot een bepaald punt de frictierem elektronisch bediend wordt. Omdat er vanuit de motorruimte duidelijk een remcilinder bij het pedaal te zien is, zal de frictierem vanaf een bepaalde druk mechanisch bediend worden. Waarschijnlijk is dit bedoeld voor een noodstop zodat wanneer je het pedaal vloert er sowieso geremd wordt, onafhankelijk van de elektronica.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Of het daadwerkelijk electronisch bedient wordt is de vraag, zei hij eigenwijs, daar zitten heel wat haken en ogen aan. Maar ik laar het er niet bij zitten. Ik zal binnenkort Arie Roest eens bellen of ik toch een keertje een ochtendje kan langskomen (handig, een Zoe dag!), dit zijn wel de "fun" dingen om uit te puzzelen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door PieterZoe »

Interessante resultaten! dank voor al het meetwerk. Het zou idd fantastisch zijn als er een scherm (op Zoe of in App) was die aangaf in welke mate de frictierem erbij komt (of, indirect, wat de rempedaalslag is in verhouding tot het punt dat de frictierem erbij komt).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Ik heb vandaag gesproken met iemand van Renault en het verhaal (van mij) klopt voor geen pepernoot. Ook in CanZE is "friction braking" verkeerd geïmplementeerd. Grote stappen snel thuis: Zoe remmen is FBW en doet het beter dan hierboven geconcludeerd. Wordt vervolgt want ik moet hier aardig wat werk aan verzetten.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door PieterZoe »

Wow nu ben ik ECHT benieuwd! Zeker ook naar het fall back scenario. We houden jullie CanZe discussie in de gaten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: FBW

Bericht door OlafH »

Informatief filmpje, dat toont inderdaad het werken van de frictieremmen via FBW aan. Mooi uitgevoerd door Renault dat de blokken zachtjes aanknijpen bij pedaaldruk, dat zal het eerste deel van de fall-back zijn. Tweede deel blijf ik bij mijn verhaal dat door de aanwezigheid van een fysieke verbinding tussen pedaal en hoofdremcilinder er uiteindelijk ook mechanisch geremd wordt via pedaaldruk. Maar ik denk dat dat juist de veiligheid is, pas bij hard trappen wordt de remcilinder mechanisch bediend, alles met een lagere pedaaldruk gaat FBW.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: FBW

Bericht door GertjanVB »

Welk informatief filmpje?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: FBW

Bericht door OlafH »

Youtube filmpje, dacht dat ik het in dit draadje gezien had...

R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: FBW

Bericht door GertjanVB »

Ah ja, in het On-board diagnostic-draadje.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Alleen jammer dat het niet klopt. Door mijn misinterpretatie van de gegevens. Heel simpel gezegd werkt het in het echt als volgt:

- coasting op de motor is een losse functie die niets met de rem-computer te maken heeft. Dit is een zelfstandige functie van de de EVC (zeg maar even de motor-computer), en speelt geen enkele rol verder in het bepalen van hoe geremd wordt, anders dan dat de berijder door die motor coasting minder snel het pedaal zal intrappen.

- bij remmen wordt de gewenste torque (remkracht) bepaalt door de UBP computer aan de hand van de door de bestuurder getrapte remolie-druk. Er is overigens ook een pedaal-positie sensor. Deze wordt alvast doorgegeven aan de ESC (ABS computer), die de kleppen naar de frictieremmen kan bedienen.

- de EVC geeft permanent aan de UBP door hoeveel remkracht de motor maximaal zou kunnen leveren (is afhankelijk van snelheid en SOC)

- de UBP vraagt aan de EVC om de motor daadwerkelijk te laten remmen met torque xx, in principe wat de berijder vraagt tot aan het genoemde maximum;

- de EVC geeft aan de ESC door hoe sterk er daadwerkelijk door de motor geremd wordt. De ESC, die nu weet wat gewenst is en wat de motor daar inmiddels aan bijdraagt, berekent het verschil en stuurt de frictieremmen aan om dat verschil "bij te passen". Merk op dat als je de auto in N zet, de EVC meldt dat er geen remkracht mogelijk is en ook niet wordt gelevert. De ESC gooit dan de frictie-ankers vol uit.

Alle drie rem-bericht-typen worden 100 keer per seconde op de CANbus gezet, dit is ruwweg een-vijfde van al het verkeer op de bus! Het hele systeem heeft een hydraulische, onbekachtigde backup. Voor de duidelijkheid heb ik alle stabiliteitsfuncties weggelaten. Deze worden hoofdzakelijk door de ESC berekend en ook uitgevoerd.

In de praktijk betekent dit dat maximaal wordt geregenereerd en frictieremmen onder normale omstandigheden alleen worden aangesproken onder de volgende condities:
- zeer snel intrappen. Het hydraulische systeem is, verbazingwekkend, sneller dan het elektrische;
- waar het elektrische systeem de gewenste torque niet kan leveren (maximale regeneratie bereikt)
- bij zeer lage snelheden, waar het elektrisch systeem simpelweg niet meer kan remmen.

Zeer clever!! Ik zal binnenkort wel een mooie blogpost maken met plaatjes en zo op de canze website.

Edit: zoals beloofd: http://canze.fisch.lu/the-zoe-braking-system/
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door PieterZoe »

Fantastisch goede uitleg. Dank daarvoor! Als bescheiden aanvulling: de remleidingen vanaf de hoofdremcilinder zijn dubbel uitgevoerd: een loop richting de UBP en een loop richting de ESC. Onder normale omstandigheden (geen storing) gaat de remdruk initieel naar de UBP en is er dus echt sprake van Fly-by-wire! Als UBP defect is dan staat ESC open bedien je direct de frictierem. Best slim bedacht van Renault

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door cosmiccarbon »

Met zeer veel respect deze analyse gelezen. Ik zal er (bijna) altijd rekening me houden. Ik zeg bijna omdat ik voor mijn gevoel zo nu en dan de remblokken goed moet aanspreken om al te groffe roestvorming te voorkomen. Of is dit een ouderwets (fossiel :-) ) idee?
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Geen idee, maar bedenk als je echt stopt de remmen altijd worden aangesproken, dus mijn gokje is dat het wel meevalt.

Vandaag nog even wat getest, weggereden met een knettervolle batterij. In eerste instantie baalde ik omdat ik toch nog een beetje regeneratie zag met coasten, maar elke aanraking van het rempedaal tot 100% frictie leidde. Maar na enig nadenken klopt het gewoon. Het coasten "slurpt" al het totaal mogelijk van het elektrische deel op, dus elk beetje gevraagde extra met het rempedaal wordt totaal in extra frictie omgezet. Naarmate de batterij leger raakt komt er uiteraard steeds meer regeneratie bij.

De balk "Total potential Resistive Wheel Torque" is daarmee erg verwarrend (want die is weer inclusief het coasten) en ga ik denk ik uit de volgende versie verwijderen,

Tevens moet de schaal van "Friction braking (avoid)" flink worden aangepast, want die reageert nu veel te heftig. Komt goed.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door Jsj »

Zo nu en dan even flink in de ankers zal wel goed zijn voor de remschijven en blokken inderdaad. Bij mijn ICE zijn die altijd mooi glad en glimmend. Bij de ZOE met 5 k op de teller ziet het er minder mooi uit.. "Elk voordeel heb z'n nadeel" zal ik maar zeggen :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Als Emile nu even de andere kant opkijkt omdat hij alle uitzonderingen weet ;-)

We hebben dit draadje indertijd "Fly By Wire" genoemd naar analogie van moderne airliners (nee, niet de 737 :shock: ). Maar met "Fly" heeft het natuurlijk niks te maken.

Totdat ik nog eens nalas hoe het auto-brake systeem van de gemiddelde airliner werkt. Deze hebben een schakelaar off - min - med - max.

Afbeelding

Het remsysteem selecteert in feite een vertraging (vergelijk met requested torque wat je met je rempedaal doet en in CanZE ziet). Als de thrust reversers (straalomkering op de motoren) worden gebruikt, zorgt het "Fly by wire" remsysteem er voor dat de frictieremmen evenredig minder worden aangesproken, m.a.w., het eindresultaat blijft hetzelfde. Afgekeken van de Zoe natuurlijk :naughty: :D
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door PieterZoe »

Tja de elektrische auto was er dan ook ruimschoots eerder dan de airliner (eerder zelfs dan de Wright flyer).

Iets anders: ik mis "Total potential Resistive Wheel Torque" in CanZe. Dat is nu echt zo'n maat waar je proactief wat mee kunt. Want die maat vertelt je waar je zometeen rekening moet houden: kan ik flink van de regeneratieve torque gebruik maken of doe ik er beter aan alvast snelheid te verminderen om straks frictieremmen te voorkomen? Ik neem aan dat TPRWT afhangt van SOC, batterijtemperatuur en snelheid.
Wellicht zien we 'm binnenkort nog eens terug

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 16
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: FBW

Bericht door zoe2goe »

Ik vind hem persoonlijk niet veel toevoegen eerlijk gezegd (zei hij eigenwijs): nu probeer je traction te voorkomen, oftewel, de rode balk klein houden, met TPRWT heb je er een balk bij en probeer je requested niet voorbij die TPRWT balk te duwen.

En eigenlijk is de balk in het driving scherm nog beter, want die geeft verloren energie aan: frictie bij lage snelheid is minder erg dan frictie bij hoge snelheid.

Maar goed, dat is MIJN mening.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in